Hoe te overclocken x48t-dq6

Pagina: 1
Acties:

• Rog3r
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-11-2024
Hallo, beste tweakers.
Ik ben eigenlijk erg nieuw hier en heb een vraag.
Ik krijg binnenkort een ga-x48t-dq6 mobo en een e8600 proc.
Ik kan er DDR3 Ram 2x 2GB OCZ Reaper 1066 geheugen bij krijgen.
Nu wil ik deze proc gaan overklokken. Ik heb al gelezen dat je dan je FSB moet verhogen.
Als ik de FSB van 333Mhz verhoog naar 400Mhz loopt deze proc op 4000Mhz.
Is het dan niet het beste om ddr3 1600Mhz erin te hebben.(400 x 4)
Hoe het precies zit met de verhouding proc geheugen snap ik niet helemaal.
Zeker zijn in iedergeval de proc en mobo. Geheugen ben ik over aan het twijfelen zeker omdat ocz niet altijd lekker loopt( heb ik gelezen)
Ik hoop dat iemand mij dit uit kan leggen.
Mocht er iemand uit de buurt komen en mij willen helpen….de koffie staat klaar.
Mvg Rog3r

PS gaat dit ook met easytune of zit dit niet bij dit bord

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
DDR2 (of 3 aangezien je moederbord geen DDR2 ondersteund) PC6400 in dual channel is al snel genoeg om je FSB bij 400MHz te vullen. En de geheugenklok en FSB lopen dan ook 1:1 aangezien je geheugen DDR is en van PC6400 de basisklok 400MHz is, net als de FSB.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-01 09:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dit lijkt me een mooi begin voor je:
TCA FAQ

• Rog3r
Edmin schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 22:23:
Dit lijkt me een mooi begin voor je:
TCA FAQ
Al veel gelezen maar snap dit niet.
Maakt het wat uit als ik de FSB op 400MHz zet of ik DDR3 1066 of 1600 in mijn systeem heb.
En aub zo simpel mogelijke uitleg. 8)7

• Rog3r
Admiral Freebee schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 22:21:
DDR2 (of 3 aangezien je moederbord geen DDR2 ondersteund) PC6400 in dual channel is al snel genoeg om je FSB bij 400MHz te vullen. En de geheugenklok en FSB lopen dan ook 1:1 aangezien je geheugen DDR is en van PC6400 de basisklok 400MHz is, net als de FSB.
Foutje sorry,

Al veel gelezen maar snap dit niet.
Maakt het wat uit als ik de FSB op 400MHz zet of ik DDR3 1066 of 1600 in mijn systeem heb.
En aub zo simpel mogelijke uitleg.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-01 15:04

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

FSB op 400 Mhz --> dit betekent dat je geheugen (DDR = Double D..nogwat) met max. 800Mhz aangestuurd kan worden. het betekent ook dat je processor met multiplier x 400Mhz wordt aangesproken. De northbridge van de moederbord is quad-pumped, dat wil zeggen dat 'ie bij een FSB van 400 Mhz dus op 1600 Mhz draait.

Verwijderd

Zoek ff verder in dit TCA gedeelte...
Is namelijk een heel mooi topic wat alleen maar gaat over de 8xxx serie

Voordat je deze ook niet kunt vinden...
[OC] Core 2 Duo E8xxx Wolfdale 45nm OC/ info Topic

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2008 14:32 ]

• Rog3r
Dus als ik DDR3 dual channel geheugen koop heb ik genoeg aan reepjes van 800MHz.
Maar ik kan altijd sneller geheugen erin zetten.
Zou het geen dual channel geheugen zijn is het te langzaam.

Als dit alles klopt ga ik voor reepjes met de laagste CAS waarde ( 7 ipv 9 )

http://www1.atelco.de/art...l.jsp?aid=22722&agid=1010
of
Kingston HyperX KHX13000D3LLK2/2GX

Vooral de laatste lijkt mij geschikt

Groet Rog3r

[ Voor 10% gewijzigd door Rog3r op 01-12-2008 19:48 ]

• Icephase

Icephase

Dual Channel betekent dat in dezelfde cycle beide latjes aangesproken kunnen worden... dit verandert niks aan de frequentie waarmee dat gebeurt. Dus of je nu DDR, DDR2, DDR3 en single of dual channel gebruikt, bij een FSB van 400 Mhz wil je je geheugen op 800 Mhz hebben. Sneller is zinloos (volgens sommigen niet helemaal, maar dit is toch wel de algemene stelregel). Bij SDRAM (of SDR, zo je wilt) is de snelheid van het geheugen gelijk aan de FSB...

Als je gaat overklokken tot boven de 400 Mhz FSB, kan sneller geheugen zinvol zijn. Let er dan wel op dat je northbridge ook met een factor 4 sneller draait (dus bij bijv. 420 Mhz wordt je nb alweer 1680 Mhz!). Je moederbord moet dit wel allemaal aankunnen, dus koeling is belangrijk!

• Rog3r
Dank je, er komt al wat licht aan het eind van de tunnel :?

Dus DDR3 met 1066 MHz is ruim voldoende.
Wat is dan een voordeel als ik bv. DDR3 @ 1600MHz zou kopen?

Ik wilde mijn proc. (E8500) via de FSB op 400MHz overclocken.(Net gekocht)
Dan is hij 3800MHz snel en ruim voldoende voor mij.
Op een ga-x48t-dq6 mobo moet dit makkelijk mogelijk zijn.(Heb ik net ontvangen)

Wat gebeurt er als de northbridge op bv 1680 MHZ draait?
Het geheugen draait dan op 840MHz....toch?

Zijn de reepjes die ik uitgekozen heb goed?
Alweer bedankt namens mij....... _/-\o_

• Admiral Freebee
  • Niet online
Als je FSB (niet je northbridge) op 400MHz quad pumped (=1600MHz) draait, dan werkt je geheugen ook aan 400MHz als je een 1:1 verhouding instelt in je BIOS. Aangezien het DDR is, spreekt men meestal over 800MHz.

Je kan ook een andere verhouding instellen in je BIOS zodat je geheugen sneller kan draaien dan je FSB. Trager kan niet met deze chipset. Zo kan je bijvoorbeeld een verhouding van 5:4 gebruiken waardoor je RAM op 500MHz draait en je FSB op 400MHz.

Het voordeel van sneller geheugen is simpelweg meer geheugenbandbreedte. Of dat de gebruikte applicaties hiervan sneller worden hangt sterk van de applicatie zelf af maar om meer dan een paar procenten gaat het niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Admiral Freebee op 02-12-2008 12:13 ]

• Rog3r
heb gekocht kingston ddr3 1800mhz xmp. 2x1 Gb

• Icephase

Icephase

Gefeliciteerd, denk ik dan maar?

In elk geval fijn om te weten dat onze adviezen zo gewaardeerd worden maar vervolgens toch compleet in de wind worden geslagen...
Admiral Freebee schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 12:13:
Het voordeel van sneller geheugen is simpelweg meer geheugenbandbreedte. Of dat de gebruikte applicaties hiervan sneller worden hangt sterk van de applicatie zelf af maar om meer dan een paar procenten gaat het niet.
Nog niet eens een paar procenten... De snelheid waarmee een applicatie werkt is o.a. afhankelijk van de snelheid waarmee je CPU data kan uitwisselen met het geheugen. Dit gaat via de northbridge. Als je weet dat een keten zo sterk is als zijn zwakste schakel, maakt het dus geen zier uit dat je 1800 Mhz geheugen hebt, als je FSB 400Mhz is, zal dit altijd de beperkende factor zijn. Geheugenbandbreedte wordt misschien inderdaad groter, maar het kan met maximaal 800Mhz (want DDR) aangestuurd worden... Dus laat je 1000Mhz gewoon liggen...

[ Voor 72% gewijzigd door Icephase op 04-12-2008 09:56 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Toch kan het wel degelijk een aantal dingen iets sneller maken. Soms moet je geheugen iets gewoon naar een andere plaats kopiëren en dat moet niet over de FSB lijkt me. Verder weet ik niet hoe efficiënt je FSB is tegenover je RAM maar het geheugen haalt nooit de theoretische maximumsnelheid. Dit zal voor de FSB ook wel opgaan maar in welke mate weet ik niet.

Maar ik ben wel akkoord met je in de zin dat het onzinnig is om 1800MHz DDR3 te kopen tenzij je zwaar gaat overklokken. Mijn RAM draait overigens ook gewoon 1:1 ;)

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11-2025
Volgens mij is het gewoon zaak dat rog3r eerst begrijpt wat de werking is en hoe het zich onderling verhoud. Perfect uitgelegd in dit topic nu.

Als je dat niet begrijpt, dan moet je kennelijk toch nog meer basiskennis opdoen, tenminste wil je daadwerkelijk begrijpen wat je doet, hoe het werkt, wat het nut is etc.

Ik weet niet wat rog3r met zijn pc gaat doen, maar op een net geinstalleerd pc ga je echt je overclock niet merken. Een E8400 is al heerlijk snel. Een overclock kost meer energie, wat voortkomt uit een hoger verbruik. Hoger verbruik betekend houd in snellere / hogere slijtage. Nu valt dat in de praktijk verder wel mee, je processor wordt doorgaans eerder outdated dan opgebruikt, maar toch is het zinvol zin en onzin te scheiden.

Overclocken is mijns inziens veel interessanter als je enige touch en feel hebt met je systeem, de responsiviteit kent -> dan vervolgens overclokt en daadwerkelijk ervaart dat het sneller gaat. Een en ander gebaseerd op mijn eigen jonge ervaring met het leren over het hoe en wat betreft overclocken...

[ Voor 5% gewijzigd door lredev op 04-12-2008 11:43 ]

• Rog3r
Jullie hebben gelijk.
Maar deze zijn toch niet veel duurder als andere goede reepjes dus dan maar iets meer uitgeven.
Is niet zo goed voor mij maar wel voor de economie. O-)
In ieder geval bedankt voor jullie hulp ( al begrijp ik het nog niet 100%)
Maar dat ga ik eens helemaal uitzoeken.

Groet Rog3r

• Rog3r
PS
Als ik een 1:2 verhouding heb draait het geheugen toch op 800 MHZ en is ddr dus 1600 MHz?
Of zit ik weer fout.

Verwijderd

Rog3r schreef op donderdag 04 december 2008 @ 19:20:
PS
Als ik een 1:2 verhouding heb draait het geheugen toch op 800 MHZ en is ddr dus 1600 MHz?
Of zit ik weer fout.
Dat ligt eraan... Soms noemen ze het 1:1 soms 1:2.
Komt erop neer dat de laagste multiplier gelijk staat aan de FSB.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Technisch gezien is het enkel 1:1 aangezien je de basisklok van het geheugen als uitgangspunt moet nemen. Het is ook door een verschil in basisklok dat er synchroniteitsvertragingen kunnen optreden (die dan wel weer gecompenseerd kunnen worden door een hogere geheugenbandbreedte indien het geheugen meer bandbreedte heeft dan de FSB).
Pagina: 1