• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54
Stel je wilt een full-frame camera, stel je hebt nog geen lenzen, stel je hebt niet de behoefte om de top van het lenzenaanbod te kopen van de fabrikant in kwestie. Wat moet je dan doen?

Welnu, dat is precies de vraag die ik mijzelf stel: ik wil een set opbouwen rondom een full-frame camera en ik heb op het moment eigenlijk niet echt een voorkeur voor een specifiek merk... Misschien is het leuk om te kijken hoe ik tot mijn keuze kom en misschien kunnen we met elkaar eens kijken of jullie er anders naar kijken, misschien maken jullie wel heel andere keuzes.

Het is gemakkelijker om aan de hand van een eisen- en wensenlijst te werken, er moet immers een bepaald aantal criteria worden gehanteerd om bepaalde camera's of sets te kunnen uitsluiten.

Mijn eisenlijst:
  • Moderne full frame camera (geen 1Ds(II) of 5D)
  • Lensbereik van 24 tot minimaal 300mm met minimaal midrange lenzen
  • Moet goed in de hand liggen
  • Totaal budget maximaal €4.500 (body, lenzen, grip, batt's, flitser.
Wishlist:
  • Goed dynamisch bereik
  • Veel accessoires mogelijk
  • Prettige bediening
  • Serieuze ISO-scores
Okay dan zijn er zegmaar drie serieuze kandidaten qua camera:
[1] Canon 5D markII
[2] Nikon D700
[3] Sony Alpha 900

[1] Canon 5D MarkII
De modernste full-frame camera die er is, zo nieuw dat hij eigenlijk nog niet eens op de markt is. Zijn voorganger is inmiddels een jaar of drie op de markt en omdat er al wat over de wereld zwerven is er al heel wat over te lezen.
In combinatie met de 24-105 en de 100-400 heb je een super-bereik met zeker geen slechte lenzen. In combinatie met grip ligt de camera heerlijk in de hand, hoewel de Nikon dit nog beter schijnt te doen. Het dynamisch bereik is prima, hoewel er camera's zijn met een groter dynamisch bereik. Dit is waarschijnlijk grotendeels te verwijten aan het haast belachelijke aantal mexapixels dat de sensor telt. Gezien het een Canon is, zijn er bergen accessoires beschikbaar zoals dat voor alle EOS modellen is. De bediening vind ik persoonlijk prettig, maar da's natuurlijk persoonlijk. De ISO-scores lijken vooralsnog erg goed te zijn zodat het niet zo erg is om binnen een keertje een paar stapjes in ISO omhoog te gaan. :)

[2] Nikon D700
Niet echt oud te noemen, deze camera is slechts een paar maanden geleden aangekondigt en dus maar net op de markt. Er zijn al heel wat reviews op het net te vinden, in de betere camerawinkels kan je hem al vasthouden en kopen. ;)
Er is niet echt een lenscombinatie zoals die er is voor de Canon, je komt uit op bijvoorbeeld een 24-120 (3.5-5.6 met VR) en een 80-400. De camera is een stuk zwaarder dan de andere twee, maar dat bevalt mij persoonlijk wel, hij ligt zeker in combinatie met grip ligt de camera echt heerlijk in de hand. Het dynamisch bereik is zeker goed te noemen. De camera heeft de minste megapixels van de drie, wat zowel in de ruis als het dynamisch bereik zichtbaar is, daarbij kan je met speciale batterijen in de grip tot 8 frames per seconde schieten. Er zijn vrij veel accessoires te krijgen, hoewel minder dan voor Canon wellicht zijn het er een heel stuk meer dan voor de Sony. Gezien ik er al even mee heb kunnen spelen weet ik dat ik de bediening slim doordacht vind.

[3] Sony alpha 900
De oudste van de drie en dus relatief het langst te koop. Opvallend is wel dat het de eerste full-frame camera van Sony makelij is en dat dit zich vertaalt in het aanbod: een stuk minder volwassen dan beide andere genoemde modellen. Er zijn er niet zo heel veel in het wild gespot nog, toevalligerwijs ken ik iemand die er eentje heeft.
Net als bij de Nikon D700 is er niet echt sprake van midden-segment lenzen, je kunt kiezen voor de geweldige Zeiss 24-70 bijvoorbeeld, maar er is ook een 24-105 3.5-4.5; andere opties moet je toch echt voor uitwijken naar Sigma, Tokina of Tamron.
Hoe de camera in de hand ligt weet ik nog niet precies, volgens onder andere DPReview is dat echt niet verkeerd gelukkig, erger nog: de grip is erg slim gebouwd en heeft bovengemiddeld veel knoppen waardoor in een portrait-houding dezelfde knoppen beschikbaar zijn als in een landscape-houding.
Het dynamisch bereik lijkt erg erg goed te zijn, de ruisprestaties echter zijn niet up-to-par vergeleken met de anderen.

Over de lenzen
Omdat ik nu met Canon camera's werk ken ik de lenzen van Canon erg goed, dat geldt in mindere mate voor Nikon glaswerk, maar ik ken zeker de glasfabriek van Sony niet goed.

Canon Glaswerk
Bij Canon heb je in mijn ogen de mooiste optie: combineer een 24-105/4 IS met een 100-400 en je hebt een belachelijk bereik met best wat kwaliteit. Lijkt mij de ideale combinatie voor iemand met een 5D(2) als je met zooms wilt werken. :)

Nikon Glaswerk
Hier is het moeilijker... Als je een beperkt budget hebt kan je de 24-70 en de 70-200 niet kopen. Dan moet je dus een zijstapje maken. Misschien een 24-85/3.5-4.5 of een 24-120/3.5-5.6 met VR. Als telezoom kan je kijken naar een 80-400 van Nikon, een 100-300 van Sigma of een 50-500 van Sigma, eventueel een 150-500 van Sigma zelfs.

Sony glaswerk
Helaas ken ik het aanbod niet heel goed, weet wel dat er een 24-70 is die erg goed is, maar hoe de rest presteert weet ik niet zo goed. Hoe is de 24-105/3.5-4.5 bijvoorbeeld? En voor een fikse telezoom moet ik weer naar Sigma geloof ik...

Totaalprijs

Canon 5D MarkII set
5D body met grip, 3 extra batterijen, Speedlite 580II flitser, Canon 24-105/4 L IS lens en Canon 100-400L IS lens komt neer op ongeveer: € 4.827
5D body met grip, 3 extra batterijen, Speedlite 580II flitser, Canon 24-105/4 L IS lens en Sigma 50-500 lens komt neer op ongeveer: € 4.527

Nikon D700 set
D700 body met grip, 2 en-NL4a batterijen, SB-900 flitser, Nikon 24-120VR lens en Nikon 80-400 lens komt neer op ongeveer: € 4.334
D700 body met grip, 2 en-NL4a batterijen, SB-900 flitser, Nikon 24-120VR lens en Sigma 50-500 lens komt neer op ongeveer: € 3.975
D700 body met grip, 2 en-NL4a batterijen, SB-900 flitser, Nikon 24-85 lens en Nikon 80-400 lens komt neer op ongeveer: € 4.403

Sony alpha 900 set
Alpha 900 body, grip, extra batterijen, flitser, Sony 24-105 lens en Sigma 50-500 lens moet je rekenen op zo ongeveer: € 4.459

Keuzetraject
Per set de voor- en de nadelen maar eens op een rijtje zetten om tot een gefundeerde keuze te komen...

Canon:
De body is nog een beetje een onbekende, dat filmen is leuk en aardig, maar ik verwacht er niet zoveel mee te werken, dat geeft dus geen doorslag. De 21Mpixels vind ik ook niet zo boeiend, de bediening vind ik wel weer erg prettig. Het schermpje acterop is goed, de batterijlevensduur schijnt vrij goed te zijn... Wat valt er verder over de body te melden behalve dat hij net als de Sony 9 af-punten heeft en er dus 42 minder heeft dan de D700? Niet heel veel denk ik.
De lenzen zijn gewoon erg goed, de 24-105 is een beer van een lens tegen een best goede prijs. De 100-400 is al een oudje en eigenlijk best toe aan vervanging, maar gaat nog prima mee. Als ik voor de 50-500 zou gaan, dan is dat voor alledrie de camera's gelijk en die 50-500 schijnt het vrij goed te doen op een full-frame apparaat. Natuurlijk heb je wel wat licht nodig ;)

Nikon
De body ken ik, heb er mee gespeeld en vond hem erg prettig. Geen filmpjes kunnen maken boeit me niet, dus ach. De 12.8Mpixels zijn natuurlijk het minst van de drie, maar ik heb nu 10Mpixels waar ik in 98% van de gevallen al zo'n 70% niet van gebruik. De bediening bevalt me, het schermpje achterop is puik, de batterijlevensduur is prima en levert ook nog eens 8fps op. Met al die AF-punten is het genieten bovendien. Al met al een prima body.
De lenzen is een beetje lastiger: de 24-120 heeft een diafragma van 3.5-5.6 en ik ben niet zo wild van veranderende diafragma's in de range van de lens. Hij wordt niet echt goed gereviewed, maar ik vraag me af in hoeverre ik nog zal pixelneuken. De 24-85 is een andere optie, die optisch overigens beter lijkt te zijn. De 80-400 heeft geen VR en is traag als het op focussen aankomt, wellicht is de 50-500 dan een betere aankoop...

Sony
De body ken ik nog niet zo goed, maar ga ik binnenkort vasthouden. DPReview was er erg over te spreken, hoewel de output van de sensor nog wel wat te wensen overliet. Wederom geen mogelijkheid tot filmen (boeiend :P) en met 24,nogwat Mpixels de meeste beeldpuntjes van allemaal. Het scherm achterop is goed, de batterijen zijn goed en gaan lang mee. 9 AF-punten vind ik persoonlijk een ergernis, maar misschien went dat wel.
De lenzen vind ik erg moeilijk in het geval van Sony: de 24-105 ken ik helemaal niet en dus is daar heel moeilijk iets over te zeggen. De 50-500 is een optie bij alledrie de camera's...

Conclusie
Wat te doen? Misschien me nog iets verder verdiepen in de Sony, hoewel het lenzen-aanbod me echt niet aanstaat... Morgen kan ik er eentje vasthouden en hopelijk geeft dat wat uitsluitsel. Dan de 24-120 van Nikon eens proberen, dat heb ik al aangeboden gekregen van Remy in combinatie met de D3, dus misschien helemaal geen slecht idee. De Canon is wat moeilijker uitproberen, maar ik heb al heel wat ervaring met het merk en dus is het voor mij niet zo moeilijk in te schatten hoe dat zal werken.
Wat ik nog wel moet gaan testen is die lange zoomlenzen: 100-400, 80-400 en 50-500 zijn nogal ranges om uit de hand te schieten...

[ Voor 131% gewijzigd door Floor-is op 27-11-2008 20:05 ]

Bericht hierboven

• Floor-is
Achteraf en stiekem een bump geven: Eigenlijk is het niet echt eerlijk, maar ik heb al nogal serieuze Canon-lenzen waardoor de 5D2 misschien wel de beste optie is. Mijn doelstelling was echter om te weten te komen wat ik zou doen als ik niks had behalve een kluit geld en moest gaan bepalen wat te doen. :)

Bericht hierboven

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Floor-is schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 18:07:

Mijn eisenlijst:
  • [..]
  • Lensbereik van 24 tot minimaal 300mm met minimaal midrange lenzen
    [...]
hoe belangrijk is het dat heel die range wordt afgedekt? schijnbaar heb je die 300mm nodig, maar het bereik tussen zeg 100 en 300 heb je dat ook nodig? je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om voor 1000 euro een standaard zoomlens te kopen, voor 1000 euro een 300mm en dan voor 2000 tot 2500 euro een body. deze optie is volgens mij alleen mogelijk met Nikon en Canon, maar daar lijkt je toch alleen naar te neigen.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:15
Floor-is schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 18:07:
Sony glaswerk
Helaas ken ik het aanbod niet heel goed, weet wel dat er een 24-70 is die erg goed is, maar hoe de rest presteert weet ik niet zo goed. Hoe is de 24-105/3.5-4.5 bijvoorbeeld? En voor een fikse telezoom moet ik weer naar Sigma geloof ik...

Sony alpha 900 set
Alpha 900 body, grip, extra batterijen, flitser, Sony 24-105 lens en Sigma 50-500 lens moet je rekenen op zo ongeveer: € 4.459
Ik heb nog weinig van de 24-105 op FF (digitaal) gezien, maar wat ik heb gezien vond ik tegenvallen (het ding presteerd op film en APS-C heel behoorlijk) maar de randen op FF (digitaal) blijven flink achter. Er gaan geruchten over een vervanger: 24-105 f/4 G SSM (die heeft op de tsjechische website/prijslijst van sony gestaan).

Telezoom, misschien even wachten (kan ook haast niet anders bij Sony) op de 70-400 f/4-5.6 G SSM die voor 2009 in de winkels zou moeten liggen. Dat lijkt een fijn apparaat te worden, alleen die kleur (zilver :X )

Afbeeldingslocatie: http://i165.photobucket.com/albums/u72/RitaHayworth/100-400G.jpg

Met de aangekondigde lenzen (voor eind 2008) of dingen die kortstondig op sony websites hebben gestaan is er voor FF toch best een grappige verzameling zooms in de maak.

16-35 F/2.8 G (SSM??)
24-70 F/2.8 G SSM
24-105 F/4 G SSM
70-300 F/4.5-5.6 G SSM
70-400 F/4-5.6 G SSM

Voor je zelf zal je de body's moeten uitproberen voor het gebruik wat je er mee wil doen. Dus heb je high iso (hoger als 3200) nodig, heb je een 51punts AF systeem nodig en heb je exotisch glas nodig of wil je je spullen volgende week in huis hebben. Als alle drie nee/zelden is dan kan de A900 een heel fijne body zijn, anders is het waarschijnlijk handiger om naar canon of nikon te kijken.

[ Voor 23% gewijzigd door martijn_tje op 27-11-2008 20:36 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Ik zou van Sigma de 100-300 overwegen ipv de 50-500. Dit natuurlijk tenzij je erg graag naar de 500 mm gaat. De redenen van de eerste: licht en compact, snelle AF, vast diafragma en erg scherp.

Ik herken je dilemma mbt het middensegment objectieven. Dit is voor mij de reden geweest om naar Canon te gaan ivm de L/4.0 lijn. Ik ben zelf een fan van de Sony A900, qua bediening en bouw vind ik hem echt briljant! Het probleem met de huidige generatie objectieven vind ik echter de AF snelheid. Zelfs de 70-200/2.8 SSM stelt naar mijn mening niet al te rap scherp. Als AF snelheid geen issue is dan blijft de Sony overeind, wil je gewoon rete-snelle AF blijf dan bij Nikon/ Canon.

Edit: overigens heb ik nog niet begrepen waarom je perse een FF camera wilt. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2008 21:06 ]

• Floor-is
Martijn_tje: goede vragen voor een relatieve beginner inderdaad.

Persoonlijk heb ik hoge ISO wel nodig, maar is het lang niet zo belangrijk meer als vroeger. Bovendien worden de meeste foto's hoogstens op 10x15 geprint waardoor zelfs een Canon 10D nog zou voldoen zo ongeveer ;)
Dat AF-systeem van Nikon is wel tof, maar nodig is een groot woord.

Bericht hierboven

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

80-400 heeft overigens wel VR :) En in 2009 waarschijnlijk ook nog eens superduper AF-S.

Mijn mening kan je al raden verder ;) Heeft niet eens met voorkeur te maken, maar met price vs performance :)

edit: oh ja trouwens: over een variabel diafragma van een lens ga je niet zo moeilijk meer doen als je èn full frame schiet (gratis beperkter dof tov crop) èn usable ISO 6400 hebt :Y)

[ Voor 31% gewijzigd door Remy op 27-11-2008 22:13 ]

LinkedIn
Instagram

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 12:39
Remy schreef op donderdag 27 november 2008 @ 22:12:
oh ja trouwens: over een variabel diafragma van een lens ga je niet zo moeilijk meer doen als je èn full frame schiet (gratis beperkter dof tov crop) èn usable ISO 6400 hebt :Y)
Nah... variabel diafragma zuigt :P
Zoals het er nu naar uitziet, zijn de ISO prestaties van de 5D2 erg, heel erg goed. De platen welke ik gezien heb op 6400 waren prima bruikbaar.
Ben dan ook erg benieuwd wat er echt uit gaat komen. hmmm... zojuist mijn voorkeur weggegeven...

De sony is, in mijn ogen, als systeem nog lang niet volwassen. Simpel te weinig keuze in lenzen. De camera an sich is een dijk van een apparaat, maar de ISO prestaties laten te wensen over, zeker nu langzaam zichtbaar word wat de 21 mpix tellende 5d2 mogelijkerwijs gaat doen.

De D700 is wel een serieus beest. Hoewel ik de AF buiten center een beetje hit-or-shit vind overkomen (geen cross-sensoren?). Al met al wel de enige serieuze kandidaat voor de 5d2 naar mijn idee. Snel, intuïtief te bedienen, goede IQ en goede ISO-performance.
Over de lenzen kan niet niet echt meepraten, gebrek aan ervaring met Nikkors.

Mijn keuze zou dan andersom worden beredeneerd; Welke toko levert mij het beste glas (IQ / prijs / etc) en heeft daar een full frame body'tje bij wat voldoet?
Even simpel gekeken naar het cijfermatige aanbod van nikon en canon, denk ik dat je bij de laatste het beste af bent.
24-105 is een top lens. Goed, veelzijdig, IS en relatief licht.
De 100-400 is een prima lens, solid performer maar geen absolute topscherpte, hoewel de Nikon 80-400 en sigma 80-400 niet beter zijn qua IQ.
De sigma 50-500 (500 haalt ie lang niet, maar goed) word op het lange eind ook aardig soft en heeft geen IS wat het voor mij een no-go zou maken op dit bereik. Als je zo'n lens al overweegt zou ik eerder kijken naar de 150-500 of 120-400, ondanks het gebrek aan "groothoek", deze bieden je wel OS.

Dat rijtje zou dan voor mij optie 1 worden uit jouw startpost, dus 5d2 / 24-105 / 100-400. Die 580 zou ik lekker vervangen door een 430 ex II, power zat als je toch wat minder pro binnen gaat werken. Scheelt je een paar knaken, ruimte en gewicht.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:36

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op donderdag 27 november 2008 @ 21:05:
Ik zou van Sigma de 100-300 overwegen ipv de 50-500. Dit natuurlijk tenzij je erg graag naar de 500 mm gaat. De redenen van de eerste: licht en compact, snelle AF, vast diafragma en erg scherp.

Ik herken je dilemma mbt het middensegment objectieven. Dit is voor mij de reden geweest om naar Canon te gaan ivm de L/4.0 lijn. Ik ben zelf een fan van de Sony A900, qua bediening en bouw vind ik hem echt briljant! Het probleem met de huidige generatie objectieven vind ik echter de AF snelheid. Zelfs de 70-200/2.8 SSM stelt naar mijn mening niet al te rap scherp. Als AF snelheid geen issue is dan blijft de Sony overeind, wil je gewoon rete-snelle AF blijf dan bij Nikon/ Canon.

echt klein zou ik de 100-300 niet noemen. Beter gezegd, volgens mij scheelt het niet zoveel met de 50-500 lens.
De 100-300 is echt weer een maatje groter dan een 70-200 2.8 en dat noem ik dan niet meer licht en compact.
Ik ken de prestaties niet zo goed van de 50-500, behalve wat ik zo op internet zie. De 100-300 F/4 ken ik wel en die is echt rag en rag scherp. Op verzoek kan ik raw's leveren. Wel gemaakt dan met mijn D50, die 6mp heeft, maar ook dan overtuigd de lens je wel.
Als het idee van de 100-300 F/4 je aanstaat, dan kan ik voor je invullen dat die lens kàn presteren als een _dolle_. Scherper dan mijn 70-200 2.8 van canon (en heb gewoon een goed exemplaar!).

Eens dus met mig29 dat je best even naar die 100-300 kan kijken, maar verwacht niet dat hij klein is, maar dat zijn de alternatieven die je noemt ook niet :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:06
Alternatieve Nikon D700 set
D700 body met grip, SB-900 flitser, Nikon 24-120VR lens Nikon 24-70 2.8 en Sigma 50-500 lens komt neer op ongeveer: € 3.975 € 4.720

Kan mooi concurreren met de 5D set #1 qua prijs (€4827). Dan is het zelf even kijken waar je prioriteiten liggen. Bij de standaardzoom of bij de telezoom, de 51 AF punten en de behuizing, nouja, daar kom je wel uit... Een 24-120 VR op een D700 zou ik niet aan beginnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Xtuv op 27-11-2008 23:39 ]

Verwijderd

Ik ben al 24 jaar een Nikon gebruiker en zal nooit overstappen.

Graag zou ik je de d700 (heb ik zelf ook) met de Nikkor 24-70 2.8 en 70-200 2.8 aan praten.
De Nikkor 24-70 is het neusje van de zalm,maar deze combi valt niet binnen het budget.
Ik ben niet zo'n liefhebber van de z.g.n. super zooms, sterker nog, ik werk uitsluitend met primes.
Maar ben wel aan het sparen voor die 24-70mm 2.8

Maar gezien jou wensen en budget zou ik mij gaan verdiepen in de 5DII, i.c.m. de door jou gewenste super zooms. Canon is prijstechnisch toch aantrekkelijker.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2008 00:05 ]

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Over canon:
Die 24-105IS vind ik echt top op ff (paar keer gebruikt op een 1ds2 en 5d), de meeste tests vertellen ook dat de resolutie erg hoog is (iig scherpte en contrast) voor een zoom die zo'n bereik afdekt dus op de 5d2 zal die ook nog goed presteren. Of je een 100-400IS of evt je 70-200IS +1,4x neemt moet je zelf bepalen. Persoonlijk vind ik de 70-200 fijner omdat die toch nog net iets compacter blijft, voor zover je daarover nog kan spreken bij dit soort lenzen :) misschien zelfs de 70-200/4IS?
Mocht je dit nog willen aanvullen met een goede all-round lichtsterke prime dan kom je denk ik al snel bij canon uit met de 24L, 35L, 50L of 85L. Ik kan me iig best voorstellen dat je na een tijdje de f/4 een beperking vind. Lenzen met een diafragma rond de f/2 heeft elk merk echter wel een paar.

Misschien vind je nu wel dat je 't maar effe met 2 lenzen wil doen, maar wat als je op een later tijdstip wat meer met fotografie wil doen? Ga je dan weer switchen? Ik zou dat ook meenemen in m'n besluit.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• philippevk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-01 05:41
Als ik het mij goed herinner van de test op dpreview scoort de d700 niet geweldig bij het dynamisch bereik. Als dat erg belangrijk is kan je misschien beter kiezen voor de a900 (afh van test de 5dll)
Persoonlijk zou ik voor de 5d gaan, mede door de film mogelijkheid.

Verwijderd

philippevk schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 00:29:
Als ik het mij goed herinner van de test op dpreview scoort de d700 niet geweldig bij het dynamisch bereik. Als dat erg belangrijk is kan je misschien beter kiezen voor de a900 (afh van test de 5dll)
Persoonlijk zou ik voor de 5d gaan, mede door de film mogelijkheid.
Op de site van DXO worden alle sensoren getest. De 5DII nog niet want die is nog niet op de markt.
Wat betreft dynamisch bereik staat de A900 inderdaad 0,2 punt hoger.
Maar overall ( kleurdiepte, dynamisch bereik en lowlight ISO ) staan de D3 en D700 samen aan de top.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 00:57:
[...]

Op de site van DXO worden alle sensoren getest. De 5DII nog niet want die is nog niet op de markt.
Wat betreft dynamisch bereik staat de A900 inderdaad 0,2 punt hoger.
Maar overall ( kleurdiepte, dynamisch bereik en lowlight ISO ) staan de D3 en D700 samen aan de top.
hela dit zijn zekers andere uitkomsten dan dpreview. hmm zo te zien zou het dynamisch bereik van de d700 nog maar 1 stop minder zijn dan de s5 . ga binnenkort toch maar eens een testje doen.

wel jammer dat het enige dat me nog tegenhoud het feit is dat er geen goeie primes bij nikon zijn
zoals een 28 of 35 mm 1.4 -O-

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 07:49

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

ik denk dat 't verschil in prestaties bij deze modellen nihil is; de output kan verder natuurlijk nog wel smaakgevoelig zijn (de een vindt de output uit een Canon mooier dan die van Nikon, en vice versa).

Hoe dan ook, alle opties die jij noemt zijn kwalitatief uitstekend en de meest beperkende factor bij deze high-end producten is nog altijd de fotograaf zelf.

Laat je dan ook niets aanpraten door merkfreaks die elkaar afzeiken in fora en ga gewoon van je eigen gevoel uit; ik zou advies van mensen die liever hun tijd daaraan besteden dan aan het maken van foto's niet heel erg serieus nemen ;)

De lenzen is denk ik erg afhankelijk van je eigen voorkeur en manier van werken; ik gebruik bijvoorbeeld heel graag lichtsterke primes, maar waar nodig (flexibilieit) weer zoomlenzen. Wat dat betreft werkt iedereen anders; het is natuurlijk nooit zo dat een landschap per definitie met een groothoek lens gemaakt moet worden en een portret met een telelens. Zelf huur ik wel eens wat voor een weekendje om te kijken of ik er wat mee kan.

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 12:39
Probleem met die sites als photozone en DXO is de nummers.... De cijfertjes zijn leuk om te vergelijken maar het zegt zo weinig. Neem nou een Canon 17-40. Scoort prima op photozone en als je de cijfers naast elkaar legt zijn de 17-55 en tamron 17-40 haast vergelijkbaar. In de praktijk is het echter een wereld van verschil qua kleur contrast en andere "niet in cijfers te vangen kriteria", De cijfers kunnen beter zijn, terwijl de output dit niet waar maakt of andersom. Leuk voor een globaal beeld, maar het zijn geen aanschafcriteria voor mij persoonlijk.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:26
Ik denk dat met dergelijke bedragen de hands-on ervaringen doorslaggevend moeten zijn. Dus welke body ligt jou het beste qua bediening en handeling. Wat de beeldkwaliteit betreft, en je geeft het zelf ook al aan, is het allemaal lood om oud ijzer; alleen met pixelneuken op 1:1 zul je verschillen kunnen zien maar dat is niet relevant bij 10*15 prints, daarvoor zijn alle drie camera's te goed (bijvoorbeeld, zo compenseren de vele pixels bij het downsizen weer de ruis, om maar wat te noemen). Technische zaken als AF en lichtmeting zullen veel sneller voor irritaties zorgen dan drie pixeltjes extra ruis. Daar weet je, helaas, ook alles al vanaf met jouw AF perikelen.

De objectieven kun je denk ik het beste beoordelen in combinatie met specifiek deze camera's en jouw gebruik, grafiekjes zeggen dan niet meer zoveel. Ergo: laat de specs de specs en probeer goede ervaringen met de camera/objectief combinaties op te doen. Want laten we wel zijn, met geen van de camera's koop je een kat in de zak, integendeel :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Abbadon schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 10:00:
bijvoorbeeld, zo compenseren de vele pixels bij het downsizen weer de ruis, om maar wat te noemen.
Dit is daaromtrent een interessant stukje tekst.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wat betreft telezooms voor de Nikon optie lijkt me de 70-300VR ook nog best de overweging waard. Voor een kwart van de prijs van de behoorlijk verouderde 80-400VR krijg je een lens met AF-S, een nieuwere generatie VR, zelfde diafragma range, scherper over bijna het hele bereik (alleen op 300 presteert de 80-400 wat beter, omdat die daar nog niet op z'n max zit) en betere CA performance op veel momenten, alleen op 300mm wint de 80-400 het wederom.

Tests (op APS-C, maar toch): http://www.photozone.de/n...--lab-test-report?start=1
http://www.photozone.de/n...view--test-report?start=1

Weliswaar zijn de verwachtingen dat Nikon 'binnenkort' met een nieuwe 80-400VR op de proppen komt, zoals Remy al aan gaf, die wel met z'n tijd mee kan. Maar als je binnen afzienbare tijd tot koop zou willen overgaan, dan lijkt me de 70-300VR een serieuze kandidaat die het ook nog eens mogelijk maakt om in het (mischien wel veel belangrijkere) groothoek/standaard bereik net even wat meer uit te geven aan een serieuze lens als de 24-70, want de 70-300VR + 24-70 2.8 combi is net zo duur of zelfs iets goedkoper als een 24-120VR + 80-400VR combi :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Wijnands
  • Laatst online: 28-01 12:12
Van: http://www.bythom.com/rationallenses.htm

Economy FX
It seems a bit like an oxymoron to think of FX economy, as the only FX body being sold as I write this is the D3. But here's my take on going the inexpensive route for FX:

24-85mm f/3.5-4.5G AF-S
180mm f/2.8D (not yet reviewed on this site)
If you need more wide angle, pick up a 20mm f/2.8, or better yet, one of the older AI 20mm models, all of which seem a bit better than the current autofocus one.

This is a step up from the DX economy kit in you're getting better telephoto at the expense of flexibility. This kit is also not quite as low-light constrained as DX kit. Unfortunately the 24-85mm is no longer sold by Nikon, though you can still find it some stores (note that this is not the f/2.8-4 version, which I find optically inferior). Another drawback to this kit is filters (62mm for the 20mm, 67mm for the 24-85mm, 72mm for the 180mm). Depending upon what you think "economy" means, you could substitute a 28-70mm f/2.8 for the zoom (not the 24-70mm, which is more expensive) or perhaps a 70-300mm f/4-5.6 for the telephoto to give you more reach and flexibility. At the wide end there is nothing that comes close to the price performance ratio of the 20mm, though. Personally, I'm hoping that Nikon fixes the economy FX options. We need either a redesigned 24-120mm VR or 28-200mm VR to really satisfy the majority of folk that would be looking at this category. The one thing going for a D3 user, though, is that there are a tremendous number of used lenses--both manual focus and autofocus--that will work well on that body, and thus if you shop around, you can find lots of bargains to build an economy kit. For example, a 24mm f/2.8, 50mm f/1.4, 85mm f/1.8, and 180mm f/2.8 makes a nice fixed focal length economy kit if you shop the used market carefully.

Had ik je budget dan zou ik beginnen met de body en grip en 's kijken hoe m'n 28-105 daarop werkt. Wat flitsers betreft, sb-900 is supergeil natuurlijk maar zo slecht is de 800 nou ook weer niet.

Die 24-85 die Thom noemt heb ik recent met veel moeite voor 130 euro verkocht.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025
wellicht een andere optie:

5DII, 24-70, 70-200 en een 1.4 tele converter.

je hebt dan ook een leuk setje, de 1.4 converter neemt amper ruimte in, en je hebt verder gewoon erg goed glas. bijkomend voordeel in jouw geval is dat je dat glas niet aan hoeft te schaffen, met uitzondering van de converter.

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Voor telezoom bij Nikon zou ik naar de 70-300VR kijken als je hem buiten gebruikt, voor binnen is die niet lichtsterk genoeg. Dan valt het setje met D700 + 24-70 + SB900 binnen budget.
De 80-400 is wat ouder, focust trager en vrij zwaar.

• abrakadaver
wat ga je er eigenlijk mee doen?

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Nutteloze vraag :P

Wel een slimme vraag inderdaad :)

• Floor-is
lateef schreef op donderdag 27 november 2008 @ 20:19:
[...]

hoe belangrijk is het dat heel die range wordt afgedekt? schijnbaar heb je die 300mm nodig, maar het bereik tussen zeg 100 en 300 heb je dat ook nodig? je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om voor 1000 euro een standaard zoomlens te kopen, voor 1000 euro een 300mm en dan voor 2000 tot 2500 euro een body. deze optie is volgens mij alleen mogelijk met Nikon en Canon, maar daar lijkt je toch alleen naar te neigen.
Laten we 'for the sake of the argument' stellen dat het niet superbelangrijk is dat de gehele range helemaal wordt afgedekt. Wel heb ik gesteld dat het belangrijk is dat er met zoom-lenzen wordt gewerkt zodat er een flink bereik kan worden afgedekt. Ik wil proberen om de keuze voor het product zo algemeen mogelijk te houden zodat de afwegingen die worden gemaakt door mij en jullie voor een ieder na te lezen zijn zodat zij geholpen worden in de keuze. :)
martijn_tje schreef op donderdag 27 november 2008 @ 20:27:
[...]

Ik heb nog weinig van de 24-105 op FF (digitaal) gezien, maar wat ik heb gezien vond ik tegenvallen. Het ding presteerd op film en APS-C heel behoorlijk, maar de randen op FF (digitaal) blijven flink achter. Er gaan geruchten over een vervanger: 24-105 f/4 G SSM (die heeft op de tsjechische website/prijslijst van sony gestaan).

Telezoom, misschien even wachten (kan ook haast niet anders bij Sony) op de 70-400 f/4-5.6 G SSM die voor 2009 in de winkels zou moeten liggen. Dat lijkt een fijn apparaat te worden, alleen dat hij zilver is, is wel een nadeel.

[afbeelding]

Met de aangekondigde lenzen (voor eind 2008) of dingen die kortstondig op sony websites hebben gestaan is er voor FF toch best een grappige verzameling zooms in de maak.

16-35 F/2.8 G (SSM??)
24-70 F/2.8 G SSM
24-105 F/4 G SSM
70-300 F/4.5-5.6 G SSM
70-400 F/4-5.6 G SSM
Die lens-lineup is een stuk interessanter dan er op dit moment te krijgen is. Ik ben wel een beetje bang voor de prijsstelling: bijvoorbeeld de Zeiss lenzen zijn toch wel stevig aan de prijs om het netjes te zeggen. De 24-105 en die 70-400 vind ik zeker interesant!
Voor je zelf zal je de body's moeten uitproberen voor het gebruik wat je er mee wil doen. Dus heb je high iso (hoger als 3200) nodig, heb je een 51punts AF systeem nodig en heb je exotisch glas nodig of wil je je spullen volgende week in huis hebben. Als alle drie nee/zelden is dan kan de A900 een heel fijne body zijn, anders is het waarschijnlijk handiger om naar canon of nikon te kijken.
Het vasthouden en daadwerkelijk gebruiken van de body's is enorm belangrijk. Vanmiddag heb ik een tijdje met een alpha 900 gespeeld en hoewel er een 24-70 van Zeiss opzat (wat een lens!) die niet echt in mijn lijstje past... De camera verraste me nogal in positieve zin: hij voelt volwassen, de grip is goed, focust snel, werkt allemaal erg intuïtief. :)
Ongeveer hetzelfde vond ik van de D700 hoewel ik die zonder grip heb gebruikt, Canons ken ik al vrij goed en daar verwacht ik weinig anders van.

Wel is je punt sterk dat je moet opletten hoe goed leverbaar producten zijn en in hoeverre je glas en andere dingen kunt krijgen; naast het gebruik van de body zelf dan.
Verwijderd schreef op donderdag 27 november 2008 @ 21:05:

De 100-300 heeft minder bereik, maar een vast (en beter) diafragma dan de andere opties. Samen met de prijsstelling maakt dit het een interessante lens, eentje die ik nog niet had meegenomen bovendien.
Vanmiddag heb ik dus met de alpha 900 gespeeld en inderdaad de bediening en bouw zijn veel beter doordacht dan ik had verwacht. De 24-70 van Zeiss is zeker niet zo snel als mijn 24-70L of een 70-200L, maar hij is wel stil en levert werkelijk prachtige beelden. :)

Waarom per se een FF? Eigenlijk simpelweg 'for the sake of the argument', in mijn persoonlijke geval omdat ik ook nog met een film-body werk en het toch wel vrij irritant vind dat mijn lenzen verschillend werken op verschillende body's. Bovendien vind ik dat je meer creatieve vrijheid hebt (fov, bokeh) met een full-frame camera. :)
Remy schreef op donderdag 27 november 2008 @ 22:12:
80-400 heeft overigens wel VR :) En in 2009 waarschijnlijk ook nog eens superduper AF-S.

Mijn mening kan je al raden verder ;) Heeft niet eens met voorkeur te maken, maar met price vs performance :)

edit: oh ja trouwens: over een variabel diafragma van een lens ga je niet zo moeilijk meer doen als je èn full frame schiet (gratis beperkter dof tov crop) èn usable ISO 6400 hebt :Y)
Oh my bad, die VR is wel prettig op de 80-400, hoewel hij dan alsnog door nagenoeg iedereen wordt afgeserveerd. Wellicht dat de nieuwe versie (ergens in het komende jaar) wel een flinke verbetering kan bieden.
Dat variabele diafragma is iets waar ik persoonlijk nogal tegenop kijk, ik vind het namelijk bijzonder irritant. Maar wat ik wil bewerkstelligen is dat we tot een set komen die bij iemand kan passen die een full-frame camera zoekt met een dergelijk budget: juist vanwege de afwegingen die je maakt, zodat anderen kunnen leren hoe je tot een keuze komt. Net als in het DSLR-starters topic, maar dan dus zegmaar voor een gevorderd(er) fotograaf. :)
djkooij schreef op donderdag 27 november 2008 @ 22:38:
[...]

Nah... variabel diafragma zuigt :P
Zoals het er nu naar uitziet, zijn de ISO prestaties van de 5D2 erg, heel erg goed. De platen welke ik gezien heb op 6400 waren prima bruikbaar.
Jah op zich tof dat ISO6400 nog vrij goede platen oplevert, maar dat is niet doorslaggevend in mijn ogen, het totaalplaatje moet dat doen. :)
De sony is, in mijn ogen, als systeem nog lang niet volwassen. Simpel te weinig keuze in lenzen. De camera an sich is een dijk van een apparaat, maar de ISO prestaties laten te wensen over, zeker nu langzaam zichtbaar word wat de 21 mpix tellende 5d2 mogelijkerwijs gaat doen.
Het aantal megapixels is in de eisen/wensen die ik had gesteld geen speerpunt; met 12.8 Mpix kan je al een puik A2 printje voor elkaar krijgen... Ik zie niet veel mensen groter dan dat laten printen/afdrukken eerlijk gezegd...
Ja Sony heeft een beperkte lenskeuze en ook andere accessoires zijn minder, het is waarschijnlijk de minste van de drie, maar als ik eerlijk ben: het is een dijk van een begin! :)
De D700 is wel een serieus beest. Hoewel ik de AF buiten center een beetje hit-or-shit vind overkomen (geen cross-sensoren?). Al met al wel de enige serieuze kandidaat voor de 5d2 naar mijn idee. Snel, intuïtief te bedienen, goede IQ en goede ISO-performance.
Over de lenzen kan niet niet echt meepraten, gebrek aan ervaring met Nikkors.
Hit-or-shit zal nogal meevallen, die 9 AF-puntjes van Canon zijn zeker ook niet allemaal cross-hairs en het zijn er ook een heel stuk minder natuurlijk ;)
De Nikon is wel een hele serieuze kandidaat, in ieder geval de body. De lenzen ken je misschien wat minder goed, het aanbod is in ieder geval in het midden segment eigenlijk niet aanwezig. Bij een iets hoger budget kan je echter wel echt goede lenzen halen: 14-24, 24-70, 70-200 (op FX wel minder) en bijvoorbeeld een 85/1.4 of een 105mm prime.
Mijn keuze zou dan andersom worden beredeneerd; Welke toko levert mij het beste glas (IQ / prijs / etc) en heeft daar een full frame body'tje bij wat voldoet?
Even simpel gekeken naar het cijfermatige aanbod van nikon en canon, denk ik dat je bij de laatste het beste af bent.
Kijk, dat is interessant! Je hebt een heel andere aanpak dan ik gekozen, leuk! :)
24-105 is een top lens. Goed, veelzijdig, IS en relatief licht.
De 100-400 is een prima lens, solid performer maar geen absolute topscherpte, hoewel de Nikon 80-400 en sigma 80-400 niet beter zijn qua IQ.
De sigma 50-500 (500 haalt ie lang niet, maar goed) word op het lange eind ook aardig soft en heeft geen IS wat het voor mij een no-go zou maken op dit bereik. Als je zo'n lens al overweegt zou ik eerder kijken naar de 150-500 of 120-400, ondanks het gebrek aan "groothoek", deze bieden je wel OS.

Dat rijtje zou dan voor mij optie 1 worden uit jouw startpost, dus 5d2 / 24-105 / 100-400. Die 580 zou ik lekker vervangen door een 430 ex II, power zat als je toch wat minder pro binnen gaat werken. Scheelt je een paar knaken, ruimte en gewicht.
Okay, dus jij begint bij het lens-aanbod en kijkt daarna naar welke body er het beste bijpast. Is het dan niet onwijs vervelend als de partij die het beste lens-aanbod heeft niet de bijpassende camera zou hebben? :P

[ Voor 6% gewijzigd door Floor-is op 28-11-2008 22:23 ]

Bericht hierboven

Verwijderd

gratis_vodka schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 09:24:
Laat je dan ook niets aanpraten door merkfreaks die elkaar afzeiken in fora en ga gewoon van je eigen gevoel uit; ik zou advies van mensen die liever hun tijd daaraan besteden dan aan het maken van foto's niet heel erg serieus nemen ;)
Ik ben zo'n merkfreak, en als rasechte Nikonian heb ik toch het advies gegeven om eens serieus naar de canon 5D mark II te kijken.... O-)

• Floor-is
Nomad schreef op donderdag 27 november 2008 @ 22:54:
[...]

echt klein zou ik de 100-300 niet noemen. Beter gezegd, volgens mij scheelt het niet zoveel met de 50-500 lens.
De 100-300 is echt weer een maatje groter dan een 70-200 2.8 en dat noem ik dan niet meer licht en compact.
Licht en compact was geen eis, noch wens toch?
Ik ken de prestaties niet zo goed van de 50-500, behalve wat ik zo op internet zie. De 100-300 F/4 ken ik wel en die is echt rag en rag scherp. Op verzoek kan ik raw's leveren. Wel gemaakt dan met mijn D50, die 6mp heeft, maar ook dan overtuigd de lens je wel.
Niet full-frame bovendien ;)
Als het idee van de 100-300 F/4 je aanstaat, dan kan ik voor je invullen dat die lens kàn presteren als een _dolle_. Scherper dan mijn 70-200 2.8 van canon (en heb gewoon een goed exemplaar!).

Eens dus met mig29 dat je best even naar die 100-300 kan kijken, maar verwacht niet dat hij klein is, maar dat zijn de alternatieven die je noemt ook niet :)
Nee, ik noe, vrij forse objectieven, dat krijg je ook met zo'n enom bereik he?
Korras schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 12:17:

je hebt dan ook een leuk setje, de 1.4 converter neemt amper ruimte in, en je hebt verder gewoon erg goed glas. bijkomend voordeel in jouw geval is dat je dat glas niet aan hoeft te schaffen, met uitzondering van de converter.
Ook die converter heb ik al, maar we gingen er 'for the sake of the argument' gingen we er van uit dat er geen lenzen of andere spullen hadden.. Prijstechnisch natuurlijk geen optie ;)
Xtuv schreef op donderdag 27 november 2008 @ 23:38:
Alternatieve Nikon D700 set
D700 body met grip, SB-900 flitser, Nikon 24-120VR lens Nikon 24-70 2.8 en Sigma 50-500 lens komt neer op ongeveer: € 3.975 € 4.720

Kan mooi concurreren met de 5D set #1 qua prijs (€4827). Dan is het zelf even kijken waar je prioriteiten liggen. Bij de standaardzoom of bij de telezoom, de 51 AF punten en de behuizing, nouja, daar kom je wel uit... Een 24-120 VR op een D700 zou ik niet aan beginnen.
Wel 320 boven budget, maar met een dijk van een 24-70 natuurlijk! Eventueel kan je dan nog een uitstap maken naar de Tamron 70-200 (of de Sigma) met een converter (2.0?) terwijl je nog net binnen budget kunt blijven :)
Verwijderd schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 00:04:
Ik ben al 24 jaar een Nikon gebruiker en zal nooit overstappen.

Graag zou ik je de d700 (heb ik zelf ook) met de Nikkor 24-70 2.8 en 70-200 2.8 aan praten.
De Nikkor 24-70 is het neusje van de zalm,maar deze combi valt niet binnen het budget.
Ik ben niet zo'n liefhebber van de z.g.n. super zooms, sterker nog, ik werk uitsluitend met primes.
Maar ben wel aan het sparen voor die 24-70mm 2.8

Maar gezien jou wensen en budget zou ik mij gaan verdiepen in de 5DII, i.c.m. de door jou gewenste super zooms. Canon is prijstechnisch toch aantrekkelijker.
Euhm nee de combinatie van 24-70 + 70-200 valt niet binnen budget, dus is het geen optie. Wel is het een optie om, zoals ik hierboven schreef, te kijken naar de Nikon 24-70 icm een Tamron 70-200 in combinatie met een extender.
abrakadaver schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 00:23:
Over canon:
Die 24-105IS vind ik echt top op ff (paar keer gebruikt op een 1ds2 en 5d), de meeste tests vertellen ook dat de resolutie erg hoog is (iig scherpte en contrast) voor een zoom die zo'n bereik afdekt dus op de 5d2 zal die ook nog goed presteren. Of je een 100-400IS of evt je 70-200IS +1,4x neemt moet je zelf bepalen. Persoonlijk vind ik de 70-200 fijner omdat die toch nog net iets compacter blijft, voor zover je daarover nog kan spreken bij dit soort lenzen :) misschien zelfs de 70-200/4IS?
Mocht je dit nog willen aanvullen met een goede all-round lichtsterke prime dan kom je denk ik al snel bij canon uit met de 24L, 35L, 50L of 85L. Ik kan me iig best voorstellen dat je na een tijdje de f/4 een beperking vind. Lenzen met een diafragma rond de f/2 heeft elk merk echter wel een paar.
De 24-105 is gewoon een puike lens, dat is volgens mij al wel bepaald. De 70-200IS met 1.4EXT is in het 2.8-geval niet betaalbaar en als we het over de f/4 versie hebben is het weinig lichtsterk en komt het 'slechts' tot 280mm.
De 24L, 35L, 50L en 85L zijn allemaal nogal aanvallen op de portemonaiie, niet betaalbaar en zeker niet mid-range. De 24/2.8 + 35/2 + 50/1.4 + 85/1.8 zijn dat een heel stuk beter. ;) Overigens ben ik persoonlijk nogal gecharmeerd van de 24-35-50-85 setup. :)
Misschien vind je nu wel dat je 't maar effe met 2 lenzen wil doen, maar wat als je op een later tijdstip wat meer met fotografie wil doen? Ga je dan weer switchen? Ik zou dat ook meenemen in m'n besluit.
Goed punt wel, je moet je voorbereiden op een eventuele uitbreiding in de toekomst. De setup waar ik voor koos in de startpost geeft echter een vreselijk goed bereik tegen redelijke kosten, een enorm stukje flexibiliteit dus. Natuurlijk kan je later uitbreiden met een UWA, een mooie macro-lens of bijvoorbeeld een pracht van een 85mm lens voor portretwerk. :)
gratis_vodka schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 09:24:
ik denk dat 't verschil in prestaties bij deze modellen nihil is; de output kan verder natuurlijk nog wel smaakgevoelig zijn (de een vindt de output uit een Canon mooier dan die van Nikon, en vice versa).
Ah! Nog een punt waar ik eigenlijk op zat te wachten.. Output van de camera is belangrijk! Net als de bokeh van de lens of diens fringing etc.
Hoe dan ook, alle opties die jij noemt zijn kwalitatief uitstekend en de meest beperkende factor bij deze high-end producten is nog altijd de fotograaf zelf.

Bij advies van anderen moet je dus proberen om vooral aandacht te besteden aan de foto's aan gebruikservaringen en niet aan de 'merkenoorlog'. Geen slecht punt ;)
De lenzen is denk ik erg afhankelijk van je eigen voorkeur en manier van werken; ik gebruik bijvoorbeeld heel graag lichtsterke primes, maar waar nodig (flexibiliteit) weer zoomlenzen. Wat dat betreft werkt iedereen anders; het is natuurlijk nooit zo dat een landschap per definitie met een groothoek lens gemaakt moet worden en een portret met een telelens. Zelf huur ik wel eens wat voor een weekendje om te kijken of ik er wat mee kan.
Ah, dus misschien is het wel een erg puik idee om niet alleen een keer een camera of lens van een bekende te gebruiken als je bijvoorbeeld samen in de dierentuin rondloopt, maar er een keer eentje te huren voor een heel weekeinde. Klein puntje is wel dat je budget natuurlijk afneemt als je een product huurt, tenzij je een deal kunt maken met de winkel waar je de spullen huurt ofzo.

Bericht hierboven

Verwijderd

Floor-is schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 22:17:
Okay, dus jij begint bij het lens-aanbod en kijkt daarna naar welke body er het beste bijpast. Is het dan niet onwijs vervelend als de partij die het beste lens-aanbod heeft niet de bijpassende camera zou hebben? :P
Ja want Nikons vind ik ergonomisch beter dan de Canons terwijl Canon prijstechnisch qua glas interessaner is (en qua aanbod natuurlijk ook).

Canon glas op een D700/D3 zou m.i. ultiem zijn :)

In jouw geval zou ik gewoon lekker bij Canon blijven, je hebt al het goede glas al dat je nodig hebt (tenzij je alles al verkocht hebt!) al dus waarom switchen? Desnoods je 24-70 houden met een 100-300 van Sigma erbij je bent klaar toch?

Mocht de AF van belang zijn dan ga je wel achteruit bij een 5D(II) t.o.v. de Nikon concurrentie.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2008 23:38 ]

Verwijderd

ik snap dit verhaal niet helemaal, je koopt toch niet alles in 1x ?
op een later tijdstip een mooi lensje erbij en eraf....

Canon is veel interessanter in lensaanbod.

• Abbadon
Toch ben ik wel benieuwd waarom je je huidige spul weg doet, lijkt me toch prima spul voor waar je mee bezig bent? :P Afgezien van de AF toestanden dan.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Abbadon schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 23:53:
Toch ben ik wel benieuwd waarom je je huidige spul weg doet, lijkt me toch prima spul voor waar je mee bezig bent? :P Afgezien van de AF toestanden dan.
In z'n V&A advertenties valt te lezen dat hij gaat stoppen met prof. fotoklussen. Kan me voorstellen dat je dan wilt switchen naar een wat eenvoudiger setup (geen 1DIII en een koffer vol lenzen meer meeslepen etc.) en dan meteen maar de overstap maakt naar full frame.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Floor-is
djkooij schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 09:29:
Probleem met die sites als photozone en DXO is de nummers.... De cijfertjes zijn leuk om te vergelijken maar het zegt zo weinig. Neem nou een Canon 17-40. Scoort prima op photozone en als je de cijfers naast elkaar legt zijn de 17-55 en tamron 17-40 haast vergelijkbaar. In de praktijk is het echter een wereld van verschil qua kleur contrast en andere "niet in cijfers te vangen kriteria", De cijfers kunnen beter zijn, terwijl de output dit niet waar maakt of andersom. Leuk voor een globaal beeld, maar het zijn geen aanschafcriteria voor mij persoonlijk.
Eigenlijk zeg je dus net zo iets als gratis_vodka: proberen, proberen, proberen.
Abbadon schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 10:00:
Ik denk dat met dergelijke bedragen de hands-on ervaringen doorslaggevend moeten zijn. Dus welke body ligt jou het beste qua bediening en handeling. Wat de beeldkwaliteit betreft, en je geeft het zelf ook al aan, is het allemaal lood om oud ijzer; alleen met pixelneuken op 1:1 zul je verschillen kunnen zien maar dat is niet relevant bij 10*15 prints, daarvoor zijn alle drie camera's te goed (bijvoorbeeld, zo compenseren de vele pixels bij het downsizen weer de ruis, om maar wat te noemen). Technische zaken als AF en lichtmeting zullen veel sneller voor irritaties zorgen dan drie pixeltjes extra ruis. Daar weet je, helaas, ook alles al vanaf met jouw AF perikelen.

De objectieven kun je denk ik het beste beoordelen in combinatie met specifiek deze camera's en jouw gebruik, grafiekjes zeggen dan niet meer zoveel. Ergo: laat de specs de specs en probeer goede ervaringen met de camera/objectief combinaties op te doen. Want laten we wel zijn, met geen van de camera's koop je een kat in de zak, integendeel :)
Hej Klaas, tof dat je ook reageert. :) Zelfde als de twee voorgaande mensen: proberen.
Ik zeg overigens dat de meeste foto's op 10x15 zullen worden geprint, maar je weet nooit van te voren of je een keer een foto op 75x50 ofzo laat printen. Pixelneuken is op zich niet iets dat je vaak moet doen, je moet genieten van de
gemaakte plaatjes. Hoewel de ruis overigens niet verdwijnt bij downsampling, wordt ze wel fijner en *lijkt* het daardoor minder. ;)
Orion84 schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 11:36:
Wat betreft telezooms voor de Nikon optie lijkt me de 70-300VR ook nog best de overweging waard. Voor een kwart van de prijs van de behoorlijk verouderde 80-400VR krijg je een lens met AF-S, een nieuwere generatie VR, zelfde diafragma range, scherper over bijna het hele bereik (alleen op 300 presteert de 80-400 wat beter, omdat die daar nog niet op z'n max zit) en betere CA performance op veel momenten, alleen op 300mm wint de 80-400 het wederom.

Tests (op APS-C, maar toch): http://www.photozone.de/n...--lab-test-report?start=1
http://www.photozone.de/n...view--test-report?start=1
Die 70-300VR is echter wel f/4.5-5.6 en dat is in mijn ogen niet acceptabel, het ligt te ver van een mid-range lens af. De prijs is wel weer fijn ;)
Weliswaar zijn de verwachtingen dat Nikon 'binnenkort' met een nieuwe 80-400VR op de proppen komt, zoals Remy al aan gaf, die wel met z'n tijd mee kan. Maar als je binnen afzienbare tijd tot koop zou willen overgaan, dan lijkt me de 70-300VR een serieuze kandidaat die het ook nog eens mogelijk maakt om in het (mischien wel veel belangrijkere) groothoek/standaard bereik net even wat meer uit te geven aan een serieuze lens als de 24-70, want de 70-300VR + 24-70 2.8 combi is net zo duur of zelfs iets goedkoper als een 24-120VR + 80-400VR combi :)
Wellicht is het een goedkope tussenstap, maar het is niet een eindstap in mijn opinie.
Wijnands schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 11:52:
Van: http://www.bythom.com/rationallenses.htm

[snip]
24-85mm f/3.5-4.5G AF-S + 180mm f/2.8D verhaaltje
Ligt het aan mij of is het een raar om dit te doen? Ik heb het gevoel dat de bewuste lens niet echt past bij de D700, het is een 'instaplens' geweest in het tijdperk van de filmrolletjes en het begin van de digitale camera's. Op verschillende sites, zoals FredMiranda.com wordt deze bewuste 24-85 overigens niet bepaald goed beoordeeld... Linkje naar FredMiranda terwijl men op dezelfde site aangeeft dat de kleurweergave, focus en scherpte zeker voor dat geld erg goed is.

Bericht hierboven

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Gooi ik nog een gedachte in het water:
De nieuwe sigma 24-70 2.8 HSM. Nieuw, ook optisch. Eigenlijk nog niets van bekend. Sigma gesproken over deze lens en zou vanaf begin december leverbaar zijn.
De laatste lenzen van sigma (50 1.4 HSM bijv.) zijn allemaal pareltjes geworden en dat geeft aan dat sigma goed op weg is. Als deze lens in diezelfde lijn gemaakt is, dan is het het bekijken meer dan waard.

Ik zal eens kijken of ik al wat over die lens kan vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Nomad op 29-11-2008 01:04 ]

• Floor-is
Korras schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 12:17:

Je hebt dan ook een leuk setje, de 1.4 converter neemt amper ruimte in, en je hebt verder gewoon erg goed glas. bijkomend voordeel in jouw geval is dat je dat glas niet aan hoeft te schaffen, met uitzondering van de converter.
Tenzij je voor een Sigma of Tamron gaat is dat denk ik niet betaalbaar. Ik wacht nog heel even met ingaan op hetgeen je me nu heen beweegt, dat komt verderop in deze post. ;)
bouwfraude schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 12:34:
Voor telezoom bij Nikon zou ik naar de 70-300VR kijken als je hem buiten gebruikt, voor binnen is die niet lichtsterk genoeg. Dan valt het setje met D700 + 24-70 + SB900 binnen budget.
De 80-400 is wat ouder, focust trager en vrij zwaar.
Diezelfde 70-300 heb ik net eigenlijk al afgeserveerd... Begrijp je beweegreden erg goed overigens, wellicht is de SB900 nog prima in te wisselen voor een SB800 om weer iets geld beschikbaar te maken. :)
YES! Eindelijk *de* vraag waar het om gaat! De set die ik aan het opbouwen ben hoeft namelijk helemaal niet voor mijzelf te zijn, kan net zo goed voor mijn ouders, een vriend, mijn oma of een buurman ofzo.

Ik wil een set bij elkaar schrapen voor mijn vriendin, ik heb een belachelijk hoog budget gesteld om haar aan mooie spullen te helpen, zeker als je weet dat ze eigenlijk helemaal niet zo goed fotograferen kan. Waarom dan een setup met een 24-nogwat walkaround en een onwijze telezoom. Dan kan ze alles dat ze wil: walkaround om van alles en nogwat vast te leggen en een telezoom voor bijvoorbeeld in de dierentuin of op vakantie ofzo. Een kleine bepakking en een beperkt aantal lenzen omdat ze het haat om lenzen te wisselen, een goede flitser omdat ik dat nodig vind en ze die echt wel nodig gaat hebben. De grip omdat ze de camera dan beter kan balanceren, extra batterijen zodat ze niet zomaar zonder komt te zitten omdat ik verwacht dat ze ze wel eens gaat vergeten op te laden.
Waarom full-frame? Omdat ik er ook mee wil spelen? Ja een Canon 450D met een 18-200 of een D90 met een 18-200VR zou ook tof zijn, maar ik speel met het idee he? :)

Bericht hierboven

• charops
  • Laatst online: 01-12-2025
Als je vriendin zo'n grote factor is zou ik haar mening toch ook duidelijk omschreven willen zien. Zo wil mijn ega bijvoorbeeld ook weinig lenzen wisselen, maar begint bij de nikon 18-200vr al te klagen dat hij wat lang is op het toestel en een D80 al wel aan de grote kant is. Als ik jou dan hoor zeggen dat je je vriendin even een toestel met battery-grip in de handen wilt drukken vraag ik me af hoeveel jouw gedachten+wensen overeenkomen met haar wensen+ervaringen ( en hoever die dan daadwerkelijk meetellen :))

life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get

• Floor-is
Orion84 schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 00:03:
[...]

In z'n V&A advertenties valt te lezen dat hij gaat stoppen met prof. fotoklussen. Kan me voorstellen dat je dan wilt switchen naar een wat eenvoudiger setup (geen 1DIII en een koffer vol lenzen meer meeslepen etc.) en dan meteen maar de overstap maakt naar full frame.
Die advertenties zijn overigens al weer een tijdje weg, daar niet van. :)

[toelichting]Ben verzocht me meer bezig te gaan houden met wat ik toch wel mag bestempelen als mijn passie: popfotografie. :-) Maar waar deze thread mij echt om gaat is het beslissingstraject: welke vragen stel je, wat laat je wel en niet meetellen, hoe kom je tot een uiteindelijke keuze. En dat is voor mij ook prettig omdat ik met het idee speel voor mijn vriendin. :)
charops schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 01:16:
Als je vriendin zo'n grote factor is zou ik haar mening toch ook duidelijk omschreven willen zien. Zo wil mijn ega bijvoorbeeld ook weinig lenzen wisselen, maar begint bij de nikon 18-200vr al te klagen dat hij wat lang is op het toestel en een D80 al wel aan de grote kant is. Als ik jou dan hoor zeggen dat je je vriendin even een toestel met battery-grip in de handen wilt drukken vraag ik me af hoeveel jouw gedachten+wensen overeenkomen met haar wensen+ervaringen ( en hoever die dan daadwerkelijk meetellen :))
Mijn vriendin is mijn 1D2/1D3 gewend met een 70-200IS f/2.8 (met eventuele extender) en hoewel ze die wel zwaar vind, vond ze de 5D zonder grip met een 24-135 erop 'speelgoed'... Plastic en licht en ze had het gevoel dat het allemaal uit elkaar ging vallen :P

[ Voor 33% gewijzigd door Floor-is op 29-11-2008 01:23 ]

Bericht hierboven

Verwijderd

Floor-is schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 01:20:
Mijn vriendin is mijn 1D2/1D3 gewend met een 70-200IS f/2.8 (met eventuele extender) en hoewel ze die wel zwaar vind, vond ze de 5D zonder grip met een 24-135 erop 'speelgoed'... Plastic en licht en ze had het gevoel dat het allemaal uit elkaar ging vallen :P
De 5dII is dan even 'plastic' hoor en dan ga je al snel naar de D700 maar die is incl. grip behoorlijk aan de zware kant (zwaarder dan de D3 als ik het goed heb).

• /\/\|)
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-11-2025
Grappig dat de 5D als plastic wordt ervaren terwijl de behuizing van hetzelfde materiaal is als dat van de 1D-series. Hij is wel een stuk lichter.

Verwijderd

Floor-is schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 01:06:
YES! Eindelijk *de* vraag waar het om gaat!
Aangezien je er blijkbaar op kickt als wij de juiste vragen stellen ( :P ) dan maar even de volgende vraag. Wat gaat je vriendin er precies mee doen, dus welk type fotografie? Welke aspecten van de camera vind je het belangrijkste en aan welke criteria toets je de objectieven?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Floor-is schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 00:57:
[...]
Die 70-300VR is echter wel f/4.5-5.6 en dat is in mijn ogen niet acceptabel, het ligt te ver van een mid-range lens af. De prijs is wel weer fijn ;)

Wellicht is het een goedkope tussenstap, maar het is niet een eindstap in mijn opinie.
Uhh, mja, beetje vreemde opmerking als je zelf oorspronkelijk de 80-400VR voorstelt die precies hetzelfde 'euvel' vertoont ;)

Dat je bij Nikon een betaalbare midrange lijn van bijvoorbeeld f/4 glas mist, zoals canon die wel heeft kan ik me wat bij voorstellen, maar als je dan zelf in je startpost de 80-400VR voorstelt, of zelfs de Sigma 50-500, dan vind ik het een tikkie vreemd dat je de 70-300VR afserveert vanwege z'n diafragma...

• Floor-is
/\/\|) schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 12:26:
Grappig dat de 5D als plastic wordt ervaren terwijl de behuizing van hetzelfde materiaal is als dat van de 1D-series. Hij is wel een stuk lichter.
Het ging met name om de plastic-lens, het niet uit-een-stuk zijn en ik moet eerlijk zijn: de 5D voelt ook gewoon minder stevig aan dan de 1D (en dan vooral de grip!).
Orion84 schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 14:20:
[...]

Uhh, mja, beetje vreemde opmerking als je zelf oorspronkelijk de 80-400VR voorstelt die precies hetzelfde 'euvel' vertoont ;)

Dat je bij Nikon een betaalbare midrange lijn van bijvoorbeeld f/4 glas mist, zoals canon die wel heeft kan ik me wat bij voorstellen, maar als je dan zelf in je startpost de 80-400VR voorstelt, of zelfs de Sigma 50-500, dan vind ik het een tikkie vreemd dat je de 70-300VR afserveert vanwege z'n diafragma...
Heb je wel 80-400 nietwaar? ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Floor-is op 29-11-2008 22:32 ]

Bericht hierboven

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:18

servies

Veni Vidi Servici

Floor-is schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 01:20:
[...]
[toelichting]Ben verzocht me meer bezig te gaan houden met wat ik toch wel mag bestempelen als mijn passie: popfotografie. :-)
Dan lijken mij HIGH ISO performance en lichtsterke lenzen toch redelijk belangrijk... of zie ik dat nu helemaal verkeerd...

[ Voor 9% gewijzigd door servies op 01-12-2008 15:34 ]

• Floor-is
servies schreef op maandag 01 december 2008 @ 15:34:
[...]

Dan lijken mij HIGH ISO performance en lichtsterke lenzen toch redelijk belangrijk... of zie ik dat nu helemaal verkeerd...
Nee hoor, die heb ik al. * De full-frame set is dan ook niet voor mij persoonlijk bedoeld. Overigens heb ik besloten om een 5D2 te kopen, gezien ik al veel glas heb, de bediening ken en de output van de sensor toch wel erg goed is. Een superzoom erbij en ik ben er eigenlijk al wel. :)

* Canon 1D3, 1D2, 16-35II, 24-70L, 70-200LIS/2.8, 50/1.4, 15fish, 1.4EXT, 550EX, 580EXII etc

[ Voor 9% gewijzigd door Floor-is op 05-12-2008 14:11 ]

Bericht hierboven

• martijn_tje
Floor-is schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 22:17:
Die lens-lineup is een stuk interessanter dan er op dit moment te krijgen is. Ik ben wel een beetje bang voor de prijsstelling: bijvoorbeeld de Zeiss lenzen zijn toch wel stevig aan de prijs om het netjes te zeggen. De 24-105 en die 70-400 vind ik zeker interesant!
Even na gezocht volgens Sony liggen de 16-35 en 70-400 ergens in januari in de winkel. Over de 24-105 is op dit moment niks officieels te vinden, dat zal dus nog wel een jaar gaan duren o.i.d.

http://www.sony.nl/product/ddl-zoom-lenses/sal-1635z
http://www.sony.nl/product/ddl-zoom-lenses/sal-70400g

Kleine update, het schijnt dat er demo/test/preproductie exemplaren rond zwerven.
Thanks to Sony Singapore, I got to give both lenses a try. My impressions:

16-35:
- Very sharp edge-to-edge with minimal corner sharpness drop-off and distortion
- Excellent vignetting control!!

- Seems to really throw off the metering, I had some shots that were oddly underexposed.

70-400:
- G colors and bokeh
- Sharp! But not as sharp as a CZ of course.

- Focusing (considering the range it has to cover) is fast enough; from close to far it took less than 1s to lock focus.

- zoom ring is in front, like the 70-300. It's quite stiff.
http://forums.dpreview.co...rum=1037&message=30267440

Test shot 70-400
http://forums.dpreview.co...rum=1037&message=30294316

Test shot 16-35
http://forums.dpreview.co...rum=1037&message=30305923

[ Voor 44% gewijzigd door martijn_tje op 13-12-2008 23:15 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Volg dit topic al een tijdje, wellicht ook leuk om een echte case even kort te behandelen.

Ik ben fotografeer al een tijd en laatste/huidige camera een d80. Echter pas sinds een paar maanden me aan het verdiepen in hoe het nu allemaal precies in elkaar steekt.

Ik heb verschillende camera's in mijn handen gehad en heb de keuze gemaakt en zelfs betaalt. Ik heb een nikon D700 aangeschaft met enkel de grip. De lenzen die ik al heb zijn allemaal dx en niet echt super kwaliteit.

Kortom ben dus op zoek naar de juiste lenzen enkel is het voor mij een oerwoud van getalletjes.

Onderstaande heb ik nu op het oog, maar zou het graag eens tegen het licht houden bij mensen, die er echt verstand van hebben. De verkoper lijkt alles mooi en goed te vinden.

Heb nu het volgende in mijn hoofd zitten. Wil sowieso originele nikon lenzen.

1. AF-S 24-70 f2.8
2. AF-S 70-200 f2.8 G IF-ED VR
3. AF-S 14-24 f2,8 G ED

Hiernaast wil ik het allemaal nog wel een keer uitbreiden met een fish-eye etc.

Vragen:
1. Wat vinden jullie van dit lijstje?
2. Kloppen mijn omschrijvingen zo qua naam....
3. Van de 70-200 vind ik het jammer dat die niet tot bv 300 of 400mm gaat. Ik weet dat ze er wel zijn, maar lever ik dan niet in op kwaliteit? Dus denk/vermoed dat het beter is later nog eens een 400 aan te schaffen.
4. Wat is het verschil tussen de betere nikkor 50mm lenzen. Kom namelijk meerdere tegen en ook de 1,4. Overal lees ik namelijk dat ze makkelijk te maken zijn en niet zo duur, want de kwaliteit is toch goed. Enkel zie ik nog wel grote prijsverschillen. Zit namelijk te twijfelen of ik niet liever een 50mm wil ipv de 14-24.

Alvast bedankt!!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2009 21:46 ]

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Verwijderd schreef op zondag 25 januari 2009 @ 21:40:
Onderstaande heb ik nu op het oog, maar zou het graag eens tegen het licht houden bij mensen, die er echt verstand van hebben.
hier :?

Vragen:
3. Van de 70-200 vind ik het jammer dat die niet tot bv 300 of 400mm gaat. Ik weet dat ze er wel zijn, maar lever ik dan niet in op kwaliteit? Dus denk/vermoed dat het beter is later nog eens een 400 aan te schaffen.
4. Wat is het verschil tussen de betere nikkor 50mm lenzen. Kom namelijk meerdere tegen en ook de 1,4. Overal lees ik namelijk dat ze makkelijk te maken zijn en niet zo duur, want de kwaliteit is toch goed. Enkel zie ik nog wel grote prijsverschillen. Zit namelijk te twijfelen of ik niet liever een 50mm wil ipv de 14-24.

Alvast bedankt!!
1. Dat zien we natuurlijk graag, in deze economisch mindere tijden dat iemand in één keer meer dan 5000 euro aan een camerasysteem uitgeeft :)
de 14-24 is verreweg de beste fullframe lens in dat bereik. de 24-70 staat samen met de Zeiss 24-70 voor Sony eenzaam aan de top. de 70-200 doet het wat minder op fullframe camera's. een vervanger voor die lens is wel te verwachten.

2. geen idee, vast wel, lekker boeiend :P

3. het is ook jammer dat er geen 14-400/1.0 is :P maar over je vraag, ja, dan lever je in op kwaliteit

4. af-d is een wat oudere techniek dan af-s. beide lenzen hebben zo hun voor- en nadelen. ik zou ook naar de 50mm van Sigma kijken, dat is naar mijn idee de enige Sigma lens die een serieus alternatief biedt tov. merkeigen lenzen, ding is alleen wel erg groot.

wel vind ik de twijfel tussen een 14-24 en 50mm lens een hele vreemde, maar sowieso vraag ik me af waarom je een bereik van 14 tot 300~400mm zou moeten willen hebben 8)7

Verwijderd

Allereerst bedankt voor je snelle reactie.

Keuze tussen de 14-24 en de 50 is wellicht raar, maar ze zullen er allebei vermoedelijk wel komen..... enkel twijfel ik zelf welke ik op kort termijn het meest zou gaan gebruiken. Vandaar..

Het bereik wil ik gewoon graag hebben mede ook omdat ik op veel verschillende plekken/omstandigheden kom.

De 50mm van Sigma zal ik eens opzoeken.

Verwijderd

Volgens mij is je vraag meer op zijn plaats op deze plek: Het grote Nikonmount-objectieven-topic V8.0

Uiteraard is de verkoper het met je eens. Als jij van plan bent om de top-lenzen van Nikon te gaan kopen, waar hij ongetwijfeld een hele goede marge op haalt, zou ik het ook met je eens zijn.

Ik zou wel even kijken in de pricewatch wat een handige plek is om je lenzen te kopen. Met dit setje kan het wel eens lonen om iets verder te rijden om alles nieuw aan te schaffen, ook als je bij één winkel alles koopt.

(Prijsverschillen kunnen oplopen tot 200 euro per lens, dus 600 euro of meer voor de hele set.)

Oh, ja, ik denk dat het handig is om ook even na te denken wat je wilt met je spullen, voordat je deze vraag stelt. Dat helpt een hele boel om ons commentaar te onderbouwen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2009 10:36 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2009 @ 10:36:

Uiteraard is de verkoper het met je eens. Als jij van plan bent om de top-lenzen van Nikon te gaan kopen, waar hij ongetwijfeld een hele goede marge op haalt, zou ik het ook met je eens zijn.
Werk jij in een fotowinkel? Ik wel en ik kan je vertellen dat de marges op dergelijke producten niet echt groot zijn. Grote online winkels kopen een kit met daarin bijvoorbeeld de D700 en de 24-70/2.8 en verkopen deze afzonderlijk en de laatste in een witte doos. Op die manier zijn de lage prijzen mogelijk en kun je als winkel nog een beetje marge maken, maar om nou te zeggen dat je er veel aan verdiend als winkel.... nee.

Daarnaast heb ik als verkoper een zeer moeilijke taak om iemand ervan te overtuigen dat deze set:
-niet goed is
-er een veel betere set mogelijk is

Dat is dus niet het geval. Hij heeft de beste objectieven op zijn lijstje staan, wat moet de verkoper daar dan tegenin brengen?

• Abbadon
Het enige wat je er volgens mij tegenin zou kunnen brengen is gebruiksvriendelijkheid; dergelijke objectieven zijn erg groot en zwaar (een kilo voor een groothoekzoom is nogal wat).

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Vragen:

Alvast bedankt!!
1: Altijd moeilijk te bevatten dit, mensen die duizenden euro uitgeven en dan nog een soort bevestiging willen hebben. Als ik zoveel geld uitgaf dan moet ik zelf echt wel zeker van mijn zaak zijn, dit hoef ik niet te zoeken bij anderen. Je hebt de absolute top van de top van de Nikon lineup op de boodschappenlijst! Iedereen vind dit een goed lijstje natuurlijk, er spelen wel andere dingen mee maar daar geef je geen uitsluitsel over (gewicht, wil je eigenlijk minder uitgeven etc)

2: ? zoals al eerder gezegd, maakt toch niet zoveel uit, als je zegt tegen de verkoper dat je nikon glas wilt hebben van 14 tot 200 mm met een diafragma van 2.8 dan weet hij het wel.

3: Geen verstand van maar het lijkt me dat de Nikon prime lenzen niet erg slecht zijn. Over het algemeen geld hoe duurder hoe beter (over het algemeen!)

4: Vreemd? 14-24 of de 50mm totaal andere lenzen! Misschien is het een idee om de 50mm1.8 te kopen om te kijken of het bevalt en dan eventueel later de 1.4 variant. Ik weet niet of Nikon ook een 1.2 variant heeft

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Verwijderd

Bedankt voor de reacties. Zoals ik al aangaf ik heb niet direct één doel met de set, maar om toch even een idee te geven.

1. Landschappen.
2. Musea (beelden)
3. Horloges
4. Motoren (op het circuit)

Daarnaast zal ik hem links en rechts ook nog wel gebruiken.

@Mobyrick: Ik snap wat je zegt m.b.t. de euro's en zekerheid. Echter heb ik er niet direct veel verstand van. Dit neemt niet weg dat ik verschillende reviews en bladen lees. Dan kun je verschillende reacties krijgen waar ik net niet over had nagedacht. In dit geval bv. al het gewicht van de lenzen. Verder heb ik het geluk dat ik dergelijk materiaal kan aanschaffen om va te genieten in de vorm van een hobby.
Nog even een vraagje over die 50mm, ik kom wel voorbeelden van foto's tegen van de 1,4 maar niet van de 1,8. Zal ongetwijfeld te vinden zijn, maar mijn internet zoek skills zijn niet echt geweldig.

@DickCAH: Bedankt voor de tip, had idd gezien dat de prijzen links en rechts nog wel verschillen. Wil sowieso niet naar het buitenland (voelt toch nog niet helemaal goed), maar ook in Nederland verschilt het idd.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:12
moet je daarvoor fullframe hebben? no offence enzo, maar 5k euro voor 't fotograferen van dat soort dingen.. damn

[ Voor 53% gewijzigd door simon op 26-01-2009 13:36 ]

|>

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2009 @ 13:33:
Bedankt voor de reacties. Zoals ik al aangaf ik heb niet direct één doel met de set, maar om toch even een idee te geven.

1. Landschappen.
2. Musea (beelden)
3. Horloges

Daarnaast zal ik hem links en rechts ook nog wel gebruiken.

@Mobyrick: Ik snap wat je zegt m.b.t. de euro's en zekerheid. Echter heb ik er niet direct veel verstand van. Dit neemt niet weg dat ik verschillende reviews en bladen lees. Dan kun je verschillende reacties krijgen waar ik net niet over had nagedacht. In dit geval bv. al het gewicht van de lenzen. Verder heb ik het geluk dat ik dergelijk materiaal kan aanschaffen om va te genieten in de vorm van een hobby.
Nog even een vraagje over die 50mm, ik kom wel voorbeelden van foto's tegen van de 1,4 maar niet van de 1,8. Zal ongetwijfeld te vinden zijn, maar mijn internet zoek skills zijn niet echt geweldig.

@DickCAH: Bedankt voor de tip, had idd gezien dat de prijzen links en rechts nog wel verschillen. Wil sowieso niet naar het buitenland (voelt toch nog niet helemaal goed), maar ook in Nederland verschilt het idd.
Voor horloges wil je misschien nog kijken naar een macro lens. Vergeet ook een tas/filters/geheugen etc. niet.
Voor de rest: als je het geld hebt en je wilt het ervoor uitgeven is dit natuurlijk prettig materiaal om mee te werken. Als de foto's mislukken weet je in ieder geval dat het aan jou ligt en niet het materiaal.

Verwijderd

Mobyrick schreef op maandag 26 januari 2009 @ 13:58:
[...]

Voor horloges wil je misschien nog kijken naar een macro lens. Vergeet ook een tas/filters/geheugen etc. niet.
Voor de rest: als je het geld hebt en je wilt het ervoor uitgeven is dit natuurlijk prettig materiaal om mee te werken. Als de foto's mislukken weet je in ieder geval dat het aan jou ligt en niet het materiaal.
Thx, ik dacht zelf juist de 50mm te gaan gebruiken voor de horloges...?
Zag namelijk mooie close-up foto's van een bloem. Naast de horloges heb ik ook nog wat aan die 50mm.

Heb een Hoya Pro 1 filter op het oog en geheugen heb ik hier nog genoeg. Moet enkel nog op zoek naar een mooie tas. Zit te denken Crumbler of van LowePro, waarbij LowePro de voorkeur heeft, zijn iets praktischer.

En slechte foto's zal sowieso wel aan mij liggen, toch fijn z'n delete mogelijkheid. ;)

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2009 @ 14:53:
[...]

Thx, ik dacht zelf juist de 50mm te gaan gebruiken voor de horloges...?
Zag namelijk mooie close-up foto's van een bloem. Naast de horloges heb ik ook nog wat aan die 50mm.

Heb een Hoya Pro 1 filter op het oog en geheugen heb ik hier nog genoeg. Moet enkel nog op zoek naar een mooie tas. Zit te denken Crumbler of van LowePro, waarbij LowePro de voorkeur heeft, zijn iets praktischer.

En slechte foto's zal sowieso wel aan mij liggen, toch fijn z'n delete mogelijkheid. ;)
De 50 mm haalt niet de vergroting van een echte macrolens. Als je dus echt details wilt fotograferen moet je een macro lens kopen (denk ik).

Over de filters: je hebt 3 lenzen op het oog, ik zou daarom ook 3 filters kopen. Over Hoya weet ik niets, ik heb zelf B+W MRC filters, duur maar erg goed. Niet besparen hierop!.

Tas is erg persoonlijk, ik heb er zelf 2, 1 voor korte uitstapjes en 1 voor de grote trektochten.

Verwijderd

Mobyrick schreef op maandag 26 januari 2009 @ 15:29:
[...]

De 50 mm haalt niet de vergroting van een echte macrolens. Als je dus echt details wilt fotograferen moet je een macro lens kopen (denk ik).

Over de filters: je hebt 3 lenzen op het oog, ik zou daarom ook 3 filters kopen. Over Hoya weet ik niets, ik heb zelf B+W MRC filters, duur maar erg goed. Niet besparen hierop!.

Tas is erg persoonlijk, ik heb er zelf 2, 1 voor korte uitstapjes en 1 voor de grote trektochten.
Bedankt voor de goede tips,... welke tassen heb jij als ik vragen mag? :)

Voor een macro kom ik enkel deze tegen en die is 60mm?
NIKON Objectief AF-S Macro NIKKOR 60mm f/2.8G ED

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2009 18:09 ]

Verwijderd

Nomad schreef op donderdag 27 november 2008 @ 22:54:
[...]

De 100-300 F/4 ken ik wel en die is echt rag en rag scherp. Op verzoek kan ik raw's leveren. Wel gemaakt dan met mijn D50, die 6mp heeft, maar ook dan overtuigd de lens je wel.
Aangezien ik zelf nog aan het rondkijken ben voor een leuke telelens zou ik van het aanbod gebruik willen maken. Indien je ook fotos op raw formaat hebt van de 70-200 2.8 zou ik die ook graag willen ter vergelijk.

Onlangs ben ik nog langs de lokale fotozaak geweest en daar hebben ze geen van al dit soort spul. Ze kunnen het wel voor me bestellen uiteraard, maar even op proef zit er niet in.
Eigelijk best van de zotten dat ik een lens vanaf deze prijsklasse niet eens kan uitproberen. Hoe kom ik er dan achter welke lens ik wil? Als je een auto koopt probeer je hem toch ook eerst uit. En zelfs met een fiets natuurlijk.
Maar goed, ik kan natuurlijk ook een 3-tal lenzen bestellen en betalen, paar dagen uitproberen en er weer 2 terug brengen.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2009 @ 17:57:
[...]

Bedankt voor de goede tips,... welke tassen heb jij als ik vragen mag? :)

Voor een macro kom ik enkel deze tegen en die is 60mm?
NIKON Objectief AF-S Macro NIKKOR 60mm f/2.8G ED
Omdat ik in een goede bui ben heb ik even gezocht (als je nou Canon gedoe zocht had ik je misschien beter kunnen helpen). Een macro lens kan vergrotingen halen van 1:1. Je moet zelf even zoeken wat dit precies betekend. De lens die jij noemt haalt dat en de volgende lens ook: pricewatch: Nikon AF 105mm f2.8 Micro. Stukkie duurder maar nog beter (vind ik)

De 24-70 haalt 1/3.7, dit noemt men close up, geen macro
De 70-200 haalt 1 / 6.1, idem
De 50 mm weet ik niet, ff zelf zoeken

De tassen die ik heb is een Lowepro slingshot 100, deze is te klein geworden voor al mijn gear maar als ik niet alles nodig heb gebruik ik hem nog wel eens. Deze is zeker te klein als jij alles van je lijstje gaat kopen. Misschien is dan de slingshot 300 een beter idee. Het slingsot principe moet je even opzoeken en kijken of het wat is. De tweede is een LOWEPRO Rover AW II. Op de Lowepro site staan alle tassen met ook plaatjes erbij.

• Honolulu
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Volgens Ken Rockwell (kenrockwell.com) is de 1.8 wide open net iets minder scherp, maar maakt het vanaf f/4 zeker niet meer uit. De 1.4 schijnt iets meer barrel distortion te hebben.

Tenzij je graag VR wilt kun je ook overwegen om een AF-S 80-200 f/2.8 te kopen. Die's een heel stuk goedkoper (800 euro in plaats van 1400) en geeft op full frame zeker beter beeld (minder vignettering)

[slightly off topic]
ik heb zelf een Nikon AF 80-200 F/2.8 (1.3 kg) en een Tamron plastic fantastic 70-300 (die ik sinds ik de Nikon heb nog maar 1x gebruikt heb). De 80-200 kan ik op 200mm makkelijker stil houden dan de Tamron op 100 mm. De enorme massa van die lens is an sich al een geweldige Vibration Reduction. Scheelt zo 1 of 2 stops ten opzichte van een lens die maar 460 g weegt. Overigens is de AF-S 80-200 nog 400 gram zwaarder dacht ik.

Ach, laat maar...

Verwijderd

Tja, als je dit nu al noemt, dan zou ik toch denken dat de 14-24 redelijk onmisbaar is. Voor een mooi wijds landschap is (naar mijn mening) niets zo mooi als een goede (ultra) groot hoek lens. Met een 24-70 zal je vaak (op 24) ook wel uitkomen, maar ik denk dat je dan toch redelijk vaak moet gaan stitchen.
2. Musea (beelden)
Klinkt als 14-24, maar vooral 24-70. Wellicht (op termijn) aangevuld met een 85 mm f1.8 of (ik ga even uit van de schatkist van Wouter Bos) een 85 mm f1.4.
3. Horloges
Macro lens, zoals de 105 mm VR, of de oudere 105 mm non-VR. Er zijn mensen die de oudere beter vinden. Die heeft ook geen SWM (on-board super AF motor), maar ik denk dat die horloges niet zo snel weglopen.
Ik vraag me af of je hier genoeg gaat hebben aan 200 mm.
Voordat je de 70-200 koopt, zou ik dus echt nog even verder kijken. Ik zou denken aan een 80-400, maar ik begrijp dat die niet ultra-rap focust en dat is voor motoren op een circuit weer wat onhandig.
Wellicht dat de optie van Nomad (100-400 f4.0) een goed alternatief is. Die kun je nog gebruiken met een 1.4TC.

Als ik kijk naar mijn ervaring op de kartbaan (en daar zijn de afstanden kleiner dan op een motor circuit) dan heb ik de neiging om een 1.4 TC te willen pakken bij mijn 70-200 (op een D300, dus mijn 200 is jouw 300.)
Daarnaast zijn de reviews van de 70-200 op FX wel van dien aard, dat ik de lens zou willen proberen, voordat ik die zou kopen. (Voor mij geen probleem, ik zal niet (volledig) overstappen op FX en dus blijft de 70-200 (bij overstap op FX) gereserveerd voor de D300 (of andere DX opvolger.))

Overigens lopen er hier zat mensen rond met een 70-200 VR, dus als je je body hebt is er vast wel iemand te vinden die een keer met je op stap wil om wat foto's te schieten. (DM staat open. Ik wil best een keer een D700 vast houden.)

• simon
Verwijderd schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 08:47:
[...]

Tja, als je dit nu al noemt, dan zou ik toch denken dat de 14-24 redelijk onmisbaar is. Voor een mooi wijds landschap is (naar mijn mening) niets zo mooi als een goede (ultra) groot hoek lens. Met een 24-70 zal je vaak (op 24) ook wel uitkomen, maar ik denk dat je dan toch redelijk vaak moet gaan stitchen.

[...]

Klinkt als 14-24, maar vooral 24-70. Wellicht (op termijn) aangevuld met een 85 mm f1.8 of (ik ga even uit van de schatkist van Wouter Bos) een 85 mm f1.4.

[...]

Macro lens, zoals de 105 mm VR, of de oudere 105 mm non-VR. Er zijn mensen die de oudere beter vinden. Die heeft ook geen SWM (on-board super AF motor), maar ik denk dat die horloges niet zo snel weglopen.

[...]

Ik vraag me af of je hier genoeg gaat hebben aan 200 mm.
Voordat je de 70-200 koopt, zou ik dus echt nog even verder kijken. Ik zou denken aan een 80-400, maar ik begrijp dat die niet ultra-rap focust en dat is voor motoren op een circuit weer wat onhandig.
Wellicht dat de optie van Nomad (100-400 f4.0) een goed alternatief is. Die kun je nog gebruiken met een 1.4TC.

Als ik kijk naar mijn ervaring op de kartbaan (en daar zijn de afstanden kleiner dan op een motor circuit) dan heb ik de neiging om een 1.4 TC te willen pakken bij mijn 70-200 (op een D300, dus mijn 200 is jouw 300.)
Daarnaast zijn de reviews van de 70-200 op FX wel van dien aard, dat ik de lens zou willen proberen, voordat ik die zou kopen. (Voor mij geen probleem, ik zal niet (volledig) overstappen op FX en dus blijft de 70-200 (bij overstap op FX) gereserveerd voor de D300 (of andere DX opvolger.))

Overigens lopen er hier zat mensen rond met een 70-200 VR, dus als je je body hebt is er vast wel iemand te vinden die een keer met je op stap wil om wat foto's te schieten. (DM staat open. Ik wil best een keer een D700 vast houden.)
Mja, volgens mij kun je beter gewoon een hasselblad h3d kopen, want anders wordt 't echt niets. Die heb je gewoon nodig.

No offence maaruh, waarom moet je full frame hebben? 't is niet zozeer mijn geld, maar waarom is die 12-24 zo amazing veel beter dan de een crop alternatief? Beetje tegengas tegen gear-mania mag wel hoor. Ik heb nog geen enkele specifieke full frame reden gezien.

|>

• abrakadaver
En waarom alles in 1x? begin gewoon met zo'n 24-70 en een 70-200 (of vergelijkbaar)... misschien kom je er na een paar weken wel achter dat 't allemaal veel te lomp en zwaar is.

Verwijderd

@Simon: Even voor de volledigheid (aangezien je mij quote, neem ik aan dat je op mij reageert) Ik ben niet begonnen over FX, dat was de insteek van Bidle zelf. Als hij aangeeft FF te willen, wie ben ik dan om daar tegen in te gaan. Als hij op basis daarvan advies wil, geef ik hem dat.

Wat mij betreft heb je gelijk hoor, ik zou op basis van zijn informatie zelf kiezen voor een D300. Tokina 12-24 f4.0, 70-200 f2.8 VR en nog iets er tussen, eerst een 18-70, eventueel op termijn te vervangen door een 17-50 f2.8 of een 24-70 f2.8. Scheelt een flinke bak met geld.
Maar dat is niet wat Bidle vroeg....

Verwijderd

ruis / iso en dof kunnen gegronde redenen zijn voor FF.. (dat zijn de mijne toch althans :9)
Als iemand het geld ervoor heeft... waarom dan niet meteen FF ? ieder z'n geld ;)

• simon
was ook niet naar jou toe, maar naar Bidle.

Xbake, we zijn geen service center..

|>

• martijn_tje

1. Landschappen.
2. Musea (beelden)
3. Horloges
Ik zou een heel andere kant op gaan denken: APS-C (APS-C heeft echt zo z'n voordelen als het om macro, tele of draagbaarheid van het geheel gaat, in dit voorbeeld de canon body neer gezet wegens de fijne UWA en 60mm macro van canon)

Bijvoorbeeld zo iets:
Canon 40D
10-22 f/3.5-4.5 (landschap)
17-55 f/2.8 (landschap+musea)
60 macro f/2.8 (horloges)
70-200 f/2.8 + 1.4x TC (motorsport)

Verwijderd

Ik heb verschillende camera's in mijn handen gehad en heb de keuze gemaakt en zelfs betaalt. Ik heb een nikon D700 aangeschaft met enkel de grip. De lenzen die ik al heb zijn allemaal dx en niet echt super kwaliteit.
:z Een Canon voorstel en zeker APS-C lijkt me dan ook heel erg nuttig. :z

(Oh, ja en dit was geloof ik zowiezo al een FF gerichte draad en ik heb al eerder het NikonMount topic genoemd als handigere plek voor deze discussie. Het grote Nikonmount-objectieven-topic V8.0 )

• simon
Beetje dom om zomaar een D700 te kopen, no offence enzo, maar je gooit een hoop geld over de brug zonder dat je (tenminste, in mijn ogen) vooronderzoek pleegt.

|>

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

simon schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 15:37:
Beetje dom om zomaar een D700 te kopen, no offence enzo, maar je gooit een hoop geld over de brug zonder dat je (tenminste, in mijn ogen) vooronderzoek pleegt.
Simon, laat het rusten, hij heeft al een D700 en hij wil heel veel geld uitgeven aan lenzen. Dat mag natuurlijk gewoon, of het verstandig is, is een tweede maar als je genoeg geld hebt gelden er weer andere regels. Als er dan ook nog mensen zijn die hem willen helpen is dat alleen maar mooi toch?
Ik hoop dat deze persoon hier nog terug komt zodat hij wat onduidelijkheden kan wegnemen

Verwijderd

Allen,

Sorry, dat ik een tijdje uit de lucht was.... ben behoorlijk ziek geweest enne niet van de keuzes maken of van enkele reacties. ;)

Nogmaals, ik kan me enkele reacties goed voorstellen. Dus een beetje een achtergrond om wellicht wat begrip te kunnen kweken voor mijn FF keuze en een mooie set lenzen.

FF:
1. Denk dat daar de toekomst ligt qua wat er nog aan zit te komen.
2. Ding komt als een beer uit allerlei testen (vs testen, enkele testen, etc.).
3. Naast deze bevindingen, heb ik reeds een d70 in mijn bezit (kortom Nikon dikke voorkeur) en dik een maand op stap geweest met een D300 met daarbij een 70-300mm Nikkor en een 18-200 Sigma (van mijn D70). De D700 een paar keer in mijn handen gehad voordat ik hem had gekocht.

Kortom ik heb niet zomaar even een cameraatje gekocht voor de heb. Ik wil er ook echt iets mee en ja heb het geluk dat ik het relatief makkelijk kan betalen. Ik houd ook gewoon van de techniek en vind ik het allemaal prachtig spul. Zo wil ik ook nog een keer een 85mm f/2.8D PC-E NIKKOR. Toch helemaal fantastisch hoe het ding er uberhaupt uit ziet. Ga ik het ding dan ten volle benutten; nee Geniet ik er van; ja.

Los even van de mooie camera´s, maar zien we niet dagelijks mooie spullen om ons heen die niet ten volle worden benut door hun eigenaren: snelle motoren, SUV´s, etc.?

Hoop dat ik hier wat meer duidelijkheid mee heb kunnen geven.

@Mobyrick: Bedankt voor je reactie, heb gekeken op de site en gisteren naar een Combi winkel waar ze enkele tassen hadden. Heb via internet de Lowepro Fastpack 350 bestelt en ding had ik vanmorgen binnen. Ben er nu al blij mee. :)

@DickCAH: Je had idd de link al neergezet en hoort daar beter thuis. Mocht ik aanvullende vragen hebben dan zal ik ze daar stellen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2009 14:33 ]

Pagina: 1