Opstelling 5.1 klinkt niet lekker

Pagina: 1
Acties:

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024
Op dit moment heb ik een DTS receiver + Superaudio dvd/cd speler, beide van Sony uit de QS serie van een aantal jaar terug.

Daar heb ik een een set Bowers&Wilkins speakers op aangesloten. Betreft tweetal zuilluidsprekers, een subwoofer, twee achterspeakers en een centerspeaker.

Mijn woonkamer is rond de 60m2 groot en is ondanks de vulling van de woonkamer met allerlei meubilair toch nog hol qua klank. Er ligt laminaat op de vloer en voor de grote raampartij heb ik gordijnen hangen.

Ik heb getracht om te kijken of ik het geluidsbeeld kan verbeteren, maar de bassen komen nauwelijks goed doorheen. Dezelfde set staat bij mijn ouders thuis en die hebben een kleinere woonkamer, minder hol qua klank, zware gordijnen voor de ramen en daar klinkt de set fantastisch, zonder sub aan overigens!

De afstand van de voorspeakers ten opzichte van mijn zitbank is zo'n 2,5 meter, de achterspeakers staan zo'n 1,5 meter achter me. Als ik muziek afspeel en ik zit op de bank, dan zijn de bassen niet echt natuurlijk qua klank. Zodra ik opsta en op die lokatie blijf staan, dan hoor je de bassen wel goed.

Rara hoe kan dat? Zijn er tips/adviezen die ik op kan volgen om mijn geluidsbeeld toch goed te krijgen?

Apple | Marantz | B&W

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Tja - is zo niet te zeggen maar dingen die je kan proberen zijn
  • verplaatsen van je voorspeakers (dichter - verder van muur)
  • speakers op spijkers / rubbers / tapijt tegel
  • probeer eerst je stereo beeld goed te krijgen en dan pas je 2.1 en dan pas 5.1
  • koop zware gordijnen voor alle muren en vloerbedekking :)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

een vloerkleed kan al wonderen doen, een boekenkast dempt ook erg goed.
wat ook veel kan helpen is de plaatsing van speakers, ik heb ergens een artikel van iemand gelezen die dat op een relatief eenvoudige manier aanpakte; speaker op de luisterpositie en dan zelf op de toekomstige plek van de speaker gaan staan. vervolgens kleine beetjes naar voren en achteren totdat je het optimale geluid hebt. herhalen voor de andere speaker. vervolgens de speakers op de gemarkeerde plaatsen zetten en gaan spelen met de hoek van de speaker (toe-in, toe-out). veel succes!
het kost wat tijd om alles goed te plaatsen, maar dan ga je er ook wel op vooruit!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Firestorm schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 11:15:
<...> speaker op de luisterpositie en dan zelf op de toekomstige plek van de speaker gaan staan. vervolgens kleine beetjes naar voren en achteren totdat je het optimale geluid hebt. <...>
Die kende ik nog niet! Eens proberen binnenkort. En inderdaad een vloerkleed kan al een wereld van verschil zijn.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Ron_Tweaker
Ik heb op zich vrij zware meubelen in het huis (volledig teak) en heb een vloerkleed in het midden van de woonkamer. Ik heb ook al een beetje zitten spelen met de positie van de voorspeakers. Deze speakers staan overigens op spikes, misschien rubbers gebruiken i.p.v. spikes? Zou dat helpen?

Apple | Marantz | B&W

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-01 08:58
waar staat je subwoofer? het kan een groot verschil maken of deze in een hoek staat of gewoon tegen een wand, en hoe dicht deze tegen een wand staat.

• Ron_Tweaker
De sub staat naast de linker voorspeaker, echter staat deze niet vaak aan. Heb de sub alleen aan staan bij films. Voor stereo (cd, fm radio) heb ik hem niet aanstaan...

Dezelfde setup klinkt bij mijn ouders vele malen warmer en dieper. Set heb ik nu zo'n 3 jaar en baal nog steeds van het wegblijven van de juiste klanken...

Apple | Marantz | B&W

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Op spikes zou goed moeten zijn, laminaat gaat je sowieso niet veel extra bas geven denk ik zou je ze weghalen.
Juist als je hele zware meubels hebt kan je misschien verwachten dat de bas wat wegvalt - Ik heb ooit eens gehoord dat bose zoveel 'diepgang' heeft om zich in een Duits interieur zich staande te houden ... maar of dat klopt.
En de fase aansluiting van de stereo luidsprekersis correct neem ik aan? Dat kan ook wel eens een maf doods geluid opleveren (per ngeluk + en min van een van de kabels ergens omgedraaid)?

Wat licht er onder je laminaat, beton? Heb ik ook eens in een huis gehad en dat klonk ook nooit echt heel lekker, nu heb ik tegels op hout en dat is al iets warmer.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-02 13:48
Klinkt als het aloude buiken en knopen verhaal. Dat los je op door ofwel de muren te verplaatsen, maar veel makkelijker is het om de lokatie van de sub te verplaatsen of een andere zitplek te kiezen. Een tapijt of wat meubels kan de holle klank oplossen, maar de lage tonen gaan gewoon langs zo'n meubel heen (grotere golflengte). Nu dooft het precies op die plek uit vanwege de reflecties (zijkant, plafond, vloer, achtermuur). Schuif wat heen en weer met de sub, dat is het makkelijkst.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

franssie schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 17:02:
En de fase aansluiting van de stereo luidsprekersis correct neem ik aan? Dat kan ook wel eens een maf doods geluid opleveren (per ngeluk + en min van een van de kabels ergens omgedraaid)?
Dit is waar ik meteen aan dacht bij het lezen van de topicstart. Massari doet er goed aan even te controleren of alles wel in fase is aangesloten, just to be sure.
Vervolgens klopt het verhaal van ShittyOldMan ook, in bepaalde opstellingen kan je hebben dat bepaalde toonsoorten (en met name lage tonen hebben dat vaak) op bepaalde plekken volledig wegvallen. Ze cancellen zichzelf uit zegmaar.
Het verschuiven van speakers van voor naar achter, links en rechts kan in zulke gevallen schelen.
Firestorm schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 11:15:
...
ik heb ergens een artikel van iemand gelezen die dat op een relatief eenvoudige manier aanpakte; speaker op de luisterpositie en dan zelf op de toekomstige plek van de speaker gaan staan. vervolgens kleine beetjes naar voren en achteren totdat je het optimale geluid hebt. herhalen voor de andere speaker. vervolgens de speakers op de gemarkeerde plaatsen zetten en gaan spelen met de hoek van de speaker (toe-in, toe-out). veel succes!
het kost wat tijd om alles goed te plaatsen, maar dan ga je er ook wel op vooruit!
^^ dit is dan ook een heel erg goed idee en ook ik kon deze truuk nog niet. Perfecte tip! _/-\o_
Dat ik daar zelf nooit op ben gekomen, ik heb uren lopen schuiven met m'n 4 zuilen. :'(

Alles kan stuk.

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

remco_k schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 12:51:
[...]

Dit is waar ik meteen aan dacht bij het lezen van de topicstart. Massari doet er goed aan even te controleren of alles wel in fase is aangesloten, just to be sure.
Vervolgens klopt het verhaal van ShittyOldMan ook, in bepaalde opstellingen kan je hebben dat bepaalde toonsoorten (en met name lage tonen hebben dat vaak) op bepaalde plekken volledig wegvallen. Ze cancellen zichzelf uit zegmaar.
Het verschuiven van speakers van voor naar achter, links en rechts kan in zulke gevallen schelen.

[...]

^^ dit is dan ook een heel erg goed idee en ook ik kon deze truuk nog niet. Perfecte tip! _/-\o_
Dat ik daar zelf nooit op ben gekomen, ik heb uren lopen schuiven met m'n 4 zuilen. :'(
Het is zeker een goede tip als je een goede plek zoekt voor een sub (mono), maar of het ook werkt met een stereo opstelling dat durf ik niet zomaar te zeggen. Vooral omdat je juist bij stereo interferentie krijgt door de twee geluidsgolven die elkaar tegen komen.

Ik ga ook nog even voor het fase idee. Heeft TS al gechecked?

Great minds think alike!

• Ron_Tweaker
Alle speakerkabels zijn goed aangesloten. Rood op rood, zwart op zwart. Echter kan ik de speakers ook bi-wire aansluiten, dat heb ik tot op heden nog niet gedaan. Zou dit verschil geven?

Ik heb vandaag de speakers wat verder uit elkaar geplaatst en de linker front speakers in een hoek geplaatst tussen twee muren, dit zorgt voor een aanzienlijke geluidsverbetering!

Apple | Marantz | B&W

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

tja - de biwire speakes die ik heb zijn "kortgesloten" dus een enkele wire voedt de luidspreker, is logisch omdat ik maar één versterker heb. Als jij ook maar één versterker hebt maar dat bruggetje mist dan werkt waarschijnlijk de helft van de (sub)woofers niet, of minder... maar daarvoor ken ik het type luidsprekers te slecht. Maar dat zou een gebrek aan midden (zeg bijna laag) wel degelijk kunnen verklaren.

code:
1
2
3
[Zwart] [Rood]
   |      |
[Zwart] [Rood]

Tussen de beide zwarte pluggen zit dus een koperen strip. Tussen de rode logischerwijs ook. dus hoef je alleen maar boven of beneden aan te sluiten met een single wire oplossing. Als jij die strips niet hebt weet je waarnaar je kan zoeken (strips of tweede versterker). Overvloedig, dit is dus een situatie schets van slechts één luidspreker.

edit:// [gelul achteraf] dat van die bi-wire of een typenummer had wel in de startpost gemogen, nu verveel ik me omdat ik niet kan zoeken hoe die luidspreker in elkaar zit O-)

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 30-11-2008 22:50 ]

Verwijderd

franssie, volgens jouw verhaal heb je 2 versterkers nodig om je speakers bi-wire te kunnen aansluiten, dat is ook niet geheel correct :+

De tip om even te kijken of die koperen plaatjes wel tussen de terminals zitten is wel een goede, dat kan wel een verklaring zijn, maar dan is het geluidsbeeld wel heel erg verstoord . .

• Ron_Tweaker
De koperen plaatjes zitten idd aangesloten.

Apple | Marantz | B&W

Verwijderd

Ik zou gewoon andere speakers aanschaffen. De speakers die je nu hebt zullen wel fantastisch wezen maar voor jou situatie missen ze gewoon iets.

Er valt vast wel wat verbetering te verkrijgen met schuiven en kleden maar echt 100 % optimaal zul je het niet krijgen imo. Bi-wire verhaal zul je qua mooi diep laag geen winst op leveren, het word misschien wat strakker maar als je hem toch al niet hoort.

Misschien is een warmer klinkende versterker ook nog uit te proberen, deze gaat misschien net wat anders met de woofers om in je speakers waardoor ze wel tot hun recht komen. Sony QS is nou niet echt een lijn welke in zou aanraden, is meer huis tuin en keuken spul zeg maar.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2008 10:29 ]

• Ron_Tweaker
Ik heb gisteren het besluit genomen om mijn receiver en de dvd speler weg te doen en nieuw spul te kopen. Ik ga kijken naar een set van Marantz. De receiver die ik op het oog heb is SR5003. Ik heb een PS3 die ik gebruik als dvd/blu-ray speler, dus ik denk niet dat ik een losse dvd speler ga aanschaffen. Ik zit te denken om een normale cd-speler erbij te kopen, ook weer van Marantz: de CD5003.

De QS serie van Sony destijds was op zich best goed getest.

Maar goed, de keus is nog niet definitief, ik ga de komende tijd wat versterkers uitproberen, de speakers kan ik altijd nog vervangen...

Apple | Marantz | B&W

Verwijderd

massari schreef op maandag 01 december 2008 @ 11:25:
Ik heb gisteren het besluit genomen om mijn receiver en de dvd speler weg te doen en nieuw spul te kopen. Ik ga kijken naar een set van Marantz. De receiver die ik op het oog heb is SR5003. Ik heb een PS3 die ik gebruik als dvd/blu-ray speler, dus ik denk niet dat ik een losse dvd speler ga aanschaffen. Ik zit te denken om een normale cd-speler erbij te kopen, ook weer van Marantz: de CD5003.

De QS serie van Sony destijds was op zich best goed getest.

Maar goed, de keus is nog niet definitief, ik ga de komende tijd wat versterkers uitproberen, de speakers kan ik altijd nog vervangen...
De CD5003 moet erg goed zijn voor het geld, zie ook de review op hifi.nl ;)

• Ron_Tweaker
Afgelopen dagen mijn zinnen gezet op de Marantz SR5003. Echter werd ik warm gemaakt voor een SR6003. Iets meer vermogen en iets betere specs en meer HDMI aansluitingen.

Vandaag liep ik een tweetal winkels in en eigenlijk werd mij aangeraden om de SR7002 te nemen. Nog meer HDMI aansluitingen, THX II gecertificeerd en nog meer vermogen. Ik kon deze bij een van de twee winkels meenemen (demomodel) voor een prijs ter hoogte van de SR6003. Adviesprijs is 1399,-

Nu nog uitpluizen of ik een dvd speler ga kopen van Marantz, bijvoorbeeld de DV7001 of enkel en alleen een cd speler. Wat kan ik het beste doen voor het beste stereogeluid? De PS3 die ik heb wil ik gebruiken voor het afspelen van Blu-ray dvd's.

Apple | Marantz | B&W

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-02 17:21

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03:17
Of doe meteen helemaal gek ;) :

http://www.digitalstreet....info.php?products_id=5761

Conclusie:
Er is telkens voor een beetje meer geld iets net wat beters te koop en de oude serie, die dezelfde mogelijkheden heeft als de nieuwe, heeft een betere prijs/kwaliteit verhouding door goede opruimingsaanbiedingen :) .

• Ron_Tweaker
Die SR8002 is idd ook een mooie, maar mijn budget ligt op max. 1000 euro voor een receiver en die SR7002 valt mooi binnen mijn budget.

Nu nog uitzoeken of ik een dvd speler of een cd speler neem, daar ben ik nog niet over uit. Wat zouden jullie doen?

Apple | Marantz | B&W

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ik heb een airport express - en sinds een jaar mjin CD speler in de kelder staan - werd niet meer gebruikt.

• Ron_Tweaker
Ik wilde kijken voor een goede cd speler puur voor stereo...

Een gecombineerde dvd-cdspeler kan naar mijn idee nooit een waanzinwekkend stereobeeld geven. De vraag is alleen, merk je dit?

Apple | Marantz | B&W

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 10:34

JT

VETAK y0

Pak een losse DAC. Mijn pa heeft een cheapo Pioneer DVD speler met een M-Audio DAC van 250e ofzo. Speelt DVD spelers van 500 euro weg op muziekaal gebied tegen een veel gunstigere prijs :Y)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Tja... ik zou eigenlijk altijd eerst naar speakers luisteren, en daarna pas naar de versterker op zoek gaan. Speakers maken een veel groter onderscheid.
Pagina: 1