Roaming User Profiles: Yes or no ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 267161

Topicstarter
Beste mensen!

Ik ben bezig met een onderzoek naar de plus punten en de min punten van Roaming user profiles. Ik heb via meneer Google natuurlijk het een en ander gevonden. Echter kan ik niet genoeg ervaringskennis vinden op het internet. Graag vraag ik ieder die genoeg ervaring heeft met Roaming User Profiles om te vertellen waarom hij/zij dit een grote meerwaarde vindt aan een doorsnee netwerk en wat juist niet!

Ik voer dit 'onderzoek' omdat we bij mijn stage adres een kleine interne discussie hebben met betrekking tot het implementeren van Roaming User Profiles. Mijn ervaring ermee is dat het goed werkt, maar dat het ook goede problemen kan opleveren. Vanuit mijn studie heb ik van mijn docent meegekregen dat het vertragend werkt in combinatie met email, het vervuild je client, etc etc. Nou kan ik niet blind afgaan op de ervaring van 1 persoon.

Dus hierbij is ieder uitgenodigd om zijn ervaringen te delen en te vertellen waarom het wel of juist niet verstandig is om dit te implementeren.

EDIT:
Het netwerk waar ik het over heb bestaat uit plus minus 2000 gebruikers waarvan er plus minus 1700 gebruikers dan Roaming Profiles zal gaan gebruiken. We beschikken over 3 DC's bekleed met W2K3.

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 267161 op 24-11-2008 09:28 . Reden: Informatie vergeten, @Mod: zou je mijn titel kunnen aanpassen? ben vergeten [2003] erin te plaatsen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:29
Weet er zelf ook veel te weinig van, maar mijn advies is om je onderzoek om te draaien naar: "Wat willen we bereiken? En wat is daar geschikt voor?".

Je vraagt komt een beetje over als "Ik weet niet wat roaming profiles doet en kan, dus ga eerst ff om reactie vragen voordat ik er zelf tijd in ga steken" ;) Sorry als ik het mis heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-06 18:57

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik zou in ieder geval in de overweging meenemen hoe vaak mensen van werkplek wisselen, en in hoeverre de gebruiker zelf z'n eigen werkomgeving (mail e.d.) kan inregelen op een nieuwe werkplek.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Als je het inregelt, doe het dan meteen in combinatie met DFS en of redirected folders of een limiet op de my docs. Mijn persoonlijke ervaring (90man) is dat het goed werkt, mits je het wel goed inregelt.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 09:16

mutsje

Certified Prutser

Vanuit mijn studie heb ik van mijn docent meegekregen dat het vertragend werkt in combinatie met email, het vervuild je client, etc etc. Nou kan ik niet blind afgaan op de ervaring van 1 persoon.
Die docent mag dan zelf de schoolbanken wel weer in. Mail laat je lekker op je mailserver staan dus werkt niet vervuilend. Alle overige zaken als My documents etc redirect je via group policies. Waar je ook in kunt duiken is het gebruik van mandatory profiles in combinatie met de nieuwste flexprofile kit. Dan krijg je hele kleine profiles en alle instellingen worden netjes meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:58
CAP-Team schreef op maandag 24 november 2008 @ 13:13:
Ik zou in ieder geval in de overweging meenemen hoe vaak mensen van werkplek wisselen, en in hoeverre de gebruiker zelf z'n eigen werkomgeving (mail e.d.) kan inregelen op een nieuwe werkplek.
Je vergeet. O nee.. Mijn werkstation is defect. nu ben ik documenten kwijt die in mijn documeten stonden!!!

Voordeel van geen roaming profiles draaien is dat indien je op 2 machine's tegelijk werkt je sneller kan inloggen.
Nadeel is dat indien je werkstation defect raakt je persoonlijke instellingen kwijt bent, indien je verhuist van werkplek is het wel hadig dat je documenten en mail en je persoonlijk instellingen mee worden genomen ;) zeker bij wat groter bedrijf...

Ja het duurt even voordat de machine is opgestart omdat ie je bestanden heen en weer synct maar hierna werkt de machine even snel als dat je zonder roaming werkt

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
_H_G_ schreef op maandag 24 november 2008 @ 12:32:
Weet er zelf ook veel te weinig van, maar mijn advies is om je onderzoek om te draaien naar: "Wat willen we bereiken? En wat is daar geschikt voor?".

Je vraagt komt een beetje over als "Ik weet niet wat roaming profiles doet en kan, dus ga eerst ff om reactie vragen voordat ik er zelf tijd in ga steken" ;) Sorry als ik het mis heb.
@_H_G_:Je hebt het inderdaad mis, ik heb, zoals gemeld in mijn first post, al onderzoek gedaan en heb zelf reeds ervaring met roaming profiles. Ik heb dit ook vaak gebruikt en weet wat het allemaal doet en kan. Alleen ik hoopte op reacties zoals de rest heeft gegeven.

@CAP_TEAM: De gebruikers wisselen vaak van plek, we beschikken over >300 werkplekken waarvan dagelijks zeker >200 gebruikt worden.

@SlinkingAnt: We gebruiker reeds al Folder Redirection in combinatie met disk quota's.
Ik weet dat de volgende punten door Roaming profiles worden gestored:
• The Application Data folder contains program-specific settings and user security settings that correspond with applications the person has used.
• The Cookies folder contains all of the web cookies a user has encountered and chosen to allow during his or her travails on the Web.
• The Desktop folder, as obvious as it might sound, contains files, folders, shortcuts, and data regarding the appearance of the desktop on the user's screen.
• The Favorites folder contains shortcuts to the user's preferred web sites and other frequently visited locations.
• The Local Settings folder contains application data, history, and temporary files.
• The My Documents folder contains files for the user, such as music, pictures, and other items the user tends to store in his home directory.
• The Nethood folder contains shortcuts to sites in My Network Places.
• The Printhood folder contains printer shortcuts.
• The Recent folder shows the most recently accessed files and folders.
• The SendTo folder is where the Send To menu, a popular right-clicking destination, is obtained. This folder can contain shortcuts to popular target destinations, like a floppy drive, My Documents, a printer, and so on.
• The Start Menu folder contains items on the user's Start menu.
• The Templates folder holds templates for applications like Microsoft Word and Excel.
Alleen we redirecten zelf al:
• Het Startmenu,
• Homefolders,
• Docenten (ja het is een school) hebben een redirect van het buroblad, de leerlingen niet.
• Er was nog iets maar dat komt nog met een EDIT...
@Mutsje:*aanvulling op verhaal van hierboven*-» Ik zal eens kijken wat Mandatory Files inhoudt, heb het wel eens gehoord maar ken er het fijne niet van, thanks voor the tip ;).

@To_Tall: Is roaming profiles en folder redirection juist niet een tegenmiddel voor dit soort scenario's ? Ik denk dat wanneer een client kapot is dat de gebruiker dan toch gewoon verder kan gaan in zijn/haar laatst gebruikte/werkende cache profile op de server? Ik weet dat we dan de mogelijkheid verliezen om dubbel aan te melden op het netwerk wanneer we roaming profiles gebruiken maar we hebben bedacht dat we als administrator dat toch niet nodig hebben (roaming profiles dan) en we ons daar buiten sluiten.

Bedankt voor de reacties tot nu toe, ik hoop nog meer wijsheden te horen/lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

To_Tall schreef op maandag 24 november 2008 @ 13:36:
[...]

Je vergeet. O nee.. Mijn werkstation is defect. nu ben ik documenten kwijt die in mijn documeten stonden!!!
Je verschuift dus een stukje verantwoordelijkheid van de gebruiker naar systeembeheer.

De gebruiker heeft erg veel last van het feit dat hij " mijn documenten" verleist (ook al zegt de bedrijfspolicy die niemand kent dat je het op de netwerk schijf had moeten opslaan), maar de beheerder heeft er nauwelijks last van.

Als opeens in de roaming profiles grote files komen te staan (om wat voor reden dan ook) dan moet de beheerder daar tijd in steken, wat voorheen niet hoefde.

Dus IT wordt duurder, maar beter.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
leuk_he schreef op maandag 24 november 2008 @ 14:14:
Als opeens in de roaming profiles grote files komen te staan (om wat voor reden dan ook) dan moet de beheerder daar tijd in steken, wat voorheen niet hoefde.

Dus IT wordt duurder, maar beter.
Die snap ik niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Roaming profiles moet je beheren. Niet moeilijk, maar kost tijd. tijd = geld. Kan ik helaas niet quanificeren.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
leuk_he schreef op maandag 24 november 2008 @ 14:28:
[...]

Roaming profiles moet je beheren. Niet moeilijk, maar kost tijd. tijd = geld. Kan ik helaas niet quanificeren.
Misschien dat ik er daar nog te makkelijk naar gekeken heb maar corrigeer me als ik het fout heb. Ik snap niet wat er dan te beheren valt wanneer roaming profiles gebruikt worden. Het beheer geef je uit handen aan een geautomatiseerd proces op de server. Mocht er bij een gebruiker iets fout gaan dan snap ik wel dat je daar mee aan de gang gaat en dat je dat kan kwalificeren als beheer maar voor de rest zie ik het licht er niet van. (niet dat ik zeg dat je ongelijk heb, maar eerder dat ik niet begrijp/snap en zie wat jij bedoelt).

@Mutsje: Ik heb gekeken naar mandatory profiles. *Ook op deze plek: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1192262* Voor zo ver ik het zie (ik ben nog wel in verder onderzoek) komt het bij mij over dat je een clean read-only cache bestand aanmaakt met standaard settings, dat de gebruiker het mag aanpassen maar niet opslaat. Icm Flex Profile Kit zou je kunnen kiezen welke REG Key's er weer wel opgeslagen mogen worden in een .INI/.INF bestand. Is dit niet meer werk om op te zetten dan Roaming Profiles zelf? *Vanuit het oogpunt van een bestaand netwerk met folder redirections zoals boven ergens beschreven staat*.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 267161 op 24-11-2008 15:16 . Reden: Linkje toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Het opzetten van een madatory profile met flexprofile kit is in eerste instantie meer werk. Echter de nieuwe flexprofile kit (weet niet of deze nog steeds gratis is..) heeft ook een GUI en je kan erg snel zaken inregelen. Instellingen van bijvoorbeeld de outlook worden in zogenaamde OPT files weg geschreven. Deze willen nog wel eens corrupt raken maar dat gebeurd niet vaak. Het opzetten van local profiles naar roaming en al dan niet met een mandatory profile vereist sowieso werk. Als je het heel erg kunt verbeteren kun je in de aanloopfase beter wat meer tijd eraan besteden zodat je hier later profijt van hebt! Ik zelf werk veel met roaming profiles omdat ik met terminal servers met of zonder citrix werk. Hierin komt altijd erg naar voren dat je zaken als my documents en dergelijke moet redirecten in verband met laad tijden van het profile. Hoe groter het profile hoe langer de tijd dat een gebruiker zijn bureaublad ziet duurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oki. Dan rest me nog de vraag, alvorens ik me weken ga verdiepen in deze materie, of het verstandig is om met het bestaande netwerk een overstap te maken naar Roaming/Mandatory Profiles.
Korte samenvatting:
-3 DC's,
-±1700 Gebruikers die er dan gebruik van maken,
-We redirecten al de volgende punten:
• Het Startmenu,
• Homefolders,
• Docenten (ja het is een school) hebben een redirect van het buroblad, de leerlingen niet.
Het grootste argument wat hiervoor opgegooid wordt door mijn collega's is dat we met roaming profiles ook de cookies, favorieten etc etc kan opvangen en overal beschikbaar kan maken. Ik ben, op dit punt, eigenlijk meer een voorstander voor het redirecten van deze folders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke ik heb het een beetje op een rij gezet.
Mijn advies zou zijn dat het inschakelen van de user roaming profiles niet meerwaarde zou hebben aan het bestaande netwerk.

Op het moment redirecten we al de meest gebruikte mappen. Het enige wat er vanuit de gebruikers op tafel wordt gegooid is dat ze graag hun favorieten overal bereikbaar willen hebben, dat is ook met redirects op te lossen. Daarnaast kwam er ook nog dat ze het ‘vervelend’ vinden om bij het opstarten van word na het inloggen er altijd gevraagd wordt om de naam en de initialen. Ik denk dat ze hier maar mee moeten leven.

Ik heb gekeken naar het lijstje wat ik gepost had en bedacht dat we eigenlijk al de benodigde punten hebben opgevangen en daarom geen meerwaarde zullen hebben aan roaming profiles. Mocht iemand nog een opmerking hebben waarom we het wel zouden moeten doen, of zoiets heeft van ”die kerel ziet het helemaal verkeerd” please, do tell me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Anoniem: 267161 schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 11:55:
Oke ik heb het een beetje op een rij gezet.
Mijn advies zou zijn dat het inschakelen van de user roaming profiles niet meerwaarde zou hebben aan het bestaande netwerk.

Op het moment redirecten we al de meest gebruikte mappen. Het enige wat er vanuit de gebruikers op tafel wordt gegooid is dat ze graag hun favorieten overal bereikbaar willen hebben, dat is ook met redirects op te lossen. Daarnaast kwam er ook nog dat ze het ‘vervelend’ vinden om bij het opstarten van word na het inloggen er altijd gevraagd wordt om de naam en de initialen. Ik denk dat ze hier maar mee moeten leven.

Ik heb gekeken naar het lijstje wat ik gepost had en bedacht dat we eigenlijk al de benodigde punten hebben opgevangen en daarom geen meerwaarde zullen hebben aan roaming profiles. Mocht iemand nog een opmerking hebben waarom we het wel zouden moeten doen, of zoiets heeft van ”die kerel ziet het helemaal verkeerd” please, do tell me!
Volgens mij snap jij inderdaad het principe roaming profiles niet helemaal. Als je users nu overal lokaal inloggen nemen ze instellingen NIET mee. Als ze met een roaming profile inloggen worden de instellingen wel meegenomen. Tevens kan je nog steeds heel veel redirecten om het profiel zo klein mogelijk te houden. Doe eens gedegen onderzoek in plaats van de antwoorden hier op GOT te zien als "Het antwoord" op een vraag die jij zelf eigenlijk al beantwoord hebt. Je wilt zelf schijnbaar geen roaming profiles dus waarom stel je de vraag hier eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:29
_H_G_ schreef op maandag 24 november 2008 @ 12:32:
Zal mezelf nog herhalen daar het om een opleiding gaat. Ik vind het vreemd dat ze je vragen om te onderzoeken of roaming profiles nut heeft. Er is altijd een wens aan vooraf gegaan = "het nut". Zonder die informatie, kan je nooit een conclusie trekken. Daar kom je nu een beetje vaag mee (favorieten).

Ik weet niet wat het stage-bedrijf je wijsmaakt, maar stappenplannen die je in het onderwijs gekregen hebt is geen onzin. Voor 2000 gebruikers ga je niet even "kijken of roaming profiles leuk is". Als het bedrijf dat niet wil, dan moet je dat tegen je stagebeleider zeggen.

Succes! Al zal ik het wel weer mis hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Anoniem: 267161 schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 11:55:
Daarnaast kwam er ook nog dat ze het ‘vervelend’ vinden om bij het opstarten van word na het inloggen er altijd gevraagd wordt om de naam en de initialen. Ik denk dat ze hier maar mee moeten leven.
dat kun je los van roaming profile oplossen...

http://network.mpei.ac.ru...aqw2kxp/jsifaq/rh7110.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou, moet je zien. Ben ik blij dat ik jullie om advies heb gevraagd! Dit wist ik dus nog niet, had er daarom ook niet naar gezocht. Maar dit is mooi meegenomen. Ik weet voorlopig genoeg. Ik ga er een document van maken en aanbieden aan mijn baas hierzo. Hartelijk bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Anoniem: 267161 schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 13:00:
[...]

Nou, moet je zien. Ben ik blij dat ik jullie om advies heb gevraagd! Dit wist ik dus nog niet, had er daarom ook niet naar gezocht. Maar dit is mooi meegenomen. Ik weet voorlopig genoeg. Ik ga er een document van maken en aanbieden aan mijn baas hierzo. Hartelijk bedankt!
Een documenten van een regkey en een opsomming van kromme argumenten tegen roaming profiles?
Welkom op GOT zou ik zeggen.

Roaming profiles hebben ontzettend veel nut als gebruikers vaak op wisselende werkstations werken.
Instellingen worden overgenomen, redirect kunnen gewoon normaal gebruikt worden etc etc.
Roaming profiles hoeven helemaal niet groot te zijn, sterker nog, je kunt zelfs volstaan om echt alleen ntuser.dat en enkele application data folders te roamen.

Dus: roaming profiles zorgen voor een beheerslast: Nee, maar het kan wel.
Roaming profiles zorgen voor excessief netwerkverkeer: Nee, maar het kan wel.
Roaming profiles zorgen voor vermindere data security? Nee, maar het kan wel.

Roaming profiles zijn geen oplossing maar een middel om tot een oplossing te komen.
Wat het probleem is is mij dan in deze ook niet helemaal duidelijk aangezien er enkel wordt gevraagd 'of roaming profiles nut hebben'.
Roaming profiles kunnen nuttig zijn maar dat is nogal afhankelijk van het probleem wat er mee opgelost moet gaan worden.
Komt nog bij dat het afhangt van de gebruikersomgeving, beschikbare serverhardware, beschikbare bandbreedte, functionele eisen etc.

Dit topic verdient een herstart aangezien de TS nu denkt een duidelijk beeld van roaming profiles te hebben terwijl dat in de verste verte niet zo is. (wat ook al eerdere hier is aangehaald).
Komt nog bij dat het simpelweg 'verzamelen' van informatie in een topic van tweakers en dat omzetten naar een advies wel heel erg not-done is.

[ Voor 3% gewijzigd door Mental op 25-11-2008 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
L4m0r schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 13:09:
[...]

Een documenten van een regkey en een opsomming van kromme argumenten tegen roaming profiles?
Welkom op GOT zou ik zeggen.

Roaming profiles hebben ontzettend veel nut als gebruikers vaak op wisselende werkstations werken.
Instellingen worden overgenomen, redirect kunnen gewoon normaal gebruikt worden etc etc.
Roaming profiles hoeven helemaal niet groot te zijn, sterker nog, je kunt zelfs volstaan om echt alleen ntuser.dat en enkele application data folders te roamen.

Dus: roaming profiles zorgen voor een beheerslast: Nee, maar het kan wel.
Roaming profiles zorgen voor excessief netwerkverkeer: Nee, maar het kan wel.
Roaming profiles zorgen voor vermindere data security? Nee, maar het kan wel.

Roaming profiles zijn geen oplossing maar een middel om tot een oplossing te komen.
Wat het probleem is is mij dan in deze ook niet helemaal duidelijk aangezien er enkel wordt gevraagd 'of roaming profiles nut hebben'.
Roaming profiles kunnen nuttig zijn maar dat is nogal afhankelijk van het probleem wat er mee opgelost moet gaan worden.
Komt nog bij dat het afhangt van de gebruikersomgeving, beschikbare serverhardware, beschikbare bandbreedte, functionele eisen etc.

Dit topic verdient een herstart aangezien de TS nu denkt een duidelijk beeld van roaming profiles te hebben terwijl dat in de verste verte niet zo is. (wat ook al eerdere hier is aangehaald).
Komt nog bij dat het simpelweg 'verzamelen' van informatie in een topic van tweakers en dat omzetten naar een advies wel heel erg not-done is.
Het is voor mij een vraag geweest naar gebruikerservaring met Roaming profiles invoeren na het opbouwen van ene netwerk. Wat mensen hiervan vinden, wat mensen tegen zijn gekomen en wat de plus en min punten zijn. Ik heb er zelf al onderzoek naar gedaan. Dat `leuk_he´ en nog andere mij op andere ideeën brachten was gewoon toeval, maar dat brengt me niet van mijn vraag af. Ik begin zelf, door wat ik al in gedachten had en door wat andere hier op het forum ook opgooien een besluit te nemen naar wat mijn advies luidt. Alsnog roep ik nog steeds om ervaringen en meningen van gebruikers, want wat op papier staat is niet altijd hetzelfde als in de werkelijkheid. Wat er bij windows of technet staat beschreven is soms ook een ander verhaal als wat je ontdekt tijdens de implementatie. ipv dat je dan onderzoek doet naar wat het allemaal wel niet kan zijn kan je dit misschien van te voren ook horen. Neem de opmerking van 'SlinkingAnt Geplaatst op maandag 24 november 2008 13:18'.
Het is niet dat ik mijn advies baseer op enkel wat hier staat maar op wat ik hier zie én wat ik bij het betreffende netwerk ervaar. Ik denk dat we met onze netwerk capaciteiten maar moeten oppassen en dat we het niet moeten ombouwen naar een netwerk met roaming user profiles. Dit omdat we al tijden werken met grote kix/bat bestanden die alles inregelen voor ons. Het zal veel werk kosten om dit allemaal juist in te stellen en de persoon die hiermee overweg kan is enkel 1 dag per week aanwezig.

Als jij als advies zou geven dat ik roaming profiles niet dien te gebruiken wanneer ik ook nog multiple sessions wil behouden dan wil ik alleen maar weten waarom niet. Dan kom ik er achter dat roaming profiles de cache bestanden van de gebruiker op de server kan beschadigen wanneer je meerdere keren bent ingelogd. Hierdoor wordt je cache bestand niet gerepareerd en dus opnieuw aangemaakt.

Dat zijn dingen die je niet achteraf wil ontdekken ;).

Ik hoop dat mijn vraag nu duidelijk is en dat we het "de TS wil pronken met de veren van andere tweakers omdat hij zelf te lui is voor onderzoek" verhaal kunnen afsluiten want daar zitten we allemaal niet op te wachten. Mijn vraag is enkel vanuit een leergierige achtergrond opgedoken.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 267161 op 25-11-2008 14:09 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Anoniem: 267161 schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 14:07:
[...]Als jij als advies zou geven dat ik roaming profiles niet dien te gebruiken wanneer ik ook nog multiple sessions wil behouden dan wil ik alleen maar weten waarom niet. Dan kom ik er achter dat roaming profiles de cache bestanden van de gebruiker op de server kan beschadigen wanneer je meerdere keren bent ingelogd. Hierdoor wordt je cache bestand niet gerepareerd en dus opnieuw aangemaakt.
Daarom adviseert MS ook met klem om caching uit te zetten op je profiles share. Sterker nog, als je het niet doet krijg je een keurige error in je eventlog....

The Cache Option for Offline Files Must Be Disabled on Roaming User Profile Shares

Ik zeg overigens niet dat het inzetten van roaming profiles een goede oplossing voor jullie situatie is, maar zou je eens in een overzicht kunnen aangeven waarom je het niet zou willen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Question Mark schreef op woensdag 26 november 2008 @ 11:24:
[...]
Daarom adviseert MS ook met klem om caching uit te zetten op je profiles share. Sterker nog, als je het niet doet krijg je een keurige error in je eventlog....

The Cache Option for Offline Files Must Be Disabled on Roaming User Profile Shares

Ik zeg overigens niet dat het inzetten van roaming profiles een goede oplossing voor jullie situatie is, maar zou je eens in een overzicht kunnen aangeven waarom je het niet zou willen?
Bedankt voor je reactie beste tweaker!

Ik denk dat het verstandig is om hier even van af te zien aangezien omdat:
  • We op dit moment 4 verschillende .kix scripts hebben runnen die de omgeving van de gebruiker inregeld: denk aan registry settings, verwijzingen naar printers, mappings etc etc. Ook applicaties zoals Google Earth worden ingeregeld. (ben er niet trots op maar goed, ik ben toch enkel de stagiaire).
  • Er een @tvo applicatie/database de gebruikersinvoer regelt in het AD, gekoppeld door een UMRO systeem die 's nachts alles synced.
  • In het netwerk beschikken we over zogenaamde laptopkarren, stuk of 4 karren met elk 30 laptops(120 totaal dus). Deze werken niet altijd correct en zorgen dus vaak voor corrupte gebruikers sessie (door het draadloze systeem).
  • Het server beheer wordt doorgaans, maar niet volledig, uitbesteed aan een 3de partij die enkel 1 dag in de week beschikbaar is.
  • De meeste bestanden die worden opgenomen in een Roaming User profile zijn ook te onderscheppen met een policy voor Folder Redirection.
Niet te vergeten dat het grote kosten met zich meebrengt om het allemaal om te gaan gooien. Het gebruiken van User Roaming Profiles heeft zijn meerwaarde naar een beter functionerend netwerk maar om dat in het huidige te gaan implementeren lijkt me vragen om problemen. Vooral omdat we dan de kix scripts ook goed moeten afstemmen op de settings voor Roaming Profiles.

Dus kort gezegd: de werkzaamheden voor het opzetten van roaming user profiles nemen meer tijd en geld in beslag dan het configureren en installeren van nieuwe folder redirections en settings voor bepaalde software. (dit laatste is toch al een gewoonte van het bedrijf).

Ik hoor graag uw mening :)
Pagina: 1