PC via HDMI aansluiten op HD-tv => geen geluid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-rikootje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-12-2019
hoi,

ik sluit mijn toshiba qosmio via hdmi-kabel (die bijgeleverd was met de pc) aan mijn full-hd tv (een panasonic pz85)

Ik heb beeld, maar geen geluid (hoewel hdmi juist als doel heeft beeld én geluid door 1 kabel te zenden) dus ik moest maar het geluid nemen uit die kleine speakertjes van mijn laptop... :/

detailles laptop:
Toshiba Qosmio G30-134 (PQG31E)
videokaart: Nvidia GeForce Go 7600
Windows XP SP3

Dit kan toch niet dat een hdmi kabel geen geluid doorgeeft?... 8)7

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:50
Of wellicht is je videokaart geen geluidskaart en zal het nooit werken ook.

Een TV biedt meestal de optie om een hdmi ingang voor beeld te gebruiken en daarnaast een andere audio ingang voor het geluid. Moet je er alleen nog een kabel bij hebben voor het geluid.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Welk OS?
Bij vista aardig makkelijk, maar wat voor een soundcard zit in dat ding?Afbeeldingslocatie: http://www.gentechpc.com/Asus/HDMI.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriek
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 16:14

Patriek

edit koning

check inderdaad eerst eens of die chipset uberhaupt wel geintegreerde audio heeft (en bedoel ik niet een losse realtek chip die waarschijnlijk ook op het mobo zit)

als dat zo is zou deze te zien moeten zijn als de driver geinstalleerd zijn

dan zou je in het configuratiescherm bij audioapparaten moeten kunnen vinden dan, afaik moet dat iets van Nvidia heten, die moet je dan selecteren als het apparaat dat je wilt gebruiken bij afspelen

eventueel is er ook nog een BIOS optie waarin je kunt aangeven of je digitaal via SPDIF of HDMI wilt gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:24

ByteDelight

Retro computing is alive!

In je afspeelsoftware dien je de digtale uitgang te kiezen (SPDIF).
Wellicht kun je via het configuratiescherm in de multimedia instellingen de hdmi-uitgang als default setten.

Je kunt (zeer waarschijnlijk) geen geluid tegelijkertijd uit je laptop speakers halen als via de HDMI uitgang.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-rikootje
heb dus windows xp sp3 zoals gezegd.

maar ik vind niets terug van realteck bij mij
mijn audio wordt beheerd door sigma tel, en ik zie dat ik wel een Sigma Tel High Definition audio codec heb..

maar ik zie dus niets van S/pdif of digitale uitgang mogelijkheden.
Ik heb wel zo een s/pdif uitgang, die ik dagelijks gebruik voor mijn surround systeem op aan te sluiten btw.
Dus mss moet ik die bios optie gebruiken....effe snel: hoe geraak ik weeral in bios?

Zal proberen de loop van de dag wat screenshots te nemen van die tabben in Geluiden van configuratiescherm

[ Voor 21% gewijzigd door E-rikootje op 24-11-2008 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-rikootje
kleine update,
heb dus niets gevonden in de 3 volle pagina's van mijn BIOS, niets over geluid, niets over hdmi-instellingen...

heb effe screenshot gemaakt van "geluiden" in configuratiescherm
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/eriko/Configuratiescherm.PNG
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/eriko/hardware.PNG
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/eriko/audio.PNG

en van "Sigma Tel"
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/eriko/sigmatel.PNG
weet wel niet wat die "beeldscherm" functie daartussen doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMarcel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-06 15:56
Ik ben eerlijk gezegd bang dat je laptop gewoon geen geluid geeft over de HDMI aansluiting. Een HDMI-kabel ondersteunt op zich wel beeld en geluid, maar beide apparaten moet dat dan natuurlijk ook ondersteunen.

Computers willen nog wel eens een HDMI aansluiting hebben voor alleen beeld (eigenlijk dus gewoon een DVI aansluiting met een andere stekker). Je zult dan een apart kabeltje voor het geluid moeten gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-rikootje
DJMarcel schreef op maandag 24 november 2008 @ 14:37:
Ik ben eerlijk gezegd bang dat je laptop gewoon geen geluid geeft over de HDMI aansluiting. Een HDMI-kabel ondersteunt op zich wel beeld en geluid, maar beide apparaten moet dat dan natuurlijk ook ondersteunen.

Computers willen nog wel eens een HDMI aansluiting hebben voor alleen beeld (eigenlijk dus gewoon een DVI aansluiting met een andere stekker). Je zult dan een apart kabeltje voor het geluid moeten gebruiken...
ah ok, dus dit is wel een mogelijkheid.
Ik ben wel te weten gekomen dat de uitgang van de HDMI op mijn pc 1080i is en geen 1080p zelfs...

eignelijk is het bedrog om te spreken van HDMI als het niet eens volwaardig een full hd beeld kan uitzenden én ook nog eens geen geluid kan uitzenden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-06 03:02

--MeAngry--

aka Qonstrukt

E-rikootje schreef op maandag 24 november 2008 @ 15:24:
[...]

eignelijk is het bedrog om te spreken van HDMI als het niet eens volwaardig een full hd beeld kan uitzenden én ook nog eens geen geluid kan uitzenden....
Tuurlijk is dat geen bedrog, HDMI is gewoon een aansluiting, en geen specificatie voor wat er overheen gestuurd wordt. Dat jij het vervelend vindt is een ander verhaal. ;)

Een Geforce 7600Go is ook al wat ouder ondertussen, maar 1920x1080 kunnen doorsturen over die HDMI poort zou eventueel wel moeten werken. (Dat is dus gewoon 1080P mits goed ingesteld.) Je kunt het allicht proberen.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-rikootje
--MeAngry-- schreef op maandag 24 november 2008 @ 15:27:
[...]

Tuurlijk is dat geen bedrog, HDMI is gewoon een aansluiting, en geen specificatie voor wat er overheen gestuurd wordt. Dat jij het vervelend vindt is een ander verhaal. ;)

Een Geforce 7600Go is ook al wat ouder ondertussen, maar 1920x1080 kunnen doorsturen over die HDMI poort zou eventueel wel moeten werken. (Dat is dus gewoon 1080P mits goed ingesteld.) Je kunt het allicht proberen.
nene, ik heb al gezegd dat de uitgang aan mijn laptop alleen maar tot 1080i kan verzenden, geen 1080p, daar kan ik niets aan veranderen, dat is gewoon zo...

en over het geluid, HDMI is beeld én geluid. En als men geen geluid kan uitzenden is dat gewoonweg bedrog. Men geeft aan het geheel een benaming, zonder dat het voldoet aan de voorwaarden van die benaming. HDMI staat juist voor bepaalde specificaties :) dus men moet daar toch aan voldoen?
Als ge u nen auto koopt met een zware V8 die 400pk uitbulkt, en hij trekt op van 0 - 100 in 10seconden ga je toch ook niet zeggen, dat die V8 gewoon een onderdeel is, en dat het niet garant zou staan voor sportieve specificaties? dus indien die net rond de 5 seconden van 0-100 zou gaan, zou ik dat maar terecht vervelend vinden.

Zware motor -> goeie prestaties
HDMI aansluiting -> verwacht beeld én geluid. Niet enkel beeld.

Gow ik zal er mij maar bij neerleggen zeker dat ik toch geen geluid over mijn hdmi aansluiting kan krijgen ?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:50
Het is hoogst verwarrend ja, maar de aansluiting zelf staat niet garant voor wat een apparaat er doorheen stuurt. Zo zijn er ook apparaten welke geen geluid via HDMI kunnen verwerken, enkel het beeld. Dat was dan ook nog voor de dolby en dts HD formaten en was s/pdif de gebruikelijke methode van multichannel geluid verzenden. Zo ook op deze laptop.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

Domme vraag misschien maar waarom staat softwarematig in je "mengpaneel" alles op dempen :?

Verder is Sigmatel overgenomen door Freescale, mogelijk dat je daar kunt kijken, of op de Toshiba site voor een driver/software update :

Wikipedia: SigmaTel

Anders even kontakt opnemen met Toshiba, lijkt me het makkelijkste om te vragen of HDMI wel ondersteund word voor audio. Lijkt mij wel logisch maar ik kijk nergens meer van op tegenwoordig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
kan overkomen als troll, maar is niet zo bedoelt:
TS: het ligt niet aan de aansluiting maar aan je laptop dus ga daar effe over klagen ;)
Als jij verwacht dat er ook audio over gestuurd wordt, en dat is niet zo dan moet je bij je laptop-producent of -leverancier gaan klagen en niet hier gaan ranten over de HDMI en wat jij denkt waarvoor die staat en dient.
(net als de onmogelijkheid van er 1080p over te sturen: ligt niet aan de HDMI, maar wrs aan je videokaart die niets hoger wilt doorsturen over die aansluiting, anders stel je je 2de scherm maar eens in als 1920x1080 resolutie: werkt dat dan heb je 1080p - of activeer enkel je hdmi-aansluiting en schakel het laptop-lcd uit - ps: een 7600Mo is dan ook van het pre-HD en HDMI-tijdperk, dus verwacht er niet te veel van...).

anders effe wikipedia er bij pakken en je eens inlezen in de HDMI-specs.
't is al vaker gezegd dat het afh. is van de toestellen die je ermee verbind en niets met de verbinding op zich.
(een dvd-speler met hdmi-uitgang maar zonder upscaler gaat er ook maar 720x576 overheen sturen, en toch is het nog steeds HDMI volledig volgens de specs. HDMI is dus niet beeld en geluid maar een kabel met speciale plugs en passende plugs op de toestellen die hij moet verbinden en een manier van hoe de signalen over de kabel moeten gaan, nergens wordt er gezegd dat alle signalen er ook echt langs gestuurd moeten worden. enkel beeld of enkel geluid is perfect mogelijk, net zoals dat mogelijk is met scart. het is ook niet het _doel_ beeld en geluid over 1 kabel te sturen, maar de _mogelijkheid_ beeld en geluid in full HD zijnde 1920x1080 resolutie er door te sturen aan een door specs bepaalde kwaliteit)

en nu op een meer behulpzamere manier:
Als je de optie voor het geluid nergens vindt, kan je eens kijken op de site van de producent van je laptop, mss is het daar allang behandeld in de faq's of in een update (als het niet een elektronisch probleem is)
indien niet kan je het daar wrs altijd effe vragen, welke mogelijkheden je hebt...
(want ik merk nergens enige eigen moeite buiten veel gerant op je eigen misverstaan van wat HDMI eigenlijk is) en zoals een bovenbuur reeds vermeld: waarom demp je alles in je mixer (master = gedempt)? dan is het toch logisch dat je geen geluid hoort via waar dan ook ...

offtopic:
en met je voorbeeld met een V8 en 400pk: misschien heb je een vrachtwagen gekocht ? die hebben ook grote blokken en veel pk's, maar er is er ook geen enkele die in minder dan 10sec. aan de 100 km/u zit, zelfs zonder oplegger ofzo. (effe niet denken aan het feit dat ze gelimiteerd zijn op 90km/u), dus zonder te weten waar die blok in ligt en waar die voor gaat dienen kan je wederom geen enkele uitspraak doen over verwachte prestatie's. (grote blok met veel pk's in een boot= zelfde verhaal: trekt die te rap op dan blijft ie ook maar ter plaatse liggen) nog zo eentje: de snelste wagen heeft veel meer pk's maar die doet er ook veel langer over eer dat die de 100 km/u haalt door de lange verhoudingen van versnellingen maar die auto haalt wel mach1 snelheid... optrekken is trouwens torque (of nog beter: vermogen bij lage toeren) niet pk's (enkel het vermogen), je kan namelijk ook liever vermogen bij hoge toeren hebben voor een hogere maximale snelheid, met de boete dat je dan wat trager optrekt

Als toshiba er voor gekozen heeft om enkel beeld intern door te geven naar die hdmi-aansluiting is dat hun keuze (en volledig volgens specs). spijtig voor jou dan. oplossingen: laptop inwisselen naar eentje die beeld en geluid op die connectie kan zetten (en beter navragen volgende keer) of extra kabeltje trekken - en dan in je mixer niets meer dempen, zekers die master niet.

[ Voor 40% gewijzigd door soulrider op 25-11-2008 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-rikootje
:9
Anoniem: 50893 schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 00:54:
Domme vraag misschien maar waarom staat softwarematig in je "mengpaneel" alles op dempen :?

Verder is Sigmatel overgenomen door Freescale, mogelijk dat je daar kunt kijken, of op de Toshiba site voor een driver/software update :

Wikipedia: SigmaTel

Anders even kontakt opnemen met Toshiba, lijkt me het makkelijkste om te vragen of HDMI wel ondersteund word voor audio. Lijkt mij wel logisch maar ik kijk nergens meer van op tegenwoordig :)
alles op dempen?
ik zie maar 2 dingen op dempen staan: master volume en beeldscherm, waarvan ik nog nie goe snap wat dat met geluid te maken heeft :P

en mastervolume is voor mijn pc-speakers. Ik zet die op dempen aangezien ik al via mijn spdif een 5.1 geluidssysteem heb aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

...

[ Voor 96% gewijzigd door EWK op 25-11-2008 14:35 . Reden: Ik bedoelde toch echt wat anders... ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
zet anders die 'beeldscherm' eens niet meer op 'dempen' voor't zelfde geld is dat je hdmi-uitgang ....
wie niet klikt, weet nooit waarvoor 't knopje dient eh....

offtopic:
't zou het wel zijn eh, TS die een hele rant geven dat hdmi ook geluid moet zijn, en er dan zelf verantwoordelijk voor zijn dat dat afstaat ... 't begint een topic te zijn: "ik weet het toch beter, 't ligt aan mijne pc, niet aan mij" - awel dieje pc doet ook maar wat gij hem zegt hoor (ben zo'n mensen beu aan't geraken :s)

[ Voor 50% gewijzigd door soulrider op 26-11-2008 04:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

soulrider schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 19:43:
zet anders die 'beeldscherm' eens niet meer op 'dempen' voor't zelfde geld is dat je hdmi-uitgang ....
Zet gelijk je master ook af van dempen, die dempt ieder kanaal.

@ TS :

Waarom zou er een kanaal voor beeldscherm tussen staan ? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-rikootje
soulrider schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 19:43:

offtopic:
't zou het wel zijn eh, TS die een hele rant geven dat hdmi ook geluid moet zijn, en er dan zelf verantwoordelijk voor zijn dat dat afstaat ... 't begint een topic te zijn: "ik weet het toch beter, 't ligt aan mijne pc, niet aan mij" - awel dieje pc doet ook maar wat gij hem zegt hoor (ben zo'n mensen beu aan't geraken :s)
will do...vorige keer dat ik alles aansloot heb ik dat niet eens bekeken, hopelijk zou het hiermee wel werken...
Anoniem: 50893 schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 21:48:
[...]

Zet gelijk je master ook af van dempen, die dempt ieder kanaal.

@ TS :

Waarom zou er een kanaal voor beeldscherm tussen staan ? |:(
zal ik doen..

eneuh, das toch nie zo een domme vraag aangezien het over geluidsinstellingen gaat in een menu van de geluidskaart?...:)
of doel je op het feit dat het net deel uitmaakt van de hdmi output ofzo? dus dat door niet te dempen ik geluid krijg via mijn hdmi?

wederom, khou jullie op de hoogte (het gezin kijkt nu via de tv dus kzal nog wa moeten wachten...)

[ Voor 29% gewijzigd door E-rikootje op 26-11-2008 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
geluid wordt altijd geregeld via je geluidskaart, en/of via die mixer. (maw de driver en bijhorende software)
hoe die intern is doorgelusd speelt daar geen to weinig rol bij.
(het enige wat er nu nog kan mis zijn is dat als je alles _niet_ gedempt hebt, en hij alnog geen geluid geeft, die interne doorlussing van 'geluidskaart' naar 'hdmi-poort' niet aanwezig is.)

ps: net als bij scart is ook voor hdmi geluid gewoon een signaal dat over een bepaald aantal pinnen gaat.
of dat nu van een geluidskaart komt of van ergens anders: specs zeggen dat het signaal dat over die pinnen gaat als geluidsbron moet behandeld worden aan de ontvangende kant.

pps: als er iets mis is met geluid moet je dus eerst kijken in je mixer of daar niets afstaat, dan pas naar falende hardware (als alle besis als connectie's zijn gemaakt en alles opstaat.)

• E-rikootje
nja, na alles te hebben uitgevinkt zoals hierboven voorgesteld, krijg ik nog steeds geen geluid uit mijn tv via hdmi...
als ik die "beeldscherm" optie uitvink krijg ik dit http://users.telenet.be/eriko/beeldscherm.wav
als ik tik aan mijn ingebouwde micro op mijn pc, dan hoor ik dat duidelijk, die beeldscherm-optie staat dus voor het undempen van mijn pc-micro hmm. :|

ook het aanwijzen van de spdif optie in de diverse dvd-spelers helpt niet, het geluid blijft uit mijn laptop-speakertjes komen.

[ Voor 16% gewijzigd door E-rikootje op 27-11-2008 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-06 16:26
E-rikootje schreef op donderdag 27 november 2008 @ 11:19:
nja, na alles te hebben uitgevinkt zoals hierboven voorgesteld, krijg ik nog steeds geen geluid uit mijn tv via hdmi...
als ik die "beeldscherm" optie uitvink krijg ik dit http://users.telenet.be/eriko/beeldscherm.wav
als ik tik aan mijn ingebouwde micro op mijn pc, dan hoor ik dat duidelijk, die beeldscherm-optie staat dus voor het undempen van mijn pc-micro hmm. :|

ook het aanwijzen van de spdif optie in de diverse dvd-spelers helpt niet, het geluid blijft uit mijn laptop-speakertjes komen.
Kan je bij de diverse "dvd-speler" programma's dan geen uitvoer apparaat kiezen?
Neem aan dat je dus 2 geluidskaarten hebt:
1. onboard
2. op videokaart.

nu moet je dus de in de afspeel software wel de geluidskaart van de videokaart selecteren als uitvoer apparaat, zo dat de software van de juiste geluidskaart gebruik gaat maken.

Bijv. bij winamp kan je ergens in de config instellen, en zou je bijvoorbeeld uit de volgende 3 opties kunnen kiezen, en dan kies je natuurlijk voor de
- standaard uitvoer device
- realtec ac'97
- videokaart geludiskaart

Verder een optie is om AC3filter te installeren.
Hier kan je aangeven dat al het geluid vioa SPDIF naar een bepaalde uitgang moet (volgens mij kan je het dus ook naar een betreffende geluidskaart sturen, of uitgang)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raging_Trancer
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-06-2022
Het enige wat ik zo kan bedenken is dat je het standaard uitvoerapparaat (afspelen van geluid) bij Eigenschappen voor Geluiden en Audioapparaten op "Sigma Tel High Definition audio codec" zet (als die optie beschikbaar is...), anders geen idee :/
Pagina: 1