Tijdklok op router/pc

Pagina: 1
Acties:

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-02 16:57
Ik weet niet of het nu klinkt als een hele domme vraag.

Maar ik ben de zogenaamde computertechneut van het gezin, en ik moet dus voor mijn kleinere broertje zorgen dat hij een tijdklok op zijn internetconnectie krijgt. Want geregeld lopen de gemoederen hoog op omdat mijn broertje poepie chagrijnig is omdat hij te laat op zijn bed ligt.

Is dit op een of andere manier mogelijk om het vanaf mijn pc te besturen, of een programma op zijn pc te zetten waardoor het mogelijk is?

Bij voorbaat dank.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:12

Nik

Sowieso zijn daar tools voor op de pc, maar die zijn vaak te omzeilen door kleinere broertjes. Een antal routers kent ooke en dergelijke functie. Vooral Netgear (in veel EL zaken te halen) is simpel te doen.

Over je eerste regel, je vraag is niet dom, het niet zelf zoeken op Google / GoT wél.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:18
Sommige routers hebben een mogelijkheid tot het instellen van tijdsrestricties

Andere optie is je broertje op een aparte switch te zetten en die switch voorzien van een good-old-schakelklok of gewoon netwerkstekkertje eruit trekken

wat is dat tegenwoordig met tijdsklokken, blokkeren enz? ik had vroeger geen andere opties dan luisteren of gewoon geen internet meer op slaapkamer

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-12-2025

Lulukai

God's gift to women

Als het om een laptop gaat, is er nog een andere oplossing. Verstop gewoon de batterijlader, en zeg dat hij maar één volle lading per dag mag gebruiken. Zo beperk je niet alleen zijn internettijd, maar leer je hem zijn tijd indelen en nuttig gebruiken.

.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:12

Nik

ruyckske schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 23:31:
Als het om een laptop gaat, is er nog een andere oplossing. Verstop gewoon de batterijlader, en zeg dat hij maar één volle lading per dag mag gebruiken. Zo beperk je niet alleen zijn internettijd, maar leer je hem zijn tijd indelen en nuttig gebruiken.
Dat is onhandig / oneerlijk. Als ik alleen internet en chat, dan doe ik langer met mijn accu, dan dat ik een potje online zou gamen.

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-02 16:57
Bedankt voor de reacties. En nee het betreft geen laptop dus dat is jammer.
Ik ga even kijken naar enkele tools, alhoewel ik tot nu toe niet echt een idee heb hoe en wat. Dus ik ga eerst tweakers wel afstruinen, voor Nik natuurlijk ;). Om even te kijken of ik enkele antwoorden kan vinden op wat ik moet gaan zoeken. Op google wel gezocht overigens, alleen geen idee over hoe het heet, en een goede zoekterm vond ik ook al niet, vandaar.

@ DJ Smiley zijn kleine letters,
Ja hij luistert ook wel, maar dan nog duurt het zowat een kwartier voor hij er echt af is. En dan vooral voor mijn ouders willen ze gewoon dat het om 9 uur meteen bam uit is. En ik ga dat laatste wel even bespreken ;) :D

[ Voor 9% gewijzigd door rCk op 23-11-2008 00:21 ]

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:35
De simpelste oplossing is gewoon de utp kabel eruit trekken. Vroeger had ik hetzelfde probleem maar dan met de TV me vader trok gewoon de coax beneden eruit en had geen (kabel) tv meer.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat ik hier mis is de meest vanzelf sprekende. Toen mijn kinderen klein waren moesten ze gewoon op tijd naar bed. En dan was het altijd het bekende "even nog .......". Iedereen zal dat wel kennen. In geval van computeren was dat dan even het spelletje uitspelen, in geval van lezen het hoofdstuk uitlezen. In beide gevallen zeiden we dan o.k. een kwartiertje, niet langer. Pogingen om het daarna nog meer te rekken honoreerden we dan met nog een halve minuut, meer niet. Dat was voldoende soepelheid vonden we.
Kortom, de oplossing is niet een kwestie van techniek, maar van opvoeding door de ouders. Niet door een iets ouder broertje want dat pikken broers niet van elkaar. Ik pikte vroeger elke vorm van bemoeizucht door mijn iets oudere broer in elk geval nooit.
En al eerder aangeroerd, "broertjes" zijn vaak heel slim ........

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik pik(te) juist niets van me ouders en wel van me broer :9 (zit wel 9 jaar verschil tussen ons).

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Simpele switch met tijdschakelaar in een afsluitbaar kastje/kistje is minder slecht, dan kan je zijn internet netwerkverbinding uit zetten.

En misschien wat handige OUDE topics (misschien niet helemaal relevant meer wegens nieuwe Windowsversie)
Computer van afstand starten en uitzetten
Software wat de pc automatisch laat afsluiten

Als je het helemaal erg wilt maken kan je zijn computer ook nog aan een tijdschakelaar hangen (die weer in een afsluitbare kast/kist zit), als de computer eenmaal netjes is afgelsloten *klik* stroom er af.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-03 14:51
Routers genoeg die dat kunnen. De vraag is echter of jij een dergelijke router hebt. ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zoek het MAC-adres op van de PC van broertjelief. Stel in router of manageable switch in dat die MAC ofwel helemaal niets mag doen buiten vastgestelde tijden (geen netwerk, dus ook geen LAN), danwel dat de router niets doet met packets van dat adres buiten vastgestelde tijden (wel LAN, geen internet).

Oslik blyat! Oslik!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gaat broertjelief wel naar bed als er geen internet meer is? Ik zie de directe relatie niet zo, zonder internet kan hij ook non-online spelletjes gaan spelen of zo.

Je kunt beter het opvoedprobleem scheiden van een internetactie. Laat je ouders verantwoordelijkheid nemen voor zelf opvoeden ipv dit aan de router over te laten :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:09
Kun je niet wat leuks maken met een reiswekker, wat transistors en nog wat andere onderdeeltjes?

Dit zet je dan parallel aan de powerknop van z'n PC.
Je maakt het dan zo dat de transistor de 2 draden contact laat maken, zodat de PC gaat afsluiten.

Dan moet je nog iets hebben wat er voor zorgt dat je broertje niet simpelweg de powerknop weer kan indrukken.

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-03 00:12

Emiel1984

Made in NL

Techneut schreef op zondag 23 november 2008 @ 11:47:
Wat ik hier mis is de meest vanzelf sprekende. Toen mijn kinderen klein waren moesten ze gewoon op tijd naar bed. En dan was het altijd het bekende "even nog .......". Iedereen zal dat wel kennen. In geval van computeren was dat dan even het spelletje uitspelen, in geval van lezen het hoofdstuk uitlezen.
En al eerder aangeroerd, "broertjes" zijn vaak heel slim ........
Helemaal mee eens ! Ik was vroeger ook lastig achter de pc vandaan te krijgen als ik eenmaal iets interessant gevonden had. Mijn ouders vond ik toen ook streng maar achteraf hadden ze wel gelijk. Een snel gekomen keuze om de pc kwijt te raken op mijn kamer of me wel aan de regels te houden. Heeft mij iig direct overgehaalt en erover laten nadenken. Ik heb geen idee hoe oud je broertje is maar dit doet me denken aan al die vervelende tv programma's waarbij het kind de baas is geworden in huis. Als thuis al zo moeilijk wordt omgegaan met simpele regels, dan wordt het later vast niet beter...

Mocht je toch een ander oplossing willen zoeken (voor erbij wellicht dan maar). Dan geef ik je weinig kans van slagen want als er eenmaal internet is kunnen ze ook de oplossing opzoeken om de beperking op te heffen. |:(

Internet beperken kan wel met een MAC adres tijdklok. Deze is in ieder geval aanwezig in routers als de linksys WRT54G. Daarnaast een MAC filter instellen met adressen die je toestaat, aangezien een MAC adres ook te wijzigen is via tools die ik in 2 minuten via google kan vinden. Ook zal je moeten voorkomen dat de mac adressen van andere computers bij hem bekent worden. Anders gebruik hij namelijk gewoon dat mac adres. Indien hij enkel wireless heeft kan je deze ook uit laten schakelen. Dit laatste is het meest makkelijke natuurlijk.

Maar zoals ook al eerder is verteld zal enkel een internetbeperking hem vast niet achter de pc vandaan houden.

[ Voor 14% gewijzigd door Emiel1984 op 23-11-2008 16:49 ]

[LTS][MTS][HTS]

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
www.timewatcher.de

doet wat jij wilt

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Timewatcher draait op de PC in kwestie zelf. Dat is vragen om problemen :o

Enige manier om zeker te zijn is om ergens waar broertje in kwestie geen toegang toe heeft (router, switch) te configgen dat z'n PC geen verbinding mag maken.

Overigens sluit ik me aan bij de opmerkingen over goed ouderschap. Technische middelen zijn daar geen vervanging voor.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1