7.1-kanaals PCM en matrix op 5.1 bij SR8001?

Pagina: 1
Acties:

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-02 03:17
Ik zit met de volgende vraag.
Ik heb op het moment een Marantz SR8001 met .h50 HDMI firmware op een 5.1 opstelling. Op het moment heb ik dus nog geen 7.1 nodig. Nu las ik op diverse forums dat oudere firmwareversies van deze receiver een zogenaamde level 5 LPCM ondersteuning hadden en enkel 5.1-kanaals PCM en geen matrixfuncties over 5.1 PCM ondersteunen. Vanaf firmware versie .h52 is deze ondersteuning er wel en bij .h44 nog niet. Na lang zoeken ben ik er echter nog niet achter of versie .h50 deze ondersteuning ook al biedt.
Ik heb Marantz Europe al een mail gestuurd, maar die beweren dat de SR8001 sowiezo, ongeacht firmware versie, deze ondersteuning biedt. Toch zijn er veel mensen op met name Amerikaanse forums die een firmware update uit hebben laten voeren om deze ondersteuning te krijgen.
De reden dat ik wil weten of mijn firmwareversie deze ondersteuning al heeft is dat ik in de toekomst misschien nog wel over wil gaan op een 7.1 opstelling. Ik ben alleen bang dat tegen die tijd de support voor oudere receivers stopgezet zal zijn en ik nergens meer een firmware update uit kan laten voeren.
Zijn er mensen die dezelfde receiver met dezelfde of oudere firmware hebben die de 7.1 PCM en matrix over 5.1 PCM ondersteuning kunnen bevestigen?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:09
Kun je niet 2 extra speakers aansluiten en het uitproberen?

Mijn Home Cinema in aanbouw

• mac1987
Moet ik die wel hebben en speakerdraad halen.
Op zich is dat allemaal wel te regelen, maar alles staat ook een beetje ingebouwd en ingesteld voor bi-amping.
Het is dus mogelijk om te testen, maar dat wordt wel eventjes klooien. Als iemand al zo'n 7.1 opstelling heeft met deze firmware ben ik meteen klaar. Als binnen de komende dagen niemand reageert wordt het inderdaad even uitproberen.

• mac1987
Niemand een SR8001 met 7.1-opstelling met firmware ouder dan .h52?
Bijna alle SR8001's hebben vanuit de fabriek een oudere firmware.
De methode voor het controleren is als volgt:
Druk tegelijk de knoppen "Pure Direct", "7.1CH Input" en "MultEQ" voor 5 seconden in op het frontpaneel.
Druk vervolgens een aantal keer op "Enter" totdat de HDMI versie getoond wordt.
Nogmaals op "Enter" drukken brengt de receiver terug in zijn normale stand.

Overigens zijn de HDMI firmware van de SR7001 en SR8001 volgens mij gelijk.
Mensen met een SR7001 vraag ik dan ook of zij dit voor mij zouden kunnen controleren.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:39

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Is het niet mogelijk om even twee speakers van plaats te veranderen zodat je je 6e en 7e kanaal test, en dat je 4e en 5e even kort niet zijn aangesloten. Ik kan me niet voorstellen dat dit schade toe zou kunnen brengen aan de receiver.

Life is not about specs, it is about joy!

• mac1987
Volgens mij herkent hij dat en springt dan over op 3.1 (sluit de achterspeakers af).
Je kunt namelijk geen Surround Back instellen als je geen Surround geinstalleerd hebt.
Overigens licht de "S" op het speakerdiagram op het display wel op als ik in het PS3 menu zit.
Dit zou suggereren dat hij inderdaad minimaal 6.1 kanalen PCM detecteert. Ook staat 7.1 PCM 96Khz bij de aangevinkte formaten als je de PS3 automatisch de ondersteunde formaten laat opzoeken over HDMI. Is deze detectie betrouwbaar?
Weet iemand verder of DPLIIx, THX Cinema of Dts Neo:6 op 5.1 96Khz PCM signalen werkt?
In andere woorden: is er eerst een update geweest voor 7.1 PCM of eerst voor 5.1 96KhzPCM --> 7.1 96Khz PCM via bijv. DPLIIx ?

[ Voor 64% gewijzigd door mac1987 op 26-11-2008 18:16 ]

• ShittyOldMan
Ik weet dat er een aantal receivers zijn welke een DPL IIx berekening op de rearspeakers kunnen uitvoeren van een 5.1 bron. Dit dus bovenop het decoderen van het 5.1 formaat. Dus bijv 5.1 DTS met DPL IIx op de rears en zo een 7.1 output. Of dit ook met een 5.1 LPCM via HDMI mogelijk is wordt niet altijd even duidelijk vermeld.
Helaas is er geen enkele HDMI receiver welke bij een 5.1 bron de rearspeakers kan dubbelen naar 7.1, dus zonder prologic IIx achtige verwerking. De enige welke dit kan zover ik weet is een Arcam AVR 280 of 350, maar deze is nog zonder HD formaten. Nu is er de nieuwe FMJ AVR600 welke hoop biedt, maar ongetwijfeld veel geld gaat kosten.

Maargoed, nogmaals, het zal sneller zijn zelf 2 speakers aan te sluiten. Desnoods gebruik je de fronts als twee speakers, gezien ze nu bi-amped zijn moet dat mogelijk zijn, zelfs zonder kabels te wisselen.

Mocht het werken met 5.1 LPCM via HDMI, laat het ons weten, ik ben naar hetzelfde op zoek :)

• mac1987
Als ik het goed begrijp wil je van een 5.1 signaal een 7.1 signaal maken zonder er een DPLIIx of andere bewerking overheen te gooien? De achterkanalen dus gewoon kopieren naar de surround-back?
Ik zal morgen misschien even proberen de voorspeakers in te stellen als 2 speakerparen.
Ben alleen bang dat hij dan alle Audyssey instellingen voor 5.1 weggooit...
Wordt weer een uurtje meten dan :P

• ShittyOldMan
Als ik het goed begrijp wil je van een 5.1 signaal een 7.1 signaal maken zonder er een DPLIIx of andere bewerking overheen te gooien? De achterkanalen dus gewoon kopieren naar de surround-back?
Precies, het zou heel simpel moeten zijn, de fabrikanten laten het afweten maar komen wel met geavanceerde methoden. Zonder de mogelijke berekeningen wordt de surround left en surround right van de 5.1 naar de side left en side right gestuurd. Dus geluid voor je, geluid naast je, maar niet achter je. Als het geluid naar side left ook naar back left wordt gestuurd klinkt het weer zoals een 5.1 opstelling (en dan extra diffuus). De handleidingen van vrijwel alle hedendaagse populaire receivers spreken enkel over een PLIIx berekening op de surrounds als je 5.1 over 7.1 speakers wilt afspelen.

In mijn specifieke geval gaat het zelfs over zowel de HDMI ingang als de analoge ingang, wat het nog eens wat lastiger maakt.

[ Voor 7% gewijzigd door ShittyOldMan op 27-11-2008 01:10 ]

• mac1987
Ik denk dat de enige optie dan een Denon AVC-A1XVA is, waar je alle versterkerblokken (10 kanalen) apart kan indelen (kost je wel 2x een gemiddeld bruto maandsalaris, maar dat terzijde ;) ).
Je zou dan 2 blokken voor je surround-back als zone 2 surrounds in kunnen stellen en zo via een omweg bereiken wat je wil. Ik ken geen andere receiver die dat kan. Het enige probleem is misschien dat je geen surrounds voor zone 2 in kan stellen als je geen fronts voor zone 2 ingesteld hebt.
De SR8001 kan ook alleen Prologic IIx achtige bewerkingen uitvoeren op 5.1 PCM.
Waarom wil je eigenlijk de surrounds kopieren naar de surround-backs als ik vragen mag?
Dan heb je eigenlijk geen 7.1 maar 5.1 met twee speakers per surround. Je zou dan ook een relatief krachtige receiver kunnen nemen en twee speakerparen aan kunnen sluiten op de surround versterkerblokken.
Bij een Denon AVR-380x, vanaf de 3806, kun je bovendien twee paar surrounds aansluiten. Effectief heb je dan hetzelfde bereikt. Je verliest alleen in alle gevallen de mogelijkheid tot discrete 7.1 dan.

[ Voor 3% gewijzigd door mac1987 op 28-11-2008 15:57 ]

• ShittyOldMan
Ik wil beide aankunnen, zowel discreet 7.1 (bluray HD) met het geluid naar de juiste speaker, als 5.1 met als het ware 2 speakers op 1 uitgang. De reden is dat ik een filmzaaltje (7.1) wil combineren met een mixruimte waar ik films kan mixen (m'n werk). In dat laatste geval heb ik juist geen extra processing nodig (als in PLIIx), maar heb ik iets vergelijkbaars nodig als een kleine bioscoopzaal (meerdere rearspeakers geven hetzelfde kanaal weer).

Gezien het overgrote merendeel van de films gewoon 5.1 is en de 7.1 versies een handmatige of automatische upmix zijn hecht ik wat meer waarde aan de 5.1 weergave. Maar als ik dan toch iets moet neerzetten is het prettig als ik ook gewoon alle formaten af kan spelen.

De Denon heeft helaas geen HD audio mogelijkheid (daarnaast zijn de speakers actief en is dit een beetje overkill). Ik ben nog steeds benieuwd naar de prijs en handleiding van de Arcam AVR600, gezien de eerdere modellen precies kunnen wat ik zoek, alleen geen HD audio kunnen decoderen. Ik ben bijna geneigd gewoon met een patchpanel te werken :)

• mac1987
Ziet er errug mooi uit die AVR-600. Alleen ziet hij er ook errug niet goedkoop uit ;).
Vind het altijd jammer dat in NL Britse merken als Arcam en Cambridge Audio zoveel duurder zijn dan andere merken, terwijl ze in Engeland juist redelijk goedkoper zijn. Ik snap dat er wat transportkosten bijkomen voor de Nederlandse winkel, maar om dan meteen de prijs te verdubbelen...
Ik denk dat het vooral komt doordat de Nederlandse importeur ze als premiummerken wil positioneren die boven de 'standaard' Yamaha's en Denons staan. In Engeland word het juist gepositioneerd als de wat kalere maar muzikalere concurrent met een lager prijskaartje.
Vreemd dat daar zo'n verschil in zit (zowel de prijs als de positionering).

Edit: Nederlandse MSRP wordt €3900,- :| Ouch...
En juist bij de Britse merken zie je weinig winkels die onder de adviesprijs gaan zitten...

[ Voor 9% gewijzigd door mac1987 op 29-11-2008 17:15 ]

Pagina: 1