Asus A7S Laptop loopt constant vast...

Pagina: 1
Acties:

• MNECMotU
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03-2015
Ola Tweakers.

De laatste tijd heb ik toch wel te kampen met een stevig doch vaag probleem;

Ik ben een klein jaartje in het bezit van een Asus A7S (Z83series) laptop.
De eerste maanden volledig probleemloos.
Een paar maanden terug begon hij constant vast te lopen. Geen volledige hangers, maar in Windows (Vista Home) reageert geen enkel programma meer. Wat je ook aanklikt, je krijgt een zandlopertje dat oneindig lang duurt. Soms na heeeeel lang wachten gaat hij spontaan weer door, maar hangt dan ook weer binnen de korste keren.

Dit vastlopen werd met de dag erger tot op een dag de laptop compleet onbruikbaar is geworden.
Windows start wel op, maar daarna is er geen programma meer te starten.

Enfin, ik de ingebouwde Asus Restore gebruikt, Windows er opnieuw op door recovery.
Eenmaal voor het eerst gestart, leek er niks aan het handje, maar al snel (binnen een paar minuten) was daar alweer de eerste vastloper (precies hetzelfde verhaal).

De aanhouder wint, dus ik gewoon vaak harde reset gedaan en gewoon stug door blijven werken.
Na een paar dagen helemaal geen vastlopers meer.
Ikke blij en lekker doorwerken, ook alle Windows updates gedaan en netjes af en toe Windows Defender gedraaid als ie daar weer eens over begon te zeiken.

Dit draaide zo'n 3 weekjes perfect, tot deze week. Hij begon een paar dagen geleden weer precies dezelfde kuren te vertonen. Gisteren ongeveer zo'n 5 hangers gehad en vandaag is de grote dag weer aangebroken...
Er valt niet meer op te werken. Alles zit binnen 1 seconde helemaal vast...

Toen dacht ik dat het misschien een hardwareprobleem zou kunnen zijn, misschien een kapot moederbord ofzo? Maar ik ben nu opgestart in veilige modus en zo werkt alles weer perfect. In veilige modus kan ik alles doen (behalve de dingen waar geen drivers voor geladen zijn) en alles draait stabiel, maar zodra ik in gewone modus opstart zit alles direct vast.

Ik twijfel nu echt of dit een hard- of softwareprobleem is, ik weet het gewoon echt niet.
Een warmteprobleem (wat veel bij laptops voorkomt) is het volgens mij niet, want hij voelt helemaal niet warm en zelfs bij een koude start zit alles al vast.

Het vervelendste is dat ik nog maar een klein maandje garantie heb.
Moet ik daar nu gebruik van gaan maken?
Opsturen naar Asus deze handel? Ik denk ook niet dat zij veel kunnen vinden, die draaien gewoon even een Windows Restore en dan doet alles het weer.... jaja, tot een paar weken later, dan kan die wel de prullenbak in als ik dan geen garantie meer heb en dat is ook zonde.

Het liefst zie ik nu gebeuren dattie helemaal kaduuk gaat, dan is het tenminste duidelijk. Dit blijft zo'n vaag probleem zonder oplossingen vrees ik nu.

Het laatste dat ik zelf nog kan proberen is Windows XP installeren (want jaaaa, Vista sucks!), maar het probleem is dat er geen XP drivers voor dit beestje zijn. Niet op de Asus-site in ieder geval.

Okee.... wat zouden jullie doen?

Dank voor jullie tips!

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-01 22:32
Heb je de laptop al een keer schoongemaakt? Misschien loopt hij vast door de hoge temperaturen namelijk.

offtopic:
Vista sucks niet? Is gewoon een mening :S

• X-DJiNn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-01 12:27

X-DJiNn

Knooier !

Aangezien je Restore gebruikt van Asus, neem ik aan dat er in deze restore procedure ook de drivers van asus ingebakken zijn. Ik denk dat het hem zit in de drivers van je moederbord (chipset drivers)

Een oplossing zou moeten wezen om je partities eraf te mikken en met een installatie-dvd zelf vista gaan installeren. (Stelt niets voor) Gebruik serie nummer wat staat aan de onderkant van je LT, en ga dan kijken welke apparaten nog geinstalleerd moeten worden in je apparaatbeheer.

Succes

SE5K-RWB // 20x S500 Optimizers // 10x 455WP Longhi 42 graden Oost / 10x 455WP Longhi 42 graden West // Totaal 9100WP // Marstek Venus E3.0 5,12kWh

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Aangezien je nog 1 maand garantie hebt en de restore CD ook niet goed werkt >> retour leverancier o.v.v. de gebreken die hebt aangetroffen, de vastlopers. Je mag op zijn minst verwachten dat de LT zijn werk doet met de originele bijgeleverde software zonder compleet vast te lopen.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:07
Je hebt in ieder geval nog een dik jaar garantie, tenminste als het klopt dat je hem een klein jaartje heeft. Asus levert namelijk op elke laptop 2 jaar garantie ;) (of ik vergis me, maar heb ze altijd alleen met 2 jaar gezien). Als je je laptop omdraait dan zou je ook kunnen zien op de stikker dat er "Warranty: 24M" staat.

Kun je in ieder geval even je specificaties geven, vooral je videokaart is belangrijk. Aan de hand daarvan kan ik zeggen of je een *Sv, *Sc, *Sn oid hebt. Ik heb in ieder geval zelf een F3Sc welke grotendeels hetzelfde moederbord heeft (Intel Centrino Santa Rosa/*S-serie).

Ik gok zelf eigenlijk op hardeschijf die bijna kapot is. Dan krijg je vaak crashes en het is ook het meest kwetsbare onderdeel van je laptop. Zet Windows er op met een normale (niet recovery) dvd en installeer dan de drivers van je driver cd. Dat is wat ik zou proberen, maar ik ga uit van een hardwarematig probleem/

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-01 22:32
X-DJiNn schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 11:03:
Aangezien je Restore gebruikt van Asus, neem ik aan dat er in deze restore procedure ook de drivers van asus ingebakken zijn. Ik denk dat het hem zit in de drivers van je moederbord (chipset drivers)

Een oplossing zou moeten wezen om je partities eraf te mikken en met een installatie-dvd zelf vista gaan installeren. (Stelt niets voor) Gebruik serie nummer wat staat aan de onderkant van je LT, en ga dan kijken welke apparaten nog geinstalleerd moeten worden in je apparaatbeheer.

Succes
Het is inderdaad logisch dat Asus kapotte drivers meelevert 8)7

Overigens als je inderdaad garantie hebt, opsturen die hap :)

• MNECMotU
[b][message=31086522,noline]Als je je laptop omdraait dan zou je ook kunnen zien op de stikker dat er "Warranty: 24M" staat.

Kun je in ieder geval even je specificaties geven, vooral je videokaart is belangrijk. Aan de hand daarvan kan ik zeggen of je een *Sv, *Sc, *Sn oid hebt. Ik heb in ieder geval zelf een F3Sc welke grotendeels hetzelfde moederbord heeft (Intel Centrino Santa Rosa/*S-serie).

Ik gok zelf eigenlijk op hardeschijf die bijna kapot is. Dan krijg je vaak crashes en het is ook het meest kwetsbare onderdeel van je laptop. Zet Windows er op met een normale (niet recovery) dvd en installeer dan de drivers van je driver cd. Dat is wat ik zou proberen, maar ik ga uit van een hardwarematig probleem/
Warranty 24M inderdaad! Aaaah, dat is in ieder geval een hele geruststelling!

De videokaart is een onboard (shared) NVidia GF8400m.

Maar een hdd die bijna kapot is. Heb ik zelf ook even aan gedacht, maar dan zou die in veilige modus dus ook vaak moeten vastlopen. Dat doet ie niet. Nu zit in in veilige modus te werken en alles draait stabiel.

Als ik nu in normale modus opstart, zit alles binnen no-time helemaal vast (net zelfs een volledige freeze).

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:07
MNECMotU schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 14:49:
[...]

Warranty 24M inderdaad! Aaaah, dat is in ieder geval een hele geruststelling!

De videokaart is een onboard (shared) NVidia GF8400m.

Maar een hdd die bijna kapot is. Heb ik zelf ook even aan gedacht, maar dan zou die in veilige modus dus ook vaak moeten vastlopen. Dat doet ie niet. Nu zit in in veilige modus te werken en alles draait stabiel.

Als ik nu in normale modus opstart, zit alles binnen no-time helemaal vast (net zelfs een volledige freeze).
Die kaart is niet onboard in ieder geval, maar deelt wel een deel van het Ram. In ieder geval kan ik nu zeggen dat je complete typenummer A7Sc is, daarmee heb je op de behuizing na eigenlijk dezelfde laptop als ik.

Maar hij crashed dus niet in de safe mode... Dat is wel weer vreemd dan. Heb je al een linux live cd geprobeerd zoals die van Ubuntu bijvoorbeeld? Anders zul je inderdaad nog eens alle drivers moeten nalopen aangezien de veilige modus die niet inlaadt. Misschien heeft Asus nog een update of kun je vlot drivers naar binnen trekken via www.asustreiber.de (wel registreren), de onofficiele website van onze buren ;) (die tevens een stuk sneller is als de officiele ;) )

• michael21
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-01 09:53

michael21

Shrimp

Probeer anders een compleet nieuwe installatie te maken, dus niet met recovery oid. Maar gewoon een verse windows (xp) installeren, verse drivers van Inet downloaden en kijk dan eens of je nog steeds problemen hebt.

Gewoon Michael

Verwijderd

Ik heb een Asus X56SN en had hetzelfde probleem. De laptop heb ik naar Asus gestuurd en kreeg ik binnen 1 week weer terug. goede service.

De harde schijf bleek kapot en is vervangen, nu geen enkel probleem meer.

• MNECMotU
Zo...

Inmiddels een klein weekje verder.
Ik heb afgelopen week geprobeerd om XP op de laptop te installeren.

Maar helaas. Het laden van bestanden (van de install cdrom) gaat prima, maar zodra de installatie komt bij het punt waarop je moet kiezen waar je je XP wil hebben, komt hij met een foutmelding "geen vast schijven gevonden, druk op een toets om de installatie te beëindigen".

:'( :'( :'(

Wat heeft Asus nu weer voor trucje uitgevonden om ervoor te zorgen dat ik geen XP kan installeren en dus persé Vista moet gebruiken???

Dat het de harde schijf kan zijn die defect aan het raken is, zou me niet verbazen, maar het vreemde is dat in veilige modus alles prima, snel en stabiel draait.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

MNECMotU schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 15:38:
Wat heeft Asus nu weer voor trucje uitgevonden om ervoor te zorgen dat ik geen XP kan installeren en dus persé Vista moet gebruiken???
Niets wat jij niet kan op lossen door Windows Clients - FAQ - Windows Setup ziet mijn harddisks niet? te lezen :)

En natuurlijk wat zoeken over het preloaden van drivers met bijvoorbeeld nLite.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1