[Windows XP SP3] Explorer.exe/taakbalk 'bevriest'

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:23
Hallo mensen,

sinds het opnieuw installeren van Windows XP zit ik met een vreemd probleem.
Als ik een tijdje TrackMania United Forever heb gespeeld, en vervolgens afsluit, dan bevriest heel de taakbalk.
De taakbalk en menu start werken geheel niet meer. Ik zie de taakbalk wel, maar die veranderd simpelweg niet meer (mouseover, programma's, enz).
Omdat in andere topics werd genoemd dat het een aantal minuten duurde, heb ik dat ook geprobeerd. Na een half uur heb ik de moed opgegeven.
Het lijkt geheel willekeurig te gebeuren, de ene keer gebeurt het, de andere keer niet.

Er zullen nu waarschijnlijk mensen zeggen: open taakbeheer, sluit explorer.exe handmatig, en start hem weer op, echter gaat dat simpelweg niet. Krijg geen enkele foutmelding, maar hij gaat gewoon niet weg.
Ook met Process Explorer van Sysinternals kan het proces niet worden afgesloten.
Als ik het probeer wordt het vak waar de taakbalk normaal zit geheel blauw.

Als dit gebeurt, kan ik ook niet op de normale manier afsluiten. Ik krijg dan bij het afsluiten eerst uiteraard te zien dat explorer.exe niet meer reageert, en of ik die direct wil afsluiten. Als ik daar op beëindigen klik, gebeurt er nog steeds niets, en mijn PC sluit gewoon niet af.
Ik moet op dat moment mijn PC via de aan/uit knop afsluiten.

Windows Explorer en programma's doen het nog wel. Maar dingen als Run (Windowstoest + R) werken niet meer. Ook kan ik niet uitloggen.

Met andere spellen of programma's heb ik geen enkel probleem. Het gebeurt echt alleen met TMUF.
Ik heb gezocht op het internet, maar omdat het probleem zo ongelooflijk vaag is, heb ik niet echt iets relevants gezien.
Op GoT kwam ik de volgende topics tegen:
[WinXP] Taakbalk loopt soms vast *
[XP] Taakbalk loopt vast.
(win xp) taakbalk zit vast
Maar aan die topics heb ik weinig gehad. Enige zinnige wat ik daar zo ongeveer uit heb kunnen halen, is dat het misschien een virusje zou zijn. Om die reden heb ik mijn HijackThis log toegevoegd. Als daar iemand naar zou kunnen kijken, zou dat prettig zijn.

De CPU zit op een verbruik van 0 tot 2%, dus daar is niets vreemds aan.
Als AntiVirus/Spyware gebruik in TrendMirco, geheel up-to-date.

Systeemspecificaties:
CPU: Intel Core2Duo E6750
RAM: 2 GB DDRII Dual Channel
GPU: ATI HD3870 (512 MB)
HD: Hitachi Deskstar 500 GB.

Wellicht ook nog van belang, maar volgens mij (weet ik niet geheel zeker, zou ik naar moeten kijken) had ik elke keer als het gebeurde had ik de taskmanager op de achtergrond lopen.
Voor de mensen die denken dat het wellicht een virusje is:
hier mijn hijackthis log: bekijk

Windows XP SP3 is geheel legaal, originele Windows CD-ROM, aangeschaft bij mijn PC.
Voor zover ik weet is Windows up-to-date (SP3 met gister nog updates geïnstalleerd).

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is, wat ik kan proberen?

offtopic:
Als dit topic in het verkeerde gedeelte staat, zou dan een moderator zo vriendelijk kunnen zijn het topic naar het juiste board te schoppen? Weet namelijk niet precies waar het mis gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door EDIT op 20-11-2008 10:03 . Reden: typo ]

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 15:28
Een andere resource dan je CPU loopt vol? Zoals een geheugenlek of maximaal aantal threads bereikt.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Kan dit niet veroorzaakt worden door te weinig geheugen? Als je hdd dan ook nog eens heel hard bezig is weet je dat de PC aan het swappen is; wat soms wel heel lang kan duren. Heb je hier handmatig aanpassingen aan doorgevoerd? Start anders de taakbeheerder standaard voordat je het spel start; als je er dan uitkomt en het is stuk; kun je direct bekijken of er iets voorbij komt

Daarnaast is dit duidelijk een windows probleem; dus ik verplaats je topic nog even

CSA > WOS

[ Voor 11% gewijzigd door Spider.007 op 20-11-2008 10:25 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:59
Hmm dit ben ik meer tegengekomen met SP3 maar dan in Internet Explorer 7. Die freezed steeds een paar seconden. Helaas nog geen oplossing kunnen vinden.

• EDIT
Dank voor het verplaatsen.
Juist op de HD heb ik gelet, mijn excuses dat ik dat niet in de eerste post heb gezet. Deze is helemaal nergens mee bezig, dat is juist het rare.
Ik zal als ik vanmiddag thuis kom het proberen met taakbeheer aan, en dan kijken hoe het geheugengebruik loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Goed, om toch dit topic maar compleet te houden en af te sluiten:

alweer een week geleden heb ik naar aanleiding van de opmerking van Spider.007 4GB extra RAM gekocht waardoor het totaal op 6 GB komt. In Windows XP is dat maar 3,3 GB door de 32 bit limiet, maar in Linux kan ik het wel geheel gebruiken.
In ieder geval, het lijkt er tot nu toe op dat het probleem daarmee is opgelost, en heb tot nu toe geen vastlopers meer ervaren.
Het is inderdaad waar dat TrackMania Forever een geheugenslurper is, dat was tijdens de betatests ook al duidelijk, maar had er tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

Dank jullie wel voor het meedenken en voor het uiteindelijke resultaat!
Pagina: 1