Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-11 16:22
als je een UPS accu hebt die bestaat uit 4 accus van 13.4 volt en zo'n 3.5A per stuk
deze zitten in zo'n sealtje bij elkaar waar een stekker uitkomt,

ik ga ervan uit dat ze parallel zitten kom je uit op zo'n 13 volt en 13 ampere +- lijkt me ideaal voor een bierkrat radio...

aangezien een auto ook 13.8 volt aangeeft als de motor loopt lijkt me dat niet zo'n probleem, en op 13a moet je toch ook wel even kunnen spelen.
kan ik een gewone acculader gebruiken om t zooitje op te laden aangezien er geen ruimte is voor accu klemmen zal ik de originele stekker afmoeten knippen en dan eerst spelen en als het leeg is de boel opladen..

bvd

had ff gesearched maar mijn vraag stond er niet echt specifiek bij omdat het hier dus om UPS accu's gaat

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:17

ByteDelight

Retro computing is alive!

UPS accu of niet, het gaat gewoon om een accu.

Belangrijk is wel te weten wat voor een type accu het om gaat.
Let op dat het geen Lithium-Ion accu's zijn, die kun je niet 'gewoon' laden.

Als het NiMh of NiCd accu's zijn kun je een eenvoudige acculader maken met een flinke diode vanaf je auto-accu, maar let er wel op dat de stroom niet te groot is voor die diode (of een aantal diodes parallel).

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
UPS accu is bijna altijd sealed gel accu.

En ze staan niet parallel, maar meestal in serie.

Als jij 4 accu's hebt, dan kom je dus op 48V, wat wel kan kloppen voor een grote UPS.

En waarom 4 accu's meenemen, aangezien het met 1 accu van 12V 7Ah ook al enkele uren mee gaat.

En nee, je moet een gelaccu niet met een 'normale' acculader laden. Die geeft namelijk een te hoog voltage (soms wel meer dan 14,4V) en dan gaat je accu koken, en verdampt er spul, waardoor je accu naar de mallemoeren gaat.

Bekijk dit topic maar eens:

mooiste bierkrat radio [deel 3]

In de startpost heb ik al wat uitgelegd over accu's, laders e.d.

Ik zou dat accupack gewoon uit elkaar slopen, de batterijen opmeten of ze nog voldoende spanning geven (beneden de 10V zijn ze al dood namelijk). En dan gewoon 1 of 2 accu's in je krat.

• Reloader
thx zal me wel ff inlezen in dat bierkrat topic..
die accu's zijn maar 3.5 ampere dus dat is maar een uurtje ofzo denk ik?
mischien kan ikdan toch beter alarmcentrale accu's zoeken

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nog een punt is dat een accu een heel lage inwendige weerstand heeft, waardoor bij zonder meer parallel schakelen een heel klein verschil in lading al leidt tot een stevige vereffeningsstroom. In het meest extreme geval worden ze in korte tijd alle vier leeggetrokken. Kortom, parallelschakelen wordt niet zo veel toegepast, heb je bij de zelfde spanning meer capaciteit nodig, dan zet je er gewoon één zwaardere accu neer.
Inderdaad zullen ze dus wel in serie staan neem ik aan, dus 48V. En 3A, zegt totaal niets over capaciteit, bedoel je misschien 3Ah?

• Reloader
om het probleem tijdelijk even te overbruggen (heb nog geen accu :( )
heb ik een oude pc voeding

type.. komt uit een compaq van +- 1.5 jaar oud..

nu vond ik dit topic PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts (how to lab voeding)

maar dat lijkt me een beetje overdreven..

is het niet voldoende om de autoradio erop aan te sluiten en dan een schakelaartje tussen groen en zwart (zodat hij aan en uit kan?)

of moet ik ook de + 5 en + 3 dan toch belasten?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je kunt een poging wagen; een te hoge 12V-spanning is iets waar die radio in principe mee om moet kunnen gaan. Geen garanties dat het werkt of dat je niets opblaast tho'.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Reloader
nou ben niet bankg dat de radio eraan gaat hoor..

heb t al is vaker gedaan, maar wil deze voeding inbouwen in een houtenbakje totdat ik een accu heb zodat ik toch die radio al kan gebruiken en ik wil dus niet dat die voeding uit fikt..

de vraag was dus of ik perse 3 en 5 volt moet belasten of dat alleen 12 volt belasten (dmv de radio) voldoende is
Pagina: 1