Geluidsniveau blijft niet gelijk

Pagina: 1
Acties:

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik heb al een hele tijd maar stoor me er steeds meer aan.

Als ik muziek luister op mijn PC blijft het niveau van het geluid niet gelijk. Bij zachte stukjes wordt het. Net of er met de volume knop word gedraait.

Ik heb al verschillende media players geprobeerd maar ik heb het bij VLC, Winamp en WMP. Het stoort behoorlijk omdat je niet fatsoenlijk rock kan luisteren omdat de drums dan totaal niet meer klinken. Het lijkt wel of hij het geluid een beetje afvlakt/af en toe inhoudt.
In WMP is het minder, in Winamp was het echt heel erg. Maar Winamp is zo veel fijner dus die zou ik wel graag weer terug willen.

Nu zal er vast wel een optie zijn om dit tegen te gaan maar die heb ik niet kunnen vinden en weet ook zo niet op welke term ik moet googlen, zou het misschien aan de codec liggen? Want ik had het op mijn oude geluidskaart. Maar mijn nieuwe X-Fi Elite Pro heb ik het ook.

Wie weet waar het aan kan liggen? Het ligt niet aan de MP3's want het is bij alle liedjes. ;(

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

FiXeR.nl schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 19:59:
(...)
Als ik muziek luister op mijn PC blijft het niveau van het geluid niet gelijk. Bij zachte stukjes wordt het. Net of er met de volume knop word gedraait.
(...)
Wordt het wat?? Als je dat stukje kunt uitleggen wordt de vraag wat duidelijker...

Misschien zou je eens met MP3gain gaan spelen.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• FiXeR.nl
  • Niet online
Ho, sorry. Zachte stukjes worden soms extra verzacht en een tel later soms versterkt.

MP3Gain? Ik heb 400GB MP3's die op mijn vorig moederbord nooit het probleem vertoonde, daar lijkt het me niet aan te liggen.

Windows Vista Ultimate btw.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik heb hier nog nooit van gehoord; weet je zeker dat het niet gewoon in de MP3 zit? Probeer deze eens af te spelen op een andere PC? Daarnaast zou je kunnen proberen om eens in veilige modus op te starten om te kijken of dat het probleem oplost. Daarnaast zou dit wellicht een optie van je geluids-drivers kunnen zijn; heb je daar al eens naar gekeken?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:04

_Apache_

For life.

Wat zijn je luidsprekers? Want het lijkt op een kapotte potmeter in je volumecontrol, dan word je volume vanzelf aangepast ( kan beide kanten opgaan ).

Dit hoef je niet te zoeken aan de software kant.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 08:01

AzzKickah

06-CENSORED

Hoe zit het met de speakers zelf?

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-02 23:22

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Heb ik ook eens gehad, en het lag aan de volume control van de speakerset (zoals hierboven ook als geopperd). Ik had, en heb nog steeds, een Creative 7.1 speakerset (T7700 of T7900, weet ik niet eens). Eerst heb ik op aanraden van posts in het Creative gebruikers forum (er waren veel meer mensen met hetzelfde euvel) de volumecontrol opengemaakt en schoongemaakt. Dat hielp maar een paar dagen. Toen maar contact met Creative gezocht en heb een nieuwe volume control gekregen (die zag er ook net iets anders uit) , en sindsdien geen problemen.

EDIT: zie ook het topic Geluid dat spontaan harder/zachter gaat?!

[ Voor 9% gewijzigd door Ray-zor op 19-11-2008 09:58 ]

• FiXeR.nl
  • Niet online
Het lijkt met kop telefoontjes hetzelfde te zijn. Maar dan gaan de koptelefoontjes via de speakers. Ik zal eens contact opnemen met Logitech. :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kijk ook eens of er niet een optie als dit aan staat (weliswaar een Realtek HD chip, maar you get the general idea).
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WRuXJI9ZidRNlC9cIw0pCcPr/full.jpg

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• FiXeR.nl
  • Niet online
alt-92 schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 21:26:
Kijk ook eens of er niet een optie als dit aan staat (weliswaar een Realtek HD chip, maar you get the general idea).
[afbeelding]
Ik heb gekeken maar er lijkt niet zo'n functie op te zitten bij de X-Fi "suite" :P

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-02 23:22

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

FiXeR.nl schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 21:39:
[...]

Ik heb gekeken maar er lijkt niet zo'n functie op te zitten bij de X-Fi "suite" :P
Ik denk dat Logitech dat "SVM" (Smart Volume Management) noemt. Maar ik gok dat dat niet het issue is, want indien ingeschakeld is het juist bedoelt is om het volume verschillen af te vlakken.
Pagina: 1