Toon posts:

HDD niet herkent na bios

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views

Verwijderd

Topicstarter
Gisterenavond startte ik mijn pc op en bleef deze voor het starten van windows hangen met het bericht dat er problemen met de CMOS waren. Aan de hand daarvan heb ik mijn bios geflasht naar de laatste versie. (mobo is P5B)

Dat mocht niet baten, dus heb ik daarna ook maar de batterij uit het moederbord verwijderd. (en contacten kort gesloten) Vervolgens kon ik weer opstarten en zelfs windows in, maar deed mijn muis het niet meer. Ik dacht dat dat wel iets met de bios te maken moest hebben, dus heb ik deze met awdflash geprobeert terug te flashen naar de originele bios. AWDflash gaf hierbij een foutmelding, dat de rom geen goede Award bios was. Vervolgens start ik de pc opnieuw op en kan hij mijn harde schijf niet meer zien bij het opstarten. Daarnaast maakte de cpu koeler ineens veel meer lawaai.

In de bios ziet hij alle 3 de schijven (SATA) maar start ik vervolgens windows op, dan krijg ik vlak voordat je normaal het Windows splash screen te zien krijgt een systeem dat niets meer doet. Hij leest heel even van de harde schijf, maar doet vervolgens niets meer. (geeft ook niets meer dan zwart beeld) Vervolgens heb ik met de windows xp cd geboot, zodat ik hopelijk mijn installatie kon herstellen, echter windows installer geeft dan aan 'windows is checking your hardware configuration...' en vervolgens krijg ik ook weer een zwart beeld. Ik heb inmiddels een ander asus mobo aangesloten en ik krijg daarmee hetzelfde probleem. Het lijkt nu dus echt aan de harde schijf te liggen. (oh ja, de muis wordt wel weer herkend in de bios) De snelheid van de cpu fan ligt nog steeds heel erg hoog en daarnaast geeft het moederbord een hoge pieptoon, signalerent dat er iets aan de hand is.

Nu vraag ik me dus af of ik te maken heb met een HDD crash of iets anders. Wat op zich raar zou zijn na een bios flash lijkt mij.

Op de andere harde schijven start hij overigens wel op en kan ik ook windows installeren. De drive wordt bij windows installatie ook gezien als partitie. De hoge piep van het mobo en de de snelle cpu fan houden wel aan!

Alle hulp is welkom.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2008 20:30 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Om eerlijk te zeggen heb je een beetje vreemde manier van trouble shooting. Wanneer je problemen krijgt met een hardeschijf welke voor heen normaal werkte gelijk een BIOS update flashen? Daarnaast problemen met het CMOS? Kun je niet iets specifieker zijn en de daadwerkelijke foutmelding vermelden? Dtat maakt het waarschijnlijk iets makkelijker. Best mogelijk dat het CMOS batterijtje niet meer in orde is.

In iedergeval ik zou eerst eens de hardeschijf zelf testen. Kijk welk merk hardeschijf je hebt en download de diagnostic tooling van de website van de fabrikant of kijk de FAQ's van GoT eens door: OM FAQ: Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?

Wat betreft de Fan, mogelijk dat door de BIOS flash bepaalde instellingen weer op default zijn komen te staan of standaard anders ingesteld staan. CPU fan's kunnen vaak vanuit het BIOS worden aangestuurd kijk daar eensnaar. (mogelijk dat daar de pieptoon ook vandaan komt)

Ik raad je aan eerst eens de FAQ's en oude cases te bekijken, mocht je er hiermee niet uitkomen, voel je dan vrij weer een topic te openen. Geef daar in wel duidelijk aan wat de eventuele foutmeldingen zijn die je tegen komt. Geef ook exact aan om welke hardware het gaat dus niet alleen P4B noemen maar ook bijvoorbeeld merk en type hardeschijf.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Dit topic is gesloten.