Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoge tonen over speakers van computer

Pagina: 1
Acties:

• Zenda
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-09 16:17

Zenda

goes milk!

Topicstarter
Beste allemaal,

Geschiedenis
In juni 2008 had ik een topic gepost over een ruis / piep in geluid. Nu dacht ik het te hebben opgelost, maar een uur later was het er weer. Ik had er toen echt geen zin meer in, maar het irriteert me nog steeds.

Mogelijkheden
Heeft iemand nog een idee waardoor het zou kunnen komen dat ik hoge ruis door mijn speakers krijg? Als ik bijvoorbeeld de scrollbar inhoud, dan hoor ik het even veranderen. Als ik een spel opstart, wordt het erger. Als ik niets doe, is het vrij constant. Zouden de geluiden komen door het 'denken' van de processor die ze vervolgens over de boksen laat horen? Of zijn ze van de hardeschijf?

Eerder geprobeerd
Heb dus alles in de kast nu zo los mogelijk van elkaar gebonden met tyreps. Heb headset, ipod oordopjes, versterker geprobeerd. Ik heb inmiddels een gloednieuwe Sound Blaster X-Fi XtremeGamer in de computer ingebouwd, in de hoop dat het weg ging. Maar nog steeds is het daar (en ben 70 euro lichter :+).

Specs:
Asus P5K, P35 (ATX, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
Corsair 4GB DDR2 (2X2GB) PC6400 800Mhz CL4 (TWIN2X4096-6400C4DHX)
Intel Core 2 Duo E8400 (S775, 2x3GHz, 6MB, 1333MHz FSB, Boxed)
OCZ StealthXtreme Voeding 500W Silent
Sparkle Geforce 8800GT 512mb DDR3
Sound Blaster X-Fi XtremeGamer
Samsung HD321KJ (320Gb)
Samsung HD753LJ (750Gb)

Ik hoop dat iemand weet waaraan het evt. zou kunnen liggen.

Zenda likes some milk every now and then..

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Al een andere voeding geprobeerd? Als die niet een stabiele spanning kan leveren of de spanning veranderd tijdens het scrollen dan kan zich dat ten gehore brengen via je boxen, zo heeft een vriend van me dat met zijn headset die gaat piepen onder load.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Je moederbord is in feite 1 groot electronisch component. Als daarbij hoge stromen gepaard gaan icm magnetisme ga je dat gekke geluid krijgen. Ik heb dat ook als ik met de headset heel hard aan ga scrollen, hoor je zo'n suis erdoorheen.

Je kan er weinig aan doen, dan wellicht je plank te vervangen, voor een ruimere met betere componenten.

• Zenda

Zenda

goes milk!

Topicstarter
Ja tnx, ik ga ff met de stekkerdoos proberen nu, want tis wel stekkerdoos aan stekkerdoos en het probleem is er niet altijd geweest. Ga even proberen!

Edit: Heb de voedingskabel nu direct op een stopcontact en 't stoor geluidje blijft :(

[ Voor 23% gewijzigd door Zenda op 16-11-2008 21:57 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11 16:54

AlexanderB

7800 rpm

probeer een losse geluidskaart? en misschien inderdaad je voeding (maar dat betwijfel ik, tis gewoon interne storing op het moederbord zelf)

• Zenda

Zenda

goes milk!

Topicstarter
Hallo Alex, ik heb al een losse geluidskaart geprobeerd. Alleen blijft de piep (staat ook in mijn begin post ;-))

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:09

ByteDelight

Retro computing is alive!

Heb je een goed geaard stopcontact?
Als die geaard is, meet dan even of er potentiaal verschil is tussen randaarde van stopcontact en die van een radiator.
Meet ook even of er geen weerstand tussen beiden is.

Ik heb een soorgelijk probleem met speakers gehad, maar dat vondt pas plaats wanneer de PC in standby ging.
De oorzaak lag uiteindelijk toch in de (2.1) speakerset, dus die heb ik toen vervangen.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Koppel je muis eens los en evt. andere USB apparaten (indien je een PS2 muis hebt, sluit die 's aan). Ook je geluidskaart 's van slot veranderen als dat kan.

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Verwijderd schreef op zondag 16 november 2008 @ 21:37:
Je kan er weinig aan doen, dan wellicht je plank te vervangen, voor een ruimere met betere componenten.
Zolang de oorzaak niet 100% duidelijk is kun je ook niet zeggen dat je er weinig aan kan doen, en i.p.v. "wellicht" lijkt "misschien" me beter op z'n plaats.
AlexanderB schreef op maandag 17 november 2008 @ 21:21:
tis gewoon interne storing op het moederbord zelf
Waarop baseer je dat?

Ik vind dat gewaagde uitspraken waarmee je iemand misschien onnodig op kosten jaagt, maar misschien ben ik de enige voor wie het niet helemaal duidelijk is wat de TS nu exact hoort, maar zoals ik het lees gaat het om een pieptoon en niet om brom of ruis, en is het helemaal niet duidelijk of het om 'normale' ruis gaat die je bij een hoog volume hoort of dat het gaat om geluid dat er hoogstwaarschijnlijk niet hoort te zijn...of jullie moeten uitzonderlijk goede oren hebben en kunnen horen wat hij hoort ;)

Simpelweg alles vervangen lijkt me een kostbare aangelegenheid, ook kan ik me niet voorstellen dat het moederbord en/of de onderdelen die erop zitten van dermate slechte kwaliteit is/zijn dat dit een pieptoon veroorzaakt, over het algemeen zal een "beter" moederbord met bijbehorende onboard geluidskaart hooguit wat minder ruis laten horen. Natuurlijk kan het moederbord kapot zijn, maar daar zou ik vooralsnog niet vanuit gaan.
Daarbij zouden er volgens mij veel meer mensen last van moeten hebben als het daadwerkelijk aan de kwaliteit van het MOBO en/of de onderdelen zou liggen.

Ik heb zelf overigens ook last gehad van een pieptoon die veranderde bij het bewegen van m'n muis, er leek toen een relatie te zijn tussen het pieptoontje en de achtergrond (Ik weet het niet precies meer, maar als ik ergens overheen ging met de muispointer dan veranderde het pieptoontje, andere dingen heb ik niet op gelet).
Ondertussen heb ik het nodige vervangen omdat ik wat andere problemen had (heb), maar als de TS nog even geduld heeft dan kan ik kijken of ik het pieptoontje weer terug kan toveren, ik heb immers alle onderdelen die vervangen zijn nog, en misschien komen we daarmee tot een duidelijkere conclusie en/of oplossing.

Systeem met pieptoon en vervangen onderdelen in bold:
Asus P5K-E W/A rev. 1.00g -> Asus P5K-E W/A rev. 1.02g
Corsair HX520 -> Recom PE600CF
7900GTO -> ECS 8800GTS 320MB

Misschien is het zoiets simpels als een driver, ik heb een andere driver voor m'n graka geinstalleerd, en aangezien de pieptoon enigzins gerelateerd lijkt te zijn aan datgene wat op het scherm gebeurd (muispointer, scrollbalk) is dat misschien niet eens zo vreemd.

• Zenda

Zenda

goes milk!

Topicstarter
Ik heb net nieuwste drivers voor zowel mijn vidkaart als creative x-fi gedownload en geinstalleerd, alleen is de ruis / piep er nog steeds. Ik zal het geluidje even proberen op te nemen, het is vrij contstant en 't volume van Windows draagt niet bij aan die ruis / piep.

Wel is het dus zo, als de PC ff moet nadenken, laden van een spel of als je heel snel scrollt, houdt hij even op. Het lijkt soms wel alsof de HDD geluiden worden overgebracht naar de boxen.

Ik ga het proberen op te nemen nu!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Zenda schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 21:41:
Het lijkt soms wel alsof de HDD geluiden worden overgebracht naar de boxen.
Koppel al je harde schijven eens los, en boot eens vanaf een linux live cd.

• charrel
  • Laatst online: 11:58

charrel

Cortisol4life..

Zijn het niet gewoon condensators op je moederbord die je hoort fluiten/ sissen. Heb het ook wel is als ik scroll dat ik een zacht zoemend/ sissend geluid hoor. Schijnen die condensators of iets dergelijks te zijn. Die met zo'n soort spoeltje erom heen. Druppeltje lijm erop schijnt dat te verhelpen.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

charrel schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 21:48:
Zijn het niet gewoon condensators op je moederbord die je hoort fluiten/ sissen.
Genaamd: Coil whine en dat zet zich niet/nauwelijks door op je boxen en zou niet op te lossen zijn met een druppeltje lijm. Wel het op het moederbord zelf piepen, maar niet via je boxen.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik kwam er gister achter dat de zachte piep die ik hoorde niet uit mijn pc of boxen, maar van mijn monitor afkwam (backlight inverter). Who knows?
Pagina: 1