Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ruis / piep in geluid

Pagina: 1
Acties:

• Zenda
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-09 16:17

Zenda

goes milk!

Topicstarter
Hello!

Ik heb sinds deze week een probleem. Ik hoor een constante ruis / piep door mijn geluid heen. Iets als; pwwwww... hehe.. Als de HDD 'nadenkt' hoor ik hoge ratel piepjes, alsof het geluid van de HDD doordringt naar de geludiskaart ofzo.

Ik had dit voorheen niet. Heb de PC nu drie weken ongeveer, mijn eerste zelf gebouwde en vraag me daarom af of ik misschien de oorzaak ben van dit probleem.

Systeem:
Antec Performance One P182 (ATX, Geen PSU, Zwart)
Asus P5K, P35 (ATX, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
Corsair 4GB DDR2 (2X2GB) PC6400 800Mhz CL4 (TWIN2X4096-6400C4DHX)
Intel Core 2 Duo E8400 (S775, 2x3GHz, 6MB, 1333MHz FSB, Boxed)
OCZ StealthXtreme Voeding 500W Silent
Sparkle Geforce 8800GT 512mb DDR3
Samsung HD321KJ (320Gb)

Ik draai hier de Ultimate versie van Windows Vista 64bit op.

Heb veel ge-googled maar kon het echt niet vinden. PC zit ook aangesloten op een geaard stopcontact, wat ik op internet las wat nog zou kunnen uitmaken. Ook heb ik zowel hoofdtelefoon als versterker geprobeerd, direct verbonden aan audio uitgang (achter & voor geprobeerd). Weet iemand waardoor de ruis / piep komt en hoe je dit kunt oplossen? Kan dit komen door een crappy geluidskaart op het moederbord?

Alvast bedankt voor de replies :)

Zenda likes some milk every now and then..

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Komt het echt uit je speakers of uit je systeemkast?

In het eerste geval is het storing op je speakerkabel, deze wat verleggen kan al helpen. In het tweede geval kunnen het wat elektronische componentjes zijn van je voeding of moederbord.

🖥️ | 🚗

• Zenda

Zenda

goes milk!

Topicstarter
Het komt uit de boxen en/of headset. Heb hier oordopjes van mijn ipod, headset en versterker audio kabels gebruikt, dus daar kan het niet aan liggen lijkt mij. Of bedoel je een audio kabel in de kast zelf?

Edit:
De ruis is er ook als ik mijn geluid in Windows op mute zet.

[ Voor 14% gewijzigd door Zenda op 11-06-2008 19:18 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

MadMarky schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 19:10:
Komt het echt uit je speakers of uit je systeemkast?

In het eerste geval is het storing op je speakerkabel, deze wat verleggen kan al helpen. In het tweede geval kunnen het wat elektronische componentjes zijn van je voeding of moederbord.
Waarom zou het dan enkel storing op de kabel kunnen zijn? Volgens mij is het toch redelijk bekend dat onboard geluids'kaarten' nog wel eens last hebben van storing door andere onderdelen van de PC?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Zet eens een voor een alles op mute en weer terug.. misschien heb je ruis op 1 ingang van je audio o.i.d.
Ok, heb je net getest dus.

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 11-06-2008 19:22 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Orion84 schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 19:18:
[...]

Waarom zou het dan enkel storing op de kabel kunnen zijn? Volgens mij is het toch redelijk bekend dat onboard geluids'kaarten' nog wel eens last hebben van storing door andere onderdelen van de PC?
Kennelijk niet zo bekend dat ik het weet? Maar inderdaad, dit zou ook kunnen als het zo'n bekend fenomeen is.
Wat ik regelmatig meemaak is dat de kabel tussen pc en speakers 'noise' oppikt (electrische brom, radiozender, ruis, etc) en dat dat door de versterker in de speakers weer versterkt wordt.

🖥️ | 🚗

• Zenda

Zenda

goes milk!

Topicstarter
Weet je ook waardoor die storing kan komen? Zou het helpen als ik iets ergens anders heen verplaats? Ik lees dit nu ook voor het eerst, is het echt een bekend fenomeen?

[ Voor 25% gewijzigd door Zenda op 11-06-2008 19:26 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Volgens mij is dat toch wel een redelijk bekend nadeel van onboard geluidskaarten (of zelfs interne geluidskaarten in het algemeen). De ene chip/kaart zal daar meer last van hebben dan de ander. Volgens mij is het in elk geval niets nieuws dat dergelijke geluidskaarten storing oppikken van andere componenten binnen de PC. Het feit dat jij HDD activiteit over je speakers hoort bevestigt mijn suggestie ook redelijk?

Binnen je PC valt natuurlijk niet zo heel veel te verplaatsen, een PCI geluidskaart zou je nog in een ander slot kunnen steken, onboard zoals in dit geval gaat dat niet. Misschien kan je eens proberen of je je hardeschijf/schijven anders kan plaatsen, of dat iets scheelt, maar ik ben bang van niet. Je zou ergens een PCI geluidskaart vandaan kunnen halen (kopen/lenen van een bekende) om te testen of het daarmee beter gaat?

[ Voor 33% gewijzigd door Orion84 op 11-06-2008 19:33 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Zenda

Zenda

goes milk!

Topicstarter
Goed idee, ga ik proberen. Ga morgen even een geluidskaartje lenen van iemand. Zal mijn bevindingen posten hier. Tot zover bedankt!

Mocht iemand nog andere oplossingen weten dan hoor ik dat graag :)

• Zenda

Zenda

goes milk!

Topicstarter
Probleem opgelost. Ik heb een externe USB HDD en kabel vanaf de adapter naar de HDD veroorzaakte de ruis. Kabeltje liep achter de PC langs. Nu niet meer en het is weer stil!

Pagina: 1