Gekleurde blokken op beeldscherm

Pagina: 1
Acties:

• dutch79
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-03-2023
Het volgende probleem waarvan ik de oorzaak probeer te achterhalen: op het beeldscherm (zowel via VGA als DVI) worden veel groene en paarse blokken afgebeeld. Ik heb de videokaart al in een ander systeem uitgeprobeerd: daar is er niks (afwijkends) te zien...

Moet ik denken aan een virus oid of kan de oorzaak ook in het moederbord zitten?

Bedankt voor het meedenken!

PS: Ik probeer nog even een screenshot te plaatsen... --> screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://www.sdirkx.nl/offsite/gekleurde_blokken.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door dutch79 op 15-11-2008 19:36 ]

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:37
Heb je het scherm al eens op een andere computer geprobeerd?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

VB FAQ staan meerdere tips om er achter te komen welk onderdeel een probleem heeft ;)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• dutch79
Ik heb inderdaad een 2e scherm gebruikt om te testen. Dit scherm had ook hetzelfde probleem.
Het zit dus in de PC, maar is niet de videokaart.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Dat denk ik dus wel, en anders ligt het aan je moederbord of je drivers. Anders zijn de blokken die we nu zien op je screenshot normaal niet te zien als het aan je scherm/kabel naar scherm ligt.

Verwijderd

en verschijnt het zodra je de pc aanzet? of pas na een tijdje?... Probeer je kast eens bbeter te ventileren, want het lijkt me toch echt wel een videokaart-probleem en dan wel oververhitting...? succes!

• dutch79
Wat ik zei deed het probleem zich op de andere PC zich niet voor (ook ik dacht meteen aan de videokaart) en heb dus met VGA- en DVI-kabel geprobeerd.
De blokken worden naar enkele minuten wel veel erger, dus aan een overhitting dacht ik zelf ook al een beetje... maar de fan op de kaart draait wel gewoon. Ik ga de temperatuur nog proberen uit te lezen. heb daar alleen niks voor bij me (Everest oid).

[ Voor 5% gewijzigd door dutch79 op 15-11-2008 19:54 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

sdirkx schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 19:53:
Ik ga de temperatuur nog proberen uit te lezen. heb daar alleen niks voor bij me (Everest oid).
HWMonitor

Doet het probleem zich ook voor met de zijkant van je kast open en er evt een tafelventilator op?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

NB oververhit waarschijnlijk?

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:11
Check temp eens inderdaad (alle onderdelen, niet alleen de videokaart). Fan kan wel draaien, maar als de temp in de kast veel hoger is als in de andere pc, lijkt me t logisch dat hij warmer wordt > Oververhitting. Sluit dit eerst eens uit. Anders andere drivers proberen, en dan eens ergens anders zoeken. Maar dat Moederbord zoiets doet lijkt me nogal stug ;)

Misschien eens proberen met kast los, en daar een fan op richten? Zal in ieder geval moeten helpen om je case temp te verlagen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door GoldenBatt op 15-11-2008 21:57 ]

Specs!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-11-2025
Wanneer begon het probleem zich voor te doen?

• dutch79
Even een update: het is wel de videokaart :)
Ik heb 'm wat langer getest in een ander systeem en ook daar deed het probleem naar op een gegeven moment voor.

Het gaat om mijn oude PC, nu van m'n vader, met een Radeon 9800 Pro. Ik kan dus ook geen temperaturen zelf uitlezen.

Nu heb ik de kaart dus meegenomen en eerst de heatsink met ventilator schoongemaakt en ga ik deze week ook nieuwe pasta (Arctic Silver Ceramique) aanbrengen tussen de GPU en heatsink. Als het oververhitting is, dan zou dat toch voldoende moeten zijn aangezien het systeem al een jaar of 4 a 5 oud is en nooit problemen gaf.

Iemand met hetzelfde probleem: http://www.giantmike.com/G5_9800_fix.html

• dutch79
Yes! Het schoonmaken van de heatsink en het opnieuw aanbrengen van koelpasta hebben het gefixed!

• dutch79
Het probleem kwam vreemd genoeg naar een uur of 6 weer terug. :? Misschien iets met de temperatuursensor oid... wordt me te ingewikkeld..

M'n vader heeft maar een nieuwe besteld...
Pagina: 1