Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Glasvezel van KPN. Hoe werkt het? Hulp nodig....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik sta op het punt om een KPN glasvezel netwerk abonnement te nemen. Bij ons in Noord-Brabant, dorpje Uden, is het inmiddels mogelijk.

Daarbij krijg je dus een vaste telefoon verbinding, internet en tv in één pakket.

Het abbo dat ik op het oog heb, heeft volgende eigenschappen:
* 30 Mb/s (download)
* 3 Mb/s (upload)
* > 50 TV-kanalen
* onbeperkt bellen
* gratis installatie

Ik neem aan dat het in dit geval om MB/sec gaat en niet om Mbit/sec. De monteur van KPN die vandaag langs kwam, liet mij weten dat het inderdaad om de MB's gaat, maar erg professioneel leek hij me niet.... maar gezien de snelheid waarmee het signaal het in de glasvezelkabel voortplant (300.000 km/s=lichtsnelheid) lijkt het wel te kloppen dat je idd MB's zijn.

Nu heb ik een vraag. Weet iemand hoe zo'n constructie eigenlijk werkt? Is het zo dat je dus van dezelfde 30MB/s verbinding gebruik maakt als je tv kijkt en bijvoorbeeld een filmpje op het internet downloadt? Of betreft die 30MB/s verbinding alleen je internet verbinding terwijl tv- en telefoondiensten daar geen gebruik van maken en dus je internetsnelheid niet beïnvloeden?

Weet iemand dat??? Plz help... :?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Momenteel zijn de snelste glasvezelverbindingen voor particulieren voor zover ik weet begrensd op 100mbit. Dat is maximaal iets van 12MB/sec. Ik denk dat jouw verbinding wel degelijk 30mbit is.

Met Tele2 is het zo dat er vanaf Tele2 gewoon naar jouw huis gestreamed wordt. Dit neemt dan ook bandbreedte in beslag. Hetzelfde geld voor de telefonie, al gaat het daar om zo weinig data dat je dat amper merkt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel voor je reactie....

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

Het betreft 30 Mbit down en 3 Mbit up (helaas geen 100 Mbit symmetrisch dankzij de inmenging van KPN, een lokaal initiatief was wat dat betreft beter geweest). Dit kan later natuurlijk altijd nog meer worden, gezien de schaalbaarheid van glasvezel.

Er komen twee vezels in ieder huis binnen, waarvan voor zover ik weet één voor analoge TV en één voor de overige (digitale) diensten. De opgegeven snelheden zijn (voor zover mogelijk) gegarandeerd en worden sowieso niet beïnvloed door de TV streams en het voip-verkeer.

Zie dit topic voor meer informatie.

[ Voor 10% gewijzigd door Zap op 15-11-2008 16:38 ]

#

Verwijderd

Ik zou er niet mee in zee gaan. De prijzen staan totaal niet in verhouding voor wat je krijgt bij KPN. Ook zou ik al je kennissen afraden om in zee te gaan met Glashart/KPN. Zodra KPN niet genoeg klanten kan krijgen daar dan doeken ze vanzelf wel weer op met hun oplichterij. Dan is het alleen nog wachten op een fatsoenlijke eerlijke provider als Edutel.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2008 20:51 ]

• Zap
  • Niet online

Zap

~

Ze zijn momenteel al bezig met de graafwerkzaamheden voor de aanleg van het netwerk, dus opdoeken zullen ze het sowieso niet doen.

En nee, het is lang niet zo'n mooi aanbod als dat van een lokaal initiatief als bijvoorbeeld Ons(Brabant)Net. Dat valt ook niet te verwachten van een megabedrijf als KPN, dat zijn huidige diensten niet voor minder uit de markt wil drukken. Wat dat betreft is het èrg jammer dat zij zich er tussen gewurmd hebben (ze hebben nu zelfs een aandeel van, ik geloof, 40% in Reggefiber).

Desalniettemin is het aanbod toch wel concurrerend met Ziggo (de andere grote speler). Het brons-pakket van Glashart komt qua prijs en specificaties overeen met Alles-in-een Extra; met daar bovenop een hogere downstream (30Mbit vs. 16Mbit), een digitale harddiskrecorder en gratis bellen naar vaste nummers (waar bij Ziggo nog 10 euro voor bijbetaald dient te worden). Bovendien kan de service, hoe slecht deze ook zou kunnen worden, nóóit slechter zijn dan die van de belabberde helpdesk van Ziggo.

#

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
Verwijderd schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 20:48:
Ik zou er niet mee in zee gaan. De prijzen staan totaal niet in verhouding voor wat je krijgt bij KPN. Ook zou ik al je kennissen afraden om in zee te gaan met Glashart/KPN. Zodra KPN niet genoeg klanten kan krijgen daar dan doeken ze vanzelf wel weer op met hun oplichterij. Dan is het alleen nog wachten op een fatsoenlijke eerlijke provider als Edutel.
Heb je hier misschien een bron voor? Het lijkt nogal een zware beschuldiging die niet onderbouwd is. Dus voordat je mensen iets afraadt, laat even zien waar dit vandaan komt.

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Murcielago schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 21:57:
[...]

Heb je hier misschien een bron voor? Het lijkt nogal een zware beschuldiging die niet onderbouwd is. Dus voordat je mensen iets afraadt, laat even zien waar dit vandaan komt.
Vergelijk de prijzen maar tussen OnsNet/OnsBrabantNet en Glashart. Dat onderbouwd genoeg.

OnsNet Eindhoven:

100 Mbit/s Internet (SYNCHROON!!!, geen gecapte zooi!!), Digitale Televisie (75 zenders waaronder 4 kanalen Eredivise Live, HDTV zenders die, zodra er meer beschikbaar komen, constant gratis toegevoegd worden) én Vaste Telefonie 24 uur per dag onbeperkt bellen met vaste nummers in Nederland
39,95 + 36,35 + 13,49 - 6,89 korting = € 82.90 per maand

Dit zijn de prijzen van de Glashart abonnementen:

Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/98esmg.jpg

Het middelste pakket zit ongeveer in de prijs categorie waar OnsNet inzit. Verschil bij KPN tegenover OnsNet: Een gecapte glasvezel lijn van 50/5, geen Eredivisie en niet eens HDTV zenders. Dat duurste pakket is helemaal overpriced. Voor een iets sneller gecapte glasvezel lijn, 3 voetbal zenders en 30 andere zenders betaal je 30 euro meer. Ook hier weer geen HDTV.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2008 23:47 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:09

BHQ

Verwijderd schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 19:30:
Ik neem aan dat het in dit geval om MB/sec gaat en niet om Mbit/sec.
Nee. Anders ging het wel om ~300mbit down en ~30mbit up.

• Murcielago
  • Laatst online: 13-10 03:55
Verwijderd schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 22:07:
[...]

Vergelijk de prijzen maar tussen OnsNet/OnsBrabantNet en Glashart. Dat onderbouwd genoeg.
Je onderbouwd alleen het prijsverschil, je andere beweringen zijn nog steeds niet onderbouwd.

Na je bericht nog eens gelezen te hebben, zie ik nu dat je het iets anders bedoeld dan ik dacht.
Ik las namelijk dat KPN de boel op zou heffen als ze er geen winst op zouden maken.
Nouja, ik denk niet dat dat gaat gebeuren, en dat is vooral vervelend voor de mensen die al wel Glashart hebben aangevraagd.
Dus eigenlijk komt het op het volgende neer: heb je het er voor over, bestel het dan gewoon.

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Murcielago schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 00:58:
[...]

Je onderbouwd alleen het prijsverschil, je andere beweringen zijn nog steeds niet onderbouwd.

Na je bericht nog eens gelezen te hebben, zie ik nu dat je het iets anders bedoeld dan ik dacht.
Ik las namelijk dat KPN de boel op zou heffen als ze er geen winst op zouden maken.
Nouja, ik denk niet dat dat gaat gebeuren, en dat is vooral vervelend voor de mensen die al wel Glashart hebben aangevraagd.
Dus eigenlijk komt het op het volgende neer: heb je het er voor over, bestel het dan gewoon.
Ik denk niet dat er veel mensen mee zitten als KPN vervangen wordt door een andere ISP. KPN vraagt de hoofdprijs voor alles. Het netwerk is aangelegd door reggefiber en KPN bied daar nu zijn diensten op aan. Dus als KPN daar opdoekt dan komt er wel een andere ISP of zo'n initiatief als OnsNet. Het netwerk waar OnsNet nu de boel regelt met aanbieders is ook door reggefiber aangelegd. Maarja KPN zal wel dikke vriendjes zijn met reggefiber nu ze 40% aandeel hebben daar. Als ze maar wegblijven bij de reggefiber netwerken waar OnsNet/OnsBrabantNet actief is.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2008 01:21 ]

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:38

The Wizard

Moderator Mobile
[b][message=31052865,noline]
Met Tele2 is het zo dat er vanaf Tele2 gewoon naar jouw huis gestreamed wordt. Dit neemt dan ook bandbreedte in beslag. Hetzelfde geld voor de telefonie, al gaat het daar om zo weinig data dat je dat amper merkt.
Dit geldt alleen voor digitale TV, en dit wordt niet van je bandbreedte afgehaald. Het kastje kan 100 Mbit aan, en je krijgt er 30. Er blijft dus 70 Mbit over voor de overige diensten (digitale TV (IP TV) en telefonie).

En vergis je niet in het dataverbruik, voor een HD stream wordt ca 12 tot 14 Mbit gebruikt.

Je krijgt 2 vezels binnen in je huis, eentje voor de digitale diensten (Internet/telefonie/Digitale TV) en eentje voor de analoge TV.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik neem aan dat het in dit geval om MB/sec gaat en niet om Mbit/sec. De monteur van KPN die vandaag langs kwam, liet mij weten dat het inderdaad om de MB's gaat, maar erg professioneel leek hij me niet.... maar gezien de snelheid waarmee het signaal het in de glasvezelkabel voortplant (300.000 km/s=lichtsnelheid) lijkt het wel te kloppen dat je idd MB's zijn.
Euh, ten eerste: de lichtsnelheid in glasvezel is een stukje trager dan dat. Die 300k km/sec is in een vacuüm.

Ten tweede: wat, precies, heeft de lichtsnelheid te maken met je bandbreedte? (Ok, er is een relatie tussen lichtsnelheid in glasvezel en single-stream performance maar die is nu even niet van toepassing.)

Verder: waarschijnlijk krijg je twee vezels binnen geblazen. Een voor data, een voor tv. Dat loopt dus apart van elkaar. Je krijgt vervolgens een kastje dat op die twee vezels aangesloten wordt en van 't ene vezeltje de signalen omzet naar gewone kabelsignalen (CAI), en voor 't andere vezeltje als mediaconverter of router speelt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

CyBeR schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 02:43:
[...]
Verder: waarschijnlijk krijg je twee vezels binnen geblazen. Een voor data, een voor tv. Dat loopt dus apart van elkaar. Je krijgt vervolgens een kastje dat op die twee vezels aangesloten wordt en van 't ene vezeltje de signalen omzet naar gewone kabelsignalen (CAI), en voor 't andere vezeltje als mediaconverter of router speelt.
Hmm, twee kabels? Dat had ik niet verwacht. Dacht zelf aan gewoon 1 glasvezel kabel, die zat bandbreedte heeft, dan een kastje ertussen die de bandbreedte's scheid in internet, tv en telefoon. En daar komt dan een netwerkkabel voor internet uit, een coaxkabel voor de tv en een telefoonkabel voor de telefoon.

Maar dit weet ik niet, kan heel goed anders zijn. Wij krijgen hier in Haaksbergen ook glashart glasvezel, en kpn is de enige provider waarvan ik weet dat ze het aanbieden.

Op de site kan ik echter niets vinden hoe het er daadwerkelijk thuis uit komt te zien. Misschien een netwerkkabel naar het digitale tv set-top kastje? Zou wel logisch zijn, waarom nog coax kabel gebruiken?
Iemand meer info daarover?

• Zap
  • Niet online

Zap

~

Voor zover ik weet gebruikt KPN de Genexis FiberXport als user-endpoint voor de twee inkomende vezels. Hierop bevinden zich 4 ethernetaansluitingen voor internet en IPTV (ik denk bridged, waarschijnlijk heeft het apparaat geen router-functionaliteit). Verder zijn er twee analoge RJ11-poorten voor voip-telefonie en een aansluiting voor analoge TV (COAX / F-plug).

#

• denan
  • Laatst online: 30-11 14:04
klopt.. ook is het zo dat over een tijdje extra opties binnen het KPN glasvezel netwerk mogelijk zullen zijn (WBA). Zo zal een ISP/Provider straks de mogelijkheid hebben om een glasvezel van KPN te huren en bij de klant en in de centrale direct op het eigen netwerk in te koppelen. Dan zou je ook niet meer gebonden zijn aan de KPN portfolio. Al verwacht ik dat ze die de komende tijd ook op de schop gaan gooien, asynchrone verbindingen over een glasvezel zijn niet meer van deze tijd. Ook moeten ze een tegengeluid gaan geven tegen het marketinggeweld van UPC (fiberpower?).

[ Voor 0% gewijzigd door denan op 15-11-2008 17:35 . Reden: typo ]

Verwijderd

denan schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 17:35:
Zo zal een ISP/Provider straks de mogelijkheid hebben om een glasvezel van KPN te huren en bij de klant en in de centrale direct op het eigen netwerk in te koppelen
En dan zeker tegen een dikke prijs zodat andere ISP's ook zulke hoge prijzen moeten rekenen aan klanten? Doet me denken aan belgie waar Belgacom en Telenet de markt domineren door de prijzen hoog te houden voor andere aanbieders die gebruik willen maken van het netwerk. Reggefiber had nooit met dat KPN in zee moeten gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2008 20:55 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Ik neem aan dat het in dit geval om MB/sec gaat en niet om Mbit/sec.
Tja, dat soort misverstanden krijg je dus als grote internetproviders gaan adverteren met MB's ipv Megabit/seconde. (alice & tele2). Er zitten gewoon grove fouten in adsl reclames.

Adsl2+ gaat op dit moment tot 20 Mbit/sec. Het snelste glasvezel abbonement voor particulieren gaat tot 100Mbit/sec. Als je wilt weten hoeveel Megabyte/seconde dat zijn moet je de boel door 8 delen.
Dus jouw 30Mbit/sec abonnement levert in het gunstigste geval 3,75 Megabyte per seconde.
En dat is echt een heel stuk sneller dan waar 90% van NL mee zit te internetten.

[ Voor 4% gewijzigd door job op 15-11-2008 17:53 ]

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:50
Verwijderd schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 17:46:
[...]

En dan zeker tegen een dikke prijs zodat andere ISP's ook zulke hoge prijzen moeten rekenen aan klanten? Doet me denken aan belgie waar Belgacom en Telenet de markt domineren door de prijzen hoog te houden voor andere aanbieders die gebruik willen maken van het netwerk. Reggefiber had nooit met dat KPN in zee moeten gaan.
Errr, Reggefiber is gekocht toch? ;)

specs

Verwijderd

Modbreak:Nu is het wel weer even genoeg.
Je punt is duidelijk, heb je nog wat te melden, doe dat dan aub ontopic.

Dat _jij_ de KPN initiatieven niet ok vindt, is volledig helder nu.

[ Voor 77% gewijzigd door IEF op 19-11-2008 21:38 ]

Pagina: 1