Toon posts:

Nieuw moederbord voor gebruik Premiere

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views

Verwijderd

Topicstarter
Mede-tweakers,

Ik heb even wat hulp nodig ivm een hardware upgrade voor een goede vriend.

momenteel heeft hij een Asrock moederbord S775 met een PentiumD 805 Processor.
Als videokaart heeft hij momenteel een Nvidia 6200 TC kaartje.
aangezien het moederbord steeds meer kuren begint te vertonen wil hij deze graag vervangen.

Nu de vraag:
Hij werkt veel met Adobe premiere, Photoshop en dreamweaver.
in Premiere bewerkt hij MOV bestanden die hij later exporteerd naar H.264

Nu wil hij graag een geintegreerde oplossing qua videokaart, dus dacht ik direct aan een moederbord met een ATI/AMD videokaart.

Vraag 1:
is het aan te bevelen om het moederbord en Processor te vervangen door een Amd setup?
Vraag 2:
Maakt premiere dan gebruik van de hardwarematige encoders?
Vraag 3:
Welke chipset zou voor deze werkload dan prijs/performance het meest geschikt zijn?
Vraag 4:
Of is het toch handiger gewoon een 775 bord te halen? (maar dan mis ik volgens mij de hardwarematige HD encoder)

graag jullie hulp!

alvast bedankt

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:19

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op zondag 09 november 2008 @ 12:54:
Mede-tweakers,

Ik heb even wat hulp nodig ivm een hardware upgrade voor een goede vriend.

momenteel heeft hij een Asrock moederbord S775 met een PentiumD 805 Processor.
Als videokaart heeft hij momenteel een Nvidia 6200 TC kaartje.
aangezien het moederbord steeds meer kuren begint te vertonen wil hij deze graag vervangen.

Nu de vraag:
Hij werkt veel met Adobe premiere, Photoshop en dreamweaver.
in Premiere bewerkt hij MOV bestanden die hij later exporteerd naar H.264

Nu wil hij graag een geintegreerde oplossing qua videokaart, dus dacht ik direct aan een moederbord met een ATI/AMD videokaart.
Een geïntegreerde videokaart is een slecht idee want dat neemt RAMgeheugen in, zijn huidige TC kaartje doet dat ook. Je kan beter een losse videokaart kopen met eigen geheugen. Programma's zoals Premiere hebben baat bij veel RAMgeheugen.
Vraag 1:
is het aan te bevelen om het moederbord en Processor te vervangen door een Amd setup?
Vind ik niet, Intel heeft een betere prijs/prestatieverhouding dan AMD
Vraag 2:
Maakt premiere dan gebruik van de hardwarematige encoders?
Een videokaart heeft hardwarematige decoders geen encoders, dat is wat anders.
Vraag 3:
Welke chipset zou voor deze werkload dan prijs/performance het meest geschikt zijn?
Wat bedoel je precies met chipset? Een processor is geen chipset.
Vraag 4:
Of is het toch handiger gewoon een 775 bord te halen? (maar dan mis ik volgens mij de hardwarematige HD encoder)

graag jullie hulp!

alvast bedankt
Mijn advies is om een 775 bord te halen, en een Quadcore processor (Q6600) en een Radeon kaartje. De HD4850 bijvoorbeeld heeft hele goede performance en heeft UVD2 HD decoders.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je snelle reactie.

Paar puntjes:

ik ben vergeten te melden dat het geheel max 150 euro max kosten dus die Q6600 zit er niet in.

met chipset bedoel ik of een 690g zou volstaan of 790 etc etc....

je pointer dat het een decoder betreft ipv een encoder is logisch. heb daar met mijn domme kop helemaal niet bij stil gestaan. bedankt daarvoor.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:19

mace

Sapere Aude

Ik heb ook niet echt op een budget gelet, alleen op prijs/prestatieverhouding, de Q6600 en de HD4850 zitten wat dat betreft erg goed. Maar goed. :)

Dus je wilt met max. 150 euro overstappen op een ander platform? Dat zou ik niet doen, want dan moet je dus moederbord + processor en eventueel videokaart kopen. Dan kan je dus beter misschien alleen een moederbord kopen. Alhoewel die pentium D natuurlijk gewoon een slechte processor is eerlijk gezegd, vergeleken bij de huidige generatie.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Je krijgt voor 150 euro wel een goed S775 moederbord, eventueel van Asrock, zeker voor de D805 die is zelf al niet nieuw meer daar kun je best een oud moederbord bij doen, zit er momenteel DDR of DDR2 geheugen in de pc?

Als je eropt let een moederbord met PCI-e te nemen kun je voor weinig geld een kaartje met hardwarematige decoder kopen, volgens mij hebben alle ATI kaarten vanaf zeker de X1900 dat (mijn X1900 heeft het in ieder geval, alhoewel ik daar nog weinig van gemerkt heb ), dus neem dan een HD4 nogwat van het resterende budget :)

Verwijderd

Topicstarter
Nee het enige wat "moet" is een nieuw moederbord.
en daarbij liefst een geintegreerde videokaart.

en aangezien ik de denkfout maakte van het HD decoder versus encoder verhaal zat ik te denken aan een
ATI/AMD chipset, en dat is weer lastiger te vinden voor socket 775 dus dacht ik een stapje verder en vervang de PentiumD voor een Athlon X2, of misschien een Phenom.
ik weet dat een PentiumD of een AthlonX2 lood om oud ijzer is maar puur vanuit de HD-encoder gedachtengang kwam ik hier dus op uit...

domme denkfout mijn kant....

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

We verwachten van een tweaker dat hij zelf in staat is hardware uit te zoeken op basis van de eisen die eraan gesteld worden.

De vragen die je stelt zijn met een beetje eigen inzet prima zelf uit te zoeken. Neem Abbadon in "PMG Beleid" en HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen? nog eens door.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.