Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Even een korte vraag, weet niet of ik hem hier kan plaatsen maar kon niet 1 2 3 een geschikte spot vinden op het forum. Hier leek het me de meeste kans dat iemand een antwoord zou kunnen geven.

Mijn vraag:

Wat zijn (bekende) investering bureau's in Nederland?

Ben bezig met mijn afstudeerproject maar om het concept van de grond te krijgen heb ik een investeerder nodig. Heb al het 1 en ander gegoogled, maar nog niet iets gevonden waar ik van zeg.. dit is het, hier ga ik contact mee leggen en mijn idee voordragen

Hoop op een reactie, alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
er zijn btw websites als investeringsplein.nl en NeBIB maar ik zoek meer een gerenommeerd bureau waar ik gewoon kan langskomen en de concept presentatie kan voorleggen ;)

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-10 16:48
Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 13:55:
er zijn btw websites als investeringsplein.nl en NeBIB maar ik zoek meer een gerenommeerd bureau waar ik gewoon kan langskomen en de concept presentatie kan voorleggen ;)
Je zou kunnen langsgaan bij bedrijven die iets doen met jouw concept.

Bijv. superzuinige printers
Dat kun je voorleggen bij HP / Dell / Xenon / Kyocera / etc...

Oftewel je krijgt alleen investeringen van de bedrijven die interesse hebben....

Je kunt toch ook vragen aan je familie-leden.

(zoek op Got naar dit soortgelijkse topic, het gaat ook over jouw investeringen/concept)

Gevonden: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1281881

Maar het heeft niets mee te maken.

[ Voor 28% gewijzigd door Silver7 op 07-11-2008 14:04 ]

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

Wat jij zoekt heet 'venture capital' of durfkapitaal.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Silver7 schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 13:59:
[...]

Je zou kunnen langsgaan bij bedrijven die iets doen met jouw concept.

Bijv. superzuinige printers
Dat kun je voorleggen bij HP / Dell / Xenon / Kyocera / etc...

Oftewel je krijgt alleen investeringen van de bedrijven die interesse hebben....

Je kunt toch ook vragen aan je familie-leden.

(zoek op Got naar dit soortgelijkse topic, het gaat ook over jouw investeringen/concept)
je moet met zulke voorstellen wel oppassen dat je niet zonder enig kapitaal wordt buitengestuurd, maar dat ze je idee wel gaan gebruiken 'onder een iets ander concept'.
Met zulke dingen zorgt je best voor contractuele/wettelijke indekking. (nda's, octrooi, patent, ...) zekers als het 'revolutionair' is.

Want mocht het dan achteraf toch gebeuren dat zij - inspiratie dankzij jouw idee - iets soortgelijks gaan doen, dan sta jij alleen tegen een groot bedrijf. met papierwerk dat bewijst dat jij ze dat idee hebt aangepraat sta je dan iets steviger. zonder zoiets mag je dat vaak vergeten, of wordt het een slag van lange (financiele) adem.

Dus aan TS; als je het in je sector gaat zoeken om bij mogelijk toekomstige klanten/concurrenten durfkapitaal op te halen: zorg ervoor dat je wat ingedekt bent op dat vlak. - dat zij niet met het idee kunnen gaan lopen. Je kan natuurlijk deels 'investeringen' hebben doordat jij jouw theoretisch uitgewerkt concept aan hen verkoopt en dat zij het met hun r&d verder uitwerken en 't recht erop krijgen.
(en jij enkele procenten van opbrengsten, naamvermelding op patenten, ....)
't principe van externe think-tank. (investering in IP)

maar dat is een deelse offtopic tip voor TS ;)
verder kan ik je spijtig genoeg geen richting geven naar zulke bureau's.

[ Voor 3% gewijzigd door soulrider op 07-11-2008 14:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
juistem @ Mr_Obb ;)

@ Silver7

het probleem is, dat ik met m'n eigen spaargeld/bezit + familie bij lange na niet kom bij het bedrag dat ik nodig heb

we praten echt over een investering van minimaal 5 ton

M'n concept is niet te koppelen aan een bestaand bedrijf, het is iets nieuws/eigen.. opzichzelfstaand

ik ga eens even googlen op durfkapitaal aanbieder(s)

Verwijderd

Topicstarter
grote dank @ offtopic remark Soulrider :P was er al een beetje naar aan het kijken, ook weer dure liefhebberij je concept laten vastleggen.. helemaal als je het internationaal wil laten vastleggen
ik ga ermee aan de slag, thx

• Noork
  • Niet online
Wees er wel van bewust dat de venture capital markt ook aardig aan het inkakken is door de kredietcrisis. Je moet wel een heel goed bedrijf met een idee hebben voor een investering van een half mln.

• SilentSimon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-11 10:12

SilentSimon

Have you been hopped?

http://www.kennisvoucher.nl, maar die gaan maar tot 7500 euro geloof ik max, maar je eens contact met hun kunnen opnemen of ze nog meer opties hebben ofzo?

Ben trouwens wel benieuwd naar je idee :D

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Dit topic past beter op z'n plek in Werk en Inkomen :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt mod ;)

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 14:16:
grote dank @ offtopic remark Soulrider :P was er al een beetje naar aan het kijken, ook weer dure liefhebberij je concept laten vastleggen.. helemaal als je het internationaal wil laten vastleggen
ik ga ermee aan de slag, thx
't is inderdaad een dure aangelegenheid om je idee (inter)nationaal te beschermen, maar als het een ga in de markt dicht zoals je ons vertelt, kan het dat wel waard zijn eh. anders heb je vrij snel concurrentie van bedrijven die wel de kracht hebben om ermee op de markt te komen en het aandurven.
(zorg er dus ook voor dat je niet te veel openbaar maakt voordat je er mee op de markt komt zodat het uniek blijft)
met investeerders je idee beschermen, met durfkapitaal je idee in de praktijk brengen.
(lukt dat laatste niet, dan kan je alsnog je idee verzilveren en je investeerders blij maken)

ps: een nda opgesteld door een advocaat dat je ze laat tekenen is vaak al voldoende als eerste stap ;)
(met wat netwerken hoeft je dat niet eens veel te kosten)
- beschermt je niet tegen alles, maar voorkomt toch al de kleine idee-stelers ;)
(maar eenmaal rond de tafel voor de investering geef je natuurlijk wel info over je idee, want 5ton voor een geheimzinnig idee is niet 'scoorbaar' nu zekers niet)

en mocht je 't heel goed kunnen verzilveren mag je altijd denken aan die tweakers :+

[ Voor 20% gewijzigd door soulrider op 07-11-2008 14:55 ]

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
DM mij even met wat informatie, heb je een Business Plan overview / korte (max 1 a4'tje) overzicht wat je concept is? Er zijn een aantal VC's in Nederland, en veel erg specifiek op een bepaalde markt gericht.
Doe er een CV bij en ik kan het maybe forwarden naar wat mensen.

Verwacht trouwens geen wonderen, maar een gesprek alleen al met een (relevante) VC zal veel ophelderen en vooral wat dromen in duigen laten vallen, maargoed.

[ Voor 22% gewijzigd door Christoph op 07-11-2008 14:56 ]

• Philip J. Dijkstra
  • Laatst online: 30-08 12:43
Kijk hier eens: http://dragonsden.kro.nl/

Ik kan je wel zeggen dat er in nederland niet snel een venture capitalist is die 500K in een project gaat investeren. De eerste vragen die men gaat stellen zijn:

- Wat ga je met die 500K specifiek doen?
- Hoe snel heb ik die 500K terug verdient?
- Op welke termijn ga jij hoeveel winst voor mij maken?
- Hoe ga je dit aanpakken?

En je hoeft ook niet al te geheimzinnig over je idee te doen naar investeerders toe.
Als er al 500K nodig is om het van de grond te krijgen blijven er niet zoveel spelers over.
Daarnaast, met bescherming van je idee (voor zover mogelijk) voorkom je nog steeds niet dat iemand het aanpast en een eigen variant in de markt zet. Zou leuk zijn, één nieuwssite want niemand anders mag dat concept gebuiken. Maar ik wil het toch nog een keer benadrukken, niemand gaat 500K investeren, 50K, misschien een keer 100K met een waterdicht ondernemingsplan. Misschien kun je beter je plan wat downscalen.

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-11 13:05

Brons

Fail!

Wat een onzin. Als het echt een revolutionair plan is kan je echt wel een half miljoen scoren.

• beany
  • Laatst online: 20-11 16:08

beany

Meeheheheheh

Wat je ook kan doen is je idee verkopen. Dat een (IT) bedrijf het maakt en de exploitatie voor zijn rekening neemt en jij daar een jaarlijkse vergoeding voor krijgt.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik ben benieuwd of je cijfers wel kloppen.

Waar heb je in hemelsnaam een half miljoen investering voor nodig?
Oke, je wilt een product ontwikkelen. Maar vijfhonderdduizend euro is echt heel veel geld.

Hoe ziet je begroting eruit?
Zijn die eurotjes alleen voor het eerste jaar? (Vaak heb je te maken met meerdere investeringsrondes)
Wat verwacht je qua omzet & resultaat dit jaar/volgend jaar/over 2 jaar/over 5 jaar?

• Noork
  • Niet online
Brons schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 14:51:
Wat een onzin. Als het echt een revolutionair plan is kan je echt wel een half miljoen scoren.
Dude, je moet wel redelijkerwijs kunnen aantonen dat het in de toekomst wat gaat opleveren. Een idee kan nog zo revolutionair en complex zijn, maar geen stuiver opleveren. Eigenlijk zijn de echte innovaties juist reuze eenvoudig. Kijk b.v. naar ondernemingen als Albumprinter, Replacedirect, Greetz (uit de Deloitte Fast 50 van dit jaar, met omzetten van 5mln+ ). Allemaal hele simpele concepten, maar niemand had ze eerder bedacht of goed uitgevoerd. Bovendien zijn ze nog klein begonnen ook. Zo was Replacedirect een echte zolderkameronderneming!

Verwijderd

Topicstarter
De bouw van het concept zal ongeveer 25.000 euro bedragen (schat ik) dat is dus start kapitaal
waar ik zelf ook m'n bijdrage in kan leveren maar wil het het liefste uit besteden, vooral de technische kant.. front-end zal ik deels zelf kunnen opleveren van uit een zolderkamer bewijs van spreken

Opbrengsten zullen gigantisch zijn, mits het goed in de markt is gezet (bekend is onder de doelgroep) daarom gaat het grootste deel zitten in reclame over diverse mediums

Een half miljoen is een schatting, met groei in het oog.. globalisering van het concept en dus personeel/server huisvesting etc wat veel kosten brengt

Nogmaals, het is een goudmijn.. iets wat je over 5 jaar ziet staan in lijstjes met Google, Myspace, E-bay, Amazon etc geen luchtbel, iets consistent waar behoefte naar blijft

met 50 a100.000 kan het ook.. maar dan enkel in Nederland

• Brons

Brons

Fail!

Noork schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 15:04:
[...]

Dude, je moet wel redelijkerwijs kunnen aantonen dat het in de toekomst wat gaat opleveren. Een idee kan nog zo revolutionair en complex zijn, maar geen stuiver opleveren. Eigenlijk zijn de echte innovaties juist reuze eenvoudig. Kijk b.v. naar ondernemingen als Albumprinter, Replacedirect, Greetz (uit de Deloitte Fast 50 van dit jaar, met omzetten van 5mln+ ). Allemaal hele simpele concepten, maar niemand had ze eerder bedacht of goed uitgevoerd. Bovendien zijn ze nog klein begonnen ook. Zo was Replacedirect een echte zolderkameronderneming!
Een product dat niks gaat opleveren noem ik niet revolutionair. En als het product waarschijnlijk geld gaat opleveren kan je echt wel 500k bijelkaar zamelen. Overigens heb je dan waarschijnlijk wel ervaring en contacten nodig. De kans dat je 500k krijgt voor een idee als groentje is al een stuk kleiner. Ik denk dat je kansen groter zijn als je contact hebt/krijgt met mensen in de industrie. Er zijn altijd mensen bezig met het opzetten van nieuwe concepten.

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals dank @ Soulrider
zal actie ondernemen

@ Christoph.. het concept vrijgeven via een forum lijkt me (logisch) een beetje riskant, bedankt voor je aanbod maar kan er helaas niet op in gaan

@ Philip.. voor een NL concept kan het met een veel kleiner budget.. maar het liefste voer ik het meteen door in Duitsland, Belgie, Frankrijk, Engeland etc en uiteindelijk overseas
en wat Soulrider al zei, ik ga me verdiepen in het vastleggen.. Zal hiervoor ook eens bij paar praktijk-ervarende docenten aankloppen bij m'n opleiding

@ Flashing en andere ik ben geen econoom.. maar een media-student, ik heb dmv onderzoek een behoefte vastgelegd waar veel geld aan te verdienen valt
een concept ervoor ontwikkeld, 2 duimen omhoog gekregen om opzoek te gaan naar (groot)investeerders

er is geen concreet business plan.. wel een onderbouwend onderzoek dat het concept financieel zeer succesvol kan zijn
het is een concept, iemand die erin geloofd en erin wil investeren + zakelijkerwijs deels kan begeleiden/sturen

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2008 15:33 ]

• Noork
  • Niet online
Waarom begin je niet gewoon in op een kleine schaal in Nederland? Als het echt zo grandioos is als je beweert, dan zul je echt wel groeikansen krijgen door o.a. investeerders. Ondernemers zijn doeners, geen afwachtende mensen.

p.s. Trouwens het gros van de innovaties blijft bij het briliante idee, zonder verder succes. Ik wil je niet ontmoedigen, maar het lijkt me op z'n plaats om wat minder groots te denken. Een schuld van 50.000 euro valt te overzien, een van 500.000 zit je je halve a hele leven aan vast als het tegenzit.

• Brons

Brons

Fail!

Behalve als je niet zelf garant staat. En je hoeft niet altijd een lening weg te halen bij investeerders. Equity verkopen kan ook he.

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 21:38

Francis

Kawa Versys 1000

Om mijn 2 centen ook in het discussie te gooien:
Als ik het goed begrijp heb je iets bedacht/verzonnen waar volgens jou dringend wereldwijd vraag naar is en waar je gigantische inkomsten uit kan gaan genereren. Zonder enige vorm van business plan lijkt het mij meer iets waar investeerders 13 in een dozijn verhaal gaan zien, ik bedoel, zeker IT gerelateerd kan ik me niet voorstellen dat er bedrijven zijn die er überhaupt maar 1 cent erin willen steken, laat staan 5 ton.
Maak een business plan, doe zeer uitvoerig onderzoek naar je mogelijkheden qua markt en uitvoering, zorg dat je info hebt over eventuele partners en dan maak je misschien een kans op wat centen.
Je bent echt niet de eerste student die een goudmijn gevonden denkt te hebben en er stinkend rijk ermee denkt te worden. Nofi verder hoor, maar de zakenwereld is hard en gelooft niet zo snel meer mensen die "HET" gevonden hebben......

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

Verwijderd

Topicstarter
dus wat Brons zegt, maar ok ik zal het kleiner aanpakken.. eerst Nederland veroveren (maar dan wel eerst goed vastleggen/beschermen van het concept op internationaal en minimaal Europees niveau) en verwerk het in de presentatie wel zo als "mogelijke" groei om op de internationale markt te gaan spelen

nogmaals, voor Nederland moet het absoluut lukken met een investering van 50a 100.000 euro

ga me nu eerst verdiepen in het vastleggen ;) bedankt voor alle adviezen!

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
Noork schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 15:04:
[...]
Eigenlijk zijn de echte innovaties juist reuze eenvoudig. Kijk b.v. naar ondernemingen als Albumprinter, Replacedirect, Greetz (uit de Deloitte Fast 50 van dit jaar, met omzetten van 5mln+ ). Allemaal hele simpele concepten, maar niemand had ze eerder bedacht of goed uitgevoerd. Bovendien zijn ze nog klein begonnen ook.
Of de winnaars van 2006, TomTom. Toch niet altijd zo simpel. Zodra je hardware moet gaan laten produceren is 5 ton zo uitgegeven.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Noork
  • Niet online
MSalters schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 15:51:
[...]

Of de winnaars van 2006, TomTom. Toch niet altijd zo simpel. Zodra je hardware moet gaan laten produceren is 5 ton zo uitgegeven.
TomTom is natuurlijk een mooi succesverhaal. Maar ze zijn gewoon klein begonnen (al in 1991!) door software te maken voor de Psion e.d. En op die manier hebben ze kapitaal op kunnen bouwen en kunnen groeien. Geen directe pats boem investering van een half miljoen. Ook kwamen er in een later stadium 2 mensen bij met een bak kennis van Psion af. Waarschijnlijk hadden ze toen al concretere ideeen die ze bij Psion niet konden (b.v. geen fit met het business model van Psion) of willen ontwikkelen.

[ Voor 18% gewijzigd door Noork op 07-11-2008 15:57 ]

Verwijderd

Brons schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 15:40:
Behalve als je niet zelf garant staat. En je hoeft niet altijd een lening weg te halen bij investeerders. Equity verkopen kan ook he.
Ik zie niet helemaal in waarom iemand een half miljoen in aandelen zou steken van een bedrijfje dat een concept wil gaan ontwikkelen dat nog helemaal niet is beproefd en echt nog niet verder is dan een idee in iemands hoofd. Ik bedoel, met een lening heb je altijd nog verhaal, wil je aandelen uitgeven ('equity verkopen' zoals jij het noemt) dan moet je je bedenken dat aandeelhouders bij een mislukken van het idee en een faillissement van de toko gewoon niets krijgen (ja, wat als er na liquidatie en vereffening van het vermogen nog iets overschiet, maar dat gebeurt dus echt _nooit_).

Maar, wil je toch beginnen, zorg dan eerst voor een positieve business case, een goed doortimmerd businessplan dat concreet en haalbaar is en waarvan investeerders kunnen zien wat ze aan hun investering hebben. Ondernemen is niet eens zozeer het hébben van een goed idee, maar met name de vaardigheid om een goed idee zo te presenteren dat anderen er óók iets in zien.

• Philip J. Dijkstra
  • Laatst online: 30-08 12:43
In je volledig uitgewerkte businessplan (welke je MOET hebben als je ook maar 1 euro wil krijgen) moet je even de gevraagde investering onderverdelen naar:

- Initieële bouwkosten
- Structurele onderhoudskosten
- Structurele personeelskosten
- Promotiekosten

Hou er rekening mee dat iemand die er 90K in moet steken wanneer jij slechts 10K investeerd ook 90% eigenaar wil zijn. Dit soort investeerders doen niet aan 'hier heb je mijn geld, geef mij maar een rendementje en jij wordt miljonair'.

Tevens, je bent student, wanneer jij een investeerder hebt gevonden,iemand die dikke pieken heeft en waarschijnlijk een heleboel meer ervaring dan jij dan doe je er beter aan hem het promotieonderdeel te laten uitwerken. Eigenlijk moet jij helemaal geen geld vragen voor grote reclame campagnes, jij moet bezig zijn met die basisinvestering binnenslepen om uberhaupt je fysieke plan van de grond te krijgen. Niet al bijvoorbaat 20 man personeel in je plannen opnemen om alle inkomende post te verwerken terwijl je nog geen klant hebt.
Opdelen in fases en elke fase (milestone) opnieuw rond de tafel met de investeerder: gaan we door? Misschien kun je de kale fase 1 wel af met 20K, daar wordt je kans op een investeerder wel een stuk groter mee.

Die 2 duimen omhoog voor je conceptplan, van wie zijn die 2 duimen? Als dat docenten zijn zou ik die duimen toch een beetje relativeren. We hebben het dan namelijk wel over mensen die geen dag in hun hele leven in de commerciële wereld hebben doorgebracht.

Heb je al even gekeken wat het kost om je plan op NL niveau te beschermen? en op EU niveau? Dan ben je nog niet klaar met 10K hoor. Ik zou gewoon niet te moeilijk doen, schrijf je in voor het volgende seizoen van Dragons den. Naast dat je daar misschien een investeerder vindt is jouw idee met jouw gezicht op tv geweest: das moeilijk jatten voor een ander en gratis reclame.

Verwijderd

Wat is je idee?

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Francis schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 15:44:
Om mijn 2 centen ook in het discussie te gooien:
Als ik het goed begrijp heb je iets bedacht/verzonnen waar volgens jou dringend wereldwijd vraag naar is en waar je gigantische inkomsten uit kan gaan genereren. Zonder enige vorm van business plan lijkt het mij meer iets waar investeerders 13 in een dozijn verhaal gaan zien,[...]
Heel simpel, zonder een werkend geheel heb je niet eens wat aan je business plan. Ik lees ergens dat je ontwikkeltijd / kosten zelf kan dekken. Begin daar eerst mee.

Als het echt zo revolutionair is, dan kan een rewrite er later ook nog wel van af :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 21:38

Francis

Kawa Versys 1000

BtM909 schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 19:10:
[...]

Heel simpel, zonder een werkend geheel heb je niet eens wat aan je business plan. Ik lees ergens dat je ontwikkeltijd / kosten zelf kan dekken. Begin daar eerst mee.

Als het echt zo revolutionair is, dan kan een rewrite er later ook nog wel van af :)
Volgens mij quote je de verkeerde :)

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:11
Mijn vader heeft een internetbedrijf en is ooit benaderd door een stel Amerikanen. Die wilden een investering doen (meer dan 500k) om dat concept in 3 (of 4) andere landen op te zetten. Ivm verschillende wetgeving per land heeft hij gezegd dat het niet ging lukken.

Kortom misschien is het mogelijk om investeerders aan de andere kant van de oceaan te zoeken? Dit is al een aantal jaar geleden dus dat zal zeker een rol spelen maar een businessplan heeft hij niet geschreven (adhv het aanbod heeft hij research gedaan en het aanbod afgeslagen ivm de verschillende wetgeving per land). Ik zeg niet dat je geen businessplan nodig hebt (hij had/heeft een bewezen succes in Nederland) maar er zijn (blijkbaar) wel degelijk bedrijven die grote investeringen kunnen en willen doen.

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• UDuckling5
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

Philip J. Dijkstra schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 16:31:
Die 2 duimen omhoog voor je conceptplan, van wie zijn die 2 duimen? Als dat docenten zijn zou ik die duimen toch een beetje relativeren. We hebben het dan namelijk wel over mensen die geen dag in hun hele leven in de commerciële wereld hebben doorgebracht.
Of wel, en dan hebben ze gefaald. Anders zaten ze wel op een eiland ipv in het onderwijs.

Als het idee een of ander hip webconcept is (wat ik opmaak uit het beetje info wat TS geeft), is de vraag hoe ver je komt met een Nederlands product. Iedereen hier roept wel dat hij eerst Nederland moet 'veroveren', maar zodra hij het op internet zet maakt iemand het na. Veel eerder als bij fysieke producten. En ook al bescherm je jezelf met een heel juridisch mijnenveld om je idee, het gebeurt toch wel. Met de kans dat de kloon veel succesvoller wordt. Een soort Hyves verhaal dus. Vervolgens win je de rechtzaak, en heb je je gelijk. En geen klanten.

Verder zit iedereen hier te hameren op een business plan, wat uiteraard erg belangrijk is (zónder plan hoef je in principe niet eens een poging te wagen). Maar een prototype lijkt me ook handig, misschien zelfs onmisbaar. Het is namelijk voor de investeerder veel aantrekkelijker om te investeren in de launch van een bestaand product, dan om te investeren in het ontwerpen, realiseren en testen van een nog niet bestaand product. Dit kost vreselijk veel geld en tijd, en de opleverdatum is onmogelijk te schatten als het from scratch gemaakt moet worden. En dáárna moet hij nog een keer investeren in de het op de markt zetten van het product.

Het is dus handig een prototype te hebben, om aan te tonen dat de techniek al ontwikkeld is. Maar misschien is dit niet eens mogelijk, aangezien je zegt dat je een idee hebt maar dat je de realisatie over wilt laten aan wat technischer mensen. Je onderzoek gaat slechts over de geschatte populariteit van je product. Is het technisch wel haalbaar? Verkijk je je niet op de kosten van de ontwikkeling?
Ik wil graag vliegende auto's verkopen. Iedereen wil er een, en dan laat ik ze door een clubje technische mensen in elkaar zetten.

Je geeft aan de expertise niet te hebben, en je investeerder heeft zonder twijfel veel betere advertentie kanalen dan jij, dus wat is jouw rol in het plan dan? Alleen het pitchen? Of die frontend photoshoppen, slicen en uploaden?

(Misschien bekijk ik het teveel vanuit het oogpunt van een engineer, maar ach. Tevens, het feit dat ik zoveel beren op de weg zie is nét de reden dat ik geen ondernemer durf te worden.)

[ Voor 3% gewijzigd door UDuckling5 op 08-11-2008 12:59 ]

Flap

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
UDuckling5 schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 10:01:
[...]
Ik wil graag vliegende auto's verkopen. Iedereen wil er een, en dan laat ik ze door een clubje technische mensen in elkaar zetten.
_/-\o_

So true. En net als iemand die tomtom aanhaalde. Stel hun geschiedenis was iets anders, dus niet vanaf de Psion ontwikkeld maar echt vanaf scratch.

Men neme een gps unit, men neme een laptop. Men neme een willekeurig ontwikkelpakket en schrijft software. Je pakt wat landkaarten en gaat ze nauwkeurig opmeten en verwerkt voorsoorteervakken. Als je zelf de software kunt schrijven is de investering dus nihil... Op veel tijd na.

Hoe revolutionair is tomtom eigenlijk? Gps bestond al, routeplanners bestonden al, computers bestonden al (zelfs navigatiesystemen bestonden al; Philips Carin bijvoorbeeld). Enige revolutionaire wat het ding doet is aangeven tijdens je route waar je over hoeveel meter moet voorsorteren. En zelfs daarin waren ze niet de eerste.

Dus eigenlijk is/was tomtom niet eens zo revolutionair, maar toch heel succesvol. Als je dus een vergelijk met hen wilt maken zul je er toch achter moeten komen waarom tomtom juist zo populair werd (illegaal kunnen draaien op je pda/geen gedoe met cd's/prijs?) ipv de overige systemen.

Ik denk dat als je niet in staat bent om zelf en voor een laag bedrag een concept te ontwikkelen van je idee geen kans van slagen maakt. Laatst bij een programma zag ik een kerel die had een ondergrondse vol-automatische fietsenstalling uitgevonden. Er waren er zelfs al een paar gebouwd, maar hij zocht kapitaal om meer gemeentes ervoor warm te laten lopen.

Denk je dat dat ondergrondse ding zijn eerste project was? Natuurlijk niet! Zoiets bouw je toch eerst in het klein? Een schaalmodel.

Ook als het software betreft of een website/concept dan kun je toch iets in het klein beginnen? Je moet wel want: je hebt geen 500K, je hebt geen internationaal publiek, je hebt geen geld om mensen in te huren, enz...

Je kan trouwens nog ff kijken op dit interessante forum voor innovatie en ondernemerschap: http://www.higherlevel.nl/

• Noork
  • Niet online
ebia schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 12:15:
[...]
Hoe revolutionair is tomtom eigenlijk? Gps bestond al, routeplanners bestonden al, computers bestonden al (zelfs navigatiesystemen bestonden al; Philips Carin bijvoorbeeld). Enige revolutionaire wat het ding doet is aangeven tijdens je route waar je over hoeveel meter moet voorsorteren. En zelfs daarin waren ze niet de eerste.

Dus eigenlijk is/was tomtom niet eens zo revolutionair, maar toch heel succesvol. Als je dus een vergelijk met hen wilt maken zul je er toch achter moeten komen waarom tomtom juist zo populair werd (illegaal kunnen draaien op je pda/geen gedoe met cd's/prijs?) ipv de overige systemen.
Wat je hier beschrijft is met 99% van de innovaties het geval. Het gaat meestal om incrementele innovaties, veranderingen en nieuwe combinaties van bestaande producten en diensten. Wat het interessante eraan is, is dat niemand deze nieuwe combinaties eerder heeft bedacht, goed heeft uitgevoerd en/of weten te beschermen.

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Noplayer, stuur mij eens een PM met contactgegevens, ik heb in dezelfde situatie gezeten en kan je waarschijnlijk wel met een aantal zaken verder helpen.

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:39
Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 13:55:
Durfkapitalisten lopen niet met zichzelf te koop dus je zult ze niet snel vinden via Google of de Gouden Gids.

Ik vind bovendien dat je wel heel makkelijk over een partij als NeBIB heen stapt. Elke VC in Nederland kent NeBIB en de NeBIB-meetings zijn goedkope en uitgelezen mogelijkheden om kennis te maken met business angels en VCs (Venture Capitalists).
Nogmaals, het is een goudmijn.. iets wat je over 5 jaar ziet staan in lijstjes met Google, Myspace, E-bay, Amazon etc geen luchtbel, iets consistent waar behoefte naar blijft
Ik leid hieruit af dat het om een online concept gaat, correct me if Im wrong. Het frappante is dat je nou net sites noemt die groot zijn geworden via free publicity. Ook recente Nederlandse successen als Hyves en GeenStijl hebben bij mijn weten nog nimmer een cent uitgegeven aan banners, advertenties of spotjes en toch zijn ze beide 10+ miljoen waard.

Als VC zou ik dan ernstige vraagtekens hebben bij je voorstel. De verhouding 25.000 voor ontwikkeling en 475.000 voor marketing (aangenomen dat je het daar vooral voor nodig zult hebben)is iets dat alle alarmbellen doet rinkelen. Als de ontwikkeling slechts 25.000 euro kost, waarom sprokkel je dat dan niet bij elkaar via een lening, bij vrienden en familie om vervolgens de boel via opinion leaders te lanceren? Geef je met je financieringsvraag niet juist aan dat je te weinig ervaring en businessinstinct hebt in vergelijking met de voorbeelden die je noemt? Desnoods begin je alleen in Nederland en als de boel daadwerkelijk zon vlucht neemt als jij voorspelt, dan zul je vanzelf wel VCs kunnen vinden.

Let wel, ik ga er hierbij vanuit dat reclame het grootste onderdeel is van je budget. Gaat het om techniek, machines etc dan is het natuurlijk een ander verhaal.
er is geen concreet business plan.. wel een onderbouwend onderzoek dat het concept financieel zeer succesvol kan zijn
Zonder concreet businessplan zal je geen half miljoen kunnen ophalen. End of story. Investeerders geven geen cent aan iemand die geen concrete doelen of verwachtingen heeft en die niet kan onderbouwen waarvoor hij het geld nodig heeft. VCs zijn sinds de dotcom-bubble een heel stuk voorzichtiger met hun geld en geloven niet meer alle gouden bergen die ze voorgespiegeld krijgen.

Een aantal verdere absolute must reads:

http://www.higherlevel.nl/extra/columns/author/5 (artikelen Ties van der Laan)
http://www.higherlevel.nl/extra/artikelenbank/categorie (categorie Financiering)

PS. Ik neem aan dat je de Gids Startkapitaal wel hebt gelezen? Zo niet, vandaag nog bestellen op [Google maar].nl. Kost 15 euro en biedt een schat aan informatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Anders op 08-11-2008 16:46 ]

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Verwijderd

Kijk ook eens naar een maatschappij als de NOM ofzo...

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-11 21:22
Wat ik niets snap is dat je niet samen met een (bevriende) programmeur (er vanuitgaande dat het web/ict gerelateerd is) een prototype op gaat zetten, of zelfs een eerste werkende versie maken. Dit zal vast veel tijd kosten, maar dat zou niet het probleem moeten zijn. Als je dit voor elkaar hebt ga je een investeerder opzoeken, met je prototype en de door jou genoemde onderbouwing waarom het zo'n geweldig product is.

Met het geld van de investeerder zou je dan wereldwijd je idee kunnen patenteren, hardware aanschaffen om het werkend te krijgen (uberhaupt nog niets over hw gezien) en zorgen dat je klanten krijgt....

Ik ben dan misschien een erg informatica gerichte nerd, maar ik weet bijna zeker dat je op dit moment echt niet op geld hoeft te rekenen van investeerders.

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Francis schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 19:47:
[...]

Volgens mij quote je de verkeerde :)
Nope, ik vul je aan ;)

• Christoph
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 15:31:
Nogmaals dank @ Soulrider
zal actie ondernemen

@ Christoph.. het concept vrijgeven via een forum lijkt me (logisch) een beetje riskant, bedankt voor je aanbod maar kan er helaas niet op in gaan
Prima, vergeet alleen niet dat elke investeerder dit gaat vragen aan je, en ze echt niet een non-disclosure agreement zullen tekenen voor een idee. Wees dus heel zeker van jou eigen toegevoegde waarde aan het project.

Verwijderd

Topicstarter
allen nogmaals ontzettend bedankt voor jullie input! Zal op zeer korte termijn even inhoudelijk reageren op jullie posts @ Mod excuses voor het niet combineren van de topicpost en de 1e openingspost ;)

@ Anders

zojuist besteld

De Gids Startkapitaal 2008
Van zolderkamer tot miljoenenbusiness ;)

Zal die online artikelen morgen eens doorlezen.

• curry684
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Christoph schreef op maandag 10 november 2008 @ 10:37:
[...]

Prima, vergeet alleen niet dat elke investeerder dit gaat vragen aan je, en ze echt niet een non-disclosure agreement zullen tekenen voor een idee.
Die mis ik even? Waarom zou een investeerder dat niet doen?

Professionele website nodig?

• UDuckling5
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

Er zijn natuurlijk genoeg naieve studenten die bij de eerste belofte van geld in zoiets stinken, en geen NDA eisen. Vervolgens komt de 'angel' investor terug op de beloofde investering en is de student een droom armer en de investeerder een cool idee rijker.

Flap

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Begrijp me niet verkeerd maar ik zie niet in waarom iemand uberhaubt zou investeren. Het idee mag mooi zijn maar behalve een leuk concept is er ook nog een zakelijke zijde, ik zou als ik jou was met een HEAOr proberen op te trekken om je hierbij te helpen. Je maakt een schatting (waarschijnlijk wel op basis van een gedachte) over hoe groot een investering moet zijn maar ik zie nergens tot nu toe een onderbouwing waarom het 500.000 euro moet zijn of 5000 euro. Denk eens aan Google die hun search engine gebouwd hebben op basis van gedoneerde hardware, ik zou als investeerder dan vragen waarom dit voor jou niet mogelijk is. Natuurlijk zul je aangeven dat het uniek is, en er is geld ermee te verdienen en zal een investeerder een afweging moeten doen of dit het risico waard is. Maar als er geen goede onderbouwing of garantie bestaat waarom zou iemand dit risico willen lopen?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11 17:22

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Philip J. Dijkstra schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 16:31:
Hou er rekening mee dat iemand die er 90K in moet steken wanneer jij slechts 10K investeerd ook 90% eigenaar wil zijn. Dit soort investeerders doen niet aan 'hier heb je mijn geld, geef mij maar een rendementje en jij wordt miljonair'.
Dat niet alleen, waarschijnlijk zal er ook nog gewerkt gaan worden met een onderhandse lening. :)
UDuckling5 schreef op woensdag 12 november 2008 @ 09:24:
Er zijn natuurlijk genoeg naieve studenten die bij de eerste belofte van geld in zoiets stinken, en geen NDA eisen. Vervolgens komt de 'angel' investor terug op de beloofde investering en is de student een droom armer en de investeerder een cool idee rijker.
Daar heb je NDA's voor. Investeerder doet er meestal niet moeilijk over; die heeft iemand nodig om het voor hem te maken. Hij wil er iets instoppen en binnen een x-termijn geld er weer uithalen.

[ Voor 38% gewijzigd door gorgi_19 op 12-11-2008 10:04 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
non-disclosure agreement
absoluut iets wat ik zal gaan gebruiken, zal ook wel aanbod komen in de gids Startkapitaal

@ 500.000 was een wilde schatting.. en een grof geschat budget voor een globale lancering
NL based zou een stuk goedkoper kunnen ;) zit ook zwaar te overwegen om de zogenoemde "seed-fase" zelf te financieren en met behulp van familie/vrienden.. neem aan dat de Gids Startkapitaal hier verder op in gaat (tips etc) betreft HEAO's zit ook zwaar te overwegen om op school eens na te vragen welke docenten een geschikte student zou kunnen aanwijzen. Nogmaals, bedankt voor alle reacties en de leuke discussie

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Als je met minder geld een start kan maken, dan moet je dat doen. Niemand investeert 500k in jou als je ook kunt starten met 50k. Starten met 50k en dan doorgroeien met 500k is namelijk een stuk veiliger.
Schraap 25k bij elkaar. Dat is een bedrag dat iedereen bij elkaar krijgt. Investeer die 25k in je idee. Je hoeft niet direct iets op de markt te zetten, maar investeer in product-ontwikkeling, je team, etc... Zie die 25k als een startmotor om daarna de overige 500k binnen te slepen.
En vergeet niet dat een investeerder niet alleen in jouw idee investeert, maar ook in jou als persoon of in je team.

Edit: Ik zie dat je termen als seed phase kent, wat doe je hier nog? Hop! Aan het werk!

[ Voor 6% gewijzigd door -DarkShadow- op 12-11-2008 21:51 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Pagina: 1