Philip J. Dijkstra schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 16:31:
Die 2 duimen omhoog voor je conceptplan, van wie zijn die 2 duimen? Als dat docenten zijn zou ik die duimen toch een beetje relativeren. We hebben het dan namelijk wel over mensen die geen dag in hun hele leven in de commerciële wereld hebben doorgebracht.
Of wel, en dan hebben ze gefaald. Anders zaten ze wel op een eiland ipv in het onderwijs.
Als het idee een of ander hip webconcept is (wat ik opmaak uit het beetje info wat TS geeft), is de vraag hoe ver je komt met een Nederlands product. Iedereen hier roept wel dat hij eerst Nederland moet 'veroveren', maar zodra hij het op internet zet maakt iemand het na. Veel eerder als bij fysieke producten. En ook al bescherm je jezelf met een heel juridisch mijnenveld om je idee, het gebeurt toch wel. Met de kans dat de kloon veel succesvoller wordt. Een soort Hyves verhaal dus. Vervolgens win je de rechtzaak, en heb je je gelijk. En geen klanten.
Verder zit iedereen hier te hameren op een business plan, wat uiteraard erg belangrijk is (zónder plan hoef je in principe niet eens een poging te wagen). Maar een prototype lijkt me ook handig, misschien zelfs onmisbaar. Het is namelijk voor de investeerder veel aantrekkelijker om te investeren in de launch van een bestaand product, dan om te investeren in het ontwerpen, realiseren en testen van een nog niet bestaand product. Dit kost vreselijk veel geld en tijd, en de opleverdatum is onmogelijk te schatten als het from scratch gemaakt moet worden. En dáárna moet hij nog een keer investeren in de het op de markt zetten van het product.
Het is dus handig een prototype te hebben, om aan te tonen dat de techniek al ontwikkeld is. Maar misschien is dit niet eens mogelijk, aangezien je zegt dat je een idee hebt maar dat je de realisatie over wilt laten aan wat technischer mensen. Je onderzoek gaat slechts over de geschatte populariteit van je product. Is het technisch wel haalbaar? Verkijk je je niet op de kosten van de ontwikkeling?
Ik wil graag vliegende auto's verkopen. Iedereen wil er een, en dan laat ik ze door een clubje technische mensen in elkaar zetten.
Je geeft aan de expertise niet te hebben, en je investeerder heeft zonder twijfel veel betere advertentie kanalen dan jij, dus wat is jouw rol in het plan dan? Alleen het pitchen? Of die frontend photoshoppen, slicen en uploaden?
(Misschien bekijk ik het teveel vanuit het oogpunt van een engineer, maar ach. Tevens, het feit dat ik zoveel beren op de weg zie is nét de reden dat ik geen ondernemer durf te worden.)
[
Voor 3% gewijzigd door
UDuckling5 op 08-11-2008 12:59
]