Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clooner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-09-2024
Hallo allemaal,

drie weken geleden had ik een echt goed idee. Ondertussen heb ik wat onderzoek er naar gedaan en zie er wel mogelijkheden in. Ik heb het geregistreerd bij file-reg.com omdat ik niet wil dat er iemand anders mee aan de haal gaat. Maar dan hoe verder? Het zal geen probleem zijn om een aantal duizend euro bij elkaar te krijgen. Hiermee een prototype/demo te ontwikkelen en daarmee investeerders erbij te krijgen die er geld in stoppen. Ik heb onderzoeken gevonden die mijn idee ondersteunen dus ik heb eigenlijk al bewijs dat het kan. Waarom zou ik dan eerst een prototype maken? En is file-reg.com wel een goede bescherming van mijn idee?

In het kort:
Wat is de beste manier om mijn idee te beschermen en dan er iets mee te doen?

Inside The Matrix, they are everyone, and they are no one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 14:56
Octrooi aanvragen.... patent indienen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jep patent indienen of je kan je idee ook wel bij mij kwijt hoor ik zal je geheimen goed beschermen >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2008 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
clooner schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 04:34:
Hallo allemaal,

drie weken geleden had ik een echt goed idee. Ondertussen heb ik wat onderzoek er naar gedaan en zie er wel mogelijkheden in. Ik heb het geregistreerd bij file-reg.com omdat ik niet wil dat er iemand anders mee aan de haal gaat. Maar dan hoe verder? Het zal geen probleem zijn om een aantal duizend euro bij elkaar te krijgen. Hiermee een prototype/demo te ontwikkelen en daarmee investeerders erbij te krijgen die er geld in stoppen. Ik heb onderzoeken gevonden die mijn idee ondersteunen dus ik heb eigenlijk al bewijs dat het kan. Waarom zou ik dan eerst een prototype maken? En is file-reg.com wel een goede bescherming van mijn idee?

In het kort:
Wat is de beste manier om mijn idee te beschermen en dan er iets mee te doen?
Wat is jouw "idee"? --> is het een stuk software of tekst? Of is het een iets wat als een "apparaat" kan worden omschreven?

In het eerste geval kun je aanspraak maken op auteursrechten. In het tweede geval is het zaak om een patentaanvraag in te dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 17:18

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

clooner schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 04:34:

En is file-reg.com wel een goede bescherming van mijn idee?
file-reg beschermt zelf enkel het 'auteursrecht'; althans het biedt een mogelijk binnen de nederlandse wetgeving eenvoudig te kunnen aantonen dat een bepaald werk op een bepaalde datum door jouw al geregistreerd werd en jij het dus niet afgekeken hebt van een later geopenbaard werk...

je hebt in nederland sowieso altijd auteursrecht op een werk dat door jou gemaakt is, maar moet dat dan ok kunnen aantonen.

Als het gaat om een bepaald 'idee' voldoet het auteursrecht echter niet; omdat wat je nu hebt hooguit een abstract 'idee' is en geen 'werk'.
het auteursrecht dat file-reg nu hooguit kan beschermen is dat je kunt bewijzen de auteur te zijn van de tekst die zulk een idee beschrijft (eventueel zou het je deels kunnen beschermen tegen latere claims als iemand een soortgelijk product maakt en octrooi aanvraagt hierop, waardoor je misschien een vorm van 'prior art' kunt aantonen; je zou kunnen aantonen al bezig te zijn gewest met dat idee vóórdat dat octrooi werd ingediend ... alhoewel dat niet noodzakelijk ook je zal vrijpleiten; aangezien het geen bewijs is dat het betreffende octrooi binnen de 'stand der techniek' als 'vernieuwend' is, als je hierover zelf nooit gepubliceerd hebt)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:45
Ik wacht al zolang op een echt goed idee :+

Ik denk idd. dat het aanvragen van patent/octrooi de enige manier is iets echt te beschermen (of beroepen op auteursrecht uiteraard indien het software oid is)

Zijn er niet van die patentburo's die je daar alles over kunnen vertellen? Of schrijf je in voor 'het beste idee van NL'.
Wel denk ik dat het lastig wordt om enkel een idee vast te laten leggen als er verder nog niets concreets is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Gadgeteer schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 17:57:
Ik wacht al zolang op een echt goed idee :+

Ik denk idd. dat het aanvragen van patent/octrooi de enige manier is iets echt te beschermen (of beroepen op auteursrecht uiteraard indien het software oid is)

Zijn er niet van die patentburo's die je daar alles over kunnen vertellen? Of schrijf je in voor 'het beste idee van NL'.
Wel denk ik dat het lastig wordt om enkel een idee vast te laten leggen als er verder nog niets concreets is.
Patenten zijn voor technische vindingen. Het moet een "apparaat" of "systeem" zijn. Auteursrecht is voor software en tekst. (overigens kan het god zijn dat in Europese wetgeving software-patenten mogelijk worden, of je daar blij mee moet zijn laat ik in het midden..).

Naar mijn mening biedt een patent een betere bescherming dan het auteursrecht, omdat dat laatste nogal sterk op de tekst (source code) is gericht. Het is dus mogelijk om een heel ander stuk code te schrijven dat wel belangrijke elementen uit de functionaliteit overneemt van het beschermde werk, en daarmee weg te komen.

Bij patenten bescherm je niet de implemetatie, maar de werking.

Het grote nadeel van patenten zijn de kosten. Je moet een gemachtigde hebben om jouw technische idee in juridische taal om te schrijven. Loopt behoorlijk in de papieren. En dan heb je nog de procedure zelf. Wil je een goede mate van bescherming dan wordt het een Europees en een Amerikaans patent. Twee patentgemachigden en twee procedures..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 10:56
Wikipedia: Octrooi

Daar staat alles en wat je moet doen bij welk soort idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Software-concept patenteren? No way.Tenzij je het koppelt aan een bijbehorend apparaat waardoor je het wel kunt patenteren.

Dus dat betekent, gaan met die banaan en zo hard mogelijk knallen zodat je weinig concurrentie in je eerste half jaar/jaar hebt.
Pagina: 1