Als ik zo de TS doorlees zie ik nergens dat de TS moeite heeft met wakker worden/opstaan. Wèl met stelselmatig te laat komen. Ik kan me hierin ook vinden. Wekker om 07:00 uur, (die geen snooze functie heeft maar dat terzijde) en ik ben wakker/uit mijn bed. Loop richting de douche, ontbijt/kijk journaal/bereid lunchtrommeltje en vertrek om 08:45 uur om 09:00 uur te beginnen. Ik trek er dus 2 uur voor uit. En het maakt voor mij absoluut geen verschil of ik nu om 06:00 uur opsta en om 08:00 uur begin, kwart voor 9 loop ik bij mijn werk binnen. Nu hanteert mijn werk kloktijden, tijden waarop je er echt moet zijn. Die zijn in de regel: 9 tot 12, 2 tot 4. Met een half uur lunchpauze, dus waarom van 12-2 geen kloktijd is snap ik nog steeds niet

Maar enfin. Collega's van mij beginnen om 08:00 uur en vertrekken om 16:00 uur. Ik begin om 08:45 uur en vertrek om 17:00 uur. Het maakt voor mij geen verschil of ik nu vroeg begin en vroeg vertrek of laat begin en laat vertrek. Ik geef dan liever de voorkeur aan het laatste, ondanks dat ik elke dag gewoon prima om 07:00 opsta.
Ben het ook eens met ik meen Gambieter die zegt dat men vol lof is over vroege vogels die vroeg arriveren en hem vroeg peren, maar mopperen over mensen die later binnenstromen en dus ook later vertrekken (al dan niet als laatste). Want er zit in gewerkte tijd geen enkel verschil, alleen in het moment waarop je begint en eindigt. Ik geef zelf de voorkeur aan langzaam opstaan. De tijd nemen om rustig te ontbijten/actualiteit door te nemen/voorbereidingen treffen voor je werk (als in: spullen voor werk klaar maken om mee te nemen). En daarom maakt het voor mij ook niet uit of je dat nu vervroegd of niet. Want elke keer zal ik toch weer hetzelfde "ritueel" / riedeltje volgen. Dat zul je dus moeten veranderen, niet zo zeer eerder naar bed of eerder eruit. Nee, alles wat je doet vanaf het moment dat je wakker bent totdat je de deur achter je dichttrekt om naar je werk te gaan.
Neemt niet weg dat ik prima ook anders op kan staan. Zo was ik gisteren naar de premiere van James Bond: Quantum of Solace, was thuis om 00:15 uur. Ok, ik had de dag vrij maar ik had wel afgesproken om 11 uur 's ochtends met kennissen. Geen wekker gezet, werd wakker om 10:15 uur. Met 25 minuten trok ik de deur achter me dicht na vlug aangekleed/gedouched/ontbeten/journaal half gevolgd te hebben. Dus het kan ook in 30 minuten waar ik normaal grofweg 2 uur de tijd vooruit trek. Ik erger me er alleen aan om op elke werkdag te moeten haasten. Dat haasten wil ik niet hebben, dus trek ik er express ruim de tijd voor uit. Dat ik vandaag, of naja, gisteren

dus later opstond en sneller de deur uit was kan ik dus ook prima doen. Maar dat wil ik simpelweg niet elke werkdag en dus werk ik langer door terwijl collega's vroeg vertrekken.
Kwestie van wat je kiest, bovendien heb je er als werkgever meer aan om een "ontspannen" werknemer elke dag te hebben die zonder mokken begint dan een werknemer die zich voor zijn gevoel moet haasten omwille van op tijd te zijn. Die ontspannen werknemer zit namelijk lekkerder in zijn vel en zal zodoende dus ook productiever zijn. Daarom begrijp ik ook niet waarom er in NL nog niet zoiets bestaat wat in Zweden naar ik meen al gebruikelijk is. Iedere werknemer kiest zijn eigen begin en eindtijd voor de werkdagen. Voor zover ik weet hebben ze in Zweden er nauwelijks problemen aan ondervonden en heeft het bijgedragen aan een productievere onderneming.
Bedoel, zodoende overlap je elkaar wel. Want de collega van mij die om 08:00 uur begint en om 16:00 uur vertrekt zorgt er dus voor dat in de ochtend de telefoon aangenomen kan worden en ik op mijn beurt zorg ervoor dat de telefoon nog opgenomen wordt om 17:00 uur. Daarom lijkt het mij ook verstandiger gewoon af te spreken, zoveel uur per dag ga je werken. Wanneer op de dag je die uren vervult moet je zelf weten. Zo laat je mensen gewoon de keus en werken ze op de tijden die het beste overeenstemt met hun eigen werkdagen. En daarin kun je dus ook thuiswerken opnemen. Rustig opstaan, xx uur thuiswerken, rond het middaguur op de werkvloer, resterende xx uur daar doorbrengen en naar huis wanneer de xx uur achter de rug is. Dit laatste is enkel om een voorbeeld te geven. Ik denk dat je daar als werkgever èn werknemer allebei veel meer aanhebt. Het zal alleen nog wel even op zich laten wachten vrees ik, alvorens je de benodigde werkuren kunt indelen op een dag.