Geluidsset 5.1 filmzaal 120m2

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brewer
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-10 00:39
In een buurtschap in het oosten van het land hebben wij een gemeenschapshuis. In dit gemeenschapshuis hebben wij sinds kort een beamer hangen. Nu willen wij in deze zaal films draaien en daarvoor een (5.1) surround-set kopen waar voor deze zaal voldoende geluid uit komt.
- De zaal is ongeveer 120m2 groot.
- Het budget is laag, 500 a 600 euro.
is dit mogelijk voor zo'n budget een leuke set te halen die deze zaal met geluid kan vullen? zo ja, wat voor mogelijkheden heb ik?

nu heb ik laatst deze set voor mij thuis gekocht:
http://ibood.com/site/nl/...hread&forum=1&topic=26473
zal zo iets al voldoende zijn voor een lichte benadering van bioscoop geluid voor zo'n zaal?

-Ik ben alleen bang dat een 5.1 setje hier niet voldoet, omdat deze gemaakt zijn om het geluid zoveel mogelijk op 1 punt te richten.(correct me if i'm wrong)

-of misschien heeft iemand iets van een verhouding inhoud zaal(m3) / geluids vermogen (watt RMS)?

misschien dat iemand mij hiermee kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-09 11:08
De enige ''echte'' kant en klare 5.1 set waarvan ik weet dat die die ruimtes aan kan, en er ook voor is gemaakt, is de Teufel Theater 10 THX Ultra 2.
Afbeeldingslocatie: http://www.teufel.eu/images/upload/theater10_cine5.1_main_black_500x500x72.jpg

alleen ligt die het tienvoudige boven jullie budget. Maar kijk vooral even verder rond op de site van Teufel, staan een hele berg sets op waar je misschien iets mee kunt! Ze staan iig bekend als een van de beste bang for the buck merken op dat gebied :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Kan je niet beter voor dat geld een leuke versterker + 2 dikke speakers kopen?
Weet je zeker dat er genoeg geluid is, 5.1 kan altijd nog toch?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
5.1 voegt wel een hele boel toe aan het bioscoop gevoel, zeker als je in zo'n ruimte zit + beamer.

Moet het persé nieuw zijn? Je kunt ook nog op marktplaats kijken voor wat leuk gebruikt spul.

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 05-11-2008 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:25

Sebje

Makelaartje

heb je al eens rondgekeken op marktplaats/speurders iod?

.. spuit 11 :P. Wat thinkpad zegt dus...

[ Voor 28% gewijzigd door Sebje op 05-11-2008 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 12:54
Ga je alleen een DVD speler aansluiten? of eventueel een computer, dan zou ik voor een kleine 150 euro een van de eerste DTS versterkers van pioneer of onkyo ofzo kopen, en daar gewoon 4 grote uitkamer speakers kopen iets van B&W, Jamo, JBL, pioneer zoiets,300 euro een subwoofer is voor zo'n zaal wel van belang, en een center kun je ook voor niet al teveel geld vinden. Ik doel uiteraard op de tweedehands markt.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-10 13:21
Ben bang dat een instap Onkyo en Pioneer, die rond de 20 watt per kanaal leveren (getest, niet specificaties), niet genoeg zijn voor een 120m2 ruimte. Dat is namelijk erg groot. De grotere broers van die receivers worden vaak aanbevolen voor ruimtes tot 40m2, das dus een derde.
Bovendien neem ik aan dat er veel mensen in die ruimte aanwezig zullen zijn en die mensen dempen het geluid of maken zelf geluid. Hierdoor is er weer meer volume uit de speakers nodig om een bioscoop idee te krijgen.
Ik ben bang dat in dit geval tweedehands of doorsparen echt de enige oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zelf 5 dikke gainclones maken met efficiente speakers? Is iig niet duur, en vrij veel vermogen per euro.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:19

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Lange tijd terug hebben wij dat best cheap ass opgelost. De 5.1 uitgang (naja, ons geval dus 5.05) met dus 3x stereo tulp op 3 marktplaats-versterkers gezet (Sony dingen, weet niet meer welke). 1 versterker deed dus front LR, 2de deed back LR en 3rde soort van gemixed op 1 speaker en zo'n boombox (gaf eigelijk best ok geluid). Ging gewoon via een 5.1 geluidskaart vanuit een PC. Speakers waren Marquant dingen, geen super dingen maar best ok geluid voor die tijd.

Zaal daar was gok een 8x12 meter, opzich was het geluid nog best goed te horen, zeker voor low-budget.

Was best amateuristisch opgezet, maar totaalprijs was dacht net 400 euro. Berg drank en chips erbij, 8 euro entree en we hadden het in 3 dagen eruit :)

[ Voor 19% gewijzigd door SinergyX op 06-11-2008 01:22 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
_/-\o_
zelfbouw is ook een erg mooie oplossing, maar je moet wel mensen hebben die dat kunnen/willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Met 600 euro kom je zelfs met zelfbouw amper uit. Voor een beetje een speaker ben je toch nog minimaal 50 euro kwijt, een subje minimaal 200 (voor een dergelijke ruimte nog wel wat meer), en dan moet je nog een versterker hebben. Gainclones zijn leuk, maar dan heb je nog steeds geen decoder. Al met al ga je daarmee kwa budget niet zoveel winnen.

Ik zou zeggen: koop een instap AV receiver en koop of bouw twee mooie PA speakers en een sub erbij. Dan heb je misschien geen surround, maar wel iets dat voldoende hard kan om de ruimte te vullen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Laatst online: 12-10 16:24
mac1987 schreef op donderdag 06 november 2008 @ 08:25:
_/-\o_
zelfbouw is ook een erg mooie oplossing, maar je moet wel mensen hebben die dat kunnen/willen doen.
Opzich wel, maar houd er rekening mee dat zelfbouw vrijwel altijd duurder is dan dingen zelf kopen. :P

In jouw geval zou ik zeker PA speakers nemen.
  • Meer hufterproof
  • Meer rendement
  • Meer "bioscoopgeluid". Agressiever, directer
Bovendien zijn die vaak voor een redelijk klein prijsje al te krijgen wat best leuk klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens op Conrad.nl, veel goedkoop spul te vinden als je het nieuw wilt.

Zelf heb ik ooit eens een MIVOC subwoofer gekocht met een 38 cm woofer, kijk niet naar het merk want deze kon veel m3 vullen voor zijn geld! Er konden enorme donders uitkomen mits je ruimte er zich een beetje voor leent. Hij overstuurde niet snel en was degelijk gebouwd.

mivoc SW1500 ( 120 W RMS module, 40 kg, 60 cm hoog)

www.conrad.nl ====> Mivoc Sw 1500 Nu tijdelijk 10 % korting dan kost hij maar 189-19 = 170 euro.

Heb hem toen wel snel weer weg gedaan omdat mijn slaapkamer niet toereikend was (destijds 16m2)

Misschien is het audiofiel gezien niet de beste subwoofer, maar je zal zeker een A merk woofer er 3 keer uitblazen voor hetzeflde geld. Ik kan je eigenlijk wel garanderen dat je met deze woofer heel veel plezier gaat beleven !! Nomaals kijk niet naar het merk, vooroordelen zijn bijna altijd "niet" onderbouwd.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2008 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Verwijderd schreef op donderdag 06 november 2008 @ 11:08:
Nomaals kijk niet naar het merk, vooroordelen zijn bijna altijd "niet" onderbouwd.
Ik wilde wat zeggen over voorkeuren en een bepaalde Marantz vs. Pioneer discussie, maar ik zal me inhouden :P :X

Maar hij heeft wel gelijk, bij Conrad zijn voor dit soort toepassingen mooie spullen voor weinig geld te vinden als je niet al teveel naar natuurgetrouwheid kijkt (hetgeen bij een feest/bioscoopavond met 50+ mensen de meesten een worst zal wezen :P )

Complete zelfbouw is misschien geen optie omdat je een decoder mist, maar als je de goedkoopste receiver met pre-outs op marktplaats zoekt en dan alleen 2 eindversterkers bouwt moet het misschien ook nog wel te doen zijn. Misschien kunnen anderen met wat meer zelfbouw ervaring hier iets over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mac1987 schreef op donderdag 06 november 2008 @ 14:51:
[...]

Ik wilde wat zeggen over voorkeuren en een bepaalde Marantz vs. Pioneer discussie, maar ik zal me inhouden :P :X

Maar hij heeft wel gelijk, bij Conrad zijn voor dit soort toepassingen mooie spullen voor weinig geld te vinden als je niet al teveel naar natuurgetrouwheid kijkt (hetgeen bij een feest/bioscoopavond met 50+ mensen de meesten een worst zal wezen :P )

Complete zelfbouw is misschien geen optie omdat je een decoder mist, maar als je de goedkoopste receiver met pre-outs op marktplaats zoekt en dan alleen 2 eindversterkers bouwt moet het misschien ook nog wel te doen zijn. Misschien kunnen anderen met wat meer zelfbouw ervaring hier iets over zeggen?
Ik heb nog wel verstand hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brewer
Allemaal bedankt voor de reacties.

De VGA uitgang wordt gebruikt door laptops, presentaties enzovoort. De films worden gewoon gedraaid vanaf DVD.
Ik wil wel een 5.1 set hebben voor films, dat is wel een stuk mooier dan gewoon stereo.

tweedehands wordt een probleem, we krijgen subsidie en dan moet je alle aankopen aantonen. Bonnetjes hebben, om de subsidie te krijgen.
Zelf heb ik geen ervaring met zelfbouw en ben ook niet het hamer, spijker en zaag type dus dat gaat ook niet lukken.
Ik ga de site va Conrad wel goed doorzoeken, ze hebben inderdaad veel van dat soort spul voor een goede prijs.

er is dus niet zoiets als een watt per kubieke of vierkante meter verhouding waarmee je het minimale vermogen voor een bepaalde ruimte hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanThijs
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-08 15:54
Ik heb bij mij de eltax hollywood set staan, in een vrij grote kamer (75~80m³), samen met een yamaha RXV650 (7x95w). Deze kamer wordt toch wel netjes gevuld. Deze setup kostte mij ongeveer €400 (amp van ebay, speakers via mediamarkt, of conrad). Als je hier nog een sub voor rond de €100 kan bijdoen zit je met een deftige luid klinkende set, die ook nog eens vrij goed uit te breiden is, bij nieuw budget.
Ofwel kan je 2x de universe 5 set kopen, lekker veel bang, indien je amp dit kan trekken :)

Misschien kan je een regeling treffen met een audiozaak, zodat je een demosetje kan testen?

[ Voor 10% gewijzigd door vanThijs op 06-11-2008 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

brewer schreef op donderdag 06 november 2008 @ 22:53:
Allemaal bedankt voor de reacties.

De VGA uitgang wordt gebruikt door laptops, presentaties enzovoort. De films worden gewoon gedraaid vanaf DVD.
Ik wil wel een 5.1 set hebben voor films, dat is wel een stuk mooier dan gewoon stereo.

tweedehands wordt een probleem, we krijgen subsidie en dan moet je alle aankopen aantonen. Bonnetjes hebben, om de subsidie te krijgen.
Zelf heb ik geen ervaring met zelfbouw en ben ook niet het hamer, spijker en zaag type dus dat gaat ook niet lukken.
Ik ga de site va Conrad wel goed doorzoeken, ze hebben inderdaad veel van dat soort spul voor een goede prijs.

er is dus niet zoiets als een watt per kubieke of vierkante meter verhouding waarmee je het minimale vermogen voor een bepaalde ruimte hebt?
Nee dat is er niet, want versterker A van 150 watt met speaker A 100 watt kan wel luider uitvallen dan een set van versterker B 200 watt i.c.m. speaker B 300 watt. Watts zeggen heel erg weinig !

Ik zou natuurlijk niet een heel sumiere set aanschaffen want daar krijg je alleen maar spijt van. Voor zo'n ruimte raad ik je wel aan om speakers uit te zoeken waar een grote klankkast om heen zit en waar een paar grote conussen inzitten want er moet nogal wat lucht verplaatst worden in die ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brewer
Verwijderd schreef op donderdag 06 november 2008 @ 23:11:
[...]
Nee dat is er niet, want versterker A van 150 watt met speaker A 100 watt kan wel luider uitvallen dan een set van versterker B 200 watt i.c.m. speaker B 300 watt. Watts zeggen heel erg weinig !
Ja Watts zegt weinig weet ik, maar ik dacht er is misschien een basisregel ofzo...
vanThijs schreef op donderdag 06 november 2008 @ 23:09:
Misschien kan je een regeling treffen met een audiozaak, zodat je een demosetje kan testen?
Daar heb ik ook aan zitten denken, maar bij een audiozaak ligt de prijs wel 20% hoger voor dezelfde specs dan bij mediamarkt/internet. Dan koop ik liever een 20% duurdere set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 12:25
brewer schreef op donderdag 06 november 2008 @ 22:53:
...........

..............
Hoeft toch geen probleem te zijn? Je kunt verkoper toch gewoon vragen of ie een (soort van) bonnetje wil ondertekenen?

Je stelt zelf even een aankoopbon op, print die uit en laat die ondertekenen door verkoper. Zal ie best willen doen. Helemaal als je uitlegt waarom je een aankoopbon wil.

Daarmee heb je je 'aankoop bewijs'. Moet voor 'subsidie-gever' genoeg zijn. Is toch ook alleen maar soort van goed: 'recyclen'!
Koop is koop! Koop hoeft niet alleen maar in een winkel plaats te vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:51
Ik zou toch echt voor tweedehands spul kijken. Een Marantz SR4300 zie ik nu op marktplaats staan voor 200 euro bijvoorbeeld, ik denk dat je daar best die ruimte mee kunt vullen (ik heb pasgeleden met een SR5001 en een paar B&W speakers een scoutingruimte van pakweg 150m2 goed met muziek kunnen vullen, voor films heb je dan wel een goede sub nodig!).
Zoek vervolgens een paar oudere speakers (van B&W kun je bijvoorbeeld eens voor de DM320/330, of misschien een DM4 kijken) en dan kun je voor een relatief beperkt bedrag een behoorlijk volume van acceptabele kwaliteit produceren.
600 euro is aan de lage kant, maar ik denk dat je met wat speuren wel een redelijk setje moet kunnen opsnorren. Denk er wel aan dat je bij tweedehands aankoop van dergelijke oudere speakers ze even aansluit om te luisteren of ze nog goed zijn, maar mits goed gebruikt kunnen goede speakers van 20-25 jaar geleden nog steeds uitstekend klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Modbreak:Dit is geen vraag en aanbod, hiervoor hebben we http://tweakers.net/aanbod

[ Voor 85% gewijzigd door voodooless op 07-11-2008 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanThijs
Tweedehands spul is allemaal erg mooi, maar het valt niet mee om een degelijke set aan te kopen die binnen je budget valt. Ik heb ook eerst een half jaar de 2e handsites afgespeurd, maar kon geen speakerset vinden die aan mijn verwachtingen/bankrekening voldeet.

Het voorstel met meerdere stereo amps is eigenlijk niet zo gek, wanneer je een PC gebruikt om je dvd's te spelen. Je kan er voor een paar euro een soundcard indrukken die de decoding op zich neemt. De analoge uitgangen kan je dan naar de verschillende amps sturen.
Dit is geen mooie/propere oplossing, maar kan je wel met een beperkt budget een 5.1 oplossing realiseren.

Nadeel is natuurlijk de "niet" bestaande upgradebaarheid en de moeilijkheid om alles af te stellen/volume bij te regelen.

[ Voor 4% gewijzigd door vanThijs op 07-11-2008 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vanThijs schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 08:08:
Tweedehands spul is allemaal erg mooi, maar het valt niet mee om een degelijke set aan te kopen die binnen je budget valt. Ik heb ook eerst een half jaar de 2e handsites afgespeurd, maar kon geen speakerset vinden die aan mijn verwachtingen/bankrekening voldeet.

Het voorstel met meerdere stereo amps is eigenlijk niet zo gek, wanneer je een PC gebruikt om je dvd's te spelen. Je kan er voor een paar euro een soundcard indrukken die de decoding op zich neemt. De analoge uitgangen kan je dan naar de verschillende amps sturen.
Dit is geen mooie/propere oplossing, maar kan je wel met een beperkt budget een 5.1 oplossing realiseren.

Nadeel is natuurlijk de "niet" bestaande upgradebaarheid en de moeilijkheid om alles af te stellen/volume bij te regelen.
Je moet wel weten waar je naar moet kijken, voorbeeld: MB Quart studio monitor 150 welke je voor 125 euro kan kopen. Ziet er niet uit maar ik zal je vertellen dat er een ongelofelijke sound in zit met een oerdegelijk strak laag. Looks zijn wel wat aan de mindere kant maja als het om geluid gaat :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanThijs
Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 10:33:
[...]
Je moet wel weten waar je naar moet kijken, voorbeeld: MB Quart studio monitor 150 welke je voor 125 euro kan kopen. Ziet er niet uit maar ik zal je vertellen dat er een ongelofelijke sound in zit met een oerdegelijk strak laag. Looks zijn wel wat aan de mindere kant maja als het om geluid gaat :>
Die studiospeakers hebben inderdaad een ongelofelijke sound, maar moeder de vrouw gaat meestal alleen akkoord als de speakers er wat goed uit zien en bovendien er ongeveer hetzelde uitzien (zelfde serie/reeks) O-)

Zo moet je er dan 4 hebben + een goede centre + sub ( films...) en een versterker om dit geheel te voeden, veel succes voor €600 :)

edit:
sub is niet echt noodzakelijk, maar toch wel wenselijk aangezien het specifiek op films gericht is

[ Voor 6% gewijzigd door vanThijs op 07-11-2008 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vanThijs schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 11:44:
[...]

Die studiospeakers hebben inderdaad een ongelofelijke sound, maar moeder de vrouw gaat meestal alleen akkoord als de speakers er wat goed uit zien en bovendien er ongeveer hetzelde uitzien (zelfde serie/reeks) O-)

Zo moet je er dan 4 hebben + een goede centre + sub ( films...) en een versterker om dit geheel te voeden, veel succes voor €600 :)

edit:
sub is niet echt noodzakelijk, maar toch wel wenselijk aangezien het specifiek op films gericht is
Het was ook niet een aanrading naar brewer toe maar een reactie op de vorige post. voor 600 euro heb je inderdaad niet veel maar persoonlijk zou ik daar wel een set van samenkunnen stellen waar je die zaal mee kunt vullen.

Nu meneer niet tweede hands mag kopen omdat er dan geen bonnetjes zijn wordt het wel moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moeten het echt grote speakers zijn?

Want ik denk, wellicht is het nu vloeken, maar een Logitech Z-5500 kan zo'n ruimte weldegelijk vullen.
Ik was laatst in een studentenhuis, en verbaasde me dat ze geen grote muziekinstallatie hadden staan maar een logitech set z5500.
Maar zoals ook al vermeld, het ziet er niet direct uit als 'mooie' speakers waar je bekijks mee trekt.

Maar gekeken naar het budget en de eisen, zou het een oplossing kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 12:06:
Moeten het echt grote speakers zijn?

Want ik denk, wellicht is het nu vloeken, maar een Logitech Z-5500 kan zo'n ruimte weldegelijk vullen.
Ik was laatst in een studentenhuis, en verbaasde me dat ze geen grote muziekinstallatie hadden staan maar een logitech set z5500.
Maar zoals ook al vermeld, het ziet er niet direct uit als 'mooie' speakers waar je bekijks mee trekt.

Maar gekeken naar het budget en de eisen, zou het een oplossing kunnen bieden.
Desnoods 2x een z-5500 :) Super set!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoeveel studentenhuizen hebben 120m2 aan filmruimte?
Niet veel ;).

Lijkt me dus geen goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:47
Kun je niet een set van Teufel bestellen? Je hebt 8 weken om te proberen! bevalt het niet stuur je het geheel terug en krijg je je geld terug.
Dan weet je in hoever een relatief kleine set in staat is om de ruimte met geluid te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 12:20:
Hoeveel studentenhuizen hebben 120m2 aan filmruimte?
Niet veel ;).

Lijkt me dus geen goed plan.
Je kan echt heeel veel geluid produceren met die z-5500 hoor, 1000 Watt piekvermogen lijkt me wel genoeg voor zo'n zaaltje.
Eventueel nog een losse sub + versterker regelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:25

BCC

vanThijs schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 08:08:

Je kan er natuurlijk gewoon een mediamarkt 5.1 DVD spelertje van pak hem beet 100 euro voor de stereo amps hangen.
Qua volume zal het wel meevallen, dat wordt een vast standje voor de stereo amps en dan de hoofd speler harder of zachter.

En qua tweedehands en bonnetjes: er zijn genoeg audio zaken die tweedehands amps verkopen.

[ Voor 18% gewijzigd door BCC op 07-11-2008 12:31 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

DennusB schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 12:22:
[...]

Je kan echt heeel veel geluid produceren met die z-5500 hoor, 1000 Watt piekvermogen lijkt me wel genoeg voor zo'n zaaltje.
Eventueel nog een losse sub + versterker regelen ?
Yeah right, 1000Watt, vast wel.

Nofi, maar dat is echt dikke vette onzin. Alhoewel piekvermogen.... tsja leuk. piek(!)vermogen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 13:00:
[...]

Yeah right, 1000Watt, vast wel.

Nofi, maar dat is echt dikke vette onzin. Alhoewel piekvermogen.... tsja leuk. piek(!)vermogen ;).
505 Watt RMS dan;) En nog THS gecertificeerd ook ;)
Lukt denk ik vast wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Je kan meestal wel een beetje aan een versterker voelen of hij veel kan leveren. Meestal is dit te relateren aan het gewicht van de versterker en dan met name van de voeding. Ook het verbruik van een versterker is een indicatie wat een versterker echt kan leveren. Verbruikt een versterker 200 watt, dan zal deze echt geen 5 maal 100 watt continue kunnen leveren.
Soms staat alleen het aantal ampere erop, maar dat is om te zetten in watt door deze uiteraard te vermenigvuldigen met het voltage wat erop staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Volgens onderstaand plaatje neemt de Z-5500 niet meer dan 3 Ampere bij 120Volt, da's dus 360Watt. En dat zegt nog niets over dat ie dat ook weer kan geven. Hij is 'afgezekerd' op 3A. Alles moet ook nog eens over alle 6 speakers verdeeld worden. Dus al die andere wattages: BS.

Afbeeldingslocatie: http://www.laaudiofile.com/images/z5500b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-10 08:19

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Koop gewoon 4 actieve (ingebouwde versterker) speakers en een actieve subwofer, dan heb je aan een dvdspeler of computer met 5.1 uit al voldoende.

Een goed voorbeeld zijn deze speakers:
Afbeeldingslocatie: http://www.wessels-audio.nl/images/kamsoundforce.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.wessels-audio.nl/images/kamsoundforceA.jpg

Kam Soundforce 5 Active (pairprice) €179,00
Active range has equalization on 2 bands of EQ ±15 dB and gain 30dB (max)
  • 15" polypropylene driver
  • 350 Watts RMS @ 8 Ohms
  • High frequency 44mm titanium compression driver
  • Dimensions (H x W x D): 700mm x 500mm x 360mm
  • Net weight: 21Kgs / 26Kgs
Super hufter proof, voldoende vermogen. Ook goed te gebruiken voor feestjes en je bespaart weer flink op de aanschaf van een versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

DennusB schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 13:37:
[...]

Dat is alvast maar de helft.

Sowieso, 500W uit zo'n setje is alsnog onzin.
350W max, en dan is dat heel erg optimistisch ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Ik zou in ieder geval niet in zo'n logipech ding inversteren, daar ga je spijt van krijgen.

Investeer eerst in een goede versterker en koop (desnoods 2e hands) alleen front speakers erbij, dan heb je in ieder geval wel stereo.
Spaar daarna door voor de rest van de speakers. Op de versterker zou ik in ieder geval niet bezuinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DennusB schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 13:37:
[...]

Hou op over die wattage's alsjeblieft :'( En THX is ook maar een norm, net als de bieflappen bij de AH een groen label hebben meer niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

THX geeft aan dat de fabricant geld over had voor een norm, meer niet :P.
En RMS vermogen zegt heel weinig (als in: niets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:29
Tweak-Freak schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 14:05:
Koop gewoon 4 actieve (ingebouwde versterker) speakers en een actieve subwofer, dan heb je aan een dvdspeler of computer met 5.1 uit al voldoende.

Een goed voorbeeld zijn deze speakers:
[afbeelding] [afbeelding]

Kam Soundforce 5 Active (pairprice) €179,00
Active range has equalization on 2 bands of EQ ±15 dB and gain 30dB (max)
  • 15" polypropylene driver
  • 350 Watts RMS @ 8 Ohms
  • High frequency 44mm titanium compression driver
  • Dimensions (H x W x D): 700mm x 500mm x 360mm
  • Net weight: 21Kgs / 26Kgs
Super hufter proof, voldoende vermogen. Ook goed te gebruiken voor feestjes en je bespaart weer flink op de aanschaf van een versterker.
Ik heb de ballen verstand van audio, maar ik kan wel melden dat uit die speakers een gigantische bak geluid komt waarmee je 120m2 wel gaat vullen.

Tot zover de mening van een audioleek die nog steeds pijn aan z'n oren heeft van die krengen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Die laatste zou ook mijn keuze zijn voor dit doel. Zit je alleen nog met je subwoofer. Als je er 5 neemt mis je een SW. En DVD's met 5.1 audio willen wel graag een subwoofer. Die wordt in een 5.1 config/setup dan ook speciaal aangesproken. Dus je gaat wel echt wat missen als je die niet plaatst/aansluit. Wellicht een 6e daarvoor overwegen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-10 21:05
Tja,

Met 600 budget kom je niet zo ver als je niet 2e-hands mag kopen.

Maar ik weet niet hoe rumoerig het in die zaal wordt daarom kun je waarschijnlijk ook wel met een thuis-setje af.

http://www.teufel.de/de/Heimkino/Concept-S.cfm
of
http://www.teufel.de/de/Heimkino/Theater-1.cfm?show=technik

Deze setjes zullen wel het meeste bang-for-buck geven.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kaajee schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 14:04:
Volgens onderstaand plaatje neemt de Z-5500 niet meer dan 3 Ampere bij 120Volt, da's dus 360Watt. En dat zegt nog niets over dat ie dat ook weer kan geven. Hij is 'afgezekerd' op 3A. Alles moet ook nog eens over alle 6 speakers verdeeld worden. Dus al die andere wattages: BS.

[afbeelding]
Ja over wattages praat ik niet, want da is 9 van de 10 keer BS. Ik zou het ook echt niet weten hoeveel watt het is, boeit me ook niet, het feit is wel da er een flink volume uitkwam wat niet vervormde.
Ik hoorde laatst een verkoper tegen een maat van me vertellen dat een sony melkpakjesset een totaal vermogen van 1000 watt had, ja ga lekker op het dak zitten. 8)7

Die kamer van dat studentenhuis was iets van 10m bij 10m ongeveer en het geluid stond hard en klonk niet vervomd.

Maar mijn suggesie was dat de Z5500 binnen het budget past, en dat het goed voor films is.
Ik kan dus niet opmaken uit de vraag hoelang het mee moet gaan en waarvoor het gebruikt gaat worden ( behalve dan voor films). Wordt het ook gebruikt wanneer de ruimte helemaal vol met mensen staat, tijdens bijvoorbeeld een feesje? Want dan is het een ander verhaal en vervalt heel dit setje. Want met meer mensen in een ruimte kun je moeilijk het geluid kwijt en heb je redelijk wat vermogen/kwaliteit nodig. Tijdens een film praten mensen nauwelijks en zitten de mensen. Dan is de Z5500 zeker voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2008 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wattages bestaan niet, zoiets heet vermogen.

Die z5500 heb ik hier ook gehad, en vervormt wel degelijk als je 10x10m vol moet blazen met daarin veel demping zoals stoelen en mensen.

Mi. dus wel een afrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:57
5.1 speakers

als dat niet veel verder oploopt heb je nog 300 euro over voor een leuke versterker. Onkyo 606 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:45

remco_k

een cassettebandje was genoeg

120m2 is helemaal zo groot niet, slechts 4x mijn woonkamer.
Je gaat dat never nooit niet met een logitech pruts setje voor elkaar krijgen. Het formaat van de speakers is simpelweg te klein.
Maar het lukt je wel met een standaard huis-tuin-keuken receiver met wat fatsoenlijke speakers.
Laat ik voorop stellen dat de keuze van je speakers de belangrijkste keuze is, versterker is minder van belang maar natuurlijk niet onbelangrijk.

Als je, ik noem maar wat, deze set speakers neemt:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=342452

En een bijpassende receiver, blijf je op of onder je budget en kan je makkelijk die zaal vullen met goed geluid, houd je zelfs nog 'ruimte over' op je volume knop.

Ter vergelijking, ik heb 4 van deze jongens in m'n woonkamer staan:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=352002
Die zouden ook voldoen voor 120m2, makkelijk.

Edit:
Oh ja, laat je niet verleiden tot dit soort prul spul:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=302594
Specificaties zien er goed uit, maar geloof me, de werkelijkheid zit heel anders in elkaar.

[ Voor 26% gewijzigd door remco_k op 08-11-2008 10:12 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Laatst online: 20:15

OMD

Ik ga me er toch even mee bemoeien...

Ik zit in de P.A. en ik kan je vertellen dat 120m2 gevuld met mensen niet op te lossen is met een Eltax ;( setje. Het is leuk voor in een huiskamer maar een clubhuis met een megascherm met mensen erin, dat werkt niet.

Ik ben bang dat je voor 600 euro niets kan kopen. Tuurlijk kan je 600 euro spenderen aan speakers en amp maar dat zou eerder zonde van het geld zijn.

Wat is nou eigenlijk de bedoeling van de set? moet het een cinema zaal worden waar uitsluitend film wordt vertoond? Want dan is geluid erg belangrijk. Subwoofer gaat nog het meeste geld kosten denk ik aangezien 120m2 moeilijk te vullen is voor lage frequenties en al helemaal als er een zooi geluids absorberende mensen in de zaal zitten.

Koop geen dingen overhaast, het zal hoe dan ook tegenvallen.

En het is leuk dat je speakers koopt die veel vermogen kunnen hebben van een amp maar dan moet je ook nog is de amp daarvoor hebben. Weet je wel wat een beetje 5.1 receiver kost die over de 5x100 watt gaat?

En heeft je laptop wel een digitale uitgang voor het 5.1 geluid? VGA is leuk maar das alleen beeld :+
(zie het verder in dit topic nergens terug, correct me if I am wrong)

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

OMD schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 20:07:
Ik ga me er toch even mee bemoeien...

Ik zit in de P.A. en ik kan je vertellen dat 120m2 gevuld met mensen niet op te lossen is met een Eltax ;( setje. Het is leuk voor in een huiskamer maar een clubhuis met een megascherm met mensen erin, dat werkt niet.
Ben het met je eens, mensen absorberen de boel. Na een paar uur is de luchtvochtigheid ook gestegen en blijft er nog minder van over. Maar het is niet zo dat het niet of slecht te horen zal zijn. Natuurlijk kan een 'echte' PA-set het veel beter dan een el-cheapo Eltax setje.
Maar; gezien het budget en de niet al te grote zaal, denk ik dat het goed genoeg gaat werken.
Vooral als de speakers iets hoger worden geplaatst.
Tenminste, als als die mensen niet met z'n allen erdoorheen lopen te lullen. :+

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-10 08:45

BLN

Ik zie weinig reactie's op de reply van Tweak-Freak. Ik denk dat zijn oplossing ongeveer de beste is die hier is langsgekomen. Als je een supersimpele 5.1 voor versterker haalt waar je 5 actieve PA speakers aanhangt, zul je heel behoorlijk surround geluid krijgen. Je kan dan altijd nog een dikke subwoofer halen voor de echt lage frequentie's maar ik denk dat 5 van deze speakers (ismijn ervaring met dit soort luidsprekers) in een gesloten ruimte redelijk laag kunnen geven.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Is het in zo'n grote ruimte nog wel zinvol om voor een 5.1 of 5.0 surroundopstelling te kiezen. Lijkt me erg moeilijk/onmogelijk in te regelen met 5 speakers. Ik denk dat ik in zo'n geval zou kiezen voor een 4.0 opstelling en dan dubbel stereo. In dat geval heb je aan een versterker met luidspreker A+B aansluiting voldoende.

Eventueel kun je via een high pass aansluiting nog een sub laten meedraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:18
Quadrafonisch heb je dan, soort surround maar dan zonder apart lagetonen kanaal en center (meestal spraak). Dit lijkt mij ook de beste oplossing, ik denk dat je beter film kan kijken met goed stereo of quadrafonisch geluid dan met een slechte 7.1 setup waar je niets van hoort.

[ Voor 44% gewijzigd door NoepZor op 09-11-2008 17:15 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Laatst online: 19-10 08:45

BLN

De ruimte is ook weer niet zo groot dat je er geen surround setup in zou kunnen gebruiken. In het (kwa sommetjes) simpelste geval is de ruimte 10x12 m. Met PA luidsprekers heb je voldoende geluidsdruk om die ruimte te vullen. In sommige bioscopen gebruiken ze ook PA materiaal in surround opstelling.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-10 13:43
In dat geval heb je aan een versterker met luidspreker A+B aansluiting voldoende.
Dat is enkel dubbel stereo, en heb je alsnog geen los surround. De stemmen komen nu zowel van voren als van achteren, dat kijkt al helemaal niet fijn.

Een simpele receiver waarin je de center en sub uitschakelt met 4 stuks cheap-ass aktieve speakers lijkt mij de beste oplossing. Als het even kan de lijnen nog balanceren, dan ben je meteen van die brom en ruis af welke ongetwijfeld zal ontstaan.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn advies is neem 5 actieve speakers zoals tweak-freak aangeeft. Hang daar een goedkope of van mij part deels kapotte 5 kanaals receiver aan vast waarvan de pre-out goed werkt en je bent klaar. Voor een ruimte van 120 m2 heb je dan meer dan voldoende vermogen en het zal niet eens verkeerd klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

3*179,- = 537,- Dat is toch nog wel boven budget, en dan heb je ook nog een receiver met pre-outs nodig, of een DVD speler met volume regeling. Misschien niet onontkomelijk.. Merk trouwens op dat de beschrijving bij de webshop niet klopt ;) De 5 staat namelijk voor 5" woofer, en dus niet voor 15". Maakt nogal een verschil, zeker ook als je bedenkt dat er maar een 35W ampje in zit.

En je blijft echter nog steeds een subwoofer missen, ook al neem je de 15" versie. Hard gaat dat vast wel, laag niet.

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 10-11-2008 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 12:10
Na wat calculaties met de sterkste surround set dat je zo kan kopen (gigaworks s750) ben ik tot de conclusie gekomen dat als je ze maximaal zou opendraaien, ze in de hoeken plaatst je in het midden 77 db overhoud. Voor een actie fragment heb je 85 db nodig. En dan heb ik nog geen rekening gehouden met het feit dat het vol mensen zit en het feit dat als je speakers volledig opendraait het geluid vervormd waardoor het ook niet meer klinkt.

calculaties:
amplifier: 210 watt
speaker: 75 Watt rms
aantal: 7 (subwoofer laat ik buiten beschouwing)
plaatsing: in de hoeken, hoog

23.2 db winst door amplifier
- 35,7 db door afstand
8,5 db winst door multi opstelling
6db winst door plaatsing

levert 77 db op in het midden, onvoldoende dus en aangezien het zowat de krachtigste speakerset met nog kleine speakers is die ik ken zal logitech of iets in die aard niet krachtig genoeg zijn

EDIT: DEZE BEREKENINGEN KLOPPEN NIET ZIE VERDER IN DIT TOPIC, MIJN EXCUUS

[ Voor 4% gewijzigd door sprankel op 13-11-2008 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
voodooless schreef op maandag 10 november 2008 @ 07:58:
3*179,- = 537,- Dat is toch nog wel boven budget, en dan heb je ook nog een receiver met pre-outs nodig, of een DVD speler met volume regeling. Misschien niet onontkomelijk.. Merk trouwens op dat de beschrijving bij de webshop niet klopt ;) De 5 staat namelijk voor 5" woofer, en dus niet voor 15". Maakt nogal een verschil, zeker ook als je bedenkt dat er maar een 35W ampje in zit.

En je blijft echter nog steeds een subwoofer missen, ook al neem je de 15" versie. Hard gaat dat vast wel, laag niet.
Hij had 600eu! Moet ie voor ong. 6 tientjes een DVD spelertje regelen, of hij doet het via PC/Laptop. Moet kunnen lijkt me.......

En die subwoofer: dat kan natuurlijk prima van 1 van die 15" kasten. Alleen een kwestie van een kleine scheidingsfiltertje ervoor plaatsen. 15" is veel meer dan menig subwoofer heeft.

Maar ja, zoals voodooless zegt: de link gaat over idd de 5" variant van deze speasker en dara heb je nou idd weer net geen drol aan. De 15" kosten 489eu per stuk!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

sprankel schreef op maandag 10 november 2008 @ 08:36:
levert 77 db op in het midden, onvoldoende dus en aangezien het zowat de krachtigste speakerset met nog kleine speakers is die ik ken zal logitech of iets in die aard niet krachtig genoeg zijn
Vergeet ook niet dat je op een dergelijk volume met dergelijke kleine speakers toch wel minimaal 20% vervorming mag verwachten. Daar worden je oren echt niet vrolijk van. Laat staan dat de speakertjes zelf fysiek dergelijke volume aan kunnen, zeker op lange termijn.
kaajee schreef op maandag 10 november 2008 @ 09:02:
En die subwoofer: dat kan natuurlijk prima van 1 van die 15" kasten. Alleen een kwestie van een kleine scheidingsfiltertje ervoor plaatsen. 15" is veel meer dan menig subwoofer heeft.
Het zijn dus geen 15" kasten zoals je zelf al had gezien... En al waren het 15" kasten, zijn het nog geen subwoofers. Niet iedere 15" woofer is ook meteen een subwoofer. Dat is een speciale tak van sport en daar heb je speciale woofer voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

kaajee schreef op maandag 10 november 2008 @ 09:02:
[...]

Hij had 600eu! Moet ie voor ong. 6 tientjes een DVD spelertje regelen, of hij doet het via PC/Laptop. Moet kunnen lijkt me.......

Maar ja, zoals voodooless zegt: de link gaat over idd de 5" variant van deze speasker en dara heb je nou idd weer net geen drol aan. De 15" kosten 489eu per stuk!!
Voodooless heeft gelijk, zowel de omschrijving als het plaatje kloppen niet op die webshop.
Deze klopt al een stuk beter, kost €119,- per paar. Maar ook hier klopt het plaatje niet!
De omschrijving is wel correct:
5" polypropylene driver
Tweeter: 0.75" dome
Power: 35 Watts RMS
Dimensions (H x W x D): 247 x 158 x 152mm
Net weight: 4.6Kgs / 5.4Kgs
Bij deze webshop staan ze goed vermeld, met het juiste plaatje:
http://www.westenddj.co.uk/product.asp?mod=SOUNDFORCE%2D5A
Afbeeldingslocatie: http://www.westenddj.co.uk/upload/ProductsResized/600_soundforce5a.jpg
Afleidend van dit plaatje: Per paar is maar 1 speaker actief!.
De ander is passief en krijgt z'n geluid uit de speaker uitgang van de actieve speaker.
Dat hoeft geen nadeel te zijn, als je het maar van te voren weet. :+
Wat ook een nadeel kan zijn: geen gebalanceerde ingangen maar standaard huis tuin en keuken tulp.

Hiervan heb je 3 paar nodig (€357,-) dan houd je 1 speaker over (spare, kan ook handig zijn) en heb je nog een subwoofer en DVD-speler ofzo nodig.
Of dit mooi klinkt, geen idee. Mijn ervaring met dit soort setjes is dat ze altijd wat schel klinken. Maar dat kan ook een vooroordeel van mijn kant zijn.

Ik vind de gegeven specs wat magertjes, nergens vind ik frequentie bereik of geluidsdruk terug, het merk en de looks doet me denken aan DAP prulspul... Dus of dit nou zo'n goed idee is...? :'(
Maar als je me zou vragen; Is dit genoeg voor 120m2? Met een goede sub erbij denk ik van wel.
Of het mooi klinkt? Ik denk van niet.

Kom ik nog even terug op mijn vorige idee om gewoon een set Eltax speakers te regelen, tezamen met een bijpassende receiver.
1 ding is zeker; je gaat dit nooit redden met een kant en klaar Logitech of Creative speaker setje voor bij je computer.

[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 10-11-2008 09:49 . Reden: Typo, linkfix, bugfix ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
voodooless schreef op maandag 10 november 2008 @ 09:40:
................
Het zijn dus geen 15" kasten zoals je zelf al had gezien... En al waren het 15" kasten, zijn het nog geen subwoofers. Niet iedere 15" woofer is ook meteen een subwoofer. Dat is een speciale tak van sport en daar heb je speciale woofer voor nodig.
Ik heb zelf flink wat ervaring in de PA en kan je verzekeren dat iedere (grote) speaker prima als subwoofer in de zetten is. Volume daar gaat het om bij een subwoofer. Een 15" (liever 18" natuurlijk) met een juist scheidingsfilter is al sublaag in te stellen. Zelf ooit eens geprobeerd met een 15" full range speaker, als testje, en als subwoofer (begrenst tot 60Hz) deed dat ding heel acceptabel mee in het geheel.
Was een keer toen 1 v/d 18" subwoofers het begeven had. We hadden toen alleen de beschikking over een 2 tal 15" full range speakers. Die aangesloten op dezelfde manier als anders de 18" en dat was meer dan goed genoeg (aparte eindtrap voor het laag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

kaajee schreef op maandag 10 november 2008 @ 11:59:
[...]

Ik heb zelf flink wat ervaring in de PA en kan je verzekeren dat iedere (grote) speaker prima als subwoofer in de zetten is. Volume daar gaat het om bij een subwoofer. Een 15" (liever 18" natuurlijk) met een juist scheidingsfilter is al sublaag in te stellen. Zelf ooit eens geprobeerd met een 15" full range speaker, als testje, en als subwoofer (begrenst tot 60Hz) deed dat ding heel acceptabel mee in het geheel.
Was een keer toen 1 v/d 18" subwoofers het begeven had. We hadden toen alleen de beschikking over een 2 tal 15" full range speakers. Die aangesloten op dezelfde manier als anders de 18" en dat was meer dan goed genoeg (aparte eindtrap voor het laag).
Probleem is alleen dat de TS laat blijken dat hij niet zo'n doe-het-zelver is, en dat het hier om 5" ipv 15" speakers gaat.
Wat je zegt klopt overigens wel. Elke grote speaker die maar een beetje laag weer kan geven, kan je met een juist filter en versterker best aardig als sub inzetten.
Jouw verhaal heb ik heel wat jaren geleden toegepast op een kleine speaker met dubbele spreekspoel en geschikt voor weergave van lage tonen. Dat geheel in een passende behuizing gezet met een passief filter, en ik had m'n eerste subwoofer voor in de auto. Werkte prima op de rear aansluitingen van de auto radio.

[ Voor 12% gewijzigd door remco_k op 10-11-2008 13:44 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

kaajee schreef op maandag 10 november 2008 @ 11:59:
Ik heb zelf flink wat ervaring in de PA en kan je verzekeren dat iedere (grote) speaker prima als subwoofer in de zetten is. Volume daar gaat het om bij een subwoofer.
Dat is bij lange na niet waar. Bij een subwoofer gaat het om SD en Xmax. Die SD heb je wel, maar de Xmax doorgaans niet. Veel meer dan 3 mm doen de meeste PA woofers niet, zeker niet voor dit geld.

Verder werken de TS parameters ook niet meer, waardoor je een enorme hoeveelheid power nodig hebt om in het laag het juiste level te krijgen.

En dan heb je voor de bios voor echt laag toch echt iets nodig wat zeker tot 30 Hz gaat. Dit soort PA dingen houden het bij 50 Hz meestal wel voor gezien.

Dus ja, 't kan wel, maar een echte subwoofer is toch echt heel andere koek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

NoepZor schreef op zondag 09 november 2008 @ 17:14:
Quadrafonisch heb je dan, soort surround maar dan zonder apart lagetonen kanaal en center (meestal spraak). Dit lijkt mij ook de beste oplossing, ik denk dat je beter film kan kijken met goed stereo of quadrafonisch geluid dan met een slechte 7.1 setup waar je niets van hoort.
nee hoor je hebt dan gewoon dubbel stereo. Quadrafonie is totaal iets anders en (helaas) al jaren niet meer op de markt. Pink Floyd is een van de weinige artiesten die hier ooit echt gebruik van gemaakt heeft.

Wikipedia: Quadrafonie

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 10-11-2008 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
voodooless schreef op maandag 10 november 2008 @ 14:10:
[...]
.......

Dus ja, 't kan wel, maar een echte subwoofer is toch echt heel andere koek.
I rest my case............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sprankel, en hoeveel dB's hou je over als je 2 Logitec Z5500 sets gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:21
Verwijderd schreef op maandag 10 november 2008 @ 15:25:
natuurkundig gezien 3dB meer als met 1 set. Dus nog steeds veel te weinig voor die oppervlakte. PA of gewone full size speakers blijven de beste optie. Maar hoe dan ook blijft het krap met zo'n budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
Verwijderd schreef op maandag 10 november 2008 @ 15:25:
ik heb nu geen tijd om exacte berekeningen uit te voeren maar het zal maar enkele db zijn

edit: mijn berekeningen waren wel op de gigaworks s750 dus met 2 logitec z5500 zal het totaal dus nog minder zijn en bij die berekeningen ging ik er dus wel vanuit dat er geen mensen in de zaal zaten en de speakers hun max vermogen leverde (speakers op max vermogen vervormen).

[ Voor 33% gewijzigd door sprankel op 12-11-2008 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

nou is het natuurlijk we zo dat bij een film voorstelling er normaal WEL mensen in de zaal zijn :) waardoor ik vermoed dat als je die demping mee neemt er al helemaal niets meer overblijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
  • Laatst online: 21-09 21:35
Weliswaar zonder versterker, maar dit setje klinkt wel lekker, zeker voor de prijs (heb er ook naar gekeken):
JBL Northbridge serie
Kost 550 euro.
Maar een versterker van 50 euro vinden lijkt me onmogelijk :(

• sprankel
Ray schreef op woensdag 12 november 2008 @ 16:33:
nou is het natuurlijk we zo dat bij een film voorstelling er normaal WEL mensen in de zaal zijn :) waardoor ik vermoed dat als je die demping mee neemt er al helemaal niets meer overblijft
Dat is net wat ik wil zeggen, bovendien is demping van mensen moeilijk mee te rekenen. Maar de demping van de mensen maakt in dit geval niets meer uit aangezien zelfs de krachtigste speakers van creative in onrealistische gunstige voorwaarden niet het vermogen kunnen leveren dat nodig is.

ik denk trouwens net aan die berekingen, ik denk dat ik een fout heb gemaakt, ik ga ze onmiddelijk herberekenen

• sprankel
Ouuch, mijn berekening waren totaal verkeerd, mijn oprechte excuses. Ik dacht dat we over een ruimte van 120 op 120 meter spraken maar we spreken over een 120 vierkante meter of een 11 op 11 meter dus 5 meter afstand van de dichstbijzijnde luidsprekers. Mijn excuus

nieuwe berekingen gebaseerd op de creative s750

calculaties:

-14.3 db door afstand
6db winst door plaatsing

geeft een totaal van 98,4 db

Echter let wel dat ik hiervan uitga van plaatsing in de hoeken en tegen het plafond en dat de speakers op max gaan. Hier krijg je dus een 14 db overschot maar of dat genoeg is om de weerstand van de mensen tegen te gaan moet ik nog effe uitzoeken.

edit: effe de z5500 berekent, 82 db in het midden, niet krachtig genoeg.
edit2: ik kan niet meteen getallen vinden over wat het effect is van mensen in die zaal in vergelijking met de loudness. Maar als ik de papa is aan te telefoon heb (hij neemt momenteel niet op) zal ik hem eens vragen wat hij denkt (ja de papa is zo een beetje audifiel die in zijn vrije tijd elektrostaten zit te bouwen en lampenversterkers :) )

edit 3: na een lange telefoon met de papa waar ik wel veel wijzer ben uitgekomen heb ik het volgende te horen gekregen, als je de speakers hoog (tegen het plafond) en wijzend naar beneden plaats heb je geen kwasie geen verlies door het feit dat er mensen in de zaal zitten (het geluid verspreid zich vrij boven de mensen hun hoofd). Gezien de output van de speakers is het ook geen enkel probleem om de 85 db te halen zonder effectief de boksen open te draaien. Ik moet wel zeggen dat je hier verplicht bent om een computer en best een aparte geluidskaart voor neemt.

Nu had hij een bezwaar en dat is de bas, op heel lage frequentie's mist deze power om een echt cinema gevoel te geven deze zaal. Echter een bas die wel in staat is om op heel lage frequentie's genoeg power te maken kost meer dan u volledig budget. Een low-pas filter zou het wel kunnen oplossen echter kan je dat bij deze set niet gebruiken. Maar als je bij de equilizer (op een computer heb je altijd eq'ers) de laatste balk aanpast (ben nu wel effe vergeten of het nu naar boven of naar beneden moest) dan kan je dit probleem ook grotendeels oplossen.

[ Voor 49% gewijzigd door sprankel op 13-11-2008 14:44 ]

Verwijderd

Misschien loont het om een lokale audioboer te benaderen of hij bereid is (tegen wat reclame ofzo) om de audio (deels) te sponsoren. Als jij je max budget besteed moet hij met de inkoopprijzen wel tot een redelijke set komen die voldoet. Zet er een mooi bordje bij dat de audio mede mogelijk is gemaakt door audioboer X en voila, goed geluid. :)

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-10 17:15
sprankel schreef op donderdag 13 november 2008 @ 13:32:
Ouuch, mijn berekening waren totaal verkeerd, mijn oprechte excuses. Ik dacht dat we over een ruimte van 120 op 120 meter spraken maar we spreken over een 120 vierkante meter of een 11 op 11 meter dus 5 meter afstand van de dichstbijzijnde luidsprekers. Mijn excuus

nieuwe berekingen gebaseerd op de creative s750

calculaties:

-14.3 db door afstand
6db winst door plaatsing

geeft een totaal van 98,4 db

Echter let wel dat ik hiervan uitga van plaatsing in de hoeken en tegen het plafond en dat de speakers op max gaan. Hier krijg je dus een 14 db overschot maar of dat genoeg is om de weerstand van de mensen tegen te gaan moet ik nog effe uitzoeken.

edit: effe de z5500 berekent, 82 db in het midden, niet krachtig genoeg.
edit2: ik kan niet meteen getallen vinden over wat het effect is van mensen in die zaal in vergelijking met de loudness. Maar als ik de papa is aan te telefoon heb (hij neemt momenteel niet op) zal ik hem eens vragen wat hij denkt (ja de papa is zo een beetje audifiel die in zijn vrije tijd elektrostaten zit te bouwen en lampenversterkers :) )
Die 11mx11m en 5m afstand tot speaker is wishfull thinking hé ! (best case)
Mischien is het wel een 5m x 24m ruimte ;-) En dat heeft redelijk veel invloed op de akoestiek!

In ieder geval ...zo'n z5500 setje gaat je mischien wel wat "geluid" geven in de ruimte...maar totaal desillusie indien je een film wilt bekijken...

• sprankel
jvanhambelgium schreef op donderdag 13 november 2008 @ 14:01:
[...]

Die 11mx11m en 5m afstand tot speaker is wishfull thinking hé ! (best case)
Mischien is het wel een 5m x 24m ruimte ;-) En dat heeft redelijk veel invloed op de akoestiek!

In ieder geval ...zo'n z5500 setje gaat je mischien wel wat "geluid" geven in de ruimte...maar totaal desillusie indien je een film wilt bekijken...
In het geval van 5 op 24 ruimte zit je op een 90 db, - 3 db om je boksen niet op het uiterste te zetten en zodat je geluid niet vervormt dan hou je nog 87db over. that should do it

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zulke berekeningen moet je natuurlijk met een korrel zout nemen. 210 watt is enkel de subwoofer, de rest doet maar 70W, en dat zeker niet als je alle kanalen belast. Dan zit je nog met de vervorming van deze amps, die op dergelijke volume vreselijk hoog is. Vergeet ook niet dat de winst door de plaatsing alleen geldt voor het laag. Voor mid hoog is deze winst er amper.

En als er mensen gaan zitten: mid en hoog komen dan inderdaad wel aan als je de speakers hoog hangt, laag echter niet. En die sub... die gaat natuurlijk vreselijk over zijn nek. Daar ga je deze ruimte echt niet mee vullen.

En dan heb ik het nog niet gehad over de satellieten die op vol volume ook binnen korte tijd de geest gaan geven.

Kortom: zeer slecht plan.

[ Voor 18% gewijzigd door voodooless op 13-11-2008 15:21 ]

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
als je niet vies bent van een beetje diy

http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=7244
in een kleine cabinet

1 gainclone per kanaal

totale kosten ongeveer 50eu per kanaal. Doe je dat 6 maal heb je nog 200eu over voor 2 subs

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 20:08
Zelfbouw was niet echt een optie geloof ik? Met 5 stuks Cyburg's Viech kom je ook een heel eind denk ik. Daar zit een Beyma 8AG/N PA breedbander in een backloaded horn. Deze hebben een behoorlijk hoog rendement en kunnen vrij hard. Door de hoorn kreeg ik van die speakers echt het bios gevoel, alleen voor hier in de woonkamer gingen ze met weinig vermogen al veel te hard. :)
Pagina: 1