HC-set uitsluitend HDMI, welke receiver en waar op letten?

Pagina: 1
Acties:

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
Ik heb toch maar de stoute schoenen aan gedaan, om wat advies van jullie in te winnen. Ik weet dat de opstelling van een theaterset persoonlijk is, maar omdat ik er met de lokale hifi-winkel niet echt uitkom, toch wat vragen.

Omdat ik dus over een tijdje echt op mezelf ga, ben ik me aan het oriënteren op een redelijk complete opstelling. Ik heb reeds in mijn bezit een BD-speler, een Televisie en een HTPC. De apparatuur beschikt allen over HDMI aansluitingen. Ik wil door middel van een versterker cq receiver deze apparatuur op elkaar aansluiten, en het geluid zo kan worden geleverd door een losse boxenset. Maar omdat de kennis van de hifi-winkel daar een beetje stopt, ben ik hier belandt. Uiteraard heel wat gelezen, maar weinig tegengekomen wat overeenkomt.

Omdat HDMI zowel beeld als geluid kan overbrengen, zit ik met een dilemma over de bekabeling en de nog uit te kiezen versterker / receiver. Het meer-kanaals geluid samenvoegen met het beeld op de HTPC is eenvoudig:
Het videogedeelte van HDMI is in feite identiek aan DVI: we praten over hetzelfde signaal met een andere connector. Vandaar dat het implementeren van HDMI binnen de PC wereld relatief eenvoudig is en zodoende de eerste videokaarten met HDMI-uitgang langzaam beschikbaar komen. Toch zijn er nog wel een paar haken en ogen: aangezien een HDMI-kabel zowel video als audio kun transporteren, moet je op de een of andere manier de uitgang van de geluidskaart samenvoegen met die van de videokaart. De meest videokaarten lossen dat op door een interne en/of externe SPDIF-ingang aan te bieden, waardoor de digitale uitgang van de geluidskaart samen met het videobeeld via HDMI kan worden uitgestuurd.
Bij de BD-speler is het idem dito, ook een uitgang waar geluid en beeld zijn samengevoegd.

Dan komen we op het volgende, het beeld van de twee apparaten moet naar de TV, het geluid naar de versterker en door naar de boxen. Omdat het signaal in 1 kabel wordt doorgegeven, moet ik dus een versterker hebben die zowel het beeld kan ontvangen als doorverzenden. Het beeldsignaal wordt dus niet aangepast of wat dan ook.

Als zo'n versterker wordt gebruikt, dan is het makkelijk, dan sluit ik de twee apparaten aan op de versterker, die alles doorlust naar de TV en de boxen. Het geluid wordt dan ook doorverzonden via HDMI naar de TV, maar dat moet dus gemute worden, en dan vanaf de versterker ook naar de boxen. Ook hier voorzie ik nog geen problemen in bij het gebruiken van de juiste apparatuur.

Maar dan komt er dus nog een TV-signaal binnen uit de meterkast. Deze kan via de HTPC gewoon opgevangen worden, en het opnemen en uitzenden naar de TV en geluidsapparatuur moet dan geen probleem zijn. Maar omdat ik niet voor elke 5 minuten dat ik even TV kijk de HTPC aan wil zetten moet het signaal dus ook door een ander apparaat worden opgevangen. Omdat de BD-speler dit niet kan, zou het dus de TV moeten worden. Alleen die moet het signaal (geluid) via HDMI naar de versterker versturen, wat die dan op zijn beurt weer naar de boxen doorstuurt. Liever zie ik het signaal gelijk bij een ontvangen aankomen (versterker / ontvanger in 1, of losse tuner?), omdat het 'storen' dan minder zou zijn (volgens de hifi-winkel, maar dit trek ik dus in twijfel).

Omdat dus de informatie over de HDMI varianten van de versterker / receiver en eventuele tuner wat schaars zijn, en dan vooral bij de winkel, en ik niet helemaal weet waar ik precies op moet zoeken op het internet en hier, jullie hulp graag.

Ik zie graag geen discussie ontstaan over wat nou het beste is, ik hoef ook niet morgen te beslissen, maar omdat ik graag hetgeen alles in 1 keer goed wil doen, wil ik me lekker breed oriënteren en vroeg ik me af of er mensen zijn die de communicatie tussen de apparaten onderling ook al enkel met HDMI hebben opgelost en waarom eventueel niet?

Een interessant nieuw topic over BD cinema sets btw, maar niet wat ik zocht:
Het Blu-Ray Home Cinema set Topic

Ik zoek dus de oplossing over de communicatie, HDMI over de versterker / receiver en het TV signaal via een tuner o.i.d., wie kan me een beetje op weg helpen :)?

• dtjv
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-02-2023
Ehm, als je hifi-zaak dit niet weet, dan zou ik je willen aanraden eens naar een andere winkel te gaan. Dit zou voor iemand in die branche toch niet moeilijk hoeven te zijn.

Wat je zoekt is een (surround-)receiver met HDMI 1.3a in- en outputs. Moderne receivers van Denon, Onkyo, Marantz, etc. voldoen hieraan. Je sluit je BD-speler en je HTPC met HDMI aan op je versterker, en van de versterker doe je dan 1 HDMI-kabel naar je TV. Als je dan op je versterker van ingang switcht, verandert het beeld op je TV ook.

Een "standalone" dvd-recorder heeft, net als een videorecorder vroeger, zowel een input als een output voor het kabelsignaal uit de muur. Als jouw HTPC dat ook heeft, kun je het signaal gewoon doorlussen van de muur via je HTPC naar de tv. Dan hoef je je HTPC niet aan te zetten om tv te kunnen kijken. Als die mogelijkheid er niet is, is het een kwestie van een kabelsplitter bij je muuraansluiting zetten, en aparte kabeltjes voor de tv en de HTPC te trekken.

Om het geluid van je tv over je speakers te beluisteren, moet je inderdaad een (analoge) kabel van je tv naar je versterker trekken. Dit is echter totaal geen probleem - waar jouw hifi-winkel z'n verhaal over storen vandaan haalt is mij een raadsel. Volgens mij bestaan er geen apparaten die versterker en tv-tuner in 1 zijn, maar dat heb je dus ook helemaal niet nodig (nog afgezien van het feit dat het zonde zou zijn, omdat je tv al een tuner bevat...).

Hoop dat het zo enigszins duidelijk is. Veel succes met verder uitzoeken, en ik ben benieuwd wat voor versterker je keuze uiteindelijk op valt!

• Bobje
dtjv schreef op woensdag 05 november 2008 @ 18:34:
Ehm, als je hifi-zaak dit niet weet, dan zou ik je willen aanraden eens naar een andere winkel te gaan. Dit zou voor iemand in die branche toch niet moeilijk hoeven te zijn.
Hier is het aanbod wat beperkt, maar ik ga de spullen sowieso ergens anders halen :).
Wat je zoekt is een (surround-)receiver met HDMI 1.3a in- en outputs. Moderne receivers van Denon, Onkyo, Marantz, etc. voldoen hieraan. Je sluit je BD-speler en je HTPC met HDMI aan op je versterker, en van de versterker doe je dan 1 HDMI-kabel naar je TV. Als je dan op je versterker van ingang switcht, verandert het beeld op je TV ook.
Tot hiertoe kan het prima volgen, en dit is ook precies wat ik wil.
Een "standalone" dvd-recorder heeft, net als een videorecorder vroeger, zowel een input als een output voor het kabelsignaal uit de muur. Als jouw HTPC dat ook heeft, kun je het signaal gewoon doorlussen van de muur via je HTPC naar de tv. Dan hoef je je HTPC niet aan te zetten om tv te kunnen kijken. Als die mogelijkheid er niet is, is het een kwestie van een kabelsplitter bij je muuraansluiting zetten, en aparte kabeltjes voor de tv en de HTPC te trekken.
Het kabelsignaal wil ik vóór de HTPC splitsen, en dan moet ik deze dus doortrekken naar de TV. Dan zou ik dus vanaf de TV een audiosignaal moeten doortrekken naar de TV. Dat kan dus via tulpaansluitingen, wat ik bedrijp. De receiver zet ik dan op 'TV' (niet op BD-speler of PC natuurlijk), die pakt dan het signaal op en zend dat door naar de speakers. Ik denk dat de man van de winkel bedoelt dat het daar fout gaat, omdat de receiver dan ook signaal weer terug stuurt naar de TV. Echter staat de TV dan gewoon op 'ontvangen' van TV-signaal en zou dat dus ook niets uit moeten maken.
Om het geluid van je tv over je speakers te beluisteren, moet je inderdaad een (analoge) kabel van je tv naar je versterker trekken. Dit is echter totaal geen probleem - waar jouw hifi-winkel z'n verhaal over storen vandaan haalt is mij een raadsel. Volgens mij bestaan er geen apparaten die versterker en tv-tuner in 1 zijn, maar dat heb je dus ook helemaal niet nodig (nog afgezien van het feit dat het zonde zou zijn, omdat je tv al een tuner bevat...).

Hoop dat het zo enigszins duidelijk is. Veel succes met verder uitzoeken, en ik ben benieuwd wat voor versterker je keuze uiteindelijk op valt!
Edit:
Waarom zal ik dan van de TV niet HDMI naar de receiver gaan, dat scheelt ook weer kabels. Het beeld wordt dan wel doorgestuurd, maar de receiver zal dit terugsturen naar de TV, waar de TV vervolgens niets mee doet. Kan ik eventueel ook nog een signaal vanaf de TV via de receiver doorsturen naar een beamer (denk aan EK/WK voetbal ofzo). Lijkt me dus een wat betere oplossing?

Dan kan trouwens wel een loopje ontstaan als je de TV op receiver zet, en de receiver op TV in, ga er niet vanuit dat dat een schade kan opleveren?

Maar oke, alles dus nog vrij eenvoudig, zo aan je antwoord op te maken. Wel jammer dat het in de winkel niet tot zover is gekomen, want dit is dus wat ik ongeveer in gedachte had, maar volgens daar niet helemaal mogelijk was. Waarschijnlijk heeft dat ook iets te maken met het feit dat de beste man me een beetje raar aankeek toen ik het over een computer ging hebben enzo. Ik zal me vandeweek wat meer geen verdiepen in de surround receivers en dan nog eens uitgebreid alles naast elkaar houden om tot de juiste beslissing te komen. Ook kijken of er wat te matchen valt met het uiterlijk van de Ahanix D5. Ook eens kijken of er wat uitgebreide ervaringen te vinden zijn van mensen die zoiets gebruiken in combinatie met HDMI.

In ieder geval bedankt voor je uitgebreide uitleg :).

En nu maar zoeken naar dit soort oplossingen, en natuurlijk reviews lezen :) , mogelijke kandidaten kunnen zijn, begint al ergens op te lijken:

http://www.avblog.nl/sony...g820-str-dg720-str-dg520/
http://www.fransvaneeckho.../marantz_av_receivers.htm
http://www.marantz.com/ne...3702&series=comp&type=avr

[ Voor 12% gewijzigd door Bobje op 06-11-2008 00:00 ]

• dtjv
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-02-2023
Bobje schreef op woensdag 05 november 2008 @ 20:56:
Het kabelsignaal wil ik vóór de HTPC splitsen, en dan moet ik deze dus doortrekken naar de TV. Dan zou ik dus vanaf de TV een audiosignaal moeten doortrekken naar de TV. Dat kan dus via tulpaansluitingen, wat ik bedrijp. De receiver zet ik dan op 'TV' (niet op BD-speler of PC natuurlijk), die pakt dan het signaal op en zend dat door naar de speakers. Ik denk dat de man van de winkel bedoelt dat het daar fout gaat, omdat de receiver dan ook signaal weer terug stuurt naar de TV. Echter staat de TV dan gewoon op 'ontvangen' van TV-signaal en zou dat dus ook niets uit moeten maken.
Volgens mij snappen we elkaar hier. Je zet dan inderdaad de receiver op "TV", en het geluid komt uit je speakers. NIks aan het handje.
Edit:
Waarom zal ik dan van de TV niet HDMI naar de receiver gaan, dat scheelt ook weer kabels. Het beeld wordt dan wel doorgestuurd, maar de receiver zal dit terugsturen naar de TV, waar de TV vervolgens niets mee doet. Kan ik eventueel ook nog een signaal vanaf de TV via de receiver doorsturen naar een beamer (denk aan EK/WK voetbal ofzo). Lijkt me dus een wat betere oplossing?
Ik ken geen tv's met HDMI-uitgang, alleen met ingangen, dus volgens mij kan dit niet. Een HDMI-kabel kun je niet twee kanten op tegelijk gebruiken. Het zou dus ook geen kabels schelen, want er zou dan een HDMI-kabel bij moeten, in plaats van een gewoon analoog audio-kabeltje. En die laatsten zijn ook nog eens een stuk goedkoper dan HDMI-kabels.

Sowieso kun je een tv voor zover ik weet nooit als losse tuner gebruiken, dus je kunt niet vanuit de tv het signaal naar een beamer sturen. Gelukkig hoeft dat ook niet, want je hebt al een HTPC. Van daaruit kun je wel naar je beamer toe.

Als je dat wil (de mogelijkheid tot het toevoegen van een beamer) zou je kunnen kijken naar een receiver met 2 HDMI-outputs, zodat je zowel je tv als je beamer kunt aansluiten, en niet allemaal dingen hoeft te gaan ompluggen als je je beamer een keer wilt gebruiken. Vaak zijn dat wel de wat duurdere modellen (die Marantz-receivers waar je links naar postte horen daarbij).
In ieder geval bedankt voor je uitgebreide uitleg :).
No problem! :)

[ Voor 9% gewijzigd door dtjv op 06-11-2008 01:19 ]

• Bobje
Ben vandaag weer naar een (andere) hifi winkel geweest, die begrepen me een stuk beter. Heb een hoop informatie opgedaan, alleen stiekem heb ik al een geringe selectie gedaan een aantal weken geleden.
dtjv schreef op donderdag 06 november 2008 @ 01:15:

[...]

Ik ken geen tv's met HDMI-uitgang, alleen met ingangen, dus volgens mij kan dit niet. Een HDMI-kabel kun je niet twee kanten op tegelijk gebruiken. Het zou dus ook geen kabels schelen, want er zou dan een HDMI-kabel bij moeten, in plaats van een gewoon analoog audio-kabeltje. En die laatsten zijn ook nog eens een stuk goedkoper dan HDMI-kabels.
Dit gaat dus iets anders dan dat ik in gedachte had, maar eigenlijk beter. Het is nog steeds lastig om (bij een digitale zenderpakket) onafhankelijk zenders te zappen. Laten we van digitale kabeltv uitgaan. Er komt dan een signaal binnen bij de 'meterkast', dat door een decoder wordt omgezet naar een zender. Normaal zap je met de decoder.

Echter wil ik dus twee signalen naar de HTPC, en één signaal naar de receiver (dit laatste leek makkelijker, ook omdat de kabel van de receiver naar de tv al ligt). Er schijnen nu decoders in ontwikkeling te zijn, die 1 signaal binnen krijgen, en onafhankelijk meerdere signalen kunnen uitgeven. Als ik op 1 van de apparaten zap, moeten de andere signalen gewoon op die huidige zender blijven staan (is wel zo makkelijk als de HTPC aan het opnemen is ofzo). Maar ook de HTPC moet de decoder kunnen laten zappen, dit laatste is mogelijk, met de zap- 'oogjes' die worden meegeleverd met de TV-kaarten. Echter zijn deze decoders nog niet op de markt, en anders voor veel te veel geld (denk aan hotel-oplossingen). Ik heb ook al gekeken naar de FloppyDTV-oplossing, maar dat leidt niet tot een oplossing.
Sowieso kun je een tv voor zover ik weet nooit als losse tuner gebruiken, dus je kunt niet vanuit de tv het signaal naar een beamer sturen. Gelukkig hoeft dat ook niet, want je hebt al een HTPC. Van daaruit kun je wel naar je beamer toe.
Dit signaal van de HTPC naar de beamer kan dus alleen als mn bovenstaand probleem kan worden opgelost. Anders kan ik dus het signaal wat anders gewoon op de receiver binnenkomt doorsturen naar een beamer. Van de receiver naar de HTPC is ook geen oplossing, want de HTPC kan dan niet zappen (de tuner wordt niet aangestuurd, en als deze wel aangestuurd wordt, dan zapt de TV mee, en dat wil ik niet). Op het moment staat de beamer nog even niet op het lijstje, want die is nu nog even iets duurder dan ik had gedacht.
Als je dat wil (de mogelijkheid tot het toevoegen van een beamer) zou je kunnen kijken naar een receiver met 2 HDMI-outputs, zodat je zowel je tv als je beamer kunt aansluiten, en niet allemaal dingen hoeft te gaan ompluggen als je je beamer een keer wilt gebruiken. Vaak zijn dat wel de wat duurdere modellen (die Marantz-receivers waar je links naar postte horen daarbij).
Die had ik al op het oog :).

Ik vind de serie van Pioneer wel heel mooi, en schijnt zeker ook wel een goede keus te kunnen zijn, vergelijkbare modellen van Denon zijn net ietsje duurder, maar dat prijsverschil is voor mij verwaarloosbaar.

Eerst had ik in gedachte om te groeien in de boxen die ik heb staan, maar heb besloten om het iets anders aan te pakken. Ik ga eerst voor stereo-opstelling, met een receiver en BD-speler.

Voor de receiver had ik er twee in gedachte;

De Denon AVR-4308A (€ 2699,-)

of de Pioneer SC-LX81 (€ 2399,-)

Ik ga niet vragen welke er beter is, ze zijn ongeveer vergelijkbaar. De Pioneer vind ik veel en veel mooier qua design (tweede factor wat voor mij speelt, na kwaliteit). Allebei ook twee HDMI uitgangen, dus met beide zou ik verder kunnen. Het grote verschil verder is wel dat ze op een verschillende manier versterken. De Pioneer zou het een stuk zwaarder te verduren krijgen, bij speakers met een hoger vermogen.

Wel een vraag die nog onbeantwoord is, kunnen twee binnenkomende signalen ook verschillend worden weergegeven naar de HDMI-aansluitingen? In de catalogus van Denon hebben ze het over gelijktijdige weergave, maar bedoelen ze dan 1 signaal op de twee aansluitingen of dat 2 signalen gelijktijdig kunnen worden weergegeven?

En dat is het volgende punt, (de speakers met een hoog vermogen). Ik ben voor geluid al lang aan het beluisteren etc, bij mensen thuis, maar ook in verschillende zaken in de randstad etc. Omdat ik nog even wacht met andere aankopen (en misschien ook met de BD-speler), ligt de weg open voor Cremona M vloerspeakers. De Domus vond ik ook wel mooi, maar vanwege de bezuiniging kan ik dus een stapje hoger. Die keuze staat redelijk vast, en daar heb ik ook geen vragen over. Immers klinken de speakers fantastisch bij het luisteren naar klassieke stukken, omdat ook het 'houten' geluid van violen etc perfect worden weergegeven door de speakers die zelf ook van (teak)hout zijn.

De Denon receiver zou deze speakers (met eventuele uitbreiding van de speakerserie) wel redelijk aankunnen. De Pioneer zou er heel misschien een probleem mee kunnen hebben. Dat is ook waarom ik de receiver misschien ook niet wil aanschaffen. Om heel reëel te zijn; als de receiver het gewoonweg niet trekt, dan schaf ik hem niet aan. Alleen dit kon mij dus nog niet verteld worden, zouden beide receivers met de speakers overweg kunnen?

Anders zou ik bij Pioneer nog voor de LX91 kunnen kiezen (€ 4999,-), bij Denon nog voor de ACV-A1HDA (€ 5499,-) of zelfs voor een voor- en eindversterker (totaal € 13998,-). Dit vind ik zelf nogal erg prijzig worden, ik had op de receiver zo'n 2800 begroot. Vandaar mijn voorkeur (het liefst) naar de Pioneer. Verstandige keuze of nog even doorkijken?

Daarnaast kan ik ook wel nu de BD-speler de bij komen, maar omdat Blu-Ray nog helemaal niet uitontwikkeld is, is het ook weer zonde om over 4 jaar een speler te hebben die misschien niet alles meer kan afspelen (aantal laags, de 800 euro versie van Pioneer gaat tot 8 laags). En probeer dan nog maar een speler te vinden met precies hetzelfde design (ik wil liever geen ratje-toe over 5 jaar :P).

Verder is de multi-room-mogelijkheid bij Denon erg geil, maar zou dus echt leuk worden bij een mogelijkheid tot twee verschillende HDMI-signalen op hetzelfde moment :). B&O heeft ook zo'n mooi home-link systeem trouwens. Ik sta dus voor Pioneer, maar zeker ook voor Denon open.

Voor communicatie met de Cremona serie moet ik af op wat 2 of 3 verkopers mij vertellen. Ervaringen zijn er niet veel over te vinden (wel hele uitgebreide reviews trouwens, maar geluid blijft persoonlijk en vanaf een review kan je geen boxen van dat caliber kopen lijkt me). Maar ik ben bang dat ik later misschien een totaal verkeerde keuze maak voor de receiver.

Nu is het weer tijd voor een antwoordenronde, na al deze vragen :P :+.

Verwijderd

Geen idee waarom een receiver over HDMI moet beschikken...
Mijn TV beschikt over voldoende HDMI ingangen, en heeft een SP/DIF uitgang voor 't audio deel. En daar is m'n receiver (Marantz AV9000 / MM9000) heel gelukkig mee.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Omdat je wellicht alles via je receiver wilt kunnen schakelen?

Ik zit met een soortgelijk dilemma.
Mijn setup bestaat op dit moment uit een groepje bronnen, een receiver en een projector, waar in de toekomst nog een TV bij moet komen. Ook heeft het merendeel van de bronnen in de set een HDMI en/of Component-uitgang.
Mijn huidige receiver kan dat allemaal niet aan (heeft niet eens HDMI-schakelaars, en slechts twee Component-ingangen), en aangezien de nieuwste audiostandaarden ook niet ondersteund worden door mijn alweer 6 jaar oude receiver, ben ik dus ook aan het kijken.

Geluid bij het geprojecteerde beeld is wel prettig, en ook al heb je een gewone TV; het is gewoon makkelijk om één schakelaar te hebben die alle signalen schakelt en eventueel schaalt naar de ondersteunde resolutie van je weergever, wat in mijn geval nu nog 720p is, maar wat ik met de dalende prijzen van 1080p-projectoren wel kan gaan upgraden als de huidige dood gaat.

Ik zit dus iig aan twee HDMI-uitgangen vast, en gezien het aantal bronnen, toch wel aan een stuk of 4~6 ingangen. Het mooiste is om gewoon één kabeltje van receiver naar weergever te leiden, en de receiver het werk te laten doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Kaj. op 08-11-2008 12:12 ]

• Bobje
Een schopje voor mijn vorige post, ik ben er nog niet uit :).
Pagina: 1