Problemen met twee SATA hardeschijven

Pagina: 1
Acties:

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-02 09:39
Hallo,
Ik heb gisteren een Samsung Spinpoint 1TB gekocht en wilde hem aan mijn pc aansluiten (Asus K8V SE Deluxe). Dit moederbord bevat twee RAID controllers, waarvan de ene een VIA VT8237 is en de andere een Promise Fasttrak 378 oid. Tevens heb ik al een 160 GB Maxtor hardeschijf die staat aangesloten op de VIA en hier staat Windows Vista op.

Probleem 1:
De Samsung Spinpoint aansluiten op de tweede VIA SATA connector heeft als resultaat dat de controller géén van de schijven kan detecteren. Koppel ik de Spinpoint lost dan werkt de Maxtor weer.

Probleem 2:
Het aansluiten van de Spinpoint op de Promise lukt wel en de HD wordt in de BIOS ook herkend. Het probleem zit em echter in Windows Vista. Die ondersteund deze controller namelijk niet. Ik heb geprobeerd om verschillende XP drivers te installeren, maar deze starten allemaal niet. Ook heb ik geprobeerd om met F8 de signed drivers uit te zetten.

De hardeschijf moet toch gewoon kunnen werken op de VIA controller? Waarom werkt hij daar niet op? Ik wil de Spinpoint liever op de VIA controller aansluiten, vanwege de support in Vista. Kan iemand mij aub helpen?

Edit:
Ook in WinXP geprobeerd, maar met de drivers die op de Asus site staan werkt het ook niet. Ik krijg de foutmelding: het apparaat start niet (code 10). Overigens stel ik de Promise controller in de Bios in op IDE ipv RAID, dit natuurlijk omdat ik geen RAID array wil maken en omdat ik maar één schijf van 1 TB heb.
Wat dan wel weer opmerkelijk is, is dat wanneer ik de controller in de Bios instel op RAID, dat de drivers dan wel helemaal correct werken, maar de HD wordt dan niet gedetecteerd (omdat er dus geen RAID array geconfigureerd is). Is het niet mogelijk om de schijf in een RAID te draaien zonder dat daarbij een tweede HD bij komt kijken, dus een single disk array oid? Misschien domme vraag maar het is maar een idee...
Ik heb gevonden dat het wel kan met een RAID0 configuratie. Morgen maar weer eens proberen of dat wel werkt.

[ Voor 27% gewijzigd door Amiet01 op 04-11-2008 21:32 ]

Master_A

Verwijderd

Je kan ook deze even doornemen Opslagmedia & I/O Controllers;)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2008 12:07 ]

• dabronsg
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-10-2025
Ik heb ook een F1 1TB en ook ik ondervind veel problemen met compatibiliteit. Als je de reviews doorleest hebben een aantal eigenaren geen last maar als je last hebt dan kan je beter proberen terug te brengen en een ander merk HDD te kopen. Overigens heb ik ook een F1 750GB en die geeft absoluut geen problemen.

Wat je eventueel zou kunnen proberen is een (tweede hands) losse Promise SATA II controller kopen. Over het algemeen geven deze geen problemen. Op de site van Promise kan je zien voor welke kaart Vista drivers beschikbaar zijn.

Edit typo

• Amiet01
Nou kennelijk kan die Via controller niet met die schijf omgaan, maar ik heb met een omweggetje de schijf aan de praat gekregen. Heb em op de Promise aangesloten, in de bios ingesteld op RAID en een single disk array aangemaakt. Dan werkt het nu dus wel. Ik wil over een tijdje een NAS gaan kopen en wil deze schijf daar dan in gaan zetten. Hij is nu op NTFS geformatteerd, dus waarschijnlijk moet ik em op Ext3 gaan formatteren. Of toch niet?

Master_A

Verwijderd

Let even op met welke NAS je wilt gaan aanschaffen. De Samsungs kunnen problemen geven met bepaalde merken NASsen.

• Amiet01
Ik wil waarschijnlijk een Conceptronic gaan kopen. En anders misschien een Synology 107+.

Master_A

Pagina: 1