Toon posts:

Overclocking Q6600 @ 3 GHz, DDR2-667

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik ben nieuw op dit forum maar ik ben veel actief of zita forums. Momenteel heb ik een E6320 CPU maar woensdag word mijn Q6600 geinstalleerd. Ik beschik over DDR2-667 geheugen (2x2). Mijn moederbord is Abit IB9 (P965 based).

Ik ben vrij nieuw met overklokken en ben er ong een maand geleden mee begonnen toen ik mijn huidige E6320 wilde overklokken. Even ter info, min moederbord support max 1066mhz FSB. Ik had me dus eerst geinformeerd over overklokken en was begonnen. Na een tijde kwam ik uit bij 375fsb * 7 = 2.5GHz, temps waren goed. Toen ik bij cpu-z en everest ging kijken zag ik dat mijn DRAM:FSB verhouden 4:5 was. Ik wilde het zo stabiel mogelijk houden dus ging ik naar de bios. Toen ik mijn geheugen instelde op DDR2-533 was de verhouding 1:1, was ik vreemd vond omdat dram frequency dus 375 was.

Zoals gezegt word woensdag mijn Q6600 geleverd en ik zou die graag overklokken tot 3GHz, ik weet niet echt goed hoe ik hieraan moet beginnen. Ik dacht fsb 333 * 9 = 3GHz, maar hoe zit het dan met min ram geheugen, moet ik dat dat instellen op DDR2-667, theoretisch gezien wel maar ik weet niet zeker als mijn verhouding dan 1:1 zal zijn. Omdat ik het dus raar vind dat ik bij mijn E6320 DDR2-533 moet doen om 1:1 te hebben.

Wie weet raad ?

Mvg

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik dacht fsb 333 * 9 = 3GHz, maar hoe zit het dan met min ram geheugen, moet ik dat dat instellen op DDR2-667
:Y

Voor de rest snap ik niet veel van je verhaal maar dat zal wel aan mij liggen. ;)
Het meeste staat trouwens ook wel in de FAQ's. :)
PMG FAQ
RAM FAQ
Frequently Asked Questions TCA

O en welkom en zo. :w

[ Voor 27% gewijzigd door -The_Mask- op 02-11-2008 21:32 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
welja, als ik met mijn E6320 de fsb op 333 zet, en ram op DDR2-667, dan is de verhouding 4:5, vreemd. Als ik het op DDR2-533 zet is de verhouding 1:1. Vreemd toch ?

Grtz

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 03 november 2008 @ 21:48:
welja, als ik met mijn E6320 de fsb op 333 zet, en ram op DDR2-667, dan is de verhouding 4:5, vreemd. Als ik het op DDR2-533 zet is de verhouding 1:1. Vreemd toch ?

Grtz
Waarschijnlijk gaat die dan uit van de standaard FSB van 266MHz. ;)
Maar ken Abit mobo's voor de rest niet.

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Hier staat een leuke tutorial.
Werkte bij mij ook goed op de Q6600

http://www.hardware.info/..._2_Duo_overklok_tutorial/

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op maandag 03 november 2008 @ 23:12:
[...]

Waarschijnlijk gaat die dan uit van de standaard FSB van 266MHz. ;)
Maar ken Abit mobo's voor de rest niet.
mijn moederbord support idd geen 1333 mhz fsb, waarmee ik wil zeggen dat 266 standaard is en blijkbaar niet hoger kan. Ik moet wel toegeven dat als ik mijn pc overklok ik wel voel dat hij sneller is. Met andere woorden: een nieuw moederbord. pff

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 18:18:
[...]

mijn moederbord support idd geen 1333 mhz fsb, waarmee ik wil zeggen dat 266 standaard is en blijkbaar niet hoger kan.
Hij support het misschien officieel niet maar dit noem je dus overklokken. ;)
Ik moet wel toegeven dat als ik mijn pc overklok ik wel voel dat hij sneller is.
Hij is ook sneller. :P
Met andere woorden: een nieuw moederbord. pff
:+

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

zoals jullie mss wel weten krijg ik vandaag min Intel Core 2 Quad Q6600 (kentsfield). Mijn moederbord is Abit IB9 met P965 northbridge (die Q6600 en Q6700 dus support). Toen hij mijn huidige cpu vervangen had door de nieuwe begon de pc spontaan te piepen bij het aanleggen. Na heel wat zoeken vonden we de oplossing niet, alles stond standaard (dus niet overklokt) en de temperaturen waren goed, alles was correct aangesloten en mijn bios ID is 12, de update die er voorzorgt dat kentsfield cpu's goed werken. Toen we per ongeluk te lang wachten om nog eens naar de bios te gaan ,merkten we dat de computer (met windows vista 32 bit) opstarte. We konden windows perfect gebruiken, en windows herkende ook de cpu, (de bios herkende die natuurlijk ook). Toen we naar apparaatbeheer zijn gaan kijken bij processor zag ik 2x e6320 staan, en 2x q6600. We vonden dit raar dus hebben we E6320 twee keer installatie ongedaan gemaakt. Bij het opnieuw opstarten bleef hij nog altijd piepen maar bij processors stond nu 4x q6600. Bij taakbeheer zagen we dat hij wel degelijk de vier kernen gebruikte. Ik kon mijn pc stress testen zonder foutmeldingen, system stabiel.

Dan zijn we gestopt met zoeken en heeft hij de tuut functie uitgeschakeld. De pc werkt perfect maar eigenlijk zou hij constant moeten piepen. Wat is de oorzaak hiervan ?

Mvg

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:31
Manual boekje? Biep codes.

• Mhp
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-01 07:47

Mhp

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn Asus P5B bord na het plaatsen van de Q6600 ipv E6400. Op mijn MB kan ik middels een jumper de bios-instellingen volledig wissen als bijv. na een OC de pc niet meer opstart. Na deze reset werkte alles perfect zonder biepjes. Ken het Abit bordje niet, maar in de handleiding moet iets te vinden zijn

Verwijderd

Topicstarter
Mhp schreef op donderdag 06 november 2008 @ 11:21:
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn Asus P5B bord na het plaatsen van de Q6600 ipv E6400. Op mijn MB kan ik middels een jumper de bios-instellingen volledig wissen als bijv. na een OC de pc niet meer opstart. Na deze reset werkte alles perfect zonder biepjes. Ken het Abit bordje niet, maar in de handleiding moet iets te vinden zijn

Verwijderd

Topicstarter
oeps sorry, verkeerd knopje, kheb ook al eens de jumper van mijn moederbord op 2-3 gezet, tijdje gewacht en op 1-2 gezet, geen effect.

Ik moet wel bekennen, toen ik de q6600 plaatste, stond mijn bios nog in de overklokte versie van mijn e6320, dus fsb was 375, en de q6600 was multipilier 9, dus 3.3ghz, mss was dit de oorzaak maar ik denk het niet.

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-01 22:16
BIOS reset?

• Putyah
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-01 13:15
Ja haal eens de batterij uit je mobo voor 5 minuten en plaatst hem dan weer terug.

Verwijderd

Topicstarter
Putyah schreef op donderdag 06 november 2008 @ 16:53:
[...]

Ja haal eens de batterij uit je mobo voor 5 minuten en plaatst hem dan weer terug.
geen effect sorry

• martijn00
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-01 15:22
Heb je wel eerst de nieuwste bios geinstaleerd? vaak kan het zo zijn dat er een oude bios opzit die geen ondersteuning heeft voor nieuwere proccesoren.

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Al eens in de handleiding van je moederbord gekeken wat de beepjes betekenen?

Verwijderd

Topicstarter
de nieuwe bios heb ik niet, maar ik heb wel ID12 en dat is de bios update die het mogelijk maakt vista te installeren mbv een kentsfield processor, mss opnieuw installeren maar dat zou ik liever niet doen, ik heb al veel miserie gehoord over bios updates.

Ik heb ook al gekeken in de mobo handleiding maar daar staat er niets in van biepcodes of gelijkaardige stuff.

mvg

• Dick
  • Niet online
Nieuwe bios (ID15) kan je hier downloaden. Kan geen kwaad om het even te proberen, als je de update gewoon zo uitvoert als beschreven in de handleiding dan is de kans erg klein dat er iets mis gaat hoor. Het is natuurlijk niet gezegd dat het zal helpen maar you never know...

Schakel ook eens alle temperatuur/fan waarschuwingen ed. uit, misschien dat het daar ergens in zit?

[ Voor 10% gewijzigd door Dick op 06-11-2008 19:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
kingrichard47 schreef op donderdag 06 november 2008 @ 19:20:
Nieuwe bios (ID15) kan je hier downloaden. Kan geen kwaad om het even te proberen, als je de update gewoon zo uitvoert als beschreven in de handleiding dan is de kans erg klein dat er iets mis gaat hoor. Het is natuurlijk niet gezegd dat het zal helpen maar you never know...

Schakel ook eens alle temperatuur/fan waarschuwingen ed. uit, misschien dat het daar ergens in zit?
een stomme opmerking maar kheb geen floppy station, kzou evt investeren in een want voor 10€ kun je niet sukkelen.

vreemde opmerking, kheb eens gekeken als hij bij overklok nog steeds normaal doet.

Kheb de bus speed veranderd van 266 naar 333, en mutiplier van 9 naar 8. Na succesvolle startop geven meerdere programmas aan dat de multiplier 9 is en bijgevolg dat de klokspeed 3 ghz is. Een vreemd probleem.

Mvg

• Dick
  • Niet online
Heb je al eens met CPU-Z gekeken? Sommige programma's pakken gewoon de standaard multiplier ed. terwijl dit helemaal niet juist hoeft te zijn (bijv. coretemp doet dit), CPU-Z is wat dat betreft het betrouwbaarste.

Bios updaten kan je trouwens vaak ook doen vanaf een usb stick ;)
Pagina: 1