Toon posts:

Volle hardeschijf aankoppelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Er is vocht in mijn laptop gelopen, in de voeding. Deze gaat dus neit meer aan. Nu heb ik de HDD er uit gehaald en via een S-ATA - USB kabel aan gesloten aan mijn nieuwe laptop.

Nu herkend hij deze schijf niet gelijk, ik moet hem eerst initialiseren. Hij vraagt bij schijfbeheer wat voor partiitiestijl ik wil gebruiken, MBR of GPT.

Ik heb geen idee wat dit is, en ik wil niet dat ik een vekeerde keuze maak waardoor al mijn data verloren gaat.
Weten jullie wat ik moet doen?

Gr,
Niels

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-02 18:53

racoon

mooowwww

stop hem in een externe behuizing, sluit hem op je gewone pc aan en back up alles en installeer hem dan op je laptop.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ben je nu dan een nieuwe partitie aan het maken? Dat moet je sowieso niet doen. Beter is om er een recoveryprog voor te pakken en zo min mogelijk met je hdd te gaan doen, hoe meer je doet, hoe kleiner de kans wordt dat je iets terug kan vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen gewone pc, alleen een laptop...
Als ik een parititiestijl selecteer, wordt dan automatisch alles gewist ?

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-02 08:08
Laat hem alsjeblieft eerst nog even goed opdrogen. Daar gaan dagen overheen.

Daarna kun je hem (inderdaad het beste extern) aankoppelen. Niet initialiseren, formateren, partities aanmaken, partitiestijl selecteren, etc. Dat zijn allemaal schrijfbewerkingen die de data op je harde schijf kunnen slopen.

Algemeen dus: niet naar de schijf schrijven.

Feit dat hij vraagt om een partitiestijl zou kunnen betekenen dat er iets mis is met die schijf of de bestanden die erop staan. Dan wil je de schijf volledig houden zoals hij nu is, om ervoor te zorgen dat er in een later stadium nog zo veel mogelijk data vanaf gehaald kan worden. Ga je er nu op schrijven dan kun je heel goed wel is over die data heen schrijven.

Edit: Aan je post is te zien dat je niet goed weet wat je er mee aan doet / aan het doen bent. Als je data je lief is, zorg dan dat je de data eraf laat halen door iemand die er wel verstand van heeft. Er zijn bijvoorbeeld talloze data recovery bedrijven, maar met een Tweaker als kennis kom je vaak ook al een heel eind.

[ Voor 18% gewijzigd door Nijn op 02-11-2008 19:22 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 02 november 2008 @ 19:19:
Ik heb geen gewone pc, alleen een laptop...
Als ik een parititiestijl selecteer, wordt dan automatisch alles gewist ?
Zo te zien ben je die disk dan aan het partitioneren of niet? Als dat zo is dan ben je idd data aan het wissen.

Verwijderd

Topicstarter
nee ik ben nog niks aan het doen. die data is allemaal voor school en kan ik met geen mogelijkheid verliezen.
Ik koppel hem aan mn nieuwe laptop en vraagt of ik hem wil initialiseren. Ik verder nog geen acties ondernomen.

Maar het is dus niet mogelijk om de schijf zo aan te koppelen zonder er over heen te schrijven ?

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-02 08:08
Ja, dat is wel mogelijk, maar ik denk niet dat het verstandig is als jij hier zelf mee door gaat. Zoals het er nu naar uit ziet is het zeer zeker geen kwestie van stekkertje erin steken, Windows vertellen dat je een schijf hebt aangesloten en hopla hij staat erbij in Deze Computer met alle bestanden in tact.

Hier moet iemand bij komen die er wat vanaf weet.

Verwijderd

Topicstarter
Oké ... Is er wel een manier die te begrijpen is voor mij om de data over te zetten?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Neem de FAQs eens door: OM FAQ / Beleid, OM FAQ / Beleid
Pagina: 1