Toon posts:

Nieuwe videokaart +/- 150 euro

Pagina: 1
Acties:
  • 521 views

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag Tweakprofs,

Ik ben op zoek naar een nieuwe videokaart om mijn systeem een boost te geven.
Mijn eisen zijn far cry 2 en COD: World at war op hoogste detail spelen (1650x1080).

Nou had ik met eigen onderzoek al een kaart gevonden, namelijk de Ati radeon 4850.
Ik zie dat deze kaart vrij goed presteerd tegenover de anderen in zijn prijsklasse en erboven. Is het verstandig om deze nog aan te schaffen aangezien hij al een tijdje uit is? Of moet ik beter wachter op de nieuwe verbeterde serie van Ati ( of een eventueel antwoord van Nvidia)? Zeg niet dan kun je altijd blijven wachten, ik wil gewoon het beste voor mijn geld. Ook heb ik gelezen dat deze kaart goed is in crossfire, dat sluit ik niet uit als de prijs later is gezakt maar dan heb ik wel een single-slot koeler nodig. Op welke merken zit een single slot? En koelen sommige merken beter met een andere (dual-slot koeler) zodat er meer overklokruimte is?

Specs:
Core 2 duo e6600 2,4Ghz (binnenkort over 3Ghz)
2GB OCZ kit
ASUS p5b deluxe wifi
Ati Radeon x1900xt

Alvast bedankt voor jullie advies _/-\o_

Verwijderd

Far Cry 2 ga je op die resolutie en alles op High met maximaal 2x AA spelen. Bij 4x AA wordt het onspeelbaar. COD5 zal waarschijnlijk wel met 4xAA of meer draaien, met de HD4850.
Wat betreft de videokaart voor iets onder de 150 euro is de HD4850 idd de beste kaart nu.
Maar als je wacht komt er altijd wel een betere voor een betere prijs, maar dan kan je altijd wel blijven wachten. ;)

• Jokuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:11
Die 4850 is inderdaad een goeie! Maar dan raad ik je aan om eventjes 40/50 bij te sparen en te gaan voor een 4870.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Zie ook Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

En kijk hier in de pricewatch bij alle 4870's en dan de productspecificatiepagina opzoeken om te kijken of het een single of dual slotskoeler is. (en de 4850 in de PW)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:15
Jokuh schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 13:48:
Die 4850 is inderdaad een goeie! Maar dan raad ik je aan om eventjes 40/50 bij te sparen en te gaan voor een 4870.
Dat is toch al 1/3e meer ... Zo kun je ook altijd blijven doorgaan tot een 4870X2 / GTX 280. >:)

4850:
http://www.pcgameshardwar...?article_id=663817&page=4
Dat is met 4x AA, dus met 2x AA of zonder AA zal zeker lukken.

Kijk tevens even naar je geheugen... 2GB begint met spellen zoals Crysis, Far Cry 2 etc. al aardig vol te raken, mits niet vol.

[ Voor 7% gewijzigd door Paprika op 01-11-2008 18:16 ]

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik zou de goedkoopste hd4850 nemen en er een Arctic Cooling Accelero S1 REV2 koeler op kopen en er een 12cm op binden. Die sluit je dan weer aan op je moederbord (zodat je ook toeren kan regelen, kan niet in elke aansluiting, in te stellen in moederbord bios en asus probe).

zorg dat je de vrm van de videokaart goed koelt dmv koeler die erop zit eigen koelpasta op smeren of de blokjes die bij de artic koeler zit gebruiken (bij het progje gpu-z kan je zien hoe warm de boel wordt (memio = vrm)

kan crysis op 2x AA spelen op 1920x1200 met ong 30fps dus kan jij het ook cker.
Heb mijn 4850 wel op 765/2300mhz lopen.

ben je voor 150e klaar heb je een goede videokaart met een overklok mogelijkheid die goed koel blijft en lekker stil is.

hd4850
arctic s1 rev2
koelpast: arctic silver 5 of ceramique

Nukezone FTW

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Link is even gewoon naar het artikel in plaats van het plaatje, de site vind deeplinking niet leuk.

Overigens heb ik de ATi 4850 en heb ik ook Far Cry 2. Deze kaart (icm mijn E8400 en 4GB geheugen) kan dit makkelijk aan. Zoals gezegt lukt AA op 8x niet zo (bij mij crashte de PC zelfs, temperatuur te hoog). Maar zonder AA ziet het spel er ook erg gelikt uit moet ik zeggen.

CoD5: World at War is gewoon een mod op CoD4: Modern Warfare en ook dat draaid lekker op mijn PC.
Grafisch is wat dat betreft niet zo heel veel anders.

[ Voor 41% gewijzigd door CH4OS op 01-11-2008 14:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, duidelijk dus de 4850. Maar wat denken jullie over de toekomst? Verwachten jullie rond kerst een prijdaling van de 4850 (ivm nieuwe releases zodat crossfire aantrekkelijk word)?

Nog een vraag: Mijn moederbord is niet de nieuwste. En ik lees op verschillende webshops dat de kaart het beste loopt in een Pci-Express 2.0 slot. Zover ik weet heeft mijn moederbord nog een oud slot. Verlies ik hierdoor veel prestaties van de kaart?

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:15
GJtje schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 14:31:
[...]
Link is even gewoon naar het artikel in plaats van het plaatje, de site vind deeplinking niet leuk.
Gefixed, thanks.

Ik gebruik zelf geen PCI-E 2.0 met een 4870, dus dan moet een 4850 zeker wel gewoon goed presteren.

[ Voor 17% gewijzigd door Paprika op 01-11-2008 18:18 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:01

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 13:08:
Ik ben op zoek naar een nieuwe videokaart om mijn systeem een boost te geven.
Mijn eisen zijn far cry 2 en COD: World at war op hoogste detail spelen (1650x1080).

Nou had ik met eigen onderzoek al een kaart gevonden, namelijk de Ati radeon 4850.
Ik zie dat deze kaart vrij goed presteerd tegenover de anderen in zijn prijsklasse en erboven. Is het verstandig om deze nog aan te schaffen aangezien hij al een tijdje uit is? Of moet ik beter wachter op de nieuwe verbeterde serie van Ati ( of een eventueel antwoord van Nvidia)? Zeg niet dan kun je altijd blijven wachten, ik wil gewoon het beste voor mijn geld.
Toch is het wel zo, je kunt altijd blijven wachten. Op dit moment is de HD4850 gewoon een kaart met nagenoeg de beste prijs/prestatie verhouding.
Ook heb ik gelezen dat deze kaart goed is in crossfire, dat sluit ik niet uit als de prijs later is gezakt maar dan heb ik wel een single-slot koeler nodig. Op welke merken zit een single slot?
Voor dat soort vragen kun je beter de verkopende shop bellen, die kunnen je meer vertellen over het product dat ze verkopen.
En koelen sommige merken beter met een andere (dual-slot koeler) zodat er meer overklokruimte is?
Over alternatieve koelers op de HD48xx serie is genoeg op GoT gepost, kijk bijvoorbeeld eens de delen ervaringen topics door. Ook zijn er op het web reviews te vinden die de anders gekoelde kaarten tegen het licht houden.
Maar als je echt wilt overklokken ben je vaak toch aangewezen op het zelf monteren van betere koeling, met producten van bijvoorbeeld Arctic Cooling en anderen.
Maar wat denken jullie over de toekomst? Verwachten jullie rond kerst een prijdaling van de 4850 (ivm nieuwe releases zodat crossfire aantrekkelijk word)?
Koffiedik kijken is een vak apart ;)
Voor een beetje indicatie zou je kunnen gaan kijken of er al een releasedatum van de volgende serie kaarten bekend is, maar volgens mij komen die pas in Q1 2009.
Nog een vraag: Mijn moederbord is niet de nieuwste. En ik lees op verschillende webshops dat de kaart het beste loopt in een Pci-Express 2.0 slot. Zover ik weet heeft mijn moederbord nog een oud slot. Verlies ik hierdoor veel prestaties van de kaart?
Hier is ook ontzettend veel over geschreven, maak voortaan aub gebruik van de zoekfunctie en de geschreven historie van het ervaringentopic. Verlies is er voor zover ik weet nauwelijks tot niet.

Dit zijn dingen die nog prima zelf te beantwoorden zijn met wat zoeken, dit is allemaal veel vaker langsgekomen. Maar maak het ook niet te moeilijk voor jezelf door bijvoorbeeld te willen kijken naar de toekomst. Zo'n 4850 is waar voor je geld als je het mij vraagt. Heb niet voor niets zelf ook zo'n ding :+

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.