Advies: Welke DDL of DTS Connect kaart

Pagina: 1
Acties:

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:27

FutureCow

(C) FutureCow

Topicstarter
Ik heb al het een en ander gevonden maar het lukt mij nog niet om de knoop door te hakken. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het juiste advies.

Ik ben voor mijn HTPC op zoek naar een geluidskaart die Dolby Digital Live en DTS:Connect ondersteund. Dit zijn er tegenwoordig aardig wat.
Wat wil ik precies? Tijdens het afspelen van Muziek en Live TV dat het Stereo signaal via digitale uitgang naar mijn versterker gaat d.m.v. DTS:C/DDL een 5.1 weergave gecreerd wordt. En als ik een Film kijk met DD of DTS dat dit via S/PDIF passtrough zonder upmixen naar de versterker wordt gestuurd. Klinkt toch niet te veel eisend?

Waar heb ik al naar gekeken?
Er zijn een aantal geluidskaarten die eruit springen die dit kunnen doen. Ik heb er zelf al 1, namelijk de Club3d Theatron Agrippa. Deze maakt gebruik van een CMI8770 Chipset van C-Media. Volgens mij heeft C-Media deze allen verbannen want de eerste manden was het huilen met de pet op met de drivers voor vista. Er zijn toen een aantal nieuwe gekomen met verbeteringen. Maar het afgelopen half jaar heb ik niets meer gehoord of gezien. En het werkt nu nog niet naar behoren. Vaak last van gekke plopjes in het geluid(MCE opnieuw opstarten verhelpt dit dan). En ben bang dat hier geen nieuwe drivers meer voor komen.
Een andere opties is een Auzentech kaart. De X-plosion maakt gebruik van dezelfde CMI8770 chipset wat ik dus niet wil, dus zit je al vast aan een duurdere kaart.
Ik ben al wat wezen zoeken naar de CMI8788 chipset maar die is erg schaars.

Een andere opties is dan de ASUS Xonar D2(X). Erg goede kaart maar zonde als je alleen maar digitaal aansluit. Want het extra geld (bijna 100 euro extra) dat je er voor betaald is voor het Analoge gedeelte waar ik dus geen gebruik van maak. Drivers lijken bij deze kaart wel erg goed te zijn.
En als laatste is er natuurlijk de mogelijkheid om een ander moederbord te nemen. De ALC889a van Realtek maakt gebruik van DTS:C en DDL. Ik lees hier wel slechte berichten over aan het begin toen Vista uit kwam. Zijn deze ondertussen allemaal opgelost? Alleen Gigabyte maakt gebruik van deze chipset. ASUS heeft 3 andere een ALC662 kan er niet echt veel over vinden maar ondersteund wel DDL en DTS:C. of de ALC1200 maar deze ondersteund dit volgens mij niet. En is er nog een VIA chipset.

Mijn vraag is nu wat ik het beste kan doen?
- Op zoek naar een geluidskaart met CMI8788 (erg schaars, driver support toekomst?)
- Toch voor de duurdere Xonar (zonde van het geld)
- Een moederbord kopen met onboard DDL / DTS:C (maar welke chipsets zijn er nu goed)

Verwijderd

- Upgraden naar XP zodat je Agrippa wel goed werkt?

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-05 20:31
Ik heb sinds kort een Asus P5N7A-VM met daarop een Realtek ALC1200. DTS passthrough werkt goed vanaf een DVD (Vista 64 bit Mediacenter) maar verder heb ik nog geen 5.1 geluid uit mijn hometheatre setje kunnen krijgen met een optisch kabeltje.

Software probleempje of moet ik ook op zoek naar een dts:c of ddl kaartje?

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:27
Heeft je versterker geen upmix algoritme? Of anders prologic II. Dan heb je het hele DD live niet nodig maar voldoet een simpele digitale uitgang al.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• SoundWave729
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-03 21:43
Probeer eens de drivers van de Auzentech X-Plosion. Ze draaien perfect hier met m'n Club3d Theatron Agrippa.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Mijn Agrippa DTS draait prima (Vista 32) anders? Drivers zijn de laatste.

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-05 12:29
ShittyOldMan schreef op zondag 16 november 2008 @ 20:29:
Heeft je versterker geen upmix algoritme? Of anders prologic II. Dan heb je het hele DD live niet nodig maar voldoet een simpele digitale uitgang al.
EAX omgezet naar DD of DTS is wel merkbaar beter dan een stereosignaal omgezet naar Pro Logic II.
In het eerste geval zet je een surroundsignaal om naar een ander surroundsignaal.
In het tweede geval probeer je te bedenken wat de surround informatie zou kunnen zijn aan de hand van een stereosignaal.
PLII, CSII, Logic7 of Neo:6 zijn wel leuke oplossingen als je enkel een stereobron hebt, maar DD of DTS live verdient wel de voorkeur.

[ Voor 10% gewijzigd door mac1987 op 17-11-2008 00:11 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

mac1987 schreef op maandag 17 november 2008 @ 00:10:
[...]

EAX omgezet naar DD of DTS is wel merkbaar beter dan een stereosignaal omgezet naar Pro Logic II.
In het eerste geval zet je een surroundsignaal om naar een ander surroundsignaal.
In het tweede geval probeer je te bedenken wat de surround informatie zou kunnen zijn aan de hand van een stereosignaal.
Een stereo bron die door de DPLII versterker 5.1 wordt gemaakt zal mijns inziens meer "echt" klinken dan een EAX bron die daarna door een DD/DTS molen gehaald wordt. Volgens mij worden dan vertaalslagen gemaakt die nergens meer over gaan.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:27
mac1987 schreef op maandag 17 november 2008 @ 00:10:

PLII, CSII, Logic7 of Neo:6 zijn wel leuke oplossingen als je enkel een stereobron hebt, maar DD of DTS live verdient wel de voorkeur.
Echter gaat het hier om een HTPC en is het woord EAX of spellen niet gevallen. Als dat ook niet de bedoeling is van de htpc heb je aan een digitale uitgang nog steeds genoeg.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1