Toon posts:

Grafische Kaart, GX 260 of 4870

Pagina: 1
Acties:
  • 636 views

Verwijderd

Topicstarter
Hello Tweakers,

ik zit met een probleem, en hoop dat er mensen zijn met iets meer vertand van grafische kaarten als ik, en mij iets meer op weg kunnen helpen met het maken van een keuze.

Ik ben bezig met de laatste stap van het upgraden van mijn PC, de videokaart. Ik heb ondertussen alles vervangen en ik merk dat mijn huidige videokaart op het moment toch niet degene is die het nog lang vol gaat houden op het gebied van gamen.

Op internet heb ik wat verschillende kaarten opgezocht etc. en had een lijstje voor mezelf gemaakt, met de eisen en mijn budget en dergelijken.

Hier even alles op een rijtje wat ik van mij kaart verwacht en wat ik ervoor over heb:

-Op Game-gebied; ik ben geen hardcore gamer, ik speel op z'n tijd een spelletje zoals Medal of Honor, Call of Duty, FIFA09 en de Sims 2.

-Vista; Ik ben van plan binnenkort overtestappen op vista en wil daar toch wat grafische rekenkracht voor hebben. Mijn kaart zal het nu wel redelijk trekken, maar een beetje extra power zou toch wel fijn zijn!

-Adobe; Ik doe als hobby websites maken, en ben bezig om programma's als Flash en Photoshop onder de knie te krijgen, hiervoor wil ik ook wel dat mijn kaart het nodige in zijn macht heeft.

-Prijs; Als prijs, in mijn eerst keuzes ben ik van 175 euro tot 250 gegaan. Daar zatten wat mooie tussen en heb ik uiteindelijk 2 keuzes kunnen maken.

Voor ik verder ga, mijn specificaties van mij computer op dit moment:
Moederbord: Asus M3A78-EH(ATI Chipset)
Processor: AMD Quad 9750 2.4Ghz
Werkgeheugen: 1x 1GB Kingston 667, 1x 2GB Kingston 667

Voeding: 650 Watt Antec Earth Watts
Opslag: 1x Seagate 250GB, 1x Samsung 320GB
Videokaart: Nvidia 7600GS Silent

Op dit moment heb ik 2 kaarten waar ik mijn keuze niet uit kan maken, dat is de Nvidia 260GX en de ATI 4870(Club 3D). Ik van een collega begrepen dat de GX260 en de ATI 4870 allebei top kaarten zijn. En dat ik met mijn ATI chipset en AMD processor beter de ATI kaart kan halen, maar dat de GX260 beter is. Ik had al zitten zoeken op internet naar verschillende vergelijking sites en benchmarks maar daar weet ik ook niet heel veel wijzer uit.
Afgelopen week keek ik op de alternate site om de specificaties van beide kaarten te vergelijken.
En tot mijn verbazing waren er toch wel redelijk grote verschillen:

GX260: Alternate Nvidia GX260
Grafische Chip
Snelheid 576 MHz
Stream Processors 192
Shader-snelheid 1242 MHz
Shader Model 4.0
Full Screen Anti Aliasing tot 8 x
DirectX Versie 10
OpenGL Versie 2.1
Geheugen
Capaciteit 896 MB aanwezig
Type GDDR3
Snelheid 1998 MHz
Interface 448 bit
Ramdac
1. 400 Mhz
2. 400 Mhz

ATI 4870: Alternate, ATI 4870
Grafische Chip
Type ATI Radeon HD4870
Snelheid 750 MHz
Shader Model 4.1
DirectX Versie 10.1
OpenGL Versie 2.0
Geheugen:
Capaciteit 512 MB aanwezig
Type GDDR5
Snelheid 3600 MHz
Interface 256 bit
Ramdac:
1. 400 Mhz
2. 400 Mhz

Wat mij opvalt is dat bij de ATI de snelheid van de Grafische Chip, en het geheugen veel sneller ligt als bij de GX260. Maar dat bij de GX260 de geheugen interface bijna 2x zo veel is.
Ik vind het dan toch opmerkelijk dat de kaarten qwa punten heel dicht in de buurt van elkaar zitten.
Tom's Hardware Test Oct '08.

Mijn vraag is nu of jullie mij duidelijk kunnen uitleggen waar ik op moet letten bij grafische kaarten.
Ook zou ik graag van jullie een mening horen over wat jullie keuzen zou zijn, en of het prijs verschil (ATI 4870 = €249 & Nvidia GX260 = €269) het verschil waard is.

Alvast bedankt!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:03
HD4870 all the way!

Effe serieus:

HD4870:

Hoe hoger de resolutie en hoe meer detail, hoe beter hij scoort tov GTX260.
Is iets goedkoper, dus meer frames voor je euro.
Is meer toekomstgericht en zal het in de toekomst ook beter doen als een GTX260 (stond laatst artikel over "oude" ATI kaarten vs Nvidia kaarten en de ATI's zijn beter in de toekomst, bron weet ik effe niet meer)

Wordt vrij warm en verbruikt iets meer (alhoewel de 1gb versie minder verbruikt)

GTX 260:

Snel met minder detail
Aardig stil, koel en zuinig (relatief natuurlijk)
Overclocked aardig...

Ik zou persoonlijk de HD4870 nemen, maar dan wel de 1GB versie.
Is goedkoper dan de GTX 260, sneller en meer op de toekomstgericht.

Tip: neem de goedkoopste kaart die je vind, het enige verschil zit hem in de eventuele games die erbij zitten.
Tip2: koop een extra latje 2gb ram, dual channel kan al heel wat helpen...
;)

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Tesla MY RWD '24

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-05 07:37

Dani86

AeroGeek

Ik zeg de Ati HD4870, de meeste bang for buck. Op het internet staan genoeg vergelijkende reviews.
Je kan zelf zoeken naar 4870 vs GTX260 bijv.

Als je een GTX260 neemt, let goed op. Er zijn twee varianten in omloop, waaronder een nieuwere met een kleinere chip, die dus zuiniger+koeler is.

Heb je een AMD 780/790 chipset op je mobo zou ik voor Ati gaan om eventueel crossfire te kunnen gebruiken.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Verwijderd

Wat mij opvalt is dat bij de ATI de snelheid van de Grafische Chip, en het geheugen veel sneller ligt als bij de GX260. Maar dat bij de GX260 de geheugen interface bijna 2x zo veel is.
Je kan de Ati niet vergelijken met de Nvidia :) Beide bouwen hun grafische chip op hun eigen manier op, en bij elke chip is een andere eigenschap beter dan die voor de concurrent.

Ik zou voor de Ati gaan :)

Verwijderd

Dani86 schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 23:58:
Als je een GTX260 neemt, let goed op. Er zijn twee varianten in omloop, waaronder een nieuwere met een kleinere chip, die dus zuiniger+koeler is.

Heb je een AMD 780/790 chipset op je mobo zou ik voor Ati gaan om eventueel crossfire te kunnen gebruiken.
Het is geen kleinere chip, het is een chip met 216 ipv 192 shaders, maar meestal staat bij deze variant core 216 erbij :)

En daarbij kun je met een intel p965, 975x, p35, p45, x38/48 ook cf draaien, heb je ook nog het voordeel van overclocken, er zijn ook nog genoeg andere chipsets waarmee het kan, dus het is een aardig voordeel boven sli van nv, die sli-moederborden kosten meestal een aardig pak duiten, voor weinig extra's, of zelfs minder ;(

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2008 00:05 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Je hebt een hele lap text in de topicstart gezet, maar muv het luisteren naar je collega en kijken naar wat specs lijk je je niet echt in de materie verdiept te hebben. Specs zoals kloksnelheden of aantallen streamprocessoren/shaders zeggen namelijk alleen *binnen* een bepaald ontwerp iets. De HD4850 en HD4870 kun je prima op die zaken vergelijken, maar het is onzinnig om tussen ontwerpen (dus tussen HD4870 en GTX260) zo te kijken. Daarvoor kun je alleen met benchmarks een idee krijgen van hoe het zit - en dan zie je inderdaad dat gemiddeld genomen deze kaarten aardig in dezelfde buurt zitten.

Hoe kom je dan tot een keuze? Je eisen helder formuleren, niet alleen qua performance, maar ook qua verbruik/hitte en evt andere zaken die je belangrijk vindt, en mbt performance specifiek op zoek gaan naar benches in de apps die jij wilt draaien ermee.

Verdiep je daarin, dan kun je prima een keuze maken die op maat voor jou is :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.