• Bob16
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-05 17:58
Hallo,

Ik had een week geleden een rare vastloper. Ik was net een foto aan het uploaden, toen mijn pc vastliep. Toen ik op reset had gedrukt gebeurde er niks meer. Geen POST-screen, geen piepjes, enz.... Nu dacht ik dat het aan de videokaart lag, want die gaf twee rode lampjes (wat nog nooit zo was geweest). Nu zit er een andere videokaartin, maar hij doet het nog steeds niet. Ik heb al geprobeerd zo kaal mogelijk te starten, maar dat gaf geen resultaat. Zelfs als ik men geheugen er uit haal, piept men MB niet..... Wat kan dit zijn?

Specs:
MSI K9N Neo-F
AMD Athlon64 X2 4200
2x 1GB 667mhz geheugen
MSI RX 3850 OC
Maxtor IDE 80 GB schijfe :9
Samsung DVD fikkertje
4-tal fans

Bob16

Ik zie nu net dat Killzone zo ongeveer hetzelfde probleem blijkt te hebben... Ik heb de de troubleshooter al doorgenomen en ik heb de pc ook al meerdere malen kaal opgestart maar allemaal zonder resultaat :?

[ Voor 12% gewijzigd door Bob16 op 30-10-2008 22:33 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Begin eens bij de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, en ga testen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zag dat je een aantal maanden geleden al een topic over had geopend: PC start niet door, is dit nog steeds hetzelfde probleem?

In ieder geval, daar wordt je ook gewezen op de troubleshooter, belangrijk is dat je exact aangeeft waar je vastloopt met de troubleshooter, daar lees ik helaas nog weinig van terug. Post deze info wel even, anders dan is het topic weinig zinvol?

• Bob16
Gelukkig is het topic van een paar maanden geleden al opgelost en dat is nu iig niet het probleem.

Wat de troubleshooter betreft, Ik heb een Xilence 450 watt voeding. Deze heeft het al zo'n 2 jaar probleemloos gedaan dus daarom acht ik de kans dat die kapot is ook klein (de fans draaien btw). Dan mijn MB. Hij piept niet (ook niet zonder geheugen), geen Post-screen dus ook geen mogelijkheid om in de Bios te komen. Alle lampjes enzo doen het wel. Ik verdenk op het moment dan ook mijn MB...

Bob16

[ Voor 4% gewijzigd door Bob16 op 30-10-2008 22:58 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als iets eerder gewerkt heeft is dat natuurlijk geen garantie dat het nu nog steeds werkt. Vervang het dus eens en post gelive de resultaten :)

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Bob16 schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 22:57:
Gelukkig is het topic van een paar maanden geleden al opgelost en dat is nu iig niet het probleem.

Wat de troubleshooter betreft, Ik heb een Xilence 450 watt voeding. Deze heeft het al zo'n 2 jaar probleemloos gedaan dus daarom acht ik de kans dat die kapot is ook klein (de fans draaien btw). Dan mijn MB. Hij piept niet (ook niet zonder geheugen), geen Post-screen dus ook geen mogelijkheid om in de Bios te komen. Alle lampjes enzo doen het wel. Ik verdenk op het moment dan ook mijn MB...

Bob16
Hmm, kan me in deze gedachtengang niet erg vinden. "Mijn auto loopt al 2 jaar prima, dus die zal nu ook wel niet stuk gaan." :)

Wat de troubleshooter vooral doet, IMHO, is wat systematiek aanbrengen. Dat zie je toch dikwijls ontbreken. "Wat kan dit zijn?" is een vraag die je doorgaans, door systematisch te testen, gewoon zelf kunt beantwoorden. Bijv:

Nu dacht ik dat het aan de videokaart lag, want die gaf twee rode lampjes.

Pak er dus het boekje van je video-kaart eens bij. Want wat betekenen die rooie lampjes? Overspanning wellicht? Ook al werkt je mobo met een andere video-kaart ook niet, die lampjes zijn vooralsnog je eerste clue; daar zou ik dus eens beginnen te zoeken. Goeie kans, overigens, dat je toch bij je voeding uitkomt (vooral omdat je mobo kennelijk helemaal geen sjoege meer geeft). Maar goed, ook dat moet je gewoon door systematisch elimineren uitsluiten (of aanwijzen) als oorzaak.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Bob16
Daar heb je zeker gelijk in. Ik ga dan ook maar eens een nieuwe voeding kopen.

Hartelijk dank alvast

Bo

Maar voordat ik dat doe:P, Ik vind het wel vreemd dat de fans wel gaan draaien. Ook de Pwr. LED brand en de hdd- en dvd fikker LED gaan kortstondig aan....

[ Voor 42% gewijzigd door Bob16 op 30-10-2008 23:44 ]

Verwijderd

Niet meteen conclusies trekken, je kan zeker een hypothese aannemen, maar die kan net zo goed ook snel ongeldig blijken.
Daarom systematiek, scheelt werk en centen. Gebruik idd aanwijzigen zoals lampjes, maar trek niet je eigen conclusie, zoek het idd op in handleiding of google.

Ik zou ook eerst de voeding eens vervangen, als het kan niet meteen een nieuwe kopen, of vragem of je kunt testen of meenemen naar winkel en in de zaak voeding aansluiten. Kan zo kapot gaan na 2 jaar hoor. Sterker nog waarom denk je dat alle met 3 jaar garantie voedingen duurder zijn dan die met 1 of 2 jaar garantie er op. ;)
Zou gaat een Antec smartpower gewoon kapot door kortsluiting met het inpluggen van de stekker.

mobo, geheugen, cpu, videokaart, voeding moet leven.

Owja vergeten fans kunnen gerust gaan draaien hoor..zegt niks..kan ook je mobo zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2008 00:14 ]

• Bob16
Ik heb zojuist mijn voeding in de pc van mijn broertje gehangen en raad eens, hij startte op. Ook de voltages vielen ruim binnen de acceptabele marges. De voeding is dus het probleem niet. Ik heb net ook de CMOS gecleared. Helaas zonder resultaat. (ik heb het zowel op de jumper manier, als op de batterij manier geprobeerd.) Zou het nu het MB zijn? (ik zal kijken of ik de hele mikmak even in men broertjes pc kan prikken, maar waarschijnlijk niet)

Bo

Ik heb nu men RX 3850, 2 GB geheugen en men voeding in de pc van mijn broetje gezet en alles werkt.... De CPU heb ik dus nog niet getest maar het lijkt me sterk dat juist die kapot is. Een nieuw MB dan maar???

[ Voor 18% gewijzigd door Bob16 op 01-11-2008 19:14 ]

Verwijderd

Je moet eerst 100% zeker weten welk onderdeel of welke onderdelen het zijn. Een voeding kun nog wel kopen bijvoorbeeld, die kun over het algemeen in iedere toekomstige PC zetten, maar met een mobo of CPU heb je toch minder mogelijkheden. Ik bedoel, dat zou toch zonde zijn van je geld als het overbodig blijkt.

Je weet iig al heel wat meer en wat er nu overblijft.

• Bob16
Ik heb zojuist het laatste onderdeel weg kunnen strepen. De processor. Deze deed het namelijk perfect in het MB van mijn broertje. Wat het dus inmiddels NIET is:

Processor
Geheugen
Videokaart
Voeding

Wat er dus overblijft is men MB.... Ik denk dat ik maar een MSI K9N Neo-F V3 ga halen. Ik had een MSI K9N Neo-F revisie 1. Hopelijk blijft deze langer leven. Nu heb ik alleen even een vraagje. Ik las op de Nvidia website dat de Nforce 560 chipset 19 PCI-Expr. lanes heeft in tegenstelling tot de 20 van men vorige Nforce 550 chipset. Heeft dit voor mij nadelige gevolgen? in prestatie?

Bo

[ Voor 4% gewijzigd door Bob16 op 02-11-2008 19:38 ]

• Bob16
Het werkt allemaal weer :*) :*) MB vervangen en het werkte direct. Wat er met de oude gebeurd is........
Pagina: 1