Geen ATI Mobility HD 3200 & 3650 XP Drivers?

Pagina: 1
Acties:

• 4AMD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-01-2022
Op een Fujitsu Siemens Amilo Xa 3530 Notebook heb ik Windows XP Professional geïnstalleerd. Dit werkt prima, tot ik drivers voor de ATI Mobility Radeon HD 3200 en(/of) 3650 installeer. De installatie meldt geen problemen en wil opnieuw opstarten, maar zodra ik dat doe krijg ik na het Windows XP opstartscherm geen beeld meer (het notebookscherm staat wel aan, maar het beeld blijft zwart). Wanneer ik de drivers in veilige modus verwijder kan ik weer normaal opstarten.
In Apparaatbeheer staat direct na de installatie van de driver, maar voor het opnieuw opstarten (omdat ik dan dus geen beeld krijg), de volgende foutmelding bij onderstaande drie apparaten:
Windows kan het apparaatstuurprogramma voor dit apparaat niet in het geheugen laden. Mogelijk is het stuurprogramma beschadigd of het ontbreekt. (Code 39)
Beeldschermadapters
  • ATI Mobility Radeon HD 3650
  • ATI Radeon HD 3200 Graphics
Human Interface Devices
  • Winbond CIR Transceiver
Dit probleem lijkt op het probleem uit dit topic, alleen lossen geen van de daarin genoemde mogelijke oplossingen het probleem op.
  1. Op de ATI site staan bij drivers geen van beide ATI Mobility Radeons genoemd (algemene informatie staat er wel), maar door de niet-Mobility driver worden ze (in ieder geval qua naam en compatibiliteit) automatisch goed herkend.
  2. De Mobility Driver (ook de meest recente versie) zegt geen driver voor de hardware te hebben.
  3. Het al dan niet gebruiken van de ATI Mobility Modder (waar de ATI Mobility Radeon HD 3650 wel maar de ATI Mobility Radeon HD 3200 niet wordt genoemd bij ondersteunde hardware) maakt geen verschil.
  4. De gebruikte driverversie (de nieuwste of een oudere) maakt niet uit.
  5. De driver voor maar een van beide (dus alleen de onboard HD 3200 of losse HD 3650) installeren (en de andere op "Videocontroller (VGA-compatible)" laten staan) maakt geen verschil.
  6. De fabrikant van de notebook vragen helpt niet (Fujitsu Siemens kwam niet verder dan "XP ondersteunen wij niet") en op de site staan geen drivers (zelfs niet voor Vista).
  7. De Windows Vista driver gebruiken werkt niet.
  8. Onder het meegeleverde Windows Vista Home Premium werkt het wel, dus het is geen hardwareprobleem.
Hierdoor werken de grafische chips en de infraroodontvanger dus niet in Windows XP.
Iemand een oplossing? :?

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 00:52
Edskes schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 16:21:
Dit werkt prima, tot ik drivers voor de ATI Mobility Radeon HD 3200 en(/of) 3650 installeer.
De HD 3200 is geen mobile. Je moet hiervoor de gewone onboard videokaart drivers gebruiken. Deze kan je hier downloaden http://game.amd.com/us-en...t.aspx?p=xp/integrated-xp

• 4AMD
THE_FIREFOX schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 16:28:
De HD 3200 is geen mobile. Je moet hiervoor de gewone onboard videokaart drivers gebruiken.
Die drivers heb ik ook geprobeerd, maar daarbij trad exact hetzelfde probleem op.

• THE_FIREFOX
Edskes schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 16:58:
[...]
Die drivers heb ik ook geprobeerd, maar daarbij trad exact hetzelfde probleem op.
Wat gebeurt er als je die onboard drivers direct installeer met behulp van de inf file ipv gebruik te maken van de installer?

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Werkt Hybrid crossfire niet alleen op Windows Vista en wordt het gewoon niet ondersteund onder XP? Dat zou namelijk een hoop verklaren. Als je een beetje googelt op die combinatie, kom je daar wel het een en ander over tegen.

• THE_FIREFOX
anton121 schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 22:03:
Werkt Hybrid crossfire niet alleen op Windows Vista en wordt het gewoon niet ondersteund onder XP? Dat zou namelijk een hoop verklaren. Als je een beetje googelt op die combinatie, kom je daar wel het een en ander over tegen.
Dat klopt, hybrid crossfire is alleen beschikbaar onder vista. Dan moet het toch mogelijk wezen om ze te installeren maar dan zonder de functionaliteit van crossfire?

• 4AMD
THE_FIREFOX schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 20:09:
Wat gebeurt er als je die onboard drivers direct installeer met behulp van de inf file ipv gebruik te maken van de installer?
Helaas precies hetzelfde (dus ook een zwart scherm na de reboot).
anton121 schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 22:03:
Volgens dit nieuwsbericht werkt het onder XP wel met twee GPU's (alleen niet met meer dan twee GPU's).
THE_FIREFOX schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 22:55:
Dan moet het toch mogelijk wezen om ze te installeren maar dan zonder de functionaliteit van crossfire?
Deze keuze wordt nooit geboden. Zelfs een van beide los werkend krijgen lukt niet.

• THE_FIREFOX
Wat gebeurt er wanneer je hem aansluit op een extern scherm ?

• 4AMD
THE_FIREFOX schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 08:11:
Wat gebeurt er wanneer je hem aansluit op een extern scherm ?
Na het Windows XP opstartscherm vindt de externe monitor dat hij geen signaal meer krijgt.

• THE_FIREFOX
Kan je het apparaatinstantie-id van beide apparaten hier posten? Je kan de id vinden bij de eigenschappen van de kaart onder de tabblad Details in apparaatbeheer.

Verwijderd

Ook achterlijk?

ZIe hier wat ati zelf schijft

Introducing ATI Hybrid Graphics Technology
ATI Hybrid Graphics is a ground-breaking technology featuring multi-GPU performance capabilities, automatic power state adjustment for power-savings, and multi-display functionality. This AMD platform technology enhances the user experience by combining an AMD 780 Chipset with integrated graphics and a discrete ATI Radeon™ HD 3000 Series or ATI Mobility Radeon™ HD 3000 Series GPU so they work co-operatively yet independently of each other to bring enhanced gaming performance, productivity and platform power efficiency to the mainstream PC. ATI Hybrid Graphics includes the following technologies:

Jij heb een ati 3200 plus een ati 3650.
Dit zal niet moeten werken samen .
Alleen de ati 3400serie of 2400serie kan gecombineert worden met onbourd

• 4AMD
THE_FIREFOX schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 16:00:
Kan je het apparaatinstantie-id van beide apparaten hier posten? Je kan de id vinden bij de eigenschappen van de kaart onder de tabblad Details in apparaatbeheer.
Apparaatinstantie-id ATI Radeon HD 3200 Graphics @ PCI-sleuf 13 (PCI-bus 1, apparaat 5, functie 0):
PCI\VEN_1002&DEV_9612&SUBSYS_C08D1734&REV_00\4&2535E279&0&2808

Apparaatinstantie-id ATI Mobility Radeon HD 3650 @ PCI-sleuf 2 (PCI-bus 2, apparaat 0, functie 0):
PCI\VEN_1002&DEV_9591&SUBSYS_C09D1734&REV_00\4&2770B40E&0&0010

• THE_FIREFOX
Verwijderd schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 19:44:
Ook achterlijk?

ZIe hier wat ati zelf schijft

Introducing ATI Hybrid Graphics Technology
ATI Hybrid Graphics is a ground-breaking technology featuring multi-GPU performance capabilities, automatic power state adjustment for power-savings, and multi-display functionality. This AMD platform technology enhances the user experience by combining an AMD 780 Chipset with integrated graphics and a discrete ATI Radeon™ HD 3000 Series or ATI Mobility Radeon™ HD 3000 Series GPU so they work co-operatively yet independently of each other to bring enhanced gaming performance, productivity and platform power efficiency to the mainstream PC. ATI Hybrid Graphics includes the following technologies:

Jij heb een ati 3200 plus een ati 3650.
Dit zal niet moeten werken samen .
Alleen de ati 3400serie of 2400serie kan gecombineert worden met onbourd
Leuk dat fujitsu siemens er reclame voor maakt. Denk je echt dat ze iets op de markt zetten wat niet (samen)werkt. Zie onderstaande quote.
AMD PowerXpress™ technology
ATI PowerXpress™ enables you to dynamically switch in real time between the ATI Mobility Radeon™ HD 3650 dedicated graphics and the onboard graphics.
Experience superior discrete graphics performance while plugged in or switch to energy efficient integrated graphics when mobile in order to extend the battery life.
@Edskes.
kan je alleen de HD3200 installeren en gelijk na de installatie (zonder reboot) de Mobile HD3650 uitschakkelen in apparatenbeheer?

• 4AMD
THE_FIREFOX schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 01:19:
kan je alleen de HD3200 installeren en gelijk na de installatie (zonder reboot) de Mobile HD3650 uitschakkelen in apparatenbeheer?
Ja, dat kan. Dat had ik zelfs al geprobeerd, maar ook toen kreeg ik na de reboot niets anders dan zwart beeld.

• 4AMD
Aan dat plaatje van AMD te zien moet het onder Windows XP kunnen draaien (Check het scherm). :)

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/amd_hybrid_graphics_550.jpg

Alleen werkt het (bij mij) dus niet...

• THE_FIREFOX
Edskes schreef op zondag 02 november 2008 @ 10:20:
Aan dat plaatje van AMD te zien moet het onder Windows XP kunnen draaien (Check het scherm). :)

[afbeelding]

Alleen werkt het (bij mij) dus niet...
Misschien moet je contact opnemen met ATI. Misschien kunnen ze je helpen. Mocht het lukken, wil ik graag weten wat het was :)

EDIT: Het schijnt mogelijk te zijn in CAT 8.8 (http://forums.amd.com/gam...catid=261&threadid=100292)

[ Voor 11% gewijzigd door THE_FIREFOX op 02-11-2008 18:02 ]

• 4AMD
THE_FIREFOX schreef op zondag 02 november 2008 @ 18:00:
Het schijnt mogelijk te zijn in CAT 8.8
Ik heb alle versies geprobeerd, waaronder Catalyst 8.8, maar ze hadden allemaal het "zwart scherm na herstart"-probleem.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:54
Ik denk dat mensen hier wat dingen in de war houden:

1. Crossfire: Het laten samenwerken van 2 (of meer) videokaarten

2. Hybrid Crossfire: Idem ^^

3. PowerXpress: Het uitschakelen van de externe videokaart om over te stappen op de integrated HD 3200.

1 en 2 zijn hier niet van toepassing. 3 echter wel. Ik kan me voorstellen dat de PowerXpress optie alleen werkt onder Vista en daar zal hem ook direct je probleem liggen. Je laptop kan tussen de 2 kaarten schakelen zonder dat jij dit merkt. Dit kan echter alleen onder Vista voor zover ik weet. Ik denk dat het probleem ergens in de switch zit. Misschien wordt geboot op de HD3200 en wordt geschakeld naar de HD 3650 in XP. Echter zal een dergelijke gebeurtenis ongetwijfeld voor problemen zorgen.

Kijk eens of je BIOS geen legacy mode heeft en zoek anders eens met google voor meer info over PowerXpress en Windows XP.

Verwijderd

ATI PowerXpress™ Technology (Available on notebook PCs using Windows Vista® OS)
ATI PowerXpress™ dynamically switches (no reboot required) in real time between an ATI Mobility Radeon™ HD 3400 series graphics processor and an integrated graphics processor. Experience superior discrete graphics performance while plugged in, or switch to energy efficient integrated graphics when on-the-go to help extend battery life.

ATI PowerXpress™ Technology (Available on notebook PCs using Windows Vista® OS) ... and is not available with Windows® XP operating system.

ALs je alleen wilt game onder windows vista
Installeer dan windows vista basic .
Deze is minder cpu en geheugen belastent omdat veel onzin niet word geladen zoals bij widows vista premium. (extra software en rommel)

Je mag met jouw windows primium licentie ook windows vista basic installeren.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2008 22:04 ]

• 4AMD
GENETX schreef op zondag 02 november 2008 @ 20:13:
Ik denk dat mensen hier wat dingen in de war houden:

1. Crossfire: Het laten samenwerken van 2 (of meer) videokaarten

2. Hybrid Crossfire: Idem ^^

3. PowerXpress: Het uitschakelen van de externe videokaart om over te stappen op de integrated HD 3200.

1 en 2 zijn hier niet van toepassing. 3 echter wel. Ik kan me voorstellen dat de PowerXpress optie alleen werkt onder Vista en daar zal hem ook direct je probleem liggen. Je laptop kan tussen de 2 kaarten schakelen zonder dat jij dit merkt. Dit kan echter alleen onder Vista voor zover ik weet. Ik denk dat het probleem ergens in de switch zit. Misschien wordt geboot op de HD3200 en wordt geschakeld naar de HD 3650 in XP. Echter zal een dergelijke gebeurtenis ongetwijfeld voor problemen zorgen.

Kijk eens of je BIOS geen legacy mode heeft en zoek anders eens met Google voor meer info over PowerXpress en Windows XP.
Het BIOS heeft geen legacy mode. Het lijkt erop dat door PowerXpress zowel de ATI Mobility Radeon HD 3650 als de ATI Radeon HD 3200 niet onder Windows XP kunnen werken, laat staan dat ze samen kunnen werken zoals ze in Windows Vista doen.

De conclusie is dus dat Windows XP prima op de Fujitsu Siemens Amilo Xa 3530 Notebook werkt, op de grafische chips en infrarood na, en dat met Windows Vista alle hardware te gebruiken is.

• odelay
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:25
Edskes: even een vraag, is dit uiteindelijk nog gelukt of is het toch niet mogelijk XP op een Xa 3530 te draaien?

thx

• 4AMD
odelay schreef op zondag 08 maart 2009 @ 21:09:
Edskes: even een vraag, is dit uiteindelijk nog gelukt of is het toch niet mogelijk XP op een Xa 3530 te draaien?

thx
Technisch gezien kun je XP native draaien, maar aangezien je dan met de standaard Microsoft drivers zeer beperkte grafische mogelijkheden hebt (alleen 2D, geen video-acceleratie, lage resolutie, etc.) is dit praktisch gezien niet nuttig.

Momenteel gebruik ik Windows Vista, waarin ik Windows XP draai via een virtuele machine op momenten dat ik liever XP gebruik. Grafisch kun je op deze manier gebruik maken van meer mogelijkheden dan wanneer je XP native draait (je kunt gewoon in elke willekeurige gewenste resolutie werken, etc.).
Aangezien de Amilo Xa 3530 een snelle notebook is, valt er zelfs in een geëmuleerd besturingssysteem prima mee te werken.
Pagina: 1