Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds enkele jaren ben ik in het bezit van een Compaq Presario SR1617NL.

Ik loop de laatste maanden tegen het probleem aan dat ik geen sata aansluitingen meer heb, ik wil dit graag oplossen door een nieuwe moederbord te kopen.

Ik heb al veel op google gezocht en door de revieuws van tweakers.net heen gebladerd/gelezen, echter ben ik onervaren en heb ik geen idee waar ik op moet letten.

kunt u mij vertellen waar ik op moet letten met mijn pc? moet ik een compaq moederbord kopen, of een bepaald merk moederbord?

met vriendelijke groet.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Welkom op GoT, het is echter wel de bedoeling dat je zelf dingen uitzoekt, zie o.a. PMG FAQ

Je gaat (neem ik aan) ook niet naar een autoforum en vragen 'ja ik heb een Peugeot en ik hij rijdt niet zo lekker, welke auto raden jullie mij aan die wel lekker rijdt?'

Verwijderd

Topicstarter
Lekkere Kwal schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 15:11:
Welkom op GoT, het is echter wel de bedoeling dat je zelf dingen uitzoekt, zie o.a. PMG FAQ

Je gaat (neem ik aan) ook niet naar een autoforum en vragen 'ja ik heb een Peugeot en ik hij rijdt niet zo lekker, welke auto raden jullie mij aan die wel lekker rijdt?'
zoals je al ziet heb ik mijn licht al laten schijnen over de moederborden(zowel op tweakers ) als op google, maar zonder te weten waar ik eigelijk naar opzoek ben, is het lastig om een moederbord te kiezen.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Lekkere Kwal schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 15:11:

Meer van: "Ik wil graag lederen bekleding. Welke auto raden jullie me aan?" Daar kan natuurlijk niemand iets mee, de TS incluis! Koop dan desnoods een SATAII kaartje voor een paar euro.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-05 07:53

BHQ

How about een PCI kaartje met SATA-aansluitingen?

• albatross
Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 15:13:
[...]
(...) zonder te weten waar ik eigelijk naar opzoek ben, is het lastig om een moederbord te kiezen.
Zonder te weten waar jij eigelijk naar opzoek bent, is het voor ons honderd keer zo lastig om een moederbord te kiezen! :)

[ Voor 13% gewijzigd door albatross op 30-10-2008 15:16 ]

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Topicstarter
albatross schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 15:15:
[...]

Zonder te weten waar jij eigelijk naar opzoek bent, is het voor ons honderd keer zo lastig om een moederbord te kiezen! :)
ik zou gewoon graag willen weten welke dingen absoluut op het nieuwe moederbord aanwezig moeten zijn, zodat het op mijn systeem werkt.

En aan de hand daarvan zelf een moederbord uitzoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2008 15:18 ]

• Pinjataaa
  • Laatst online: 09:53

Pinjataaa

Hit me!

hoi pim,

Ik denk dat je beter een PCI Sata kaartje kan kopen van bijvoorbeeld Conceptronic.
kijk maar eens in de Pricewatch :)
http://tweakers.net/price...eMin=0&scoreMax=5&x=0&y=0

Verwijderd

Topicstarter
Pinjataaa schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 15:17:
hoi pim,

Ik denk dat je beter een PCI Sata kaartje kan kopen van bijvoorbeeld Conceptronic.
kijk maar eens in de Pricewatch :)
http://tweakers.net/price...eMin=0&scoreMax=5&x=0&y=0
ik heb het op irc gehad over een pci sata kaart, en dat gaat niet gebeuren, ik hou niet van lappendekens en ik heb nu het geld voor een nieuw moederbord(heb maximaal 450 euro gereserveerd ).

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:40
het zou ook leuk zijn als je verteld welk socket etc je hebt.... moederborden zonder sata zijn meestal vrij oud. dan kunnen we je al een stuk beter helpen. ik ga trouwens mee met de mensen hier boven me, een pci insteek kaartje wordt het makkelijkst.

• albatross
Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 15:16:
[...]

ik zou gewoon graag willen weten welke dingen absoluut op het nieuwe moederbord aanwezig moeten zijn, zodat het op mijn systeem werkt.

En aan de hand daarvan zelf een moederbord uitzoeken.
Ja, maar dat is dus het punt: "welke dingen absoluut op het nieuwe moederbord aanwezig moeten zijn" is een tamelijk relatief begrip. Is firewire een must? Of een quad-core? Moet het per se een SLI bord wezen? Etc. Begrijp je? Het is voor ons natuurlijk onmogelijk te weten wat jouw wensen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
albatross schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 15:20:
[...]

Ja, maar dat is dus het punt: "welke dingen absoluut op het nieuwe moederbord aanwezig moeten zijn" is een tamelijk relatief begrip. Is firewire een must? Of een quad-core? Moet het per se een SLI bord wezen? Etc. Begrijp je? Het is voor ons natuurlijk onmogelijk te weten wat jouw wensen zijn.
dat zijn allemaal luxe dingen, die ik zelf moet uitzoeken, ik bedoel meer dingen die persee nodig zijn, om op mijn systeem, met mijn hardware te kunnen werken.
Processor

Type: AMD Athlon 64 3400+

64-bit Computer: Ja

Aantal geïnstalleerd: 1

Max. aantal ondersteund: 1

Ram

Grootte geïnstalleerd: 1 GB

Technologie: DDR SDRAM

Model: DIMM 184-pins

Moederbord

Chipsettype: ATI Radeon Xpress 200

Graphics controller

Type: PCI Express x16 - insteekkaart

Grafische processor/leverancier: NVIDIA GeForce 6200 SE TurboCache voor 256MB

Videogeheugen: Lokale TurboCache

Audio output

Type: Geluidskaart - geïntegreerd

Uitvoermodus geluid: 5.1 kanaalsurround

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2008 15:24 ]

• albatross
Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 15:19:
[...]

ik heb het op irc gehad over een pci sata kaart, en dat gaat niet gebeuren, ik hou niet van lappendekens en ik heb nu het geld voor een nieuw moederbord(heb maximaal 450 euro gereserveerd ).
Je zou zeker eens rond kunnen kijken voor een nieuw bordje. Altijd leuk, natuurlijk. Maar voor ca. 10 euro heb je een prima SATAII insteek-kaartje, en ik denk dat dat vooraslnog toch de beste oplossing voor je is. Immers, nieuw mobo betekent ook nieuwe CPU (ten minste, lijkt me aannemelijk), nieuw geheugen, etc. En dan is 450 euro ineens toch niet zo veel meer. :)

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Waarom vermeld je dan niet welke hardware er precies in je systeem zit, wij werken toch niet bij Compaq? Of verwacht je dat wij gaan uitzoeken wat er precies in dat systeem werd geleverd (en bestaat er maar 1 variant van dat systeem?)?

Sorry voor de wellicht wat onbehulpzame houding, maar dat is een gevolg van de 'dat laat ik aan jullie over'-houding die je zelf toont.

Verwijderd

Topicstarter
Lekkere Kwal schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 15:24:
Waarom vermeld je dan niet welke hardware er precies in je systeem zit, wij werken toch niet bij Compaq? Of verwacht je dat wij gaan uitzoeken wat er precies in dat systeem werd geleverd (en bestaat er maar 1 variant van dat systeem?)?

Sorry voor de wellicht wat onbehulpzame houding, maar dat is een gevolg van de 'dat laat ik aan jullie over'-houding die je zelf toont.
zie boven je.

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Ah nu staan er wel specs, wel dat wordt moeilijk upgraden want de meeste hardware (op de videokaart na) is te verouderd voor een nieuw mobo. Dan ben je beter uit met een los SATA2 kaartje.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 15:22:
[...]

dat zijn allemaal luxe dingen, die ik zelf moet uitzoeken, ik bedoel meer dingen die persee nodig zijn, om op mijn systeem, met mijn hardware te kunnen werken.

[...]
Post dan eens de specs van je systeem? Dat lijkt me wel zo handig... 8)7

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

Topicstarter
MensionXL schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 15:27:
[...]

Post dan eens de specs van je systeem? Dat lijkt me wel zo handig... 8)7
kijk eens een paar post omhoog.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-05 16:34

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Maar goed, met € 450,- budget voor een nieuw moederbord, nieuwe processor, nieuw geheugen en eventueel een nieuwe voeding moet je er toch wel uit kunnen komen denk ik...

Misschien heb je dan zelfs je grafische kaart niet meer nodig, omdat er tegenwoordig ook mooie onboard oplossingen zijn.

Tip: kijk eens in de pricewatch hier op tweakers!

/edit:
Uit je opmerkingen concludeer ik dat je niet zo ervaren bent met computers; besef je wel dat met nieuwe hardware, je ook 'vast' zit aan een nieuwe Windows-installatie! Je zult dus eerst al je oude data moeten back-uppen (schrijf je dat zo???) door de schijf aan een andere pc te hangen...

[ Voor 32% gewijzigd door Icephase op 30-10-2008 15:31 ]

• albatross
Lekkere Kwal schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 15:26:
Ah nu staan er wel specs, wel dat wordt moeilijk upgraden want de meeste hardware (op de videokaart na) is te verouderd voor een nieuw mobo. Dan ben je beter uit met een los SATA2 kaartje.
Inderdaad, daar was ik al bang voor. Socket 939 bordjes worden niet meer gemaakt, dus dat zal lastig worden. Zelfs als je daar (tweedehands bijv.) nog een bord bij zou kunnen vinden, lijkt me weggegooid geld.

Verwijderd

Topicstarter
woelders schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 15:29:
Maar goed, met € 450,- budget voor een nieuw moederbord, nieuwe processor, nieuw geheugen en eventueel een nieuwe voeding moet je er toch wel uit kunnen komen denk ik...

Misschien heb je dan zelfs je grafische kaart niet meer nodig, omdat er tegenwoordig ook mooie onboard oplossingen zijn.

Tip: kijk eens in de pricewatch hier op tweakers!
als ik zeg ik vervang alles, dan heb ik de vrije keus toch? en hoef ik niet meer bang te zijn dat iets niet past.

bedankt allemaal ik ga mijn pc grondig renoveren, het moederbord met alles der op en der aan gaat eruit en word vervangen.

in dat geval kan het budget ook wat omhoog.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2008 15:32 ]

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Je hebt ook nog dikke kans dat die Compaq kast geen standaard ATX bevestigingsgaten heeft, waardoor een nieuw mobo niet bevestigbaar is. Ook moet de voeding voldoende pit hebben en dat kan bij zulke systemen tegenvallen.

Kortom, koop een nieuwe en neem desnoods de optical drive en een hdd mee.

Verwijderd

Idd gewoon je hele kast vervangen. Lees ook even dit topic, haal daar af wat jij niet nodig hebt en bestel de rest bij een goeie shop. Heb je een mooi systeem staan, voor een mooie prijs. Deze bedachte config is ook erg goed: Madrox in "[BBG] Basissysteem november 2008"

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2008 15:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Lekkere Kwal schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 15:37:
Je hebt ook nog dikke kans dat die Compaq kast geen standaard ATX bevestigingsgaten heeft, waardoor een nieuw mobo niet bevestigbaar is. Ook moet de voeding voldoende pit hebben en dat kan bij zulke systemen tegenvallen.

Kortom, koop een nieuwe en neem desnoods de optical drive en een hdd mee.
nee ik heb mijn besluit genomen, moederkaart en alles vervangen, eventueel de voeding.
en die bevestigingsgaten maak ik zelf wel.

bedankt allemaal

topic kan dicht

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

hoi-pim,

we verwachten op got dat je zelf in staat bent je moederbord uit te zoeken op basis van de eisen die je eraan stelt. Met de tips die hier boven zijn gegeven heb je meer dan genoeg handvatten om een goede keuze te kunnen maken.

Omdat dit topci niet voldoet aan de policy gaat deze op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.