-ET- schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 09:49:
Stationair draaien zal toch moeten. Anders krijg ik de wasem van mijn voorruit er niet af.
* -ET- doet het volgende
Auto stationair draaien Aicro vol @ voorruit
Achterruit verwarming aan (doet ook spiegels, god wat is dat fijn

)
zij ruitjes krabben.
daarna de voorruit welke al iets ontdooid is door de airco van binnenuit.
in auto zitten en wachten dat het voorruit volledig ontwasemt is.
Met hem, alleen ontwasemt mijn bak wat beter schijnt het. Als ik instap is ie warm genoeg om schone ruiten te hebben, n m'n stoel is warm (stoelverwarming + leer = lekker)
Over het geleuter over al dan niet slecht van motoren koud laten draaien kunnen we kort zijn. Als ie stilstaat warmt hij wat langzamer op dan als ie koud is, maar omdat hij niet hoeft te werken belast hij ook niet. Als er dus verschil is tussen koud gaan rijden en koud even laten staan dan is het minimaal, iets wat in een eerder topic vorige winter ook door Chevy bevestigd werd.
Aangezien dat, en het feit dat veel automerken gewoon in het boekje hebben staan dat het laten lopen van de motor tijdens het krabben wél de bedoeling is, zodat de olie niet ijskoud is als je de motor gaat belasten (het tegenovergestelde van wat Wildhagen beweerde) laat ik m'n motortje die paar minuten gewoon lopen voor ik met -15 de berg op ga.
Oh, en met lauw water je voorruit soppen om van ijs af te komen - leuk in de eerste dagen van de winter maar als het koud is, vriest je theedoek gewoon ook vast.
Verder heb ik zo'n folie-dekentje voor de voorruit (vannacht niet aan gedacht en dus vanochtend vrolijk 5 cm sneeuw op de voorruit, gelukkig niet te hard aangevroren)
JT schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 16:24:
Auto lang stationair laten draaien is heel slecht om de volgende reden:
- Je olie is veel dikker dan wanneer het warm is - slechtere smering
de olie is niet ineens dun als je gaat rijden dus het enige verschil is dat je motor minder belast wordt en dús het gebrek an goeie smering minder ernstig is - dit pleit eerder vóór stationair dan ertegen.
- Onder de 2k rpm ongeveer werkt je oliepomp zeker niet optimaal - slechtere smering
Koop een auto van ná 1995 en je zult merken dat het ding gewoon werkt bij lage toeren ook
- Het duurt heel lang voor je blok warm is - olie blijft langer dik
Het duurt ietsje (niet "veel") langer voor je blok warm is, maar omdat je ook veel minde rbelast maak je minder slagen en langzamere slagen, waardoor de wrijving veel minder is en je mindere smering dus minder schadelijk is.
Dus je olie is veel dikker, blijft dit ook langer omdat het blok heel traag warm wordt en je oliepomp die niet optimaal werkt + dikke olie spreekt ook voor zich mbt smering....
dus twee dingen die niet kloppen en één ding dat eigenlijk ook niet klopt...
En als je je dan bedenkt dat mega-overgrote deel van de slijtage van de motor plaats vind omdat je blok nog koud is...
en je er mee gaat rijden...
Een té lage oliedruk is slecht voor je motor. Maar als ie stilstaat hoeft ie nie tveel druk te hebben ook lijkt me. Bij de corvette (waar dat metertje op zit) is het ook niet zo dat de motor harder slijt als je 120 rijdt (onder de 1400 toeren) dan bij 230 (4000 toeren). Je oliedruk wordt hoger, ja, maar er wordt per slag nog altijd X olie rondgepompt. zolang die olie voldoende is om je motor te smeren, en dat durf ik eerlijk gezegd niet "zomaar" in twijfel te trekken, is er niets aan het handje.
feit blijft dat min autofabrikant en een aantal motormuizen in mijn directe omgeving allen zeggen dat je je motor bij kou even moet laten lopen tijdens het krabben en sneeuwruimen, zodat hij niet helemaal bevroren is als je gaat rijden.
Dat is overigens weer wat anders als het ding 15 minuten laten staan, maar dat is zeker niet wezenlijk slechter dan er mee gaan rijden.
[
Voor 15% gewijzigd door
Verwijderd op 30-10-2008 21:53
]