Hoe ontdooi jij je ramen?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-08 08:58
voor de mensen die de airco gebruiken:

Waarom werkt de airco niet bij een lage buitentemperatuur?
Als het vriest en de airco zou aanslaan, bestaat de kans dat condenswater op de verdamper bevriest. De verdamper zou hierdoor ernstig beschadigd kunnen raken. Om te voorkomen dat dit problem zich voordoet is bij veel Auto airco systemen een beveiliging ingebouwd die voorkomt dat het systeem aanslaat bij een te lage buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik gebruik ontdooispray (als ik deze heb, anders krabben). Simpelweg omdat het me te vaak gebeurt, dat ik ging krabben, gaat rijden. En dan tijdens het rijden een laagje ijsje vormt door de koude, maar vochtige lucht. Het duurt namelijk een tijdje voordat de verwarming z'n werk doet.

De spray zorgt ervoor dat er geen ijsvorming is, totdat de verwarming warm genoeg is.

Ook handig dat de spray de ruitenwissers veilig kan ontdooien.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:22
Hmm ik had vanochtend ook het probleem dat ik helemaal nergens in huis een krabber had liggen, dus moest ik noodgedwongen toch maar even de motor starten + airco op standje max :P Werkt opzich wel goed, maar zal idd wel niet erg optimaal zijn voor het milieu.
Gelijk vanmiddag bij de pomp maar even een krabber gekocht, zo'n plastic langwerpig ding voor maar liefst 1 euro.
Morgen maar even testen :)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelheidsDuivel
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09-2024
Heb een ouderwetse 2liter colafles (nog dat dikkere plastic), deze vul ik met lauwwarm water.
Vervolgens start ik de auto en zet de aanjager aan.
Loop een rondje om de auto, zijruiten passagierskant, achterruit, andere zijruiten en vervolgens de voorruit.
Daarna snel de ruitenwissers aanzetten om te voorkomen dat er weer ijsvorming ontstaat op de voorruit.

Je hoort vaak dat moet je niet doen dan kunnen je ramen knappen, maar denk dat je gewoon moet zorgen dat het temperatuurverschil niet te groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-08 22:22
wildhagen schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 09:57:
[...]

Sinds dat de motor ijskoud is en dus nauwelijks smering heeft (de olie is immers ook ijskoud...)?

Daarnaast is hij onbelast, en warmt hij door stationair draaien nauwelijks op. Niet al te best dus...
Kan mij niet voorstellen dat koud stationair laten draaien slecht is voor de motor.

Waarom zouden ze anders in het instructieboekje van mijn auto zetten dat je bij vorst de motor eerst enkele minuten stationair dient te laten draaien alvorens weg te rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-ET- schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 09:49:
Stationair draaien zal toch moeten. Anders krijg ik de wasem van mijn voorruit er niet af.

* -ET- doet het volgende

Auto stationair draaien Aicro vol @ voorruit
Achterruit verwarming aan (doet ook spiegels, god wat is dat fijn :D)
zij ruitjes krabben.
daarna de voorruit welke al iets ontdooid is door de airco van binnenuit.
in auto zitten en wachten dat het voorruit volledig ontwasemt is.
Met hem, alleen ontwasemt mijn bak wat beter schijnt het. Als ik instap is ie warm genoeg om schone ruiten te hebben, n m'n stoel is warm (stoelverwarming + leer = lekker)

Over het geleuter over al dan niet slecht van motoren koud laten draaien kunnen we kort zijn. Als ie stilstaat warmt hij wat langzamer op dan als ie koud is, maar omdat hij niet hoeft te werken belast hij ook niet. Als er dus verschil is tussen koud gaan rijden en koud even laten staan dan is het minimaal, iets wat in een eerder topic vorige winter ook door Chevy bevestigd werd.
Aangezien dat, en het feit dat veel automerken gewoon in het boekje hebben staan dat het laten lopen van de motor tijdens het krabben wél de bedoeling is, zodat de olie niet ijskoud is als je de motor gaat belasten (het tegenovergestelde van wat Wildhagen beweerde) laat ik m'n motortje die paar minuten gewoon lopen voor ik met -15 de berg op ga.

Oh, en met lauw water je voorruit soppen om van ijs af te komen - leuk in de eerste dagen van de winter maar als het koud is, vriest je theedoek gewoon ook vast.

Verder heb ik zo'n folie-dekentje voor de voorruit (vannacht niet aan gedacht en dus vanochtend vrolijk 5 cm sneeuw op de voorruit, gelukkig niet te hard aangevroren)
JT schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 16:24:
Auto lang stationair laten draaien is heel slecht om de volgende reden:
- Je olie is veel dikker dan wanneer het warm is - slechtere smering
de olie is niet ineens dun als je gaat rijden dus het enige verschil is dat je motor minder belast wordt en dús het gebrek an goeie smering minder ernstig is - dit pleit eerder vóór stationair dan ertegen.
- Onder de 2k rpm ongeveer werkt je oliepomp zeker niet optimaal - slechtere smering
Koop een auto van ná 1995 en je zult merken dat het ding gewoon werkt bij lage toeren ook
- Het duurt heel lang voor je blok warm is - olie blijft langer dik
Het duurt ietsje (niet "veel") langer voor je blok warm is, maar omdat je ook veel minde rbelast maak je minder slagen en langzamere slagen, waardoor de wrijving veel minder is en je mindere smering dus minder schadelijk is.

Dus je olie is veel dikker, blijft dit ook langer omdat het blok heel traag warm wordt en je oliepomp die niet optimaal werkt + dikke olie spreekt ook voor zich mbt smering....
dus twee dingen die niet kloppen en één ding dat eigenlijk ook niet klopt...

En als je je dan bedenkt dat mega-overgrote deel van de slijtage van de motor plaats vind omdat je blok nog koud is...
en je er mee gaat rijden...
Maasluip schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 13:37:
Dat zie je bij een auto met een oliedrukmeter ook heel goed: stationair is de oliedruk minder dan als je meer toeren draait.
En een lage oliedruk is ook slecht voor de motor.
Een té lage oliedruk is slecht voor je motor. Maar als ie stilstaat hoeft ie nie tveel druk te hebben ook lijkt me. Bij de corvette (waar dat metertje op zit) is het ook niet zo dat de motor harder slijt als je 120 rijdt (onder de 1400 toeren) dan bij 230 (4000 toeren). Je oliedruk wordt hoger, ja, maar er wordt per slag nog altijd X olie rondgepompt. zolang die olie voldoende is om je motor te smeren, en dat durf ik eerlijk gezegd niet "zomaar" in twijfel te trekken, is er niets aan het handje.

feit blijft dat min autofabrikant en een aantal motormuizen in mijn directe omgeving allen zeggen dat je je motor bij kou even moet laten lopen tijdens het krabben en sneeuwruimen, zodat hij niet helemaal bevroren is als je gaat rijden.
Dat is overigens weer wat anders als het ding 15 minuten laten staan, maar dat is zeker niet wezenlijk slechter dan er mee gaan rijden.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2008 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 10-08 11:32

JT

VETAK y0

Quote aub ff normaal want nu kan ik jouw antwoorden op mij niet quoten :|

1.) Je olie blijft langer dik - langer slechtere smering
2.) Ik heb nooit beweerd dat het niet werkt
3.) Ietsje langer? Ik kan de auto 3 minuten stationair laten lopen en er gebeurd gewoon geen fuck met de temp meter. Of ik rij direct weg en de temp meter zie ik na een minuut al stijgen. Als je gaat rijden is je blok dus VEEL sneller warm en zal de tijd waarin er slijtage op kan treden veel minder zijn.

Zelf laat ik hem 1 minuutje draaien ofzo om de olie ff een beetje op te warmen alvorens ik hem ga belasten. Maar niet langer.

[ Voor 11% gewijzigd door JT op 30-10-2008 22:24 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of je koopt een auto als verbruiksgoed ipv gebruiksgoed. Een 2ehandse die je niet bizar slecht behandeld maar ook niet liefkoost. Leasehokken zijn er berucht om. Zelfs die leven lang omdat ze wel gewoon hun beurten krijgen.

Ik heb wel eens gehoord dat het slecht is om je auto stationair te laten lopen tijdens het krabben, omdat je net als bij koud volgas wegscheuren je de motor ongelijk belast. De koop warmt sneller op dan het blok, en je zuiger kan vastlopen in de cilinderwand. Itt tot ff draaien en met een minuutje wegrijden.

Als voormalig Corvette eigenaar zou ik ook wat kunnen zeggen over de oliedruk ivm olietemp, load en idle. Maar ik weet het niet meer zeker .. erg hé :P

Overigens liet ik de 'vette altijd draaien tijdens het krabben. Nu met mijn nieuwe wagen niet. Tenminste .. ik heb pas 1 keer hoeven krabben en toen heb ik de wagen pas gestart een minuut voordat ik wegreed. FF radio er op zetten, gordel om .. enz. En dan gewoon rustig warmrijden. Niet te ver in de toeren doortrekken.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2008 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:10

Nakebod

Nope.

Verlengsnoer + 1200 watt kachel + brood smeren = warme auto zonder bevroren ramen. Lukt ook alleen als ik thuis ben :+
Volgens mij, nooit geprobeerd eigenlijk, doet de normale verwarming in de auto er veel langer over. Tijdens het normale rijden iig wel voordat hij echt goed warm is.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nakebod schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 22:30:
Verlengsnoer + 1200 watt kachel + brood smeren = warme auto zonder bevroren ramen. Lukt ook alleen als ik thuis ben :+
Volgens mij, nooit geprobeerd eigenlijk, doet de normale verwarming in de auto er veel langer over. Tijdens het normale rijden iig wel voordat hij echt goed warm is.
Dan is het passagierscompartiment niet meer ijskoud. De motor en de bak nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hari-Bo schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 10:05:
Ik doe 's avonds een antivries deken tussen me ruitenwisser en beide voordeuren zodat het hele raam bedekt is. En 's ochtends verwijder ik deze en stap in me auto en ga rijden. :Y)
^^ met hem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
^^ ik doe ook mee. Dat werkt toch 10x beter. Als ik weet dat ik de auto die dag niet meer nodig heb even dat ding erop leggen, volgende ochtend ding eraf en in kofferbak daarna achterruitverwarming + spiegelverwarming aan en rijden.

dan houd je tenminste je heldere voorruit (erg fijn met een laagstaande zon in andere jaargetijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:10

Nakebod

Nope.

Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 22:32:
[...]

Dan is het passagierscompartiment niet meer ijskoud. De motor en de bak nog wel.
Daar zit ik meestal niet :Y)

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

Carport ftw *O*
Het moet flink vriezen moet het nodig zijn om de auto te krabben. Ook als alle auto's in de straat onder de condens zitten is die van ons nog droog (misschien een beetje op de motorkap of evt op de voorruit meer niet). Het is iig nooit hardnekkig krabben, als er al ijs op zit kan je het er eigenlijk gewoon af vegen. :P

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:39

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vanmorgen even opgelet: na 5 minuten koelwater 70 graden, na 10 minuten koelwater 90 graden.
Dat lukt je absoluut niet met stationair draaien.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Het is ook absoluut kut om je beslagen ruiten weg te krijgen door het stilstaan. Maar rijden als je niets ziet is ook drama :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Laatst online: 14:14

Q-bone

Dusss...

Topicstarter
De antivries deken komt absoluut de top 3 binnen merk ik ;)

Echter wat nou als het heeft geregend? Zit de deken dan aan je ruit vast genageld... water komt overal...

en wat als het regend als je dat ding er op wilt doen?

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 22:29:
Of je koopt een auto als verbruiksgoed ipv gebruiksgoed. Een 2ehandse die je niet bizar slecht behandeld maar ook niet liefkoost. Leasehokken zijn er berucht om. Zelfs die leven lang omdat ze wel gewoon hun beurten krijgen.

Ik heb wel eens gehoord dat het slecht is om je auto stationair te laten lopen tijdens het krabben, omdat je net als bij koud volgas wegscheuren je de motor ongelijk belast. De koop warmt sneller op dan het blok, en je zuiger kan vastlopen in de cilinderwand. Itt tot ff draaien en met een minuutje wegrijden.

knip
En na stationair warmdraaien is je versnellingsbak is nog zo goed als bevroren. Ik heb altijd begrepen dat het niet zozeer slecht is voor de motor, maar meer voor de bak, aangezien mensen denken, mooi, motor is warm, gassen maar.
Maasluip schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 07:45:
Vanmorgen even opgelet: na 5 minuten koelwater 70 graden, na 10 minuten koelwater 90 graden.
Maar als de koelvloeistof 70 graden is, wil dat toch nog niet zeggen dat de olie ook al op temperatuur is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:56
Maasluip schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 07:45:
Koelwatertemp zegt niks over de olietemp natuurlijk. Olietemp gaat veel trager omhoog als het koelwater.
Ik heb trouwens geen temp metertjes, enkel een lampje dat aangaat indien er niet genoeg oliedruk is. Daar het nooit aangaat als ik mijn auto stationair laat draaien vemoed ik dat de wagen voldoende druk heeft en bijgevolg ook genoeg smeert. Er zit niet voor niks volledig synthetische olie in.
Q-bone schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 08:25:
De antivries deken komt absoluut de top 3 binnen merk ik ;)

Echter wat nou als het heeft geregend? Zit de deken dan aan je ruit vast genageld... water komt overal...

en wat als het regend als je dat ding er op wilt doen?
Denk dat dat wel meevalt. De meeste dingen hebben zo een aluminium coating. Als het vastzit kan je er alsnog koud water onder laten lopen.
Regen en vrieskou samen komen niet zoveel voor. Het is meestal of het een of het ander.
Ik ben altijd blij als het regent in de winter, meestal is de temp dan boven 0°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Lucky-Shirt schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 09:23:
[...]

Maar als de koelvloeistof 70 graden is, wil dat toch nog niet zeggen dat de olie ook al op temperatuur is?
Ik zeg toch ook niks over de olie? En als je stationair warmdraait, dan warmt de olie toch navenant ook minder goed op? Dus eerlijk gezegd begrijp ik niet helemaal waar je heen wil.
Mijn punt is duidelijk: ik stel dat je koelvloeisof na 10 minuten stationair draaien echt geen 90 graden is, maar na 10 minuten rijden (bij mij tenminste) wel. Dus is je motor sneller op temperatuur. Daarvoor hoef je helemaal niet te weten welke temperatuur de olie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:58

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
rewind. schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 19:48:

Als het vriest en de airco zou aanslaan, bestaat de kans dat condenswater op de verdamper bevriest. De verdamper zou hierdoor ernstig beschadigd kunnen raken. Om te voorkomen dat dit problem zich voordoet is bij veel Auto airco systemen een beveiliging ingebouwd die voorkomt dat het systeem aanslaat bij een te lage buitentemperatuur.
_O-

En ik zat mij vanochtend nog af te vragen of de airco van mijn relatief nieuw occasion (nog geen twee weken) nu al stuk was. :+
Eens opzoeken of die inderdaad ook een beveiliging heeft.

Nu moet ik alsnog wachten tot de aanwaaier het zelf geregeldheeft. :(

@stationair vs. rijden:
Hoe zit het dan met licht gas geven? Als je bijvoorbeeld 2K toeren gaat maken in z'n vrij?
Zou dat beter zijn? Behalve dan voor je verbruik. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 12:07

Cyphax

Moderator LNX
Ik krab zelf altijd. Ik heb niet zo'n grote auto, de raampjes zijn niet zo groot (voorruit ook niet) dus dat gaat wel. Een carport of een garage zou wel ideaal zijn, dan hoef je ook niet te krabben.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

wildhagen schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 09:57:
[...]

Sinds dat de motor ijskoud is en dus nauwelijks smering heeft (de olie is immers ook ijskoud...)?

Daarnaast is hij onbelast, en warmt hij door stationair draaien nauwelijks op. Niet al te best dus...
Dat maakt dat auto rijden in de winter slecht is voor je motor... 8)7

Je moet tóch starten.... Direct wegrijden is véél schadelijker voor je motor!

Maar goed, dat punt is nader toegelicht, het is beide niet erg handig. Wonen in de tropen is kennelijk toch beter voor je auto. :+

[ Voor 12% gewijzigd door Ramzzz op 31-10-2008 09:41 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Volgens de ANWB is het beter om te krabben zonder de motor aan: http://www.anwb.nl/auto/o...to-winterklaar-maken.html (laatste alinea)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 12:07

Cyphax

Moderator LNX
Ramzzz schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 09:38:
[...]

Nouja, de boel warmt toch op uiteindelijk. Je auto zou wel ietsje beter moeten presteren in de winter. :P
(of het merkbaar is is een tweede :+)
Direct wegrijden of direct hard wegrijden? Ik laat 'm niet eerst een paar minuten warmdraaien, maar ik rij wel (eigenlijk altijd trouwens) nogal rustig weg.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ramzzz schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 09:38:
[...]

Lees vooral het topic even voor je dezelfde vraag stelt die al 10x is gesteld en beantwoord...
Niet als je direct NORMAAL wegrijd. Dus niet zoals de meeste petjes de zaak meteen diep het rode gebied insturen qua toeren, maar gewoon rustig op tijd schakelen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScorpionNL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Ik dacht ook al dat m'n airco kapot was eerder deze week :+ Blijkt dat hij het niet doet onder de 5 graden. Is wel gelijk een stuk lastiger om je ruiten te ontwasemen. Zelf start ik de auto, achterruit/spiegelverwarming aan, verwarming op 20 graden en autostand (de fan gaat dan pas harder blazen als de motor begint op te warmen, heeft toch geen zin om met een koude motor de fan op max te zetten). Daarna krab ik de ruiten waar nodig ;) Vaak na het krabben nog even kort met de ruitenwisservloeistof om het laatste beetje weg te krijgen en als inmiddels de ramen niet meer beslagen zijn rij ik weg :)

Niet de moeite waard om te vermelden ^__^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Laatst online: 13-03 13:38
Alle argumenten ten spijt, laat ik voor mijn vrouw als ze vroeg weg moet de auto wel even stationair draaien tijdens het krabben.

Voordelen:
- De ruit bevriest niet meteen weer
- De ruit beslaat niet meteen weer
- Vrij snel warm in de auto

De nadelen m.b.t. slijtage en milieu zijn m.i. overdreven.

Het is ook slecht voor het milieu als je je auto tegen een andere aangooit omdat je die niet ziet vanwege condens. Tevens is de slijtage op dat moment vrij groot... |:( 8)7 :z

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Iemand hier ervaring met dat anticondensspul voor de binnenkant (duh) van je ruiten? Ik vind het beslaan van mn ramen erger dan ff krabben. Had gister dat spul aangebracht maar echt goed werken doet dat nog niet. Overigens gebruik ik dat ruitenontdooispul voor mn ramen als ik het heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Nu online

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Maasluip schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 09:28:
[...]
Ik zeg toch ook niks over de olie? En als je stationair warmdraait, dan warmt de olie toch navenant ook minder goed op? Dus eerlijk gezegd begrijp ik niet helemaal waar je heen wil.
Mijn punt is duidelijk: ik stel dat je koelvloeisof na 10 minuten stationair draaien echt geen 90 graden is, maar na 10 minuten rijden (bij mij tenminste) wel. Dus is je motor sneller op temperatuur. Daarvoor hoef je helemaal niet te weten welke temperatuur de olie heeft.
Het gaat toch om je motor en olie die warm moeten worden? Koelvloeistof is om te koelen, niet om te smeren. En smeren zou olie bij hogere temperaturen beter doen. De olie zit daadwerkelijk in de motor, veel interessanter dus om daar de temperatuur van te weten dan de temperatuur van je koelvloeistof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-08 18:16
Koude vingers? Daar heb ik alleen last van als ik geen krabber heb.. Gewoon met je handpalm over het ijs wrijven.. Dat ondooit dan door de warmte van de hand. Geen fijn gevoel maar ach.. Je bent zo klaar. Overigens werkt dat alleen maar als je een niet al te dikke laag ijs hebt. Voor de rest de voor en achteruit verwarming aanzetten, verwarming in de auto op zń hoogst en je bent zo weg.

[ Voor 47% gewijzigd door Steephh op 31-10-2008 10:33 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Lucky-Shirt schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 10:30:
[...]

Het gaat toch om je motor en olie die warm moeten worden? Koelvloeistof is om te koelen, niet om te smeren. En smeren zou olie bij hogere temperaturen beter doen. De olie zit daadwerkelijk in de motor, veel interessanter dus om daar de temperatuur van te weten dan de temperatuur van je koelvloeistof.
Als je een auto met olietemperatuurmeter hebt dan hou ik me aanbevolen. Ik heb een keer in een auto met een olietempertuurmeter gereden (volvo 780 diesel), en die kwam, ondanks dat het buiten +30 graden was, pas na 15 minuten van de plek.
Maar IMHO blijft mijn punt staan: rijdend warmt je motor sneller op dan stilstaand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Nu online

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Maasluip schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 10:36:
[...]

Als je een auto met olietemperatuurmeter hebt dan hou ik me aanbevolen. Ik heb een keer in een auto met een olietempertuurmeter gereden (volvo 780 diesel), en die kwam, ondanks dat het buiten +30 graden was, pas na 15 minuten van de plek.
Maar IMHO blijft mijn punt staan: rijdend warmt je motor sneller op dan stilstaand.
Heb ik helaas niet meer. Maar ik ontken niet dat je motor sneller opwarmt door te rijden, maar alleen dat er een verschil is tussen olietemp en koelvloeistoftemp. De discussie gaat over dat een warme motor beter is voor de smering (o.a.). En of je motor warm is of niet, kan je IMHO beter bepalen a.d.h.v. olietemp dan koelvloeistoftemp. Je bevestigt dit zelf al met je Volvo voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 15:22
rewind. schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 19:48:

Ah, handig. Vandaar dat mn ramen nog steeds beslagen zijn na 2 minuten blazer voluit met airco aan. Morgen mn auto maar eens even schoonmaken en dan de ramen vanbinnen met anti-condensspray besproeien. Misschien ook even een vochtvreter in de auto zetten, iets wat er niet meer is kan ook niet neerslaan op je ramen.

Hoe ik mn ramen ontdooi: niet. Ik gooi 's avonds een autohoes over de bovenkant van mn auto. Is 1 minuut werk om de hoes aan te brengen, is nog geen minuut werk om de hoes eraf te halen. Leg daarna de hoes wel in de garage ipv in je kofferbak: in de kofferbak ontdooit de aanslag op je hoes en heb je water in je kofferbak (gelukkig lag ie op 2 rubber matten waar het water zo uit kon), maar wat vervelender is, is dat je hoes niet goed opdroogt. Ik heb gisteren dus een vochtige hoes over mn auto gelegd, welke vanmorgen licht aan de auto was vastgevroren. Enige probleem wat blijft is beslagen ramen.

Ik heb ook nog een mobiele warmeluchtblazer op accu, maar die moet ik eerst weer goed op zien te laden. Ding blaast 2-3 minuten warme lucht en dan is de batterij leeg :( Als ie het doet is het ding ideaal voor het beslagen ramen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:56
_JGC_ schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 10:56:
[...]
...
Hoe ik mn ramen ontdooi: niet. Ik gooi 's avonds een autohoes over de bovenkant van mn auto.
...
Is nu ook niet bepaald goed voor je lak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 15:22
Staat in de handleiding idd dat je het niet moet doen met een lak die nog geen 3 maanden oud is, dat je een handdoek op je dak moet leggen om de condens op te vangen als je van plan bent om de hoes langer dan 24 uur te laten zitten, en dat het sowieso geen goed idee is om langer dan 3 dagen je auto onder die hoes te laten staan.
Verder werkt het super, bespaart gewoon erg veel gedoe. Enige wat niet bedekt wordt is de spiegels, maar die zijn elektrisch verwarmd, als ik de achterruitverwarming aandoe omdat het achterraam beslagen is, zijn de spiegels ook in no-time ontdooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Laatst online: 11-08 20:26

AzzKickah

06-CENSORED

Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 16:24:
[...]

Dat is dus echt slecht. De warmte die nodig is om je blok op temperatuur te krijgen blaas jij gelijk naar binnen.
Zo duurt het nog langer voordat je motor op bedrijfstemperatuur is.
Sorry maar dat is onzin. Het blok maakt de warmte juist, die blazertjes halen echt niet de warmte binnen uit het blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:58

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
AzzKickah schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 12:47:
Sorry maar dat is onzin. Het blok maakt de warmte juist, die blazertjes halen echt niet de warmte binnen uit het blok.
Je zuigt de warmte weg rond het blok, hierdoor kan het blok weer extra warmte afgeven aan de omgeving welke je weer wegzuigt, etc. etc.
Hoe denk je dat de 'blazertjes' in jouw systeemkast de hardware koelen?

Dat het effect waarschijnlijk verwaarloosbaar is ben ik met je eens, maar het is geen onzin.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 14:49

KatirZan

Wandelende orgaanzak

ZEEEEEEER toevallig deze vanmorgen ook moeten gebruiken :+

maar dan alleen voor mijn achterzijruiten.

voor en achter inc. voorzijruiten en spiegels worden bij mij al ontdooit...alleen werkt dat niet bij mijn achterzijruitjes...

[ Voor 24% gewijzigd door KatirZan op 31-10-2008 13:05 ]

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Maasluip schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 10:36:
[...]

rijdend hoon je je motorblok sneller uit per minuut dat hij niet op bedrijfstemperatuur is dan stationair.

J hebt helemaal gelijk: na starten meteen 6000 toeren; dan is hij binnen 10 secs warm. Maar of het goed is?

Daarnaast, al rijdend koelt de radiateur meer dan stilstaand doordat hij zelf de koude lucht door het rijden zelf aanvoert. Het water moet blijven stromen dus helemaal dicht kan de thermostaat ook niet, dus de vraag is hoeveel het zou schelen.

[ Voor 15% gewijzigd door Seesar op 31-10-2008 13:09 ]

T60P Widescreen

Pagina: 1 2 Laatste