Toon posts:

Computer digitaal aansluiten op versterker

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een aantal verslagen op internet gelezen te hebben besloot ik toch maar om van de tulp naar 2x rca verloop kabels af te stappen en op de digitale toer te stappen.

Vandaar dat ik dit net heb aangeschaft:
Afbeeldingslocatie: http://i324.photobucket.com/albums/k331/Joopieboy/Audio/P1010134.jpg
Van links naar rechts, toslink-mini jack kabel, optical naar coaxiaal converter en een coaxiale kabel.

De apparatuur die ik gebruik zijn:
- yamaha rx-v440rds versterker met digitale ingang:
Afbeeldingslocatie: http://i324.photobucket.com/albums/k331/Joopieboy/Audio/P1010137.jpg
- creative soundblaster audigy geluidskaart met digitale uitgang:
Afbeeldingslocatie: http://i324.photobucket.com/albums/k331/Joopieboy/Audio/P1010139.jpg
Ter extra info, computer draait op windows vista home premium met de laatste beta driver van creative.

De toslink-mini jack kabel gaat met de rechterconnector in de 3,5mm aansluiting op de geluidskaart en de andere kant gaat in de converter (die kant past ook direct in de versterker).
Afbeeldingslocatie: http://i324.photobucket.com/albums/k331/Joopieboy/Audio/P1010135.jpg

Heel kort maar krachtig, het werkt dus niet.

Mijn dvd speler even getest met die digitale kabel, dat werkt perfect, instellingen edg zijn goed, komt ook geluid uit. Handleiding even erbij genomen maar er staat verder niks speciaals in.
Op de computer heb ik met de creative audio console gewoon op de onboard decoder staan en de rest van de instellingen standaard.
Via configuratiescherm - geluid heb ik de de spdif uitgang geselecteerd, hiernaast gaat ook een balkje flikkeren teken dat er muziek op die uitgang staat.

Leuke is dus dat ik verder niks tegenkom van instelling op de computer zelf en ook geen geluid naar de versterker krijg, ook niet als ik de toslink-mini jack kabel los haal uit de converter en rechtstreeks in de versterker stop...

Redelijk hopeloos dus, ben al een uurtje of 2,5 op google aan het zoeken en ik kom er niet echt verder mee. Aansluitingen zijn goed, versterker is het juiste model eveneens de geluidskaart, welliswaar wel met een converter.

Iemand?

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 15:29

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 15:47:
Na een aantal verslagen op internet gelezen te hebben besloot ik toch maar om van de tulp naar 2x rca verloop kabels af te stappen en op de digitale toer te stappen.

Vandaar dat ik dit net heb aangeschaft:
[afbeelding]
Van links naar rechts, toslink-mini jack kabel, optical naar coaxiaal converter en een coaxiale kabel.

De apparatuur die ik gebruik zijn:
- yamaha rx-v440rds versterker met digitale ingang:
[afbeelding]
- creative soundblaster audigy geluidskaart met digitale uitgang:
[afbeelding]
Ter extra info, computer draait op windows vista home premium met de laatste beta driver van creative.

De toslink-mini jack kabel gaat met de rechterconnector in de 3,5mm aansluiting op de geluidskaart en de andere kant gaat in de converter (die kant past ook direct in de versterker).
[afbeelding]

Heel kort maar krachtig, het werkt dus niet.

Mijn dvd speler even getest met die digitale kabel, dat werkt perfect, instellingen edg zijn goed, komt ook geluid uit. Handleiding even erbij genomen maar er staat verder niks speciaals in.
Op de computer heb ik met de creative audio console gewoon op de onboard decoder staan en de rest van de instellingen standaard.
Via configuratiescherm - geluid heb ik de de spdif uitgang geselecteerd, hiernaast gaat ook een balkje flikkeren teken dat er muziek op die uitgang staat.

Leuke is dus dat ik verder niks tegenkom van instelling op de computer zelf en ook geen geluid naar de versterker krijg, ook niet als ik de toslink-mini jack kabel los haal uit de converter en rechtstreeks in de versterker stop...

Redelijk hopeloos dus, ben al een uurtje of 2,5 op google aan het zoeken en ik kom er niet echt verder mee. Aansluitingen zijn goed, versterker is het juiste model eveneens de geluidskaart, welliswaar wel met een converter.

Iemand?
gevalletje klok klepel ?
als ik mij niet vergis is dat een creative audigy 1 of 2 deze heeft GEEN optical out maar een Coaxial out. Echter deze is slim vermomt als een 3.5 jack. wat jij nodig hebt is een MONO mini jack naar Tulp stekker. kan je meteen die coaxiale naar optical of omgerdraaid dingus de deur uit gooien en alles direct aan sluiten.

Afbeeldingslocatie: http://www.getprice.com.au/images/uploadimg/541/250_ADT%20365263.jpg
Single RCA Socket to 3.5mm Mono Mini Jack Adaptor
dit dus ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
Idd, ik hoor de klok luiden, maar ik weet niet waar de klepel hangt. :X :+

Maar ik heb idd een creative audigy 1 geluidskaart (van mijn oude pc), en er staat naast de 3,5 mm aansluiting digital out.

Dus in princiepe of upgraden naar ene nieuwe geluidskaart of dit terug brengen en omruilen voor een mono mini jack naar tulp stekker (waarom is dat zo belangrijk? ik heb toch stereo geluid) en dan de geluidskaart coaxiaal aansluiten?

Heb je dan wel dat de speakers goed verdeelt worden dat links ook links is, rechts rechts etc?

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 15:29

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 18:09:
Idd, ik hoor de klok luiden, maar ik weet niet waar de klepel hangt. :X :+

Maar ik heb idd een creative audigy 1 geluidskaart (van mijn oude pc), en er staat naast de 3,5 mm aansluiting digital out.

Dus in princiepe of upgraden naar ene nieuwe geluidskaart of dit terug brengen en omruilen voor een mono mini jack naar tulp stekker (waarom is dat zo belangrijk? ik heb toch stereo geluid) en dan de geluidskaart coaxiaal aansluiten?

Heb je dan wel dat de speakers goed verdeelt worden dat links ook links is, rechts rechts etc?
dat stekkertje is niets meer dan een verloop stukje de normale aansluiting is de RCA plug maar deze is gewoon verkleed als een mini jack. mono is belangrijk om dat het maar een mono mini jack plug ingang is en er maar een digitaal kanaal op zit. en ja je zal dan gewoon bij films 5.1 dts en dat soort zooi er over heen krijgen. teminste als je Digital passtrhoug aan hebt staan.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

sorry voor mijn ietwat botte reactie, maar met een beetje zoeken kan je een topic vinden van nog geen week oud waar hetzelfde in staat:

3.5mm digital out van pc op surround set aansluiten

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus in principe wat ik nu digitaal wil doen wat mogelijk is met een latere creative audigy serie kan ik nu doen over een standaard coaxiale kabel mét een mono verloopstekker?

Dus een nieuwe geluidskaart kopen is in principe niet nodig? Gewoon dit terug brengen, en dat spul halen.

Optie 2, een Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio geluidskaart halen voor 40 euro (toch maar eens upgraden) die ook nog eens out of the box compatibel is met windows vista en dan dat is direct via een optische kabel kan communiceren met de versterker?
Afbeeldingslocatie: http://xtreview.com/images/creative-sound-blaster-X-Fi-Xtreme-audio-PCI-e-14.jpg
Deze uitgang dus (grijs) met deze kabel:
Afbeeldingslocatie: http://www.thebestshop.nl/images/OPTISCHE%20KABEL.jpg
2x toslink

En dat moet in 1 keer werken?

Bedankt tot zover, lijkt me iig wel handiger om eens aan een upgrade te denken, die audigy van mij is wel wat verouderd dus.

Edit: dan heb ik schijnbaar weer met verkeerde zoektermen gezocht want dat topic ben ik niet tegen gekomen...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2008 18:28 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Jup, het kan allebei.

Het is maar net wat je wilt.

Ik weet niet of er nog verschil in geluidskwaliteit zit tussen optisch en coaxiaal digitaal. Misschien iemand die dit kan beantwoorden?

Verwijderd

Topicstarter
Precies daar ben ik ook benieuwd naar. :)

Rest zoek ik zelf wel uit wat een betere oplossing en wat een goede kaart is etc.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-03 16:31
Kleine footnote; ik weet niet of het vervangen van je Audigy 1 voor een Xtreme Audio wel echt een upgrade is afgezien van de optical out. Afhankelijk van wat je nog meer met je PC doet is de Creative X-Fi XtremeMusic misschien een betere keuze.

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-04 21:44
ThinkPadd schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 18:28:
Jup, het kan allebei.

Het is maar net wat je wilt.

Ik weet niet of er nog verschil in geluidskwaliteit zit tussen optisch en coaxiaal digitaal. Misschien iemand die dit kan beantwoorden?
Digitaal kan geen verschil in geluidskwaliteit hebben... Het zijn nulletjes en eentjes.
Je hebt dus signaal, zwak/verstoord signaal of geen signaal.

De kwaliteit van het geluid zal altijd het zelfde zijn... Dat is één van de voordelen van Digitaal.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus coaxiaal heeft dezelfde werking als digitaal maar kans op verlies of signaal storing?
The Realone schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 18:37:
Kleine footnote; ik weet niet of het vervangen van je Audigy 1 voor een Xtreme Audio wel echt een upgrade is afgezien van de optical out. Afhankelijk van wat je nog meer met je PC doet is de Creative X-Fi XtremeMusic misschien een betere keuze.
Als ik het doe stap ik af van mijn voorliefde voor creative, veel goede verhalen gehoord over deze knaap:
http://www.informatique.n...n-dd-7.1-home-cinema.html
Denk dus dat ik die serieus ga overwegen. :)

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2008 18:59 ]

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

coaxiaal is al digitaal
Het ene snoertje stuurt 1 en 0 via licht de coaxiale via stroompjes.

Beiden kennen verlies, maar dit zal niet te merken zijn in kwaliteitsverlies, maar verlies van geluid.
Dat verlies zal ook pas spelen bij hele lange snoeren.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

Topicstarter
Ok, duidelijk, harstikke bedankt. :)

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2008 19:23 . Reden: is duidelijk zo ]

Verwijderd

Topicstarter
Edit: laat maar zitten. :)

Heb die oude geluidskaart eruit geript, ding bleef zeiken en moeilijk doen. Alles verwijderd, onboard geluidskaart opnieuw geinstalleerd, ingesteld, aangesloten en het werkte.
Ok geluid is iets minder van kwaliteit nu, maar hij is digitaal aangesloten en het werk perfect. :)

Nu doorsparen voor een nieuwe dure serie creative x-fi met alle toeters en bellen en die geschikt is voor vista, of toch voor de club 3d theatron. We zien het wel, bedankt tot zover heb er iig genoeg van geleerd. :)

Iemand nog geïnteresseerd in ene oude maar onder xp goed werkende creative soundblaster audigy geluidskaart? >:)

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2008 12:30 ]

Pagina: 1