Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP setup] Virus & netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Onlangs hadden we het hier op GOT over bestanden van een "besmette" pc afhalen. Men adviseerde me om via een knoppix cd'tje de bestanden van de pc af te halen , en vooral niet de desbetreffende pc aan mijn netwerk te hangen en zo de boel eraf te trekken.

Virussen zouden zich dus verspreiden via het netwerk.

Is het dan noodzaak om tijdens de xp setup /clean install, alle pc's los te koppelen? Gebruik 2 desktops en 1 laptop thuis op zo'n thompson modem met ingebouwde router en wlan functie. Is het nu echt noodzakkelijk om de rest los te koppelen als je echt een "schone installatie"wil maken.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:21

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

In mijn ogen is het niet noodzakelijk. Maar wil je zeker zijn van je zaak zou ik gewoon alles loskoppelen, de boel installeren en dan pas op het netwerk zetten.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Tja als je echt ver door gaat denken wanneer is een clean install nu echt clean?

Zowiezo is het beter om eerste alle sp en drivers voor je pc te downloaden en op schijf te hebben. Maar goed dit moet je dan wel doen vanaf een "schone pc". Dus moet je eerst je pc formateren xp instaleren drivers eraf halen en dan weer opnieuw beginnen anders is het niet echt schoon. Maar je haalt dan nog de drivers binnen op een onbeschermd systeem , want de eerste keer dat je installeerd heb je nog geen drivers , service packs , en virusscanner. Of je moet alles binnenhalen met een knoppix live cd maar goed die moet je ook eerst downloaden met een schoon systeem. Zomaar ff mijn paranoide gedachte.

Hoe bang moet je tegenwoordig eigenlijk zijn voor een virus? Zijn er al virussen die zich b.v zelf op een cd nestelen als je iets brand? Stel ik download sp3 op een besmet systeem. Brand die op cd en installeer die op een schone pc , raakt die dan besmet?

Zo heb ik hier ook nog een externe hardeschijf waar wat dat op staat die echt belangrijk is. Maar die heeft ook ooit aan een besmet systeem gehangen. Hoe krijg ik die belangrijke data nou terug op mijn hd zonder besmet te raken. Als je zon ding aan je pc hangt schijn je al besmet te kunnen raken omdat usb zichzelf opstart

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Twanjo schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 14:25:
Tja als je echt ver door gaat denken wanneer is een clean install nu echt clean?

Zowiezo is het beter om eerste alle sp en drivers voor je pc te downloaden en op schijf te hebben. Maar goed dit moet je dan wel doen vanaf een "schone pc". Dus moet je eerst je pc formateren xp instaleren drivers eraf halen en dan weer opnieuw beginnen anders is het niet echt schoon. Maar je haalt dan nog de drivers binnen op een onbeschermd systeem , want de eerste keer dat je installeerd heb je nog geen drivers , service packs , en virusscanner. Of je moet alles binnenhalen met een knoppix live cd maar goed die moet je ook eerst downloaden met een schoon systeem. Zomaar ff mijn paranoide gedachte.

Hoe bang moet je tegenwoordig eigenlijk zijn voor een virus? Zijn er al virussen die zich b.v zelf op een cd nestelen als je iets brand? Stel ik download sp3 op een besmet systeem. Brand die op cd en installeer die op een schone pc , raakt die dan besmet?

Zo heb ik hier ook nog een externe hardeschijf waar wat dat op staat die echt belangrijk is. Maar die heeft ook ooit aan een besmet systeem gehangen. Hoe krijg ik die belangrijke data nou terug op mijn hd zonder besmet te raken. Als je zon ding aan je pc hangt schijn je al besmet te kunnen raken omdat usb zichzelf opstart
Wow, is dat niet een beetje overdreven :X ?

Edit: zie juist dat je al een ander topic hebt open gedaan: Hoe ver gaan in Clean install?

[ Voor 4% gewijzigd door Petervanakelyen op 01-11-2008 17:51 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nee .. volgens mij was het vij jaar geleden al zo dat wanneer je een onbeschermde pc op het internet(werk) had hangen dat deze binnen 5-45 minuten besmet was met iets

ik zou niet zo gauw bang zijn als ik een knopix had gedownload hoor

[ Voor 17% gewijzigd door Fish op 01-11-2008 17:56 ]

Iperf

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
fish schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 17:54:
nee .. volgens mij was het vij jaar geleden al zo dat wanneer je een onbeschermde pc op het internet(werk) had hangen dat deze binnen 5-45 minuten besmet was met iets

ik zou niet zo gauw bang zijn als ik een knopix had gedownload hoor
Dat is nu nog, indien je bijvoorbeeld een oude versie(eerste) van xp hebt.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
je kan mbv het c't update afhaal tool (zoek even in de meuktracker) alle update's voor je windows OS afhalen en deze automatisch als iso op HD plaatsen en branden op cd/dvd.
Hiermee kan je dan een clean install onmiddellijk updaten voordat je terug online gaat.
vertrouw je je eigen netwerk of systemen niet (omdat alle systemen geinfecteerd waren recent) dan haal je ze via een ander betrouwbaar systeem binnen...

Verder is het wat afhankelijk van je netwerk, je historie ivm virus-infectie's, en je eigen pc-kennis-niveau wat je nog doet. Als je bv iemand bent die zomaar op elke link/pop-up/... klikt zou ik je bv al aanraden die herinstallatie aan iemand anders over te laten ;)

Als je bv een worm op je netwerk hebt - die zich zo snel mogelijk 'voortplant' op andere nog niet geinfecteerde systemen - dan is het segmenteren van je netwerk in 'virus' en 'clean' zekers aan te raden, anders blijf je bezig. en dan is het aan te raden alle geinfecteerde systemen juist af te koppelen van je netwerk, ipv de clean systemen eraf te laten. maar wel zien dat je mbv je firewall een nieuwe infectie van buitenaf voorkomt door ongevraagde inkomende verbindingen te blokkeren.Het hangt wat af van de situatie, je kennis, en je wan-/vertrouwen.
(knoppix afhalen van een erkende bron en betrouwbare mirror is geen probleem, maar via willekeurige en vooral site's die bekend zijn voor hun 'grey' of 'dark' nature daar zou ik dan toch 2x over nadenken en zo is dat met alles wat je afhaalt van het net.)

[ Voor 9% gewijzigd door soulrider op 02-11-2008 07:41 ]

Pagina: 1