Toon posts:

Nieuwe videokaart, wat, wie, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 337 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil de nieuwste games een beetje spelen en werk ook veel met grafische programma's. De nieuwste games werken wel op DX10 en Vista, maar ik weet niet of dat te omzeilen is. Ik blijf namelijk liever op XP werken. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat DX10 ook voor XP kan werken? Ik hoef niet alles op het allerhoogste te kunnen zetten met full AA en Ultra resolutie textures. Ik wil gewoon een decent framerate, en het moet er gewoon zo goed mogelijk uitzien natuurlijk.

Ik heb nu een 7800GT erin zitten, kan ik die erin laten zitten? Ik heb 2 SLI sloten, kunnen die samenwerken of kan mijn oude grafische kaart dienst doen als physics berekening ofzo? Of kan ik die oude beter proberen te verkopen? Ik heb oorspronkelijk een SLI moederbord gekocht, zodat ik er een 2de kaart langs kon zetten en zo makkelijk kan upgraden, maar omdat er nu DX10 kaarten zijn en die van mij DX9 is (denk ik), weet ik niet of dat gaat werken. Ik weet ook niet of er 2 dezelfde kaarten in moeten zitten als je ze wil laten samenwerken.

Welke grafische kaart raden jullie mij aan? Welke heeft een goede kwaliteit/ prijsverhouding? Is dit een goede tijd om een grafische kaart te kopen? Moet ik nog meer upgraden om de nieuwste spellen te kunnen spelen? Kan DX10 in XP gedraaid worden, of moet ik toch op Vista overstappen? Kan ik beter wachten op DX11 kaarten of vallen die niet binnen het budget en duurt het nog een tijdje voor ze komen, of zijn ze niet het wachten waard?

Mijn specs staan hieronder. Ik wil er ongeveer 150,- aan uitgeven.

Ik draai alles op een 24" Samsung TFT scherm.
Overige specs:
Intel Core 2 Duo E6400 2.13 GHz, 1066 MHz
Asus Moederbord P5N32-SLI SE Deluxe
3 GB intern geheugen

Huidige grafische kaart: Club3d 256MB DDR Ram, PCI-Express 7800GT

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen. Ik kan weinig vinden over SLI samenwerking en ben niet echt op de hoogte van ontwinkkelingen op het gebied van grafische kaarten..

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

• Turbosjaak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-05 20:08

Turbosjaak

Un Chien De Liege

Ik zou eens wat reviews doorlezen van kaarten op bijvoorbeeld Toms Hardware ofzo

Powered By: Lenovo Thinkpad T61p & IBM Thinkpad X21

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08-2025
gainward 4850 GS (golden sample)

mooie stille koeler en hele aardige overclock.

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-05 14:01
Een SLI opstelling lijkt me in jouw geval niet heel verstandig. Je budget laat het niet toe om twee goede kaarten in SLI te zetten, en je huidige kaart in SLI met nog een identieke kaart zal ook geen geweldige prestaties geven.

Een goed beginpunt voor een nieuwe kaart is bijvoorbeeld deze grafiek op Toms Hardware. Dat is een redelijk representatieve vergelijking van de prestaties van veel videokaarten (alleen de allernieuwste staan er niet bij). Vervolgens kijken wat elke kaart kost in Nederland bij de door jouw verkozen winkels, of via de pricewatch. Wel letten op verzendkosten en de betrouwbaarheid van de winkel. Op het prijspunt van 150 euro is de ATi Radeon HD4850 op dit moment een hele goede keuze. Succes.

DirectX11 komt nog niet uit in de directe toekomst, dus dat lijkt me geen factor in de aankoop. De nieuwste ontwikkeling op dat gebied is Dx10.1, maar die biedt relatief kleine vernieuwingen. De HD4850 ondersteunt dit wel, maar veel andere kaarten weer niet. Het belangrijkste is dat de kaart DirectX10 ondersteund, en dat doen alle nieuwere, interessante kaarten sowieso.

[ Voor 18% gewijzigd door geert1 op 28-10-2008 12:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik heb daar nog niet gekeken, maar mijn post is redelijk compleet kwa vraagstelling toch? Ik heb gewoon wat hulp nodig met het vinden van een geschikte kaart. Ik ben zelf een behoorlijke leek en heb niet heel erg veel verstand van heel erg technische zaken.
Ik heb wel mijn huiswerk gedaan, maar ben niet heel erg op de hoogte van de huidige ontwikkelingen en mogelijkheden.

Maar om nog open punten toe te voegen en de randvoorwaarden nog duidelijker te maken:
  • overclock mogelijkheden vind ik niet relevant gezien ik er geen verstand van heb
  • geluid maakt me ook niet heel veel uit
  • ik weet niet of stroom een probleem is, ik heb er nu een Zalman Voeding ZM460-APS 460 Watt ActivePFC inzitten.

Verwijderd

• ik weet niet of stroom een probleem is, ik heb er nu een Zalman Voeding ZM460-APS 460 Watt ActivePFC inzitten.
[/list]
Welke voeding heb ik nodig? Deel 20 ;)

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-03 06:50
Voor zover ik weet:
  • als je SLI wilt met je huidige kaart, dan moet je een 2e 7800GT erbij nemen, kaarten uit een andere serie gaan volgens mij niet werken.
  • als je je huidige videokaart als 2e videokaart wilt gebruiken (geen SLI), dan moet je een nvidia kiezen, Ati en nVidia gaat niet samen door de drivers.
  • je huidige kaart is directx 9, nvidia 8xxx, 9xxx en 260/280 zijn directx 10.0 en ati 2xxx, 3xxx en 4xxx zijn directx 10.1 (dat had je vrij eenvoudig zelf kunnen vinden)
  • zoals al eerder vermeld: verschil tussen directx 10.0 en 10.1 is niet heel groot en er wordt nogal weinig gebruik van de extra opties van 10.1 gemaakt
  • zoals ook al eerder vermeld: directx 11 komt pas ergens volgend jaar en ik denk dat het eerder aan het einde van het jaar zal zijn dan aan het begin, dus hier moet je niet op gaan wachten
  • de extra opties van directx 10.1 zullen ook in directx 11 zitten, dus het kan wel zijn dat je met toekomstige directx 11 games voordeel gaat hebben, dit is echter pure speculatie
  • alle games die nu uitkomen draaien ook op windows XP (ik geloof niet dat er directx 10 only games zijn), dus wat dat betreft kun je prima uit de voeten met windows XP, het kan inderdaad zo zijn dat je kwalitatief iets minder mooi beeld hebt
  • windows XP kan niet gebruik maken van directx 10, dat is onmogelijk
  • of je huidige videokaart physics kan doen in combinatie met een andere nvidia kaart (die dan de graphics voor zijn rekening neemt) weet ik niet zeker, ik dacht dat physics alleen mogelijk was vanaf nvidia 8xxx series, maar hierover ben ik niet helemaal zeker
  • een beetje afhankelijk van je huidige setup (zolang er niet overdreven veel hardware in je computer zit) en de kaart die je koopt (150 euro budget betekend niet de meest stroom vretende kaart) dan die voeding (is van een kwalitatief goed merk) waarschijnlijk wel voldoende, hoewel het misschien een twijfel geval wordt als je uiteindelijk een tweede videokaart erin zou zetten naast je huidige kaart (zie daarvoor eventueel het bovengenoemde topic)
Verder is een Ati 4850 een goede keuze op het moment voor het budget wat je noemt. Qua prijs kwaliteit wordt een Ati kaart momenteel als de betere keuze gezien.

The Flying Dutchman

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Op GoT verwachten we dat je, voordat je een topic opent, enige eigen inzet toont. Het kiezen van een videokaart is met het lezen van wat reviews goed door jezelf te doen. Vandaar dat topics zoals deze gesloten worden. Kijk in de Pricewatch naar kaarten die in jouw prijsklasse vallen. Kijk daarna of je met Google wat reviews van die kaarten kunt vinden en met een beetje lezen heb je een heel aardig beeld welke kaart voor jou de beste keus is :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.