Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Moederbord zorgt voor hoogfrequente toon bij voeding

Pagina: 1
Acties:

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:45
Hallo,

Ik ben nog niet zo lang in mijn bezit van een Asus M3A79-T Deluxe het nieuwe paradepaardje onder de AMD AM2+ moederborden.

Echter tot mijn verbazing treed er na intensief gebruik van mijn computer bij de volgende harde of zachte reset een hoogfrequente pieptoon @ random op. Meestal ervaar ik de pieptoon als de computer al enige tijd aan staat en hij een beetje warm is gedraaid.

Ik heb inmiddels een aantal zaken geprobeerd uit te sluiten aangezien ik meende dat de toon in eerste instantie van het moederbord zelf afkomstig was (kapotte Elektro Condensator o.i.d.). Ik heb onder andere mijn Cooler Master Real Power voeding van 550 Watt vervangen door een gloednieuwe Be Quit Straight Power van 600 Watt. Verschillen m.b.t. de twee PSU's zijn dat de Be Quit buiten 50 Watt vermogen meer ook een dubbele PCI-E heeft en een P8 stroom aansluiting heeft in plaats van een P4. Deze benut ik dan ook.

Vervolgens meende ik dat het mijn videokaart was, even bij mijn buurjongen een X1900XT geleend om in de plaats van een HD3870 te zetten. De pieptoon hield aan.

Vervolgens een RMA ingediend om het moederbord te laten vervangen, echter bij het uit bouwen bedacht ik mij als ik het moederbord nu eens even zo aansluit, zonder grafische kaart en puur alleen PSU, Proc en mem. En tot mijn grote verbazing bleek het piepgeluid zowel uit mijn Cooler Master PSU als uit mijn Be Quit PSU te komen.

Ik kan tot geen enkele andere conclusie komen dan dat het moederbord de veroorzaker is van dit geluid, wanneer ik een harde schijf bewerking uitvoer of een scrolbeweging maak met mijn muis hoor ik dit terug in de pieptoon.

Zou dit te maken kunnen hebben met het aarden van de computer?

De RMA is inmiddels aangevraagd en ik ben nog op zoek, hoe ik deze bevindingen kan weerleggen zonder dat ik dalijk weer testkosten moet betalen omdat ik het de Webwinkel niet uitgelegd krijg of hun deze bevinding niet ervaren.

Dit moederbord is immers een vervanging van het moederbord in dit ellendige topic

discogs

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Ik ken dit specifieke moederbord niet, maar weet wel dat sommige van de allereerste Commando borden ook zo'n pieptoon hadden. Dat werd veroorzaakt door trillende spoelen op het bord. Zou me niet verbazen als dat hier ook het geval is.

Ik zou zelf, ipv direct RMA-en, eerst eventje op het ASUS forum kijken (het ziet er weliswaar niet uit, en is retetraag, maar als er dit soort zaken spelen kom je die vaak genoeg tegen).

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:45
albatross schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 23:24:
Ik ken dit specifieke moederbord niet, maar weet wel dat sommige van de allereerste Commando borden ook zo'n pieptoon hadden. Dat werd veroorzaakt door trillende spoelen op het bord. Zou me niet verbazen als dat hier ook het geval is.

Ik zou zelf, ipv direct RMA-en, eerst eventje op het ASUS forum kijken (het ziet er weliswaar niet uit, en is retetraag, maar als er dit soort zaken spelen kom je die vaak genoeg tegen).
Thanks! Na enig contact met Salland, kreeg ik in een e-mail terug het volgende:

Geachte heer/mevrouw,

Dat is een mogelijkheid maar is geen verplichting. Mogelijk is het moederbord
simpelweg defect, wat kan gebeuren. Wij hebben incidenteel vaker moederborden retour
gekregen met een vergelijkbare klacht.

Met vriendelijke groet,

Hoofd RMA department
Salland Automatisering

Ik kan het op het asus forum zo 1,2,3 niet vinden. Heb ondertussen wel al contact opgenomen met Asus en wacht hun antwoord af. Ook twijfel ik eraan of ik ter controle even een voeding van mij moet meesturen.

discogs

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-11 12:33
Zoek anders eens op GoT ;) Het kan goed zijn dat het een resonerende spoel is op je mobo. Opsporen die hap en als je hem gevonden hebt, goed bedekken met siliconenkit. Als het goed is, zou het dan over moeten zijn :)

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-11 21:18
En dan ben je je garantie kwijt. Gewoon RMA-en die handel als het een trillende spoel is. Het is gewoon een defect en je hebt garantie. Dat soort oplossingen zijn als laatste redmiddel. Bijvoorbeeld als je garantie termijn is verstreken.