Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

LED laminaat verlichting

Pagina: 1
Acties:

• eXistenz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-01 21:13
Hallo

Ik wil graag op/onder de traptreden led verlichting maken. mijn idee was 2 of 3 leds per tree x 15 treden. Nu heb ik rond zitten kijken hoe ik dat kan doen op een simpele manier en ik kwam op deze site uit (de trap wordt met laminaat bewerkt)
http://members.chello.nl/h.jelink/laminaat_verlichting.htm

aangezien ik niet superveel weet van het led gebeuren wil ik hier toch nog iets over weten voordat ik dit in elkaar ga knutselen:

Stel dat ik de voeding gebruik die daar staat:

Type: SNG12-24 W
Uitgangsvermogen: 24 W
Uitgangsspanning: 3/4.5/6/7.5/9/12 V=
Uitgangsstroom: 2000 mA
Type: Schakelnetvoeding
Type: SNG12-24W
Ingangsspanning: 100 - 240 V

en ik deze led's gebruik: Warm Witte LED 100 graden 7,6mm

DC stroom duty 100% 50 mA
Spanning 3,8 V
Lichtsterkte 3000 mcd
Golflengte 3500k
Behuizing water clear
Hoek 100 graden
Sperspanning 5 V
Sperstroom (5V) 10 µA
Piekstroom PWM, Ton=1 msec Duty 1/20 180 mA
Bedrijftemperatuur -40 / +80 ºC
Opslagtemperatuur -40 / +100 ºC
Soldeertemperatuur 260 ºC

Totaal aantal leds zou dus als ik van de maximale optie van 3 per tree uitga.. op 45 leds komen.
1. Kan ik die gewoon allemaal achter elkaar aan 1 draad hangen ( op deze manier + x---x---x---x---x---x---x - en dat 45 leds lang)
2. Kan dat zonder weerstanden ?
3. kan die voeding dat wel aan zoveel leds (ik neem aan dat die voeding gewoon op 3v gezet moet worden) ?
4. Is daar een speciale stroomdraad voor nodig of kan je daar elke soort stroomdraad voor gebruiken? ( de draad moet wel zo dun mogelijk zijn aangezien die onder de laminaat door moet lopen)

Verwijderd

Wat ik heriner van natuurkunde is dat je 2000:50=maximaal 40 ledjes op de voeding aan kan sluiten. Je moet zowieso een transformator kopen omdat de spanning niet overeen komt met de spanning van je accu. Je kunt ze wel gewoon in serie zetten.

Maar dit is even snel in 20 seconden getikt. Meer uitleg kan ik later geven als je daar behoefte aan hebt. Bedankt wel dat ik slechts een vwo-leerling ben, geen elektricien. Ik weet er dus wel wat vanaf maar niet alles.

• jerbro
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
eXistenz schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 22:24:
Totaal aantal leds zou dus als ik van de maximale optie van 3 per tree uitga.. op 45 leds komen.
1. Kan ik die gewoon allemaal achter elkaar aan 1 draad hangen ( op deze manier + x---x---x---x---x---x---x - en dat 45 leds lang)
Als je de leds op die manier in serie achter elkaar hangt, dan heb je een voeding van (spanning led x aantal leds) 3.8 * 45 = 171 Volt nodig.
Met deze voeding kan dat dus niet.
2. Kan dat zonder weerstanden ?
Nee, om leds op een spanningsbron aan te sluiten zijn weerstanden nodig om de stroom te begrenzen.
3. kan die voeding dat wel aan zoveel leds (ik neem aan dat die voeding gewoon op 3v gezet moet worden) ?
De voeding kan het aantal leds niet aan als je ze in serie zou aansluiten (171 V nodig), en ook niet als je ze allemaal parallel zou aansluiten (50 ma * 45 leds = 2250 mA).
Je kan de led's wel op de voeding aansluiten door de 2 leds en een weerstand in serie te zetten, en dit dan een aantal keer parallel aan de voeding te hangen.

Het is ook altijd handig om de led FAQ eens door te nemen.

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Hallo eXistenz,

Alles serieel kan wel maar niet met die voeding , je hebt dan 3,8V*45Leds= 171V bij 50mA nodig.
Alles Parralel gaat ook niet met deze voeding je hebt dan >3,8V(en voor iedere led een weerstand of andere stroom begrenzer) bij 2,24A nodig en je voeding kan max 2A.

Een oplossing voor 12V is setjes van 3 Leds + weerstand van minimaal 12ohm (45/3=15 setjes parralel).

-x-x-x-R-
-x-x-x-R-

Je voeding moet dan 12V bij 750mA (50mA*15=750mA) kunnen leveren, dan is de voeding die je gekozen hebt ruim en kan prima.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uhhh gaan we dan ook nog gelijkrichten, dat moet ook nog als we het over trafo's hebben.
Idee om een 7805 te gebruiken, zodat je mooi 5V kunt gebruiken in je berekening?

• theuser
@Boudewijn,
Dat is zinloos er wordt van een "Schakelnetvoeding" gesproken daar zitten de gelijkrichters al in!
Daar komt bij dat de 7805 nogal een energie verspiller is en de spanning zo laag wordt dat nog maar 1 led + weerstand mogelijk is.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-11 16:21

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Gebruik de methode van theuser, daarmee haal je het meeste uit je voeding en verlies je zo min mogelijk energie.

Verwijderd

Ik zou nog eerst even experimenteren met 1 setje van 3 LEDS in serie en weerstand met flink hogere waarde(100 Ohm of zo) aan 12Volt. Je bent nl niet verplicht om 50mA door de LED's te laten lopen; dat kan visueel wat te veel van het goede zijn (wil je er de krant bij kunnen lezen?). Bij wat lagere stroom zal de spanningsval/LED ook wat lager uitkomen.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Nee, geen 3 leds in serie zetten, 1 led is 3.8V, 3 leds geeft dus 11.4V De voeding is 12V, dat geeft een verschil van 0.6V, dat is VEEL te weinig om een weerstand te plaatsen, veel te krap. Ook is de stroom daarvoor te hoog.

Vervelend maar op die voeding mag je maar 2 leds in serie zetten, veel beter zou een voeding van rond de 14-15V zijn om 3 leds in serie te zetten. 45 is ook niet deelbaar door 2 dus dat kan een probleem geven, aangezien je dan met 2 weerstand waarden zit en dus misschien verschil kan geven in lichtsterkte.

Ik raad dan bv ook aan van of de onderste/bovenste trede geen leds te zetten of maar 2 leds in een van die treden. Dan kom je op een even aantal leds uit wat ervoor zorgt dat je allemaal strengen van 2 leds + weerstand kan maken.

• theuser
@kluyze, ONZIN!!

Met de weerstand zet je de stroom op 50mA max deze is dus zeker niet te hoog.
Rekenen kun je ook niet 45/3=15 dus kan prima!
Mijn mening is 0,6V ruim voldoende om veroudering van led's op te vangen waardoor de stroom iets zou kunnen toenemen (Daarom gebruik je weerstanden maar hoe groter hoe meer verlies en moet je ook rekening gaan houden met het vermogen van de weerstand anders kun je het tegengestelde bereiken ).

Je kunt natuurlijk ook een grotere weerstand gebruiken, je moet de leds niet op 50mA gebruiken er wordt alleen aangegeven dat hij dit maximaal kan hebben.
Ik denk dat de licht opbrengst tussen B.V.B 12ohm en 15ohm weerstand niet zichtbaar is.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

theuser schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 17:14:
@kluyze, ONZIN!!

Mijn mening is 0,6V ruim voldoende om veroudering van led's op te vangen waardoor de stroom iets zou kunnen toenemen (Daarom gebruik je weerstanden maar hoe groter hoe meer verlies en moet je ook rekening gaan houden met het vermogen van de weerstand anders kun je het tegengestelde bereiken ).

Je kunt natuurlijk ook een grotere weerstand gebruiken, je moet de leds niet op 50mA gebruiken er wordt alleen aangegeven dat hij dit maximaal kan hebben.
Ik denk dat de licht opbrengst tussen B.V.B 12ohm en 15ohm weerstand niet zichtbaar is.
Niet helemaal onzin.
Ga maar eens na wat er gebeurt als de weerstand van enkele ohm 5% afwijking omlaag geeft. En /of wanneer de voeding iets meer dan 12volt geeft.
De stroom wordt dan flink hoger waardoor je led's het niet zo leuk meer vinden.

Al vind ik op zich 3 led's in serie op 12 volt ook prima kunnen. Maar gebruik dan IIG weerstanden uit de E24 reeks. Op een goede stabiele voeding.

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 28-10-2008 17:52 ]

• eXistenz
Hm ok ik ben al stuk wijzer geworden door iedereen...ty alvast daarvoor

Ik heb in iedergeval besloten om toch maar voor 2 leds per tree te gaan waardoor ik nog maar 26 leds nodig heb.

dus zou ik er met die voeding zeer zeker moeten komen 26*50mA = 1300mA

Als weerstand zou dan volgens de berekening een weerstand van 18Ohm moeten komen.
(12v-3,8v=8,2v 8,2v/0,050= 164 ... uit de E-reeks zou dat dus 18x10=180 zijn?)
Naar wat ik uit de reactie's begrijp brand de led dan op zijn felst? dus om dat af te zwakken kan ik beter een veel hogere nemen. Is het verschil van 18Ohm en bijv 68Ohm waarneembaar of moet ik het nog hoger gaan zoeken (nee ik hoef er geen krantje bij te lezen als het zoveel verlicht dat je een beetje normaal de trap kan zien is het genoeg ;) )

en verder zouden ze dan gewoon parallel geschakeld moeten worden zoals theuser zegt
-x-x-R-

Ik geloof dat ik dan met deze opstelling er zou moeten komen als ik de reactie's dus goed begrepen heb.

Dan nog de vraag over de draad of je daar dus elk soort draad kan gebruiken ?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html Kun je makkelijk de juiste weerstand mee uitrekenen :)

• eXistenz
100Ohm dus ;)
maar zoals ik al vroeg...dan is de led wss op zijn felst dus kan ik beter een nog hogere nemen ?

• kluyze
  • Niet online
theuser schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 17:14:
@kluyze, ONZIN!!

1) specs van de led zijn NOOIT exact, er kunnen makkelijk leds tussen zitten die 3.6V op 50mA hebben, als je er zo toevallig 3 hebt heb je 10.8V dus 0.6V meer over je weerstand, stroom verdubbelt.
2) De weerstands waarde is nooit exact, die kan gemakkelijk 11.4Ω bedragen. Stroom 2mA omhoog.
3) Je voeding is nooit exact 12V, een rimpel van 50-100mV is niet ongewoon en dan heb je ook nog de tolerantie van de 12V zelf. stel 12.6V (5% afwijking) op een gegeven moment. Stroom maal 2.

Laten we nu eens kijken wat er gebeurt zouden deze tegelijk optreden.
U3 leds = 10.8V, Ubron = 12.6V, R = 11.4Ω
I = 12.6V - 10.8V / 11.4Ω = 157mA = meer als 3 keer de toegelate stroom
Gevolg: 1 Led sluit kort, 3.6V extra over de weerstand, stroom stijgt nog wat meer, alle leds in de kring gaan stuk.

En ja dit is zowat worst case senario, maar het wordt nog eens een stuk erger als je ergens goedkope chinese leds en weerstanden koopt, waar de tolerantie helemaal zoek is. Dus nee, ik vertel geen onzin. 0.6V is veel te weinig, er zijn wel wat meer dingen die voor kunnen vallen dan veroudering.

En ik neem aanstoot aan je opmerking dat ik niet zou kunnen rekenen, ik heb nooit beweert dat 45 niet deelbaar is door 3, ik zeg dat 45 niet deelbaar is door 2 omwille dat ik voorstel om 2 leds in serie te plaatsen. Wil je in het vervolg wat beleefder zijn of tenminste zorgen dat je het juist leest. Je hoeft helemaal niemand aan te vallen!

Nog even ontopic:
De draad doet er niet toe, er zal in elk geval minder als 50mA aan stroom door moeten, dus zowat elk soort draad kan je gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door kluyze op 28-10-2008 19:29 ]

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Als je in plaats van gewone trafo een speciale LED trafo koopt, dan ben je geheel vrij om leds aan te sluiten. De LED trafo heeft dan ingebouwde stroombegrenzing als ik goed heb. De aantal leds speelt dan geen rol, de spanningsval van elke led bepaalt dan hoeveel er aangesloten kan worden (de spanning van led trafo).

Zonder stroombegrenzing is weerstand verplicht om boel niet op te blazen. Dan mag je alles weer uitbouwen en vervangen. Dat slaat nergens op tegenover 5-10 jaar levensduur van een normale LED.

• theuser
Ja ( voor setjes van 2 12V-3,8-3,8=4,4V/0,05=88ohm E12 waarde 100ohm! 0,22W (4,4*0,05=0,22W) verbruik dan 15*0,044A=0,572A

Voor 26 leds +26 weerstanden klopt je berekening op 164ohn E12 waarde 180ohm 0,37W (12-3,8=8,2*0,045) verbruik 26*0,046A=1,19A
Je ziet het dubbele verbruik maar niet meer licht en standaard 0,25W weerstanden zijn niet te gebruiken (energie wordt in de weerstanden omgezet in warmte)

Hoe je op 18ohm komt is mij een raadsel.

Als je ze minder fel wilt kun je altijd grotere weerstanden nemen de stroom die per setje gaat lopen = 0,044mA dus al niet het maximum maar dit kleine verschil zul je niet zien.

• eXistenz
MrDummy schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 19:25:
Als je in plaats van gewone trafo een speciale LED trafo koopt, dan ben je geheel vrij om leds aan te sluiten. De LED trafo heeft dan ingebouwde stroombegrenzing als ik goed heb. De aantal leds speelt dan geen rol, de spanningsval van elke led bepaalt dan hoeveel er aangesloten kan worden (de spanning van led trafo).

Zonder stroombegrenzing is weerstand verplicht om boel niet op te blazen. Dan mag je alles weer uitbouwen en vervangen. Dat slaat nergens op tegenover 5-10 jaar levensduur van een normale LED.
Deze optie wist ik nog niet..;) dus als ik een LED trafo koop...dan kan ik wel alle leds in serie zetten zonder weerstanden ertussen ?

• kluyze
  • Niet online
Nee, in serie zal dan nog niet gaan, toch niet allemaal. Heel misschien dat er led transfo's bestaan die tot 150-200V zouden gaan maar ik denk dat de meeste begrenst zijn tussen ergens 5-50V.

Het probleem is dan ook dat die een vaste stroom hebben en dus ga je moeilijkheden krijgen met het parallel schakelen van de leds en is het dan beter om per x-leds een aparte transfo te kopen.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:28

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik heb laatst blauwe LED-strips gekocht voor mijn RC auto en de LED's staan per 3 in serie met een voorschakelweerstand van 150 ohm en zou berekend zijn voor 12 volt.

http://www.ledtuning.nl/gallery.php?Name=calculator_NL

Volgens deze zeer handige calculator zouden de 3 LED's gezamelijk 9.6 volt zijn maar met een beetje experimenteren was 8.4 volt al vodoende om ze enigzins goed op te laten lichten en was 9.6 volt voldoende voor een goed resultaat.

Afbeeldingslocatie: http://www.rc-junkies.nl/gallery3/albums/lustrum/Lustrum_Meeting_120.jpg

Volgens de meting zou iedere LED maar op 5mA draaien.

Mijn advies: staar niet al te blind op de maximale stroom en minimale spanning. Koop gewoon een paar LED's en probeer gewoon eerst wat zodat je voor de inbouw weet hoe het verder te bouwen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1