Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Traag systeem na installatie

Pagina: 1
Acties:

• RV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11 07:23
Hey,

Ik heb sinds een paar dagen windows xp opnieuw geïnstalleerd. De computer was weer lekker snel zoals het hoort. Nu heb ik gisteren wat nieuwe dingen geinstalleerd en sindsdien is hij opeens echt heel sloom. Het opstarten duurt heel lang, het aanmelden op windows duurt vervolgens heel lang en dan, als hij eenmaal eindelijk uitgeladen is, duurt het opstarten van een programma ook super lang.

Ik heb al geprobeerd om de installatie van programma's ongedaan te maken, eerst door ze gewoon te uninstalleren en vervolgens door naar een eerder herstelpunt te gaan zodat alles herstelt werd zoals het was voor de installatie van de programma's, maar ook dat werkt niet.

Iemand enig idee hoe het kan dat de computer nu opeens echt traag is, terwijl dit daarvoor niet was?

[edit]
Nou het gaat eigenlijk om nero. Dit heb ik geinstalleerd en toen werd de boel heel traag. Vervolgens weer verwijderd, oudere versie erop gegooid, nog steeds traag. Vervolgens oude versie weer verwijderd, boel nog traag. Systeemherstel gedaan, nog steeds traag. Dus eigenlijk zou er niets meer moeten zijn wat de computer vertraagt.

Als ik in systeemresources kijk is zeker bij het opstarten en daarna alleen niet-active systeem processen op 99%. Dus daar kan ik niet veel mee. Zelfs nu staat dat op 99%. Iemand enig idee?

Alvast bedankt!
Gr, The_ReVenger

[ Voor 24% gewijzigd door RV op 27-10-2008 17:40 . Reden: extra info ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:29

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je zal wat meer info moeten geven aangezien weinig tweakers een weten hoe ze een glazen bol moeten gebruiken laat staan dat ze er een hebben om je die dingen te weten :P

Welk programma was het?
check in je taskmananger wat het meeste cpu tijd vreet.
Check je event viewer

• RV
Ow ok. Nou het gaat eigenlijk om nero. Dit heb ik geinstalleerd en toen werd de boel heel traag. Vervolgens weer verwijderd, oudere versie erop gegooid, nog steeds traag. Vervolgens oude versie weer verwijderd, boel nog traag. Systeemherstel gedaan, nog steeds traag. Dus eigenlijk zou er niets meer moeten zijn wat de computer vertraagt.

Als ik in systeemresources kijk is zeker bij het opstarten en daarna alleen niet-active systeem processen op 99%. Dus daar kan ik niet veel mee. Zelfs nu staat dat op 99%. Iemand enig idee?

Nogmaals bedankt!
Gr, The_ReVenger

• RV
Iemand enig idee want het is nog steeds niet verholpen :'(? En het systeem is echt heel traag. Alvast bedankt in ieder geval!!

[ Voor 15% gewijzigd door RV op 28-10-2008 19:45 ]

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

In taskmanager kan je ook zien wat er 99% van je CPU tijd gebruikt? Wat zie je?
Wellicht heb je nog iets anders geinstalleerd wat het e.e.a zou kunnen vertragen? Zijn alle drivers up to date?

Trouwens je hoeft niet te groeten; dat doe je automatisch al...

[ Voor 53% gewijzigd door Vidra op 28-10-2008 19:49 . Reden: Drivers ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Verwijderd

Alvast voor de toekomst: probeer eens Nero Lite/Micro. Dit is een onofficiele, uitgeklede versie van Nero met alle basisfuncties (CD burning...), zonder extra 'bloat'.

Verder zou het een leuk experiment kunnen zijn om een virtuele machine in te richten (VMware, VirtualPC, ... pick your poison) en daar XP op te installeren. Richt deze dan exact zo in als je nu met je 'host' computer hebt gedaan en kijk waar het fout gaat. Neem desnoods snapshots zodat je snel terug kunt keren naar een goed werkende staat om het zo voor de volle 100% te verifiëren.

Over je probleem: volg Vidra's raad. Ook kun je Autoruns proberen om zo gemakkelijk en snel overbodige programma's uit te schakelen.

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Niet toevallig 2 virusscanners geïnstalleerd?

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• RV
Ok bedankt voor alle antwoorden!
Zal het nu even proberen toe te lichten :

In de taskmanager staat alles gewoon bijna hele tijd op 0%, behalve de niet-actieve systeemprocessen, deze nemen bijna standaard 95 - 99% in beslag. Voordat ik nero had geïnstalleerd, werkte alles prima. Nadat ik nero had geïnstalleerd, niet meer. Vervolgens heb ik die dus weer verwijderd en een jongere versie van nero erop gegooid, waarvan ik zeker wist dat die het wel deed zónder de computer trager te maken. En ook toen was de computer nog steeds traag.

Toen dacht ik dat er misschien iets veranderd was tijdens de 1e installatie waardoor de boel traag werd, dus heb ik een system restore gedaan naar het punt voordat nero werd geïnstalleerd. En ook toen was het systeem nog steeds traag. Een nero light o.i.d. heb ik dus ook niets aan in dit geval, want eerst werkte alles prima (dat wil zeggen, voordat ik windows opnieuw heb geinstalleerd). Het kan er ook niet aan liggen dat windows vol staat met allerlei programma's, want ik heb nog bijna niets geïnstalleerd.

Ik zal eens proberen autoruns te draaien, maar ik weet niet of dit zin heeft? Zelfs het laden van windows voordat ik word aangemeld (dus het zwarte scherm met die laadbalk) gaat traag.

Iemand enig idee wat het zijn kan? Bedankt!

Owja en heb geen 2 virusscanners geïnstalleerd.

[ Voor 1% gewijzigd door RV op 29-10-2008 12:27 . Reden: laatste zin bijgevoegd ]

Verwijderd

Bootvis al geprobeerd?

Leest ook dit; http://home.comcast.net/~SupportCD/OptimizeXP.html#Boot

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2008 12:30 ]

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-11 14:21
The_ReVenger schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 12:27:
Ok bedankt voor alle antwoorden!
Zal het nu even proberen toe te lichten :

In de taskmanager staat alles gewoon bijna hele tijd op 0%, behalve de niet-actieve systeemprocessen, deze nemen bijna standaard 95 - 99% in beslag.
http://www.zdnet.nl/help.cfm?id=61171
Voordat ik nero had geïnstalleerd, werkte alles prima. Nadat ik nero had geïnstalleerd, niet meer. Vervolgens heb ik die dus weer verwijderd en een jongere versie van nero erop gegooid, waarvan ik zeker wist dat die het wel deed zónder de computer trager te maken. En ook toen was de computer nog steeds traag.
Wat is er dan precies traag?
Is het ook traag in veilige modus?
Is je harde schijf toevallig druk aan het ratelen?
Heb je al benchmark progs gedraaid in je 'trage' windows om te checken of het eigenlijk wel zo traag is en het niet enkel jouw beleving is?

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-11 07:51
Als het opstarten extreem langer duurt, dan zal er wel ergens een time-out optreden en zou er toch in je windows system of application log een melding moeten staan welke driver ofzo mislukt?

• RV
Hier weer mijn antwoorden:

Wat er precies traag is weet ik niet. Zelfs na het opstarten gaat de boel bij sommige programma's super traag. Als ik windows mail open op msn gaat allemaal normaal, maar winamp bijvoorbeeld gaat echt zo traag.

Mijn harde schijf is niet druk aan het ratelen, dus dat is het iig niet. Ik heb al geprobeerd de computer op te starten in veilige modus, maar dit gaat volgens mij nog slomer dan in normale modus.

Verder heb ik geen benchmark programma's gedraaid om te kijken of het niet aan mijn 'beleving' ligt, want een de computer starte eerst in ongeveer 20 seconden op en nu in minstens 3 minuten. Dus dat is niet nodig.

Ook heb ik gekeken in mijn log en daar is sinds 26 oktober een heel lijst foutmeldingen met betrekking tot de cd-rom speler. Dit is wat ik te zien krijg als ik de log open. Het betreft hier de systeemlog.
Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\CdRom1.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.
0000: 00 00 68 00 01 00 b8 00 ..h...¸.
0008: 00 00 00 00 0b 00 04 c0 .......À
0010: 01 01 00 00 00 00 00 00 ........
0018: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........
0020: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........
0028: 1c 23 07 00 00 00 00 00 .#......
0030: ff ff ff ff 02 00 00 00 ÿÿÿÿ....
0038: 40 00 00 c4 02 00 01 00 @..Ä....
0040: 00 00 0a 12 48 00 00 00 ....H...
0048: 00 00 00 00 0a 00 00 00 ........
0050: 40 f6 9e 89 50 5b cf 89 @öž‰P[ω
0058: 00 00 00 00 30 56 74 88 ....0Vtˆ
0060: 02 00 00 00 00 00 00 00 ........
0068: 25 00 00 00 00 00 00 00 %.......
0070: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........
0078: 70 00 04 00 00 00 00 0a p.......
0080: 00 00 00 00 1b 00 00 00 ........
0088: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........
Als ik in het toepassingenlog kijk, zie ik ook meer foutmeldingen sinds 26 - 10 - 2008. Dit betreffen vooral fouten met nero, maar ook andere :
Vastgelopen toepassing: nero.exe, versie: 8.3.6.0, vastgelopen module: hungapp, versie: 0.0.0.0, vastgelopen op: 0x00000000.
Vastgelopen toepassing: winamp.exe, versie: 5.5.4.2189, vastgelopen module: hungapp, versie: 0.0.0.0, vastgelopen op: 0x00000000.
Vastgelopen toepassing: _is26.exe, versie: 12.0.0.58849, vastgelopen module: _is26.exe, versie: 12.0.0.58849, vastgelopen op: 0x0001e7b9.
Vastgelopen toepassing: mmc.exe, versie: 5.2.3790.4136, vastgelopen module: hungapp, versie: 0.0.0.0, vastgelopen op: 0x00000000.
Ik denk dat de laatste 3 quotes gewoon 'normale' fouten die zo af en toe voorkomen en die niets te maken hebben met het traag maken van het systeem. De foutmeldingen die nero veroorzaakt zijn inmiddels ook van 3 dagen geleden, de dag dat ik nero verwijderd heb.

[ Voor 21% gewijzigd door RV op 29-10-2008 14:39 ]

Verwijderd

The_ReVenger schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 14:28:
Ook heb ik gekeken in mijn log en daar is sinds 26 oktober een heel lijst foutmeldingen met betrekking tot de cd-rom speler.
En zo heb je, je eigen vraag beantwoord! :) Kapot(gaande) hardware wil vaak het hele systeem vertragen en een CD-ROM station is daarop geen uitzondering. Schakel je CD-ROM speler eens uit. Dit kun je doen door de stroomkabel fysiek los te trekken [met de computer uit!] of netter is om deze even in de BIOS uit te schakelen.

Windows Taakbeheer is een vrij simpel programma. Als je Process Explorer van SysInternals erbij pakt, zul je hoogstwaarschijnlijk zien dat je processor constant bezig wordt gehouden met Interrupt requests en/of DPC calls. Deze worden normaliter niet als CPU-gebruik in de standaard Windows Taakbeheer weergegeven, maar vertragen het systeem enorm. Process Explorer laat dit wel zien, dus probeer die maar eens.

• RV
Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 15:10:
[...]

En zo heb je, je eigen vraag beantwoord! :) Kapot(gaande) hardware wil vaak het hele systeem vertragen en een CD-ROM station is daarop geen uitzondering. Schakel je CD-ROM speler eens uit. Dit kun je doen door de stroomkabel fysiek los te trekken [met de computer uit!] of netter is om deze even in de BIOS uit te schakelen.

Windows Taakbeheer is een vrij simpel programma. Als je Process Explorer van SysInternals erbij pakt, zul je hoogstwaarschijnlijk zien dat je processor constant bezig wordt gehouden met Interrupt requests en/of DPC calls. Deze worden normaliter niet als CPU-gebruik in de standaard Windows Taakbeheer weergegeven, maar vertragen het systeem enorm. Process Explorer laat dit wel zien, dus probeer die maar eens.
Ja dat dacht ik dus ook. Heb nu geprobeerd, voor ik de cd-stations uitschakel, om daemon tools te verwijderen, en de computer opnieuw opgestart. Wat bleek, deamon tools zorgde voor de slome windows. Alles werkt nu weer prima :). Denk dat ik daemon tools nog maar eens probeer te installeren. Bedankt voor al jullie hulp in ieder geval!!

• RV
The_ReVenger schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 17:28:
[...]

Ja dat dacht ik dus ook. Heb nu geprobeerd, voor ik de cd-stations uitschakel, om daemon tools te verwijderen, en de computer opnieuw opgestart. Wat bleek, deamon tools zorgde voor de slome windows. Alles werkt nu weer prima :). Denk dat ik daemon tools nog maar eens probeer te installeren. Bedankt voor al jullie hulp in ieder geval!!
Helaas bleek dit het toch niet te zijn. Ik weet nu al wat er wel aan de hand is, alleen ik zou graag wat hulp hebben hoe ik het op moet lossen? Het blijkt mij dvd-brander te zijn. Dit is een plextor. Deze heeft altijd perfect gewerkt. Na de installatie ook gewoon. Behalve als ik er een lege dvd in doe. Dan krijg ik zeker 20 - 30 foutmeldingen. En de hele computer word sloom. Iemand enig idee hoe dit mogelijk is?

Bedankt!

Verwijderd

The_ReVenger schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 19:02:
Het blijkt mij dvd-brander te zijn. Dit is een plextor. ... Behalve als ik er een lege dvd in doe. Dan krijg ik zeker 20 - 30 foutmeldingen. En de hele computer word sloom. Iemand enig idee hoe dit mogelijk is?
Like I said: die is aan het einde van z'n levensduur. Met die symptomen gingen andere CD-ROM spelers van me ook ten onder. Je zou de CD-ROM speler nog in een andere computer kunnen proberen, maar ik geef je weinig kans dat dat iets uithaalt (het verifieert i.i.g. dat de hardware inderdaad stuk is).

• RV
Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 20:01:
[...]

Like I said: die is aan het einde van z'n levensduur. Met die symptomen gingen andere CD-ROM spelers van me ook ten onder. Je zou de CD-ROM speler nog in een andere computer kunnen proberen, maar ik geef je weinig kans dat dat iets uithaalt (het verifieert i.i.g. dat de hardware inderdaad stuk is).
Ik ben het wel met je eens dat dat het eventueel zou kunnen zijn, maar kan je me dan uitleggen hoe het komt dat deze brander het eerst altijd perfect deed, totdat ik windows opnieuw heb geïnstalleerd? Want dat vind ik dus zo raar...

Verwijderd

The_ReVenger schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 21:21:
[...]

Ik ben het wel met je eens dat dat het eventueel zou kunnen zijn, maar kan je me dan uitleggen hoe het komt dat deze brander het eerst altijd perfect deed, totdat ik windows opnieuw heb geïnstalleerd? Want dat vind ik dus zo raar...
Toeval? Ik heb een keer een freak accident gehad waarbij zowel de monitor als videokaart het op hetzelfde moment begaven :X
Zet er even een andere CD-ROM speler in en/of test je bestaande CD-ROM speler in een andere computer om het zeker te weten.

• RV
Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 23:16:
[...]

Toeval? Ik heb een keer een freak accident gehad waarbij zowel de monitor als videokaart het op hetzelfde moment begaven :X
Zet er even een andere CD-ROM speler in en/of test je bestaande CD-ROM speler in een andere computer om het zeker te weten.
Ok dat ga ik proberen. Het aparte is dat hij nog wel gewoon dvd's brand, net nog geprobeerd.
Pagina: 1