Beste Koeler voor een AMD Phenom 9850 Black Edition.

Pagina: 1
Acties:

• Trekkerkearl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08-2025

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Ik heb sinds kort een phenom 9850 Black Edition van AMD, maar dit beest wordt wel erg warm op de een of andere manier... soms wel tot 60c met de huidige koeler erop...

Ik heb het geprobeert met een "Scythe shuriken" en een "Zalman CNPS8000" maar hij blijft erg warm worden...

Na wat ouwehoeren met te veel koelpasta en fout geplaatste koelers en een draadje op dit forum ging de tempratuur van 70c idle naar beneden tot 45c.

Echter moest ik hiervoor het vcore voltage instellen op 1,1v of zelfs 1,0 volt (hij doet het dan nog wel _/-\o_ )
De processor loopt echter niet stabiel op die setting en moet minimaal 1,250V hebben om stabiel te lopen.
Hierdoor stijgt de idle temparatuur naar 52c en de load temp is soms wel 65c :X

kan iemand mij een goede koeler aanbevelen uit eigen ervaring met een vergelijkbare koeler ? er zijn hier vast wel mensen met een amd 98xx processor toch :?

Ik heb d’r nich veur keuzn Tukker te wean, ik heb gewoon onmeunig mazzel had!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 21:38
Dat zijn prima koelers, zouden je cpu koel genoeg moeten houden. Hoeveel koel pasta heb je er tussen gesmeerd? Een rijstkorrel is al meer dan zat hé.

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Ik heb de socket van mijn moederbord, almede de processor en de koeler schoongemaakt en er niet meer dan 1 rijstkorreltje pasta tussen gedaan.
Ook heb ik de koeler goed vast gezet een bijde kanten (gaat heeeeel moeilijk bij de Scythe).

Omdat mijn moederbord de processor vcore als 1,356 detecteert krijgt hij te veel voltage en lijp hij op 65c idle dit heb ik aangepast en kon zelf tot 1,0 volt naar beneden zakken (idle 45 load 51) maar dan loop hij niet stabiel.
Na veel testen loopt hij stabiel op 1,250 volt maar hij loopt dan erg warm... ;(

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:37
Misschien een bolle IHS?
Lappen kan de oplossing zijn.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

60-65c is bij mijn weten niet bijzonder warm voor een 125W-processor. Denk ook niet dat je veel betere koelers gaat vinden, misschien kun je beter naar de airflow in je kast kijken, zodat de warme lucht in ieder geval niet blijft hangen.

Professioneel Hyves-weigeraar

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:57

PeaceNlove

Deugleuter

Ik heb een Phenom 9500 gecombineerd met een Arctic Freezer 64
review van de koeler door mij: http://tweakers.net/productreview/7425

Onder full load wordt de boel echt niet warmer dan 45 graden bij mij. Maar ik heb dan ook een 95W TDP, dus dat is wat minder dan bij jou.
60 graden zou je processor volgens de opgave van AMD echter gewoon moeten kunnen hebben. Dus mijn advies aan jou is een van de koelers die je nu hebt gewoon te gebruiken en het voltage zodanig in te stellen dat de CPU stabiel draait. Ik zie de noodzaak iig niet om nog weer een andere/betere koeler te halen en die er weer op te zetten.

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-05 20:11
Mijn 9950 is meestal rond de 35~40 C in idle toestand met stock cooler en als ie echt bezig is wordt ie maximaal 45 C, dit alles op 140W TDP en stock cooler. Nu moet ik wel zeggen dat ik de Tacens Sagitta II Bigtower heb met een 40cm fan aan de zijkant die de hele binnen oppervlakte kan koelen en twee 14cm case fans waarbij 1 naar buiten blaast en 1 naar binnen.

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Malantur schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 14:56:
Misschien een bolle IHS?
Lappen kan de oplossing zijn.
hmmm :? zou het ? die koeler zit er zo strak op dat ik het me haast niet voorstellen kan :P
Dijkertje schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 16:18:
Mijn 9950 is meestal rond de 35~40 C in idle toestand met stock cooler en als ie echt bezig is wordt ie maximaal 45 C, dit alles op 140W TDP en stock cooler. Nu moet ik wel zeggen dat ik de Tacens Sagitta II Bigtower heb met een 40cm fan aan de zijkant die de hele binnen oppervlakte kan koelen en twee 14cm case fans waarbij 1 naar buiten blaast en 1 naar binnen.
interresant, zou het daar aan liggen ? hij zit in een serverkast welke in een rack hangt...
er zit een 120mm fan die de lucht er van voren inblaast en 2x 80mm fan achter die het er weer uitblaast...
ER zitten echter wel 2 heatsinks van mij moederbord en een knetter hete videokaart binnen 5cm van de koeler en dan heb ik het nog niet een over de 7 hd's :9 (1x250GB 4x500GB 2x750GB)

• XenoMorpH
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-04 10:04
Ik denk idd dat warmte het probleem bij jou is. Mijn 9850 wordt gekoeld door een Coolit PURE watercooler en houdt alles op 34-35C Idle en 56-58C Load op 2940MHz met 1.34V .

Je zegt er niet bij of hij op Stock speed draait, want dan kan ie gewoon 1.28V-1.30V hebben.
Of je hebt idd een lamme cpu...misschien maar RMA?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Even mijn eigen topic aanprijzen ;) Lappen: het hoe en wat topic
De koelpasta die je gebruikt is trouwens ook van belang, en ook de inwerktijd bij een groot deel van deze pasta's. Als je de standaard meegeleverde meuk op je processor en koeler smeert zal dat altijd slechter zijn dan een beetje AS5.

Ook de hoeveelheid aangebrachte koelpasta kan een probleem zijn. Verder fanspeeds zijn ook een reden van hoge temperaturen als ze langzaam draaien. Ook is een goede airflow van belang omdat anders alle warme lucht in je kast blijft hangen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
XenoMorpH schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 17:20:
Ik denk idd dat warmte het probleem bij jou is. Mijn 9850 wordt gekoeld door een Coolit PURE watercooler en houdt alles op 34-35C Idle en 56-58C Load op 2940MHz met 1.34V .

Je zegt er niet bij of hij op Stock speed draait, want dan kan ie gewoon 1.28V-1.30V hebben.
Ik ben heeeel zuinig op mijn machines en voer ze daarom niet op, ook zorg ik altijd dat ze lekker koel blijven.
Wiethoofd schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 17:22:
Even mijn eigen topic aanprijzen ;) Lappen: het hoe en wat topic
De koelpasta die je gebruikt is trouwens ook van belang, en ook de inwerktijd bij een groot deel van deze pasta's. Als je de standaard meegeleverde meuk op je processor en koeler smeert zal dat altijd slechter zijn dan een beetje AS5.

Ook de hoeveelheid aangebrachte koelpasta kan een probleem zijn. Verder fanspeeds zijn ook een reden van hoge temperaturen als ze langzaam draaien. Ook is een goede airflow van belang omdat anders alle warme lucht in je kast blijft hangen.
:/ mijn processor over een nat stuk schuurpapier halen ? :'( liever niet hoor.....
brrrrr *de rillingen lopen tuxmaniac over de rug bij de gedachte van het shuren alleen al.

[ Voor 24% gewijzigd door Trekkerkearl op 27-10-2008 17:52 ]

• XenoMorpH
Trekkerkearl schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 17:48:
[...]

:/ mijn processor over een nat stuk schuurpapier halen ? :'( liever niet hoor.....
brrrrr *de rillingen lopen tuxmaniac over de rug bij de gedachte van het shuren alleen al.
Tis alleen maar een "kapje" O-) de echte processoren zitten eronder...

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
toch blijf ik het een vaag idee vinden..... sorry.

Schuurpapier snap ik nog een keer, en het prencipe is duidelijk, maar nat schuurpapier lijkt me niet verstandig op de een of andere manier...
Ik werk al lang met computers en water is nooit verstanding en om het bij de processor te doen al helemaal niet lijkt me.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Het hoeft niet met nat schuurpapier, dat is alleen aangeraden met grote tower-koelers om deze makkelijker over het schuurpapier heen te kunnen bewegen. Onlangs m'n nieuwe E8400 geschuurd, gewoon droog schuurpapier, en zolang je op een fijne grit lang genoeg doorgaat krijg je een mooie vlakke en glimmende IHS (het kapje)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Jacub86
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10-2025
Zulke temperaturen zou de processor toch zonder problemen moeten kunnen overleven? Mijn laptop zit standaard tussen de 65 en 85 graden en die werkt na ruim 3 jaar van intensief gebruik ook nog gewoon.

Verwijderd

gebruik hier een amd 9500@2540mhz (dik 125watt verbruik)
Op een standaart socket 939 koeler van amd ( 2xheatpipes optron koelblok)
Blijft onder de 50graden met game.

Kijk even of er niet een verkeerde instelling staat in je bios zoals bv cpu spanning.

Verwijderd

Niet aan lappen beginnen, je raakt je garantie kwijt en het scheelt in de beste gevallen maar net 5 tot 10 graden. Reaslieer je dat je een 125W processor in je PC hebt zitten die gewoon op het randje zit qua verbruik. De grootste koelers zullen het er moeilijk mee krijgen en dat is iets waar je even stil had bij moeten staan voordat je de CPU kocht ;)

Kijk voor een verbeterde caseflow, gebruik CnQ op de CPU, undervolt/clock 'm en test met Orthos en als laatst wijk uit naar waterkoeling, dat overigens beter presteert dan lucht.

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:18
XenoMorpH schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 17:20:

Dan doe je toch iets fout want ik houd mijn 9750 @ 3ghz met 1.475vcore op 53 stressed...

Dit is met een scythe ninja met 2 fans erop + 5 fans in de case (CM690).

[ Voor 6% gewijzigd door Deagle op 27-10-2008 21:12 ]

• XenoMorpH
Deagle schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 21:12:
[...]

Dan doe je toch iets fout want ik houd mijn 9750 @ 3ghz met 1.475vcore op 53 stressed...

Dit is met een scythe ninja met 2 fans erop + 5 fans in de case (CM690).
Waarom zou ik iets fout doen....Ik heb een Coolit PURE watercooler erop zitten, werkt opzich prima, en de temps zijn gemiddeld voor deze cpu.
Wanneer ik er een CM Z600 erop prik zit ik ook op 51C...so what. If it anit broke, don't try to fix it ;)
Custom watercooling on it's way btw.

Overigens gaat het nogsteeds om het probleem dat tuxmaniac heeft. Idle 52 is echt niet goed.
WElk moederbord heb je eigenlijk?
Pagina: 1