Oldskool pc, waar ligt de bottleneck

Pagina: 1
Acties:

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-01 02:13
Ik heb sinds deze week me oldskool pc draaiend. Alleen vind ik hem niet zo heel vloeiend lopen voor een P3 450mhz systeem. Oke het is een oud systeem, maar toch reageerd ie vrij traag. Ik vroeg me af waar dit aan kan liggen. Ik vermoed zelf dat de pci-bus nogal erg vol gepompt word waardoor die af en toe hakeld.

Dit zijn de onderdelen:

LG Flatron L1710S TFT monitor
Alles zit verlopig in een Coolermaster Centurion CM590 behuizing.

Pentium III 450Mhz SLOT 1
Asus P3b-F moederbord 1x AGP 5x PCI, 1x ISA
Heb iets van 640mb aan SD-Ram geheugen liggen maar 256mb in gebruik.
Diamond Viper V770 32MB AGP
2x Creative Voodoo 2 12mb SLI PCI
Delock PCI combo kaart 1x SATA, 1 x ATA, 1x Esata, 4x USB 2.0
Intel Pro 1000 GT Desktop adapter LAN PCI
Delock SATA Raid 4poort PCI controller
Creative Soundblaster AWE 64 GOLD ISA
2x Samsung Spinpoint 320GB in Raid 1 (deze had ik nog liggen, vond het zinloos om ze voor minder te verkopen)
NEC DVD 3550 IDE drive.

Ik kan wel internetten maar de snelheid komt niet verder dan 2mbit, terwijl ik op een veel nieuwere computer makkelijk 8mbit haal. Ook moet ie vaak even wachten met downloaden. Dus zoveel pakketjes naar binnen halen, dan stop ie even en dan gaat ie weer verder. Ook reageerd ie bij internet paginas opvragen wel wat traag. Waar aan kan dit liggen??

Ik kan bijvoorbeeld ook niet van de USB stick een muziek nummer afspelen, want als ik dat wel doe en ga ook bijvoorbeeld internetten dan begint de muziek te hakkelen.

Daarnaast vroeg ik me af is het ook mogelijk om een PCI geluidskaart te gebruiken bij oudere games onder dos? Of werkt een ISA geluidskaart hier veel beter mee? Want anders zoek ik liever een iets nieuwer moederbord met Sata / Raid op het mobo zelf.

Tenzij ik een wat nieuwe generatie moederbord wil gaan kopen, welke cpu ligt op het niveau van een Pentium 3? Wat ik wil ook niet dat het systeem te snel word want anders krijg ik problemen met de dos games.

EDIT:

Ik last net pas dit:
CSL Beleid

Zou dit topic naar Moederborden processoren en geheugen verplaatst kunnen worden?
Vriendelijk bedankt.

[ Voor 14% gewijzigd door Robin4 op 26-10-2008 20:53 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• weerdo
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Robin4 schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 20:44:
Ik kan bijvoorbeeld ook niet van de USB stick een muziek nummer afspelen, want als ik dat wel doe en ga ook bijvoorbeeld internetten dan begint de muziek te hakkelen.
De beschreven performance is normaal voor de hardware uit die tijd. Veel succes met het aan de praat krijgen van de games!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je hebt wel veel op de PCI-bus zitten, probeer het eens in een kale PC. Welk OS gebruik je, en waarom maar 256 Mb RAM?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
gambieter schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 20:53:
Welk OS gebruik je, en waarom maar 256 Mb RAM?
Idd als je nou eens 256MB Ram ging gebruiken zou het vast wat beter gaan. :z

Maar welk OS? Met XP is het logisch dat het langzaam is. Als je toch XP hebt moet je eens XP zonder SP proberen is een stuk sneller op zo'n PC. ;) Zal vast ook wel zo zijn met Win2000 ook zonder SP's draaien.

[ Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 26-10-2008 21:04 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

-The_Mask- schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 20:59:
Idd als je nou eens 256MB Ram ging gebruiken zou het vast wat beter gaan. :z
Que? Ik lees de opmerking in de TS als zijnde maar 256 Mb (MB, whatever) gemonteerd, maar dat kan je ook opvatten als zijnde 640-256 vrij. Het is een beetje onduidelijk opgeschreven.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Ik denk dat het voornamelijk komt door de lage hoeveelheid RAM. Als ik in VMware een XP installatie maar 256MB RAM toewijs, dan gaat deze ook veel swappen met een algeheel traag systeem als gevolg (CPU gebruik blijft dus laag).

Om het toch to optimaliseren zou ik alle services en programma's die je niet nodig hebt uitschakelen. Hiervoor kun je het uitstekende Autoruns van SysInternals gebruiken. Je kunt ook overwegen om Internet Explorer e.d. er compleet uit te slopen d.m.v. nLite.
Probeer je muziek player (Winamp etc.) eens een hogere prioriteit te geven. Wat ook wil helpen tegen dit probleem is om zoveel mogelijk apparaten van DMA gebruik te laten maken (i.t.t. PIO).

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2008 21:15 ]

• Robin4
@ gambieter

Ja daar ben ik het wel mee eens, maar ben wel van plan om deze aansluitingen te gebruiken. Ik denk dat de raid controller nogal veel bandbreedte gebruikt ook waarschijnlijk omdat de schijven vrij snel zijn voor dit systeem, maar verkopen schiet ik ook niks mee op. Ik heb er maar 256mb erin zitten omdat ik wat problemen heb met sommige games opstarten. Die geven dan eens een vreemde foutmelding. Dus wilde eens kijken of dat zou helpen. Maar toch is die 256mb niet echt weinig voor die tijd terug. Ik gebruik windows 98 SE.

Ik heb ongeveer 640mb geheugen liggen, waarvan maar 256mb in de machine zit. Dus 128mb en 2x64mb.

@Page 45

Ik zal ook nog eens wat meer geheugen proberen. Maar vind het wel vrij verdacht dat als ik muziel afspeel vanaf de USB stick en ik daarbij andere dingen ga doen dat het geheel begint te stotteren.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:55

EDIT:

Ik last net pas dit:
CSL Beleid

Zou dit topic naar Moederborden processoren en geheugen verplaatst kunnen worden?
Vriendelijk bedankt.
Nav Historische game pc laat ik dit topic lekker hier als je het neit erg vind. Ik maak hiervoor een uitzondering omdat er misschien nog wat meer naar boven komt en we het uiteraard over een compleet systeem hebben dat in een museum thuishoort :9~

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tja, je kunt een oud bakkie wel volladen, maar daar is die PCI-bus gewoon niet op berekend. Het zal gewoon niet gaan werken.

Wel is het verstandig om zoals TheMask al zegt om Windows 2000 te installeren. Die gaat waarschijnlijk een stuk efficienter om met de capaciteiten van de PC. Maar ik verwacht niet dat het veel zal gaan helpen, je kan dan beter een wat moderner mobo+processor nemen.

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

Ik denk dat de RAID-controller de PCI-bus nogal vol pompt. Heb je niet ergens een IDE schijfje van ~40-80GB liggen? Kun je die erin stoppen op de onboard PATA-controller. Scheelt denk ik best wel wat :)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:55
En daarmee help je juist het complete idee omzeep. Verder als deze specs moet je niet willen. Hier hoort een bak van +- 10 jaar oud te staan en dat moet ook zo blijven in mijn ogen.

Ter vergelijking, ik heb 2 jaren (inmiddels maar 2,5 jaar geleden) op een Pentium II 350MHz, 256MB NVIDIA RIVA TNT 16MB systeem zitten internetten en docs voor school zitten typen. Soms een potje RA2 via het LAN. Wat denk je dat die bak draaide? XP.

Ja, ik moest geduld hebben en soms was het traag. Maar IMHO, het was best te overleven.

• Robin4
En aan wat voor modernere onderdelen zit je dan aan te denken.
Ik zat persoonlijk zelf te denken om voor een bord te gaan waar al een SATA raid onboard zit zodat dit niet meer over de pci-bus hoeft. Alleen vraag me dan af bestaat zoiets met 1 ISA slot? Zo nee is het dan wel mogelijk om een PCI geluidskaart werkend te krijgen onder DOS?
Weet iemand ook bij welke begin moederborden er pas LAN onboard erop kwam?
TKing schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 21:33:
Ik denk dat de RAID-controller de PCI-bus nogal vol pompt. Heb je niet ergens een IDE schijfje van ~40-80GB liggen? Kun je die erin stoppen op de onboard PATA-controller. Scheelt denk ik best wel wat :)
Het probleem is dat als er over een tijdje de hardeschijven kapot gaan nogal lastig gaat worden met IDE schijven. Daarom heb ik liever de sata schijven, die blijf je overal wel makkelijk vinden. En daarnaast hou ik het graag op een grote capaciteit omdat ik van plan ben nogal hoop database aan games erop te zetten. Van zeg maar van Doom tot Quake III enzo.. Maar ben het wel met je eens dat die raid controller nogal de pci vol pompt. 8)7

[ Voor 57% gewijzigd door Robin4 op 26-10-2008 21:41 ]

• Hadron
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-07-2022
Hmm, ik heb op mijn Celeron 466 met 128Mb ook last met de RAID. Als'ie voluit aan het pompen is naar de schijf, neemt dat zo al zo'n 50% van de processorkracht in beslag.
Als je dat combineert met Windows XP, dat met 256MB geheugen eigenlijk net aan de krappe kant zit, denk ik dat dat je probleem veroorzaakt. Als'ie gaat swappen, neemt dat eens zoveel processorkracht in op je gemirrorde schijfjes.
Overigens, als het hardware raid is, dan heb ik niks gezegd :$

Daarnaast weet ik niet zeker wat't effect is van de ISA-geluidskaart. Als de instellingen tussen PCI en ISA niet lekker liggen, kan dat problemen geven of voor (onnodige)vertraging op de PCI-bus zorgen. Maar, als't goed ingesteld staat, zou dat geen probleem mogen zijn. Even controleren dus!

Verder klinkt't als een leuke combinatie. Zeker de viper met de 2 voodoo's.. Nice :D

[edit: details, details]

[ Voor 11% gewijzigd door Hadron op 26-10-2008 21:43 ]

• Robin4
Heb er nou 64mb erbij gezet. Het gaat wel ietsiepietsie beter. Maar het is nog niet helemaal van het.
Krijg ik het het systeem ook minder schokkend als ik een iets wat snellere cpu zou plaatsen?

Heb ook al gedacht aan een ander moederbord, maar een moederbord met LAN of onboard raid begint volgens mij pas bij S754. En zo`n systeem is heel wat sneller dan een Slot 1 systeem.

Verwijderd

Robin4 schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 22:41:
Heb er nou 64mb erbij gezet. Het gaat wel ietsiepietsie beter. Maar het is nog niet helemaal van het.
Om het met dezelfde configuratie toch nog wat bruikbaarder te maken kun je gaan spelen met de prioriteiten van de processen die je draait. Zo kun je, je mediaspeler voor MP3s de prioriteit 'Hoog' meegeven, zodat deze minder kans heeft tot haperen. Waar ik zelf meer een liefhebber van ben, is om Windows processen op 'Normaal' te draaien en de meeste andere software op 'Below Normal' ('Onder normaal' in NL Windows?). Op die manier kan niet één process de hele processor consumeren als deze opeens 100% CPU vraagt (door een crash oid).

Ik gebruik hiervoor zelf Prio. Dit programma onthoudt welke prioriteiten je hebt ingesteld voor elke applicatie, zodat je dit niet steeds opnieuw hoeft te doen.

Daarnaast zou ik toch even kijken of je je hardeschijven en andere stations niet op DMA kunt zetten i.p.v. PIO. Die laatste vergt veel meer CPU-gebruik omdat voor communicatie constant die CPU wordt aangesproken.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:19
256MB is niet zo heel weinig. Ik gebruikte tot 2-3 jaar geleden een P4 met 256MB RAM met XP, en kon gewoon veel tegelijk en Gamen lukte ook nog (vraag me niet hoe, maar het was echt 256MB)
de laptop hier heeft 240MB (16mb voor de videokaart) en als die enmaal opgestart is kan er gewoon gewerkt worden met word/excel en muziek tegelijk, etc. Gamen lukt zelfs nog een beetje (Sims enzo).

Dus geheugen hoeft geen probleem te zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door maarud op 26-10-2008 23:13 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Zit het hele probleem niet in die Intel nic?

Een gigabit kaart heeft afaik PCI 2.2 nodig, en dat heeft een BX chipset niet. Daardoor kun je soms de meest gekke ellende krijgen. Probeer eens met een andere nic? (Desnoods een realtekje, alleen heb je dan weer iets meer cpu usage, een 3com 905 oid is mn 1e voorkeur)

Verwijderd

Pentium III 450Mhz SLOT 1 overclocken, afhankelijk van je mobo en bus-dividers kan je bij dit soort procs makkelijk 10-15% bij clocken
Asus P3b-F moederbord 1x AGP 5x PCI, 1x ISA
Heb iets van 640mb aan SD-Ram geheugen liggen maar 256mb in gebruik. gewoon meer in prikken. Voor win 98SE zou ik voor max. 512MB gaan.
Diamond Viper V770 32MB AGP
2x Creative Voodoo 2 12mb SLI PCI vaak prima overclockbaar
Delock PCI combo kaart 1x SATA, 1 x ATA, 1x Esata, 4x USB 2.0 eruit halen, PCI bus vervuiling
Intel Pro 1000 GT Desktop adapter LAN PCI PCI 2.2 ? zoja, vervangen door PCI 1(.1) kaartje
Delock SATA Raid 4poort PCI controller eruit halen, PCI bus vervuiling
Creative Soundblaster AWE 64 GOLD ISA Kijken of het beter gaat met een PCI kaartje (dwz: zonder legacy spul)
2x Samsung Spinpoint 320GB in Raid 1 (deze had ik nog liggen, vond het zinloos om ze voor minder te verkopen) vrij lullig, maar géén SATA dus... gaat je PCI bus zeker lamleggen
NEC DVD 3550 IDE drive.
Een andere optie is een 2e hands Athlon XP mobo-tje te scoren met daarbij een gemodde XP of een Mobile; dan heb je een vrije multiplyer en kan je die proc (bijv) op (3x200=600mhz) laten lopen. Kan je er een sloot goedkoop DDR geheugen in gooien en kan je gewoon je HDD's via (onboard) RAID gebruiken.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:25

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Het enige wat ik zou doen is inderdaad die Gbit LAN kaart eruit halen. En 1 zo'n HDD via een SATA => PATA convertor aan je PATA controller hangen. Ik denk dat dat veel zal schelen.
Overclocken gaat hier maar marginaal voordeel bieden, dat is de moeite echt niet waard. :)

Door een standaard PCI-bus gaat namelijk maar 133MB/sec, dus als je RAID setup vol staat te pompen, dan is er al geen ruimte meer voor je LAN. Zelfde geldt omgekeerd, als jij met 100MB/sec over je Gbit LAN gaat lopen transferen, dan houd je geen bandbreedte meer over.

[ Voor 33% gewijzigd door --MeAngry-- op 26-10-2008 23:25 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Was t trouwens niet dat bij Win98 alles >512Mb een enorm performanceverlies opleverde doordat ie dan bepaalde dingen niet meer ging cachen?

edit: "Out of Memory" Error Messages with Large Amounts of RAM Installed&

Volgens mij nam de performance al af >160Gb, wat ook bevestigd wordt door http://www.extremetech.com/article2/0,2845,646598,00.asp

is lang geleden allemaal, dus weet t ook niet meer exact

[ Voor 49% gewijzigd door DJSmiley op 26-10-2008 23:34 ]

Verwijderd

er zijn unofficial service packs welke geheugenproblemen aan te schijnen pakken. Zelf ooit ook 98SE met 512MB gedraaid en ervaarde daar geen problemen mee.

Maar goed, ik zou voor de nostalgie de moeite niet meer doen en als het voor de functionaliteit van een klassieke games pc gaat, gewoon een socket A (NF2 met onboard raid) mobo regelen met een geunlockte Xp of, nog beter, een Athlon XP mobile. Dan kan je zelf m.b.v. je multiplier beslissen hoe hard je bak draait en kan je zo ongeveer elke oude gamen op de goede snelheid spelen.
Daarnaast alles "modern" onboard: USB 2, SATA-raid, onboard 10/100(/1000) netwerk etc.
2x 512MB DDR geheugen erin en een oud PCI geluidskaartje (SB live! ofzo) scoren.. Voor de rest gewoon je oude videokaarten erin zetten en gaan met die banaan.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2008 23:45 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:00

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Waarom hoor ik hier nog niemand over de chipset drivers??

Het haperen van geluid bij gebruik van de PCI-IDE bus is een van de meest voorkomende symptonen van een installatie zonder de juiste chipsetdrivers.. (en check meteen je IRQ verdeling in het bios)

indicatie: Ik heb jaren op een AMD 133Mhz met 112MB ram (win 98, met xp skin :p ) continu op 4Mbit gedownload met MP3`s aan op de achtergrond (192kbit) en had geen last van haperingen... pas zodra ik webpagina`s met veel grote afbeeldingen bezocht trok de 8mb videokaart het niet en kreeg je gesputter..

[ Voor 4% gewijzigd door Michael Knight op 26-10-2008 23:59 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Robin4
DJSmiley schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 23:12:
Zit het hele probleem niet in die Intel nic?

Een gigabit kaart heeft afaik PCI 2.2 nodig, en dat heeft een BX chipset niet. Daardoor kun je soms de meest gekke ellende krijgen. Probeer eens met een andere nic? (Desnoods een realtekje, alleen heb je dan weer iets meer cpu usage, een 3com 905 oid is mn 1e voorkeur)
Er komt al een sweex gigabit kaartje realtek me kant op, ik zal die ook eens proberen. Eigenlijk zou het volgens mij niet veel uitmaken omdat die netwerk kaart een eigen processor heeft.
Verwijderd schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 23:22:
[...]

Een andere optie is een 2e hands Athlon XP mobo-tje te scoren met daarbij een gemodde XP of een Mobile; dan heb je een vrije multiplyer en kan je die proc (bijv) op (3x200=600mhz) laten lopen. Kan je er een sloot goedkoop DDR geheugen in gooien en kan je gewoon je HDD's via (onboard) RAID gebruiken.
Of ik andere onderdelen ga scoren weet ik nog niet, ik heb inmiddels wel de cpu geoced van 450 naar 495mhz en het gaat wel ietsie beter. En sinds wanneer heeft die socket A bordjes een onboard raid controller sata? Ik dacht dat het pas bij socket 754 er sata raid erop zat.
--MeAngry-- schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 23:23:
Het enige wat ik zou doen is inderdaad die Gbit LAN kaart eruit halen. En 1 zo'n HDD via een SATA => PATA convertor aan je PATA controller hangen. Ik denk dat dat veel zal schelen.
Overclocken gaat hier maar marginaal voordeel bieden, dat is de moeite echt niet waard. :)

Door een standaard PCI-bus gaat namelijk maar 133MB/sec, dus als je RAID setup vol staat te pompen, dan is er al geen ruimte meer voor je LAN. Zelfde geldt omgekeerd, als jij met 100MB/sec over je Gbit LAN gaat lopen transferen, dan houd je geen bandbreedte meer over.
Denk niet dat zo`n Sata => Pata adapter zoveel zal gaan helpen op dit mobo. Die Pata controllers zitten volgens het boekje ook op de PCI bus aan gesloten. Want er staat: Comes with an onboard PCI busmaster IDE controller Dus dan is dit geheel toch ook aangesloten op de PCI bus? Lan kaart eruit halen wil ik zeker wel proberen

[ Voor 63% gewijzigd door Robin4 op 27-10-2008 09:50 ]

Verwijderd

Er zijn zat socket A bordjes met onboard raid. Denk aan de wat (toendertijd) hogere prijsclasse NF2 bordjes (als a7n8x delxue). Vergeet niet dat het Socket A platform tot 3200+ heeft bestaan.
Ik heb zelf tijden op een a7n8x deluxe (2.0) gedraaid met een XP-M 2600+ (45W). Vrije multiplyer en volgens mij kan je dan booten vanaf een MP van 4x (dus 4x100= 400mhz effectief). Max ligt vaak rond de 12x200.. dat is dus zo'n 3400+.

Voordeel is dat je in dat geval ook makkelijk je systeem minder kan terugclocken en zo voor wat minder oude games ook nog je pc kunt gebruiken.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2008 09:52 ]

• Robin4
Ik heb even gekeken, maar de netwerkkaart is zelfs pci 2.3.
En socket A heeft geen SATA RAID En daarnaast vraag ik me af of je de geluidskaart nog wel werkend / compatible krijg met dos games.

[ Voor 59% gewijzigd door Robin4 op 27-10-2008 09:59 ]

Verwijderd

Silicon Image 3112A Serial ATA RAID Controller
http://compreviews.about....ds/gr/aaprA7N8XDeluxe.htm

of op tweakers:
pricewatch: Asus A7N8X-E Deluxe

Onboard geluidskaart weet ik niet of je die compatable krijgt, maar je kunt er zeer makkelijk een SB live! PCI kaartje instoppen; in die drivers (dat weet ik dan nog van vroegah) zit gewoon DOS-support ingebakken. Andere PCI kaartjes uit het '90 jaren tijdperk moet allemaal wel geschikt zijn hiervoor denk ik.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2008 10:03 ]

• Robin4
Ik geef je daar wel gelijk in

Idd sata Raid en LAN onboard. Welke bordjes van toen hadden dat ook al?

Ik zoek liever iets met 3 a 4 sata poorten als dat mogelijk is. Dus zo`n bord zou ik wel willen overwegen als me bottleneck daarmee verdwijnt. Volgens mij zat er op die socket A borden ook al USB 2.0 op. :9

Verwijderd

Er zit inderdaad USB 2.0 op. Ik weet in ieder geval dat de a7n8x deluxe, a7n8x deluxe 2.0, a7n8x-E Deluxe, A7V880 en wat bordjes uit de NF7 serie RAID hadden. Dat zijn simpelweg de high-end bordjes.

Een athlon mobile vinden kan wel iets lastiger zijn, je kunt ook een ge-unlockte XP proberen te vinden, maar daarvan weet ik niet hoe laag de MP's gaan.

• steven_86
  • Laatst online: 29-07-2025
het hele principe waarmee het begon een Oldskool pc is wel om zeep :'( met het idee van hardware van highend socket a spul dat is gewoon tot en met begin 2005 verkocht en staat in genoeg gezinnen nog als main computer. 8)7 jammer

Verwijderd

Wat is daar nou jammer aan? Ik begrijp uit het verhaal van de TS dat hij een soort archiefbak wil maken met daarop een enorm aantal spellen. Dan ontkom je niet aan een grote harde schijf, en als je dan niet meer wilt investeren in PATA ontkom je er niet aan om op een oud mobo een S-ATA controller te prikken. En dan zit inderdaad snel je PCI bus vol ja.

TS moet zelf maar weten of hij graag een nostalgische PC wil waarmee je net zo zit te rotzooien als vroeger, of recentere hardware waar je vrij makkelijk al je games op kwijt kunt en waarbij je de snelheid eenvoudig kan aanpassen.

• Robin4
Ik kies waarschijnlijk voor het laatste, want USB2.0 is toch wel echt het vereiste. Hier ontkom je gewoon niet aan aangezien ik ook gewoon USB sticks wil kunnen blijven gebruiken en externe harddisks.. Als ik voor die oplossing ga heb ik ook geen LAN kaart meer op de PCI bus. Ook de Raid controller zit dan al op het bord. Scheelt al een grote bottleneck.. Dat is juist het probleem, niet dat het systeem zoveel sneller moet worden. Wil gewoon van die hickups af met afspelen van muziek / internetten.. Ook het downloaden word nou nogal beperkt..

Het gaat idd niet om het feit dat ik een extra oude computer heb waarmee ik bling bling heb. Het ging eerder om het idee dat ik op een wat oudere pc een hele games archief zou kunnen spelen. Dat dit oude hardware is is uiteraard erg leuk, maar het moet gewoon normaal kunnen functioneren. Nou heb ik de zwaarste spul op de PCI bus zitten wat gewoon niet echt gaat werken. En of je dan nog lol hebt? Gedeeltelijk wel ja, maar het is niet optimaal.

En al zit er een socket A moederbord in, het blijft nog steeds Oldskool! Want de meeste mensen gebruiken tegenwoordig vanaf socket 754 tot AM2 en bij intel socket 478 tot s775

[ Voor 9% gewijzigd door Robin4 op 27-10-2008 13:18 ]

• steven_86
voor de prijs van een sata controller en harde schijf kan je ook gewoon een 500GB ide schijf halen of het grootste wat mogelijk is op het moederbord. ben je ook meteen voor een groot deel van het probleem af.

waarom vind ik het jammer ik vind een oldskool pc nostalgie ik heb zelf een k6-3 400 met een GA-586HX uit eind 1997 met 320MB edo ram (72 pinns) en daar heeft een vrij recente athlon xp niks meer mee te maken. dan komt het eigenlijk gewoon neer op ik wil dos games werkend hebben op een zo nieuw mogelijke pc. dit mag deTS natuurlijk zelf weten maar dan kan mijn mening wel zijn dat het jammer is.

@ robin4 dus een 4 jaar oude pc is oldskool vind jij ok een meningsverschil en als ik gewoon naar mensen om mij heen kijk hebben die geregeld een athlon xp of pentium 4 als computer. socket A is nauwelijks ouder als socket 478

[ Voor 33% gewijzigd door steven_86 op 27-10-2008 13:22 ]

• Robin4
Aan 1 500GB heb ik zoiezo niks aan. Als die crashed ben ik me heel opgebouwde database aan games kwijt.
Daarom draai ik nou ook in Raid 1. Als 1 schijf er mee kapt blijft er altijd nog 1 schijf werkend. Natuurlijk kunnen ook beide schijven kapot gaan, maar die kans is een stuk kleiner.

Waarom geen IDE?

1. Sata is veel goedkoper te krijgen dan IDE, omdat IDE steeds moelijker te krijgen is.
2. Omdat ik al 2x Samsung 320GB SATA had liggen, als ik die verkoop zou ik er nog 30 euro voor krijgen, dan ben ik wel dom om ze daarvoor te verkopen als ik weet dat ik voor die 30 euro echt geen even grote IDE schijf voor terug ga krijgen.
3. Als die IDE schijf in de toekomst kapot gaat en er zijn geen IDE schijven meer te koop in de winkel waar begin je dan? Beter dan een beetje met de tijd mee gaan en dan veel makkelijker een nieuwe schijf kunnen bemachten. Ook SSD is Sata dus er is dan altijd wel een oplossing. Bij een IDE schijf dus niet.

En daarnaast ben ik niet van plan om een Athlon XP te kopen. Waar het om gaat is het moederbord.
Ik kan dan altijd nog een tage Ahtlon Thunderbird erop steken, maar dan heb ik wel LAN onboard en een SATA Raid onboard wat dus me probleem verhelpt.

[ Voor 11% gewijzigd door Robin4 op 27-10-2008 13:28 ]

• weerdo
  • Niet online
Bij een Socket-A machine raak je wel je ISA-slot kwijt. Als je dat niet erg vindt (en je verliest daarmee wel de door jou gewenste DOS-compatibiliteit!) dan kan je net zo goed een moderne computer kopen en daarin de 2 Voodoo kaarten steken.Dit aangezien het ISA-slot de reden is waarom je aan die oude architectuur bent gebonden, en je qua performance enorme steken moet laten.

(En eigenlijk zou ik in dit geval 2 machines overwegen: 1 oude PC, ingericht voor maximale DOS-compatibiliteit, 1 moderne pc met voldoende spierkracht voor het dagelijkse werk)

• steven_86
punt 1 gaat mijn vorige post voor op
punt 2 ok dat had ik kunnen weten want dat had je aangegeven maar was ik even vergeten
punt 3 zal niet zo een vaart lopen ik heb laatst ook nog een nieuwe 20GB schijf gekocht omdat mijn oldskool pc geen schijven pakt van meer dan 32GB.

maar ja punt 2 doet het hem voor jou. let trouwens wel op dat je nieuwe socket A moederbord niet alle thunderbirds wil pakken afhankelijk van welk bord je neemt. een a7v600-x niet het bord wat jij zou nemen dan maar die pakt bijvoorbeeld alle thunderbird modellen onder 1Ghz niet.

• Robin4
@Weerdo

Ten eerste ik heb al 2 pcs, dus nog 1 erbij word nogal veel van het goede( vind me vriendin ook niet zo leuk die heeft al moeite met 2 pcs 8)7 . Of ik door het afwezigheid van 1 ISA slot de DOS-compatiliteit kwijt raakt weet ik niet. Aangezien er vroeger ook systemen waren met een creative Soundblaster PCI 64 / PCI128 / PCI1024 en dat was nog in de tijd van de Pentium II / III dus daar ben ik het niet helemaal met je eens. Dus die kaarten zouden dan altijd nog op de soundblaster modus kunnen werken.

En daarnaast wil ik je wel even wakker maken. Als je een ISA geluidskaart hebt dan heb je ook niet echte dos compatibiliteit, want het word dan alsnog geemuleerd onder dos..

[ Voor 5% gewijzigd door Robin4 op 27-10-2008 13:48 ]

• weerdo
  • Niet online
Robin4 schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 13:44:
En daarnaast wil ik je wel even wakker maken. Als je een ISA geluidskaart hebt dan heb je ook niet echte dos compatibiliteit, want het word dan alsnog geemuleerd onder dos..
Fout. De meeste ISA-kaarten waren op hardwareniveau "Soundblaster 16" compatible. Het instellen van een configuratieregel (set BLASTER=) was voldoende om dos-spellen werkend te krijgen. Dos kent zelf geen ondersteuning voor welk soort hardware dan ook, dos-spellen schrijven zelf direct naar de hardware.

Met de komst van de PCI-kaarten is dat principe losgelaten, en zijn de verhalen over compatibiliteitsproblemen tussen DOS-spellen en PCI-kaarten niet van de lucht. Dat is de reden waarom in het 'adviestopic' een ISA-geluidskaart is geadviseerd.

• Robin4
Dus als ik het goed begrijp is Raid niet echt mogelijk op zo`n soort systeem. En wat betreft E-sata?
Dus het beste is:

Raid controller eruit (Die delock 4 x sata)
De combo card eruit.
En andere LAN kaart erin (die komt morgen al binnen)
En dan voor USB2.0 gewoon maar een andere PCI USB2.0 kaart (heb nog een liggen)

• weerdo
  • Niet online
Je zou een IDE-SATA converter kunnen overwegen, dan kan je je huidige SATA-schijven blijven gebruiken.

• Robin4
Ik ga denk ik zo`n ding bestellen:

Afbeeldingslocatie: http://www.delock.nl/pictures/products/2/4850d88a99c9f.jpg

Er zitten 2 x sata erop. Misschien dat ik de delock combo kaart dan maar laat zitten. Dan heb ik 3 x sata poorten. In windows is de combo kaart wel goed geinstalleerd. Maar bij de raid controller blijft een uitroepteken staan terwijl hij wel herkend is en de juiste drivers geinstalleerd.
Afbeeldingslocatie: http://i34.tinypic.com/2ni9lqx.jpg
Of die converter nou veel verschil gaat maken, kan het hoogstens proberen.
Alleen weet ik ook niet of die converter gaat werken op mijn moederbord.

• Supports ATA 100/133 Aangezien mijn moederbord maar ATA 33 ondersteunt.

[ Voor 82% gewijzigd door Robin4 op 27-10-2008 17:02 ]

Verwijderd

Ik betwijfel dat het (lekker) gaat werken, en wel om verschillende redenen:
1) je moederbord kan zonder extra controller waarschijnlijk niet meer dan 128 (of zelfs 32) GB ondersteunt.
2) van 1x ATA 33 naar 2x SATA, laat je een ruime 16MB/s per kanaal doorvoer over.
3) welke je nog steeds over je PCI bus laat lopen, gezien de aansluiting van de IDE kanalen op dat mobo. (maar dit is dan weer niet zo'n groot probleem nu je maar 33MB/s doorvoer hebt)

Een andere optie (als je per se ISA wilt) is om op zoek te gaan naar een professioneel (server) moederbord waar ISA en RAID op zit. Probleem: de kans dat je S-ata RAID en ISA tegen komt op een oud moederbord is vrij klein. Wellicht dat je een oud moederboard kan vinden met ATA 100 aansluitingen, RAID en ISA.
bij socket A bestaan ze in ieder geval wel, http://linuxlookup.com/re...cket_a_motherboard_review

Socked A, 1x ISA, 6x PCI, 1x AGP, PATA-RAID.

zelfs op marktplaats: linkje

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2008 17:08 ]

• Robin4
Ik heb de Delock Sata Raid controller er maar eruit gehaald en het gaat al een stukje beter. Hij is nou wel iets sneller.

Dat genoemde Abit KT7 moederbord heeft toch het gevreesde Via KT133 chipset waar problemen mee waren?
En de opvolger was toch de KT133a chipset?

[ Voor 38% gewijzigd door Robin4 op 27-10-2008 19:51 ]

• Robin4
Ik heb nou de LAN adapter veranderd naar een Gbit NIC van Sweex. Moet zeggen werkt al een stuk beter op het internet. Haperd nou minder en haal nou tegen de 4mbit kwa downloaden. Eerst maar 2mbit. Volgens mij was die intel internet adapter toch wat te zwaar voor het systeem. Heb er ook meer geheugen erbij geprikt, dus het gaat wel iets beter. Maar zit nog wel te denken voor voor het Abit KT7 te nemen vanwege de raid controller...

• Robin4
Kan iemand mij helpen zit weer met een groot probleem. Ik heb al een tijdje al geen Pentium III 450mhz meer maar een Athlon 850 socket A met een Abit KT7-raid moederbord.

Het probleem is dat ik een moederbord zoek met een ISA slot die ik nodig heb voor de geluidskaart.
Daarnaast heb ik geprobeerd de onboard raid controller werkend te krijgen. Er zit de laatste bios erop maar krijg het onboard raid niet werkend onder windows xp. Windows xp vraag signed drivers. Heb van alles geprobeerd maar krijg het niet werkend. Daarnaast heeft het onboard raid ook nog een nadeel omdat beide poorten op 1 ATA 100 controller zit via de pci bus, wat dus inhoud dat ik theoretisch 50mb per seconden per schijf over houd.
Nou had ik ergens op het internet gelezen (bron weet ik even niet meer) dat er gebruik gemaakt werd van een 3ware 6400 raid controller met risc processors. Maargoed dan kom je met het probleem te zitten dat je niet zo raid controller zal gaan vinden. De meeste HW raid controllers zijn allemaal pci extended en werkt dus niet in een normaal pci slot. Daarnaast zit ook de LAN kaart ook al op de pci bus. Dus lijkt het mij dat de pci bus dan nogal vrij snel vol zit. Weet iemand een oplossing of weet iemand of er een moederbord bestaat met 1 isa slot en waar pci-extended erop zit. Ik wil raid 1 draaien, dus super veel snelheid heb ik niet nodig. Waar ik niet wil is een systeem die erg aan het bottlenecken is op de LAN of Raid controller..

Pagina: 1