Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XP] SATA drivers voor Amilo laptop installeren?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb sinds kort een probleem met XP.
Zoals iedereen weet ondersteund XP Sata niet.
Maar nu naar een week zoeken naar de drivers,
heb ik ze nog niet gevonden :(.

Even de systeem Specs:
Laptop:
Fujitsu Siemes Pi 2530.
120 GB HD (sata)
Ik heb al op een ander forum gevraagt (wisten het natuurlijk weer niet, daarom is Tweakers mijn <3 site!!!):D.
Die zeiden.
Verander de Sata. Dit heb ik al geprobeerd in de BIOS maar dit lukte niet.
Heb veel gebeld naar Fujitsu maar die zijden altijd maar het is niet mogelijk.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
Wat stond er eerst op? Vista? Gewoon weer terugzetten dan. Of uitzoeken welke chipset erop zit en de drivers daarvoor met nLite in een windows XP cd'tje bakken.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Met een beetje geluk ondersteund je BIOS SATA compatibility mode. Je kunt de HDD dan benaderen vanuit "IDE Mode" waardoor je geen extra drivers nodig hebt. Ik acht de kans echter klein dat jouw laptop's BIOS dit ondersteund.

Verwijderd

Topicstarter
Ja idd.
Er staat op het moment nog vista op.
Nu heb ik een duur xp cdtje gekocht met xp pro erop.
Werkt ie niet:S.
En hoe kan ik die chipset ontedekken??;)?
Groetjes en alvast bedankt

Verwijderd

Topicstarter
Nopes,
de bios ondersteund dit niet

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dan vraag ik me toch af waar je dan al heel de week hebt gezocht.
Op de site van Siemens staat dat ze gebruik maken van de intel ICH8M chip. En daar zijn gewoon xp drivers voor te vinden.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar ik wist niet dat ik die chipset moest installeren;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 18:16:
En hoe kan ik die chipset ontedekken??;)?
Via een programma dat de gegevens van je computer uitleest (Everest enz.), specificaties van je laptop opzoeken in de handleiding, Google...

Jouw laptop heeft een Intel® 965PM+ICH8-M chipset. Drivers voor de SATA controller vind je hier (niet letten op Dell, zijn gewoon standaard Intel drivers).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2008 18:34 ]

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
XP heeft standaard ondersteuning voor SATA, maar inderdaad alleen in IDE compatibility mode.

AHCI mode wordt ondersteund vanaf XP SP3, maar meestal zijn daar wel drivers voor nodig (hoewel de Intel ICH8M waarschijnlijk native in XP SP3 zit).
Je moet dan wel de juiste installatie disc van XP zien te krijgen.
Je zou eventueel eerst XP op een externe drive kunnen installeren, daarna SP3 plus eventueel de AHCI driver en daarna het image overzetten.

Makkelijk is het inderdaad niet, maar het kan in XP gewoon. Switchen van IDE compatibility mode naar AHCI kan wel, maar daar moet je wel wat voor doen want je kunt XP niet starten na deze switch zonder dat de juiste drivers aanwezig zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Bestaat er ook een tut over hoe ik hem met Nlite de drivers erin kan laden?
(in de xp CD)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2008 19:02 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 19:01:
Bestaat er ook een tut over hoe ik hem met Nlite de drivers erin kan laden?
(in de xp CD)
Ja, maar die kun je ook via Google vinden of met de search hier :)
Zo erg ingewikkeld is het ook niet, met de handleiding of de FAQ van nLite zelf moet je er zelfs uit kunnen komen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
waarom niet gewoon met F6 drivers laden van een diskette? Even een usbfloppydrive lenen en klaar.

gaat nog altijd sneller dan slipstreamen met nlite enzo

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mja, als je toch eigenlijk al een installatieCD met minimaal SP2 wil maken (al was het maar vanwege de ondersteuning voor 48bits LBA zodat schijven >138GB te gebruiken zijn) dan kun je net zogoed de controllerdriver er in verwerken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-11 22:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

DJSmiley schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 19:22:
waarom niet gewoon met F6 drivers laden van een diskette? Even een usbfloppydrive lenen en klaar.

gaat nog altijd sneller dan slipstreamen met nlite enzo
Niet welke floppy drive op USB werkt. Die is dan aan het begin leuk te benaderen, maar na de schijf format heeft hij weer het floppy nodig en dan issie spontaan verdwenen. Beter om dus gewoon nLite te gebruiken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
alt-92 schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 19:27:
Mja, als je toch eigenlijk al een installatieCD met minimaal SP2 wil maken (al was het maar vanwege de ondersteuning voor 48bits LBA zodat schijven >138GB te gebruiken zijn) dan kun je net zogoed de controllerdriver er in verwerken.
mm good point. Ik was ff blind ervanuitgegaan dat TS al een installCD had van SP2 of hoger. Maar idd, dan meteen wel meenemen als je toch bezig bent.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Het zal vast wel een SP2 CD zijn hoor, maar dan kun je de originele veilig in de kast opbergen en gebruik je je slipstreamed CD om je PC te installeren.
Bijkomend voordeel is dat dan ook de Recovery Console van CD in ieder geval de disk ook nog eens kan zien :)

Verwijderd

Topicstarter
Dus eigenlijk moet ik gewoon die drivers Intel® 965PM+ICH8-M chipset slipstreamen op een cd'tje? Maar als ik die driver map in de nlite duw, staan er heel veel?? Er staat: ICH8-M/H ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
PNP of Textmode?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Voor de installatie heb je in ieder geval de textmode drivers nodig, anders krijg je tijdens de textmode setup - dat blauwe deel - geen schijven te zien.

Maar dat staat ook in onze Windows Clients - FAQ uitgelegd ;)

offtopic:
Trouwens: als je de laatste bent die iets gepost heeft en je wil nog wat toevoegen, gebruik dan de edit-knop rechtsboven je post om die aan te passen.
Een nieuwe post met drie woorden is een beetje onnodig ;)

Pagina: 1