VGA als hdmi transport kabel?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 22:30
Hi ,

Aantal jaar geleden ik voor mijn lcd tv die ik aan de muur wilde hangen twee behoorlijke uitsparingen gemaakt in mijn muur waar de kabels doorheen liggen. Zo zie je tot op de dag van vandaag een kabel en zie je alleen de tv.

Gaat best wat kabelgeweld doorheen zoals

- stroom
- coax (niet meer gebruikt)
- audio tulp
- professionele scart
- professionele VGA kabel

Nu wil ik een nieuwe tv aanschaffen en natuuuurlijk gebruik maken van de hdmi mogelijkheden waar beschikbaar. Toch heb ik geen zin om me heel muur weer stuk te hakken om er nieuwe kabels in te leggen (gaat over zo'n 4 meter).

Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om op een slimme manier bestaande kabels te gebruiken. Met andere woorden..kan ik mijn VGA kabel gebruiken voor hdmi transport. Dus niet om op de vga aansluiting hdmi te zetten maar puur hdmi uit de ontvanger door vga kabel..naar tv op hdmi aansluiting.

acht de kans niet groot maar zijn er mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

misschien zijn er mogelijkheden om vanuit een VGA kabel er twee eindes van een HDMI kabel aan te solderen. Met wat soldeerskill zal dat best lukken (kabels strippen + jumpertjes gebruiken + vervolgens vastsolderen helpt bij mij altijd erg goed)

Sinds er geen analoog signaal over hoeft, hoef je je ook niet al te veel zorgen te maken over signal degration.

Echter, je kunt ook proberen de kop van de VGA kabel er af te trekken en hier zo goed mogelijk de kop van de HDMI kabel aan te maken. Vervolgens trek je het geheel door de muur heen (de kop van een HDMI kabel is klein in vergelijking tot andere kabels)

maar een echte tweakert probeert natuurlijk eerst een beetje soldeerwerk :D

ps. denk er aan om te zorgen dat er geen kracht kan ontstaan op de koppeling. Bind ongeveer drie cm van de soldeerplek beide kabels met een tie wrap aan elkaar :)

[ Voor 10% gewijzigd door M2M op 25-10-2008 09:06 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon
M2M schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 09:04:
misschien zijn er mogelijkheden om vanuit een VGA kabel er twee eindes van een HDMI kabel aan te solderen. Met wat soldeerskill zal dat best lukken (kabels strippen + jumpertjes gebruiken + vervolgens vastsolderen helpt bij mij altijd erg goed)

Sinds er geen analoog signaal over hoeft, hoef je je ook niet al te veel zorgen te maken over signal degration.

Echter, je kunt ook proberen de kop van de VGA kabel er af te trekken en hier zo goed mogelijk de kop van de HDMI kabel aan te maken. Vervolgens trek je het geheel door de muur heen (de kop van een HDMI kabel is klein in vergelijking tot andere kabels)

maar een echte tweakert probeert natuurlijk eerst een beetje soldeerwerk :D

ps. denk er aan om te zorgen dat er geen kracht kan ontstaan op de koppeling. Bind ongeveer drie cm van de soldeerplek beide kabels met een tie wrap aan elkaar :)
thanks voor het meedenken

Van solderen kreeg ik het niet warm dus dat hoort zeker tot de mogelijkheden alleen weet ik niet wat er gebeurd binnen een hdmi kabel. Het lijkt me dat daar andere materialen in worden gebruikt..waarom heb je anders zo'n enorm prijsverschil in type kabels..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Toen ik jouw topic las moest ik meteen aan een topic van mij denken:
Waarom bestaat er een (passief) DVI-D naar VGA verloopje?
Uiteindelijk komt palomar met het idee dat het weleens zou kunnen zijn om een digitaal DVI signaal over een VGA kabel te laten lopen, en dan moet er aan de andere kant natuurlijk weer een verloopje naar DVI.

Nu heb jij het niet over DVI maar over HDMI. Wellicht bestaan daar ook verloopjes voor.

[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 25-10-2008 09:46 . Reden: Typo ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

xon schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 09:37:
[...]

thanks voor het meedenken

Van solderen kreeg ik het niet warm dus dat hoort zeker tot de mogelijkheden alleen weet ik niet wat er gebeurd binnen een hdmi kabel. Het lijkt me dat daar andere materialen in worden gebruikt..waarom heb je anders zo'n enorm prijsverschil in type kabels..
meestal zit binnenin een kabel van verschillende merken hetzelfde materiaal. Maar er lopen meer kabeltopics hier rond en iedereen heeft zijn eigen mening :D De connectors hebben echter meer variatie. Goldplated, standaard aluminimum etc. etc.

Verder zijn prijsverschillen natuurlijk een beetje afhankelijk van de hoeveelheid winst die ze op een kabel willen maken. Sommige winkels / fabrikanten overdrijven de marge een beetje.

Enfin, solderen is een leuke zaterdagmiddagklus, en mocht het allemaal mis gaan, dan kun je nog steeds die hdmi kabel trekken door 'm aan de vga kabel vaste te maken en de vga kabel uit de muur te trekken. Na het solderen kun je met een multimeter de weerstand van de kabel checken. Zolang die geen 100 ohm aangeeft zit je goed en kun je een testje uitvoeren. Krijg je geen beeld op je scherm dan is het een kwestie van kabeltje trekken.

[ Voor 3% gewijzigd door M2M op 25-10-2008 09:44 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
Hoe zitten die kabels in de muur dan? In een buisje mag ik hopen?

Dan kun je er toch gewoon een HDMI-kabel doorheen trekken? oet ruimte zat voor zijn als je die VGA-, coax- en misscien zelfs de scartkabel er uit kunt halen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon
Xander schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 09:43:
Hoe zitten die kabels in de muur dan? In een buisje mag ik hopen?

Dan kun je er toch gewoon een HDMI-kabel doorheen trekken? oet ruimte zat voor zijn als je die VGA-, coax- en misscien zelfs de scartkabel er uit kunt halen?
vergeten te zeggen...het zit allemaal strakker dan strak..het is een opengesneden flexibele pvc pijp (2X) en door het gebruik van kwaliteitskabel zit het echt allemaal MEGA krap en is het echt dichtgepropt om het dicht te krijgen. Geen speling in te krijgen helaas..

had wel een goede mogelijkheid geweest..

Wat betreft verloopjes

http://www.microbarn.com/...d=100093&source=shopzilla

eigenlijk zoek ik zoiets lomps maar dan geen dvi aan het einde maar hdmi connector. Zo'n connector is overigens VEEEL kleiner en meer usb style wat het denk ik verdomd lastig maakt om te solderen.

Mijn ideale product zou vga --> 10cm kabel --> hdmi connector zijn...maar ja wie gebruikt er nou een vga kabel om hdmi te voeden :)

edit: zou je er twee van dit soort nodig hebben aan beide kanten...http://www.asrock.com/support/faq/20070625-01.jpg en hdmi naar vga verloop..oef

[ Voor 6% gewijzigd door xon op 25-10-2008 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grass460
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01:19

grass460

[DPC] Division_Brabant

dit is ook een optie
heb je meteen 2 aansluitingen hdmi en dvi
http://www.tigerdirect.ca...p?EdpNo=2659000&CatId=467

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Geen idee of de pinout goed is maar voor een tientje per kant... (misschien ook nog een VGA gender change nodig ergens?

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16604
en
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13189

Afbeeldingslocatie: http://www.dealextreme.com/productimages/sku_16604_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www1.dealextreme.com/productimages/sku_13189_1.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Zpottr op 25-10-2008 10:28 ]

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
qua aders heb je te weinig aders in je vga kabels zitten om (DVI / hdmi) signaal over te brengen. Los van de kwaliteit ervan. Heb nu al meerdere keren hdmi mogen solderen en moet zeggen dat het een pokken werk is vergeleken vga (mits je het netjes wil doen ;) )
In een dvi naar hdmi kabel zitten al 19 aders en dat is los van de aparte schielding die om 4 paren van 3 zit (binnen de folie geleidend en aan de buitenkant isoleren -> maakt dus geen sluiting op de andere schielding)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:05

voodooless

Sound is no voodoo!

M2M schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 09:04:
Dat zou je denken, is echter niet waar. HDMI werkt namelijk met gebalanceerde signalen, bestaande uit aderparen die strak in elkaar getwist moeten worden om hun werk goed te kunnen doen. VGA heeft dit niet.

Naast het feit dat je te weinig pinnen hebt is dus de kabel zelf gewoon niet geschikt voor de transmissie van HDMI data.

Die mooie fantasiekabels van DX heb ik al wel vaker gezien. Ik denk dat je er vanuit kan gaan dat ze niet werken ;)

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 26-10-2008 02:45 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi, het bericht is alweer een tijdje geleden maar ben je er ooit nog uitgekomen? Ik sta nu voor de zelfde vraag. Groeten, Jaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 16:17

Stoney3K

Flatsehats!

voodooless schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 02:40:
[...]
Die mooie fantasiekabels van DX heb ik al wel vaker gezien. Ik denk dat je er vanuit kan gaan dat ze niet werken ;)
Die dingen werken niet in een standaard aansluiting. Maar ze zijn er meer voor bedoeld om apparaten aan te sluiten die (vanwege bv. form-factor) een a-standaard manier gebruiken om een connector in te zetten. Zoals een aantal pinnen op de 'HDMI connector' (die eigenlijk pas zo mag heten als er HDMI overheen gaat) gebruiken voor audio en composiet-video, en de rest voor component. Denk aan Chinese game-console bouwers die te lui zijn om eigen connectors in te kopen, en liever standaard off-the-shelf te gebruiken.

HDMI Type A heeft trouwens 19 pinnen waarvan er al 4 afscherming zijn. SCL en SDA (I2C/DDC) zijn op een VGA kabel al aanwezig, het enige wat je misschien gaat missen is CEC en HDMI Ethernet Channel.

Ik zou zelf zeggen: Knip een goedkope HDMI kabel doormidden (zo eentje die je bij een BR-speler krijgt) en probeer er een HD-15 (VGA) connector aan te splicen. Pinnen 1 t/m 12 heb je in ieder geval nodig, die dragen het beeld (waarvan 4 x shield).

Je zou nog kunnen foetelen door de TMDS signalen single-ended aan te sluiten, maar ik weet niet hoe blij de ontvangende kant daarmee is. Qua signaalverlies (reflecties, bandbreedte) hoef je je over korte afstanden niet veel zorgen te maken.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1