Waarom bestaat er een (passief) DVI-D naar VGA verloopje?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 23:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Topicstarter
Naar aanleiding van een subdiscussie in dit topic: DVI naar VGA probleem

Blijft het maar aan me knagen. Waarom bestaat er een (passief) DVI-D naar VGA verloopje? Wat is het doel?
In een DVI-D connector zit het analoge video signaal niet bij inbegrepen, bij DVI-I en DVI-A zit dat wel. Dat voor deze typen connectoren dergelijke verloopjes bestaan, lijkt me logisch en daar gaat deze discussie dan ook niet over.

Waar het wel over gaat is dat zo'n blokje nooit van DVI-D kan 'converteren' naar analoge VGA zonder dat er electronica aan te pas komt. En gezien de prijzen, zit dat er niet in en is het een passief verloopje waar bepaalde pootjes van de DVI-D connector zijn doorverbonden naar de VGA connector.

Voor de duidelijkheid even de pinbezetting van DVI in het algemeen:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/6/65/DVI_pinout.svg/181px-DVI_pinout.svg.png
^^ clickable --> Wikipedia
In het rechter roze gedeelte zitten de 4 pinnen in een vierkant die bevatten de analoge signalen, indien aanwezig.

Alle typen DVI connectoren op een rij:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/DVI_Connector_Types.svg/181px-DVI_Connector_Types.svg.png
^^ clickable --> Wikipedia

Als voorbeeld neem ik even deze webshop waar ze dit artikel verkopen.
Plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.dealextreme.com/productimages/sku_8302_3.jpg

Hier hoeft geen twijfel over te bestaan, dit is overduidelijk een DVI-D (de 4 analoge pins ontbreken) connector verloop naar VGA.
Maar waarvoor? Want de analoge bron zit er niet bij.

Nog meer webshops die DVI-D naar VGA verkopen:
http://www.1topstore.com/...cPath=30&products_id=1660
http://www.ncix.com/produ...%20M/F&manufacture=Others
http://www.cableclub.com/...rotor-adapter-p-1249.html
... en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Op de bovenste link van 1topstore las ik echter wel een zinnetje wat me aan het denken zette:
A premium quality VGA to DVI-D cable suitable for use in LCD, HDTV, Home Theater, and business class projector based applications
Delivers crystal clear, all digital video signals to the highest quality of home theater experience
Connector: 18+1 pin DVI-D male connector and VGA female connector
Application: for LCD monitor, HDTV, Projector, DVD and other home theater, etc
Ik zou bijna gaan denken dat je met deze connector een analoge VGA bron aan kan sluiten op b.v. een LCD TV met DVI-D aansluiting. Dan is het alleen aan de LCD TV om te snappen dat op de pinnen die normaal gesproken digitale info bevatten ineens analoge info zit.
Lijkt me ook weer zo sterk want wat is dan de reden dat DVI-I bestaat?
Wilde dit wel even met jullie delen.

Verder bestaan er uiteraard wel echte DVI-D naar VGA converters:
http://www.datapro.net/pr...tal-analog-convertor.html
http://www.smartvm.com/DVI-D-to-VGA-Converter-P7556.htm
Deze bevatten wat electronica wat daadwerkelijk actief het digitale signaal omzet naar analoog signaal. Maar die vallen dus buiten deze discussie.

[ Voor 1% gewijzigd door remco_k op 19-06-2008 14:20 . Reden: Check images knop ingedrukt ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 23:43

MikeVM

- Baloo -

standaard zit er geen Analoog signaal bij..
maar van wat ik heb opgevangen, sturen sommige videokaarten toch analoogsignaal uit op bepaalde pinnen, dit is niet standaard en werkt niet op alle DVI uitgangen..

dus het verloopje is gewoon doorverbindingen..

edit: ah, ok, ik had je post niet grondig gelezen :D

[ Voor 9% gewijzigd door MikeVM op 19-06-2008 14:17 ]

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Topicstarter
MikeVM schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 13:38:
standaard zit er geen Analoog signaal bij..
maar van wat ik heb opgevangen, sturen sommige videokaarten toch analoogsignaal uit op bepaalde pinnen, dit is niet standaard en werkt niet op alle DVI uitgangen..

dus het verloopje is gewoon doorverbindingen..
Dat zijn de beschreven DVI-A en I connectoren en is wel gestandariseerd, die bevatten 4 extra pinnen waar het signaal (ook) analoog op word gezet. Zie mijn TS.
Het gaat hier over de DVI-D connector waar de door jouw bedoelde pinnen niet aanwezig zijn.

Dat het verloopje gewoon doorverbindingen zijn is mij duidelijk, ik vraag me af wat het doel is van het verloopje, aangezien ik er geen enkele toepassing voor bedenken kan.
En dat komt omdat het verloopje alleen maar digitaal signaal aangeboden krijgt en dus ook weer digitaal naar buiten toe stuurt. En dat is weer niet handig aangezien VGA analoog is.

[ Voor 15% gewijzigd door remco_k op 19-06-2008 13:46 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien om een VGA-kabel als verlengkabel te gebruiken? En dan aan de andere kant ook zo'n vga-dvi verloopje... Klinkt nog steeds niet echt nuttig, maargoed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 10:36

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Palomar schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 13:46:
Misschien om een VGA-kabel als verlengkabel te gebruiken? En dan aan de andere kant ook zo'n vga-dvi verloopje... Klinkt nog steeds niet echt nuttig, maargoed ;)
Lijkt me inderdaad vrij kansloos. Al was het alleen maar omdat je dan standaard connectoren gebruikt, waar niet standaard verbindingen worden gemaakt, waardoor je zomaar elektronica zou kunnen slopen, doordat je ergens kortsluiting maakt, of een voltage zet op een poort die dat niet kan hebben.

Misschien dat Pittie dat ding eens zou kunnen (laten) doormeten, ben wel benieuwd welke pinnen verbonden zijn :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siraic
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-08 11:57
Zelfde idee als die kaarten van Sapphire waarin ze een DVI naar HDMI verloopje hebben, en zeggen dat er ook geluid op zit :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 19:40
Ik heb daar zelf een heel vreemd probleem mee. Als ik een dvi-d kabel leg naar mijn monitor met dvi-d ingang zie ik niks! Als ik zo'n verloopstukje gebruik aan de videokaart en dan de VGA ingang van mijn monitor gebruik werkt het wel gewoon prima. |:( Ik heb een ati x1950pro kaartje.
Het is denk ik iets met de drivers aangezien dvi-d in de BIOS en zonder de ati drivers wel werkt.
Maar even weer ontopic:
blijkbaar zendt de dvi-d uitgang van mijn videokaart ook een analoge signaal. Of misschien zelfs alleen een analoge signaal en dus is zo'n verloopstekkertje voor mij wel nuttig geweest ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MilaNL op 19-06-2008 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Topicstarter
MilaNL schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 16:44:
Ik heb daar zelf een heel vreemd probleem mee. Als ik een dvi-d kabel leg naar mijn monitor met dvi-d ingang zie ik niks! Als ik zo'n verloopstukje gebruik aan de videokaart en dan de VGA ingang van mijn monitor gebruik werkt het wel gewoon prima. |:( Ik heb een ati x1950pro kaartje.
Het is denk ik iets met de drivers aangezien dvi-d in de BIOS en zonder de ati drivers wel werkt.
Maar even weer ontopic:
blijkbaar zendt de dvi-d uitgang van mijn videokaart ook een analoge signaal. Of misschien zelfs alleen een analoge signaal en dus is zo'n verloopstekkertje voor mij wel nuttig geweest ;)
offtopic:
Die kaart heeft een DVI-I output volgens deze site.
Daar zitten de analoge signalen bij in (zie mijn TS en de DVI-I layout) en jij hebt een verloopje gebruikt die DVI-I naar VGA is.
Het is logisch dat dat werkt en heeft dan weinig met dit topic te maken.
Waarom die DVI-D -> DVI-D kabel geen beeld geeft, geen idee. Op je monitor wel de DVI ingang geselecteerd? Ondersteund je monitor wel DVI-D?

Oproep: Lees de topic start goed en bepaal goed over wat voor connector je het hebt!
We hebben het hier over DVI-D --> VGA

Over alle andere varianten start je je eigen topic maar. :+

[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 19-06-2008 16:56 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 19:40
oke sorry 8)7 verwarrend
kan het misschien dat er een digitaal signaal over de VGA kabel wordt gezonden?
voor monitoren die digitaal signaal op hun vga-ingang kunnen ontvagen? (of zeg ik nu weer iets stoms)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Topicstarter
Je valt in herhaling, lees de posts boven je nog even...

[ Voor 152% gewijzigd door remco_k op 19-06-2008 17:08 . Reden: Overbodige tekst ingekort ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

siraic schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 15:54:
Zelfde idee als die kaarten van Sapphire waarin ze een DVI naar HDMI verloopje hebben, en zeggen dat er ook geluid op zit :S
Je weet dat dat een reden heeft waarschijnlijk? ATi-kaarten, die Sapphire dus levert, hebben in de laatste paar series een ingebouwde audio-chip. Dus het heeft wel degelijk zin.
remco_k schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 13:35:
Naar aanleiding van een subdiscussie in dit topic: DVI naar VGA probleem

Plaatje:
[afbeelding]
Ik wilde nog reageren in het andere topic, maar die ging op slot. Ik kon me niet voorstellen dat er een DVI-D naar VGA verloop was. Voor dat geld kan je namelijk geen DAC-converter krijgen. Dus vandaar dat ik concludeerde dat het een DVI-I moest zijn. Wat inderdaad dan weer niet klopt met de fysieke pins.

[ Voor 6% gewijzigd door _the_crow_ op 19-06-2008 17:13 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Topicstarter
_the_crow_ schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 17:10:
Ik wilde nog reageren in het andere topic, maar die ging op slot. Ik kon me niet voorstellen dat er een DVI-D naar VGA verloop was. Voor dat geld kan je namelijk geen DAC-converter krijgen. Dus vandaar dat ik concludeerde dat het een DVI-I moest zijn. Wat inderdaad dan weer niet klopt met de fysieke pins.
Datzelfde had ik ook en daarom bestaat dit topic. Kunnen we, als de oplossing echt komt, weer rustig slapen. :P
Maargoed, ze bestaan dus echt. Blijkt.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-08 23:08
Een wilde gok van mij: Is het wel bedoeld om van een digitaal beeldsignaal een analoog beeldsignaal van te maken? Zo heb je bijvoorbeeld ook subwoofers met een D-sub (vga) aansluiting. Misschien moet je het meer in die richting zoeken. Of stuurt hij gewoon digitaal over de vga kabel, dus een beeldscherm met DVI ÉN VGA zou het dan wel moeten kunnen weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hugoy schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 23:11:
Een wilde gok van mij: Is het wel bedoeld om van een digitaal beeldsignaal een analoog beeldsignaal van te maken? Zo heb je bijvoorbeeld ook subwoofers met een D-sub (vga) aansluiting. Misschien moet je het meer in die richting zoeken. Of stuurt hij gewoon digitaal over de vga kabel, dus een beeldscherm met DVI ÉN VGA zou het dan wel moeten kunnen weergeven.
Volgens mij is dat RS232

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Topicstarter
hugoy schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 23:11:
Dat dit verloopje niet is bedoeld om van digitaal beeld een analoog beeld signaal te maken, is de hele reden waarom dit topic bestaat.
Eigenlijk zeg je verder hetzelfde als Palomar in "Waarom bestaat er een (passief) DVI-D na..."
Misschien om een VGA-kabel als verlengkabel te gebruiken?
...
Dat kán natuurlijk wel, maar zoals Orion84 ook zegt: dat is toch een kansloos iets?
Met mogelijk schade aan apparaten tot gevolg?
Daar heb je gewoon DVI-x verlengkabels e.d. voor.

Nu gebeurd het inderdaad veel vaker dat eenzelfde type connector voor verschillende toepassingen worden gebruikt. Neem de cinch (tulp/RCA), analoge audio maar ook digitaal in de vorm van S/PDIF.
Echter, word dat met verschillende kleuren duidelijk gemaakt - analoge audio wit/rood, digitaal oranje.

Dan kom ik nog even terug op de tenaamstelling van het blokje:
DVI-D naar VGA (VGA = Video Graphics Array - analoog beeld)
Eigenlijk heet de connector al verkeerd en zou hij
DVI-D naar 15P D-sub moeten heten. Nu wekken de webshops (onterecht?) de suggestie dat je met deze adapter een analoge VGA monitor op een DVI-D aansluiting kan knopen (en dat het dan nog werkt ook...).

Ik blijf het raar vinden.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Topicstarter
Nieuwe ronde, nieuwe kansen!
(schopje dus)

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Sommige apparaten hebben enkel een DVI-D uitgang (en dan heb ik het niet over videokaarten, die hebben DVI-I out). Om toch een analoge monitor aan te kunnen sluiten bestaat dit verloopstukje, die intern het digitaal signaal kan omzetten naar analoog.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-03 19:58
Ik heb met zo'n connector (zonder die vier analoge pinnen, dus DVI-D) mijn Xbox 360 met HD-VGA-kabel aangesloten op een Philips LCD-tv met DVI-D aansluiting. En dat werkt. De televisie staat ingesteld op 1366x768 en de X360 ook, hij ziet hem gewoon als monitor nu. Waarom het werkt? Geen enkel idee, had ook niet verwacht dat dat ging werken op deze manier. Ik krijg géén beeld op mijn Samsung 204B monitor als ik de X360 aansluit op de DVI van de monitor. Ik denk dat de tv het analoge signaal op de digitale aansluiting zelf omzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hacku schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 23:48:
Sommige apparaten hebben enkel een DVI-D uitgang (en dan heb ik het niet over videokaarten, die hebben DVI-I out). Om toch een analoge monitor aan te kunnen sluiten bestaat dit verloopstukje, die intern het digitaal signaal kan omzetten naar analoog.
Voor $2 in zo'n klein formaat, denk het niet. Denk dat het eerder gewoon een niet-standaard verloopstukje is, wat dus, zo blijkt uit het verhaal van Megaflix, in bepaalde situaties nog lijkt te werken ook.

Want als ik het goed begrijp heb je dus de VGA uitgang van je xbox aangesloten op de DVI-D ingang van je TV middels een dergelijk verloopje en werkt dat. Ik denk trouwens niet dat de TV een analoog signaal binnen krijgt en dat omzet naar digitaal, ik denk eerder dat die Xbox dan op de een of andere manier een digitaal signaal over die VGA output stuurt :?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Orion84 schreef op zondag 22 juni 2008 @ 00:18:
[...] ik denk eerder dat die Xbox dan op de een of andere manier een digitaal signaal over die VGA output stuurt :?
Nee, dat denk ik niet, want dan zou het toch ook op de 204b moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
Mijn X360 heeft 1 universele uitgang, nogal langwerpig en vrij plat, die je door middel van diverse kabels kunt aansluiten op diverse apparaten. Er is een composiet-kabel, die van X360-uitgang naar composiet-ingang kan. Er is een HD-VGA-kabel die je gebruikt om hem op beeldschermen met VGA-ingang aan te sluiten. Er is ook een X360->Scart-kabel om hem op televisies zonder dvi, hdmi of composiet aan te sluiten. Scart is gewoon analoog voor zover ik weet.

Foto hieronder laat bij A/V de X360-uitgang zien. Het is dus niet zo dat een X360 aan de achterkant 5 uitgangen heeft voor verschillende beeldschermen. Ik denk dat hij bepaalde pinnetjes gebruikt bij iedere verschillende kabel en dat die in principe allemaal analoog zijn? Scart, VGA, enz is allemaal analoog. Alleen de Elite heeft een hdmi-uitgang en die zit apart onder de A/V-uitgang.

Ik vermoed dus dat hij analoge informatie over de X360-to-VGA-kabel stuurt en dat dat tussenstukje de informatie verdeelt over de dvi-pinnetjes, dus analoge informatie over de digitale pinnetjes. De televisie kan dat wél zelf omzetten, maar de Samsung niet.

Afbeeldingslocatie: http://www.ixbt.com/consoles/images/info_xbox360/xbox360ph_rear_right.jpg
(niet mijn foto en niet mijn X360)

[ Voor 12% gewijzigd door Megaflix op 22-06-2008 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Topicstarter
Megaflix schreef op zondag 22 juni 2008 @ 09:38:Ik vermoed dus dat hij analoge informatie over de X360-to-VGA-kabel stuurt en dat dat tussenstukje de informatie verdeelt over de dvi-pinnetjes, dus analoge informatie over de digitale pinnetjes. De televisie kan dat wél zelf omzetten, maar de Samsung niet.
Als dat echt zo is dan betekend dat dus eigenlijk dat er merken zijn die van de DVI standaard afwijken en *soms* analoog signaal over de 'digitale' pinnen van een DVI-D connector sturen.
De TV, of weergever, snapt dat en behandeld z'n DVI-D input ineens als analoge VGA input.

Ik blijf het maar vreemd vinden. Want daarvoor bestaat DVI-I.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
Ik denk dat het meer een afwijking is van de X360, aangezien die over één uitgang zowel analoog als digitaal stuurt en de weergave af laat hangen van het type kabel wat er aan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Megaflix schreef op zondag 22 juni 2008 @ 13:01:
Ik denk dat het meer een afwijking is van de X360, aangezien die over één uitgang zowel analoog als digitaal stuurt en de weergave af laat hangen van het type kabel wat er aan hangt.
En dat hij de TV herkent als een digitaal apparaat, maar de samsung monitor niet. Dat lijkt mij inderdaad een mogelijke verklaring, ware het niet dat het argument dat de standaard videouitgang van de Xbox dus schijnbaar normaal gesproken geen digitale signalen ondersteunt ook wel sterk is? (aangezien HDMI een aparte uitgang gebruikt).

Wazige shit allemaal :P

Is er niet een manier om uit te vinden of de TV een analoog of digitaal signaal krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
Het is mogelijk dat de Samsung niet doorheeft dat er een analoog signaal binnenkomt over de digitale lijn?

Wat ik dus zou kunnen doen om te testen wat voor signaal hij doorgeeft is zorgen dat er 100% zeker een analoog signaal door de vga-kabel gaat. Dat zou de pc kunnen doen als ik er een videokaart in stop met zowel vga- als dvi-uitgang?
Dus computer -> vga-kabel -> vga/dvi-d-connector -> televisie

Heb zojuist dit getest: de Samsung geeft wél beeld van de X360 bij gebruik van een DVI-I-connector, niet bij DVI-D. De Samsung verwacht dus de analoge informatie via de vier analoge pinnen (zoals de DVI-specs voorschrijven dus). De Philips-tv geeft wel beeld bij een DVI-D-connector (en ook bij DVI-I). Heb al gekeken in het boekje van de televisie maar die is nogal zuinig met informatie en specs. De ingang van de televisie is DVI-I, net als de Samsung. Had even gedacht dat de tv misschien alleen een DVI-D-ingang had en daarom zowel analoog als digitaal hetzelfde behandelde.

Edit: gebruikte hardware in kwestie tot nu toe: Philips 23PF4321 (23 inch LCD-tv met DVI-I-input), Xbox 360 (met HD-VGA-kabel en VGA-naar-DVI-D-connector), Samsung SyncMaster 204B.

[ Voor 8% gewijzigd door Megaflix op 22-06-2008 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Topicstarter
Megaflix schreef op zondag 22 juni 2008 @ 15:54:
...
Dus computer -> vga-kabel -> vga/dvi-d-connector -> televisie

Heb zojuist dit getest: de Samsung geeft wél beeld van de X360 bij gebruik van een DVI-I-connector, niet bij DVI-D. De Samsung verwacht dus de analoge informatie via de vier analoge pinnen (zoals de DVI-specs voorschrijven dus).
Die is (gelukkig) voordehand liggend en begrijpen we allemaal.
Maaaar:
De Philips-tv geeft wel beeld bij een DVI-D-connector (en ook bij DVI-I). Heb al gekeken in het boekje van de televisie maar die is nogal zuinig met informatie en specs. De ingang van de televisie is DVI-I, net als de Samsung. Had even gedacht dat de tv misschien alleen een DVI-D-ingang had en daarom zowel analoog als digitaal hetzelfde behandelde.
Hier gaat het dus 'mis' bij mijn begripvorming en dit is misschien wel precies waarom dit topic bestaat.
Ik wil je kennis niet in twijfel trekken maar ik vraag het toch: Zeker dat het een VGA --> DVI-D connector is? :P

Hier blijkt gewoon uit dat de philips TV in staat is om een analoog signaal te herkennen en te verwerken op de digitale pinnen van zijn DVI-I input. Ik vind het verdraait 'knap'.

Alles kan stuk.

Pagina: 1