DVI naar VGA probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 1.053 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 10:47
Ik heb een Apple display naar DVI adapter gekocht. Ik dacht, hierop kan ik dan eenvoudig een dvi naar vga convertor prikken en dan kan ik dus ook vga uitsturen zeg maar.

Toen ik deze adapter thuis kreeg, bleek dus dat deze een DVI-D uitgang heeft.
Afbeeldingslocatie: http://www.atmarkit.co.jp/fsys/cableconnect/05disp_video/03dvi_d-box-l.jpg

De meest gangbare dvi naar vga zijn echter van het formaat DVI-I.
Toevallig had een kabel liggen, een DVI naar HDMI en deze heeft wel een DVI-I kant zeg maar. Deze dus.. Afbeeldingslocatie: http://www.cable4pc.com/jpg/dvi-806.jpg

Deze in de adapter geprikt en via deze kabel krijg ik gewoon beeld op mijn tv.
Afgelopen week kwam ik op internet toevallig een DVI-I naar VGA adaptertegen. Deze besteld en vandaag mogen ontvangen. Meteen uiteraard eventjes getest. Alleen deze adapter geeft geen beeld..

Tevens heb ik deze adapter getest op de videokaart waarmee de DVI-naar-HDMI wel werkt (8500GT). Echter via deze adapter krijg ik helaas ook geen beeld op mijn tv.

Waar kan dit aan liggen? Is het onmogelijk wat ik wil? of doe ik ergens iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:28
Zeer waarschijnlijk komt het omdat de eerste connector geen analoog beeld meezend. Ik begrijp niet helemaal hoe je het nou aangesloten hebt, maar over het algemeen is het zo. DVI heeft zowel analoog als digitaal. Jouw stekker heeft echter alleen het digitale gedeelte, daarom missen er wat pinnetjes. Zodoende gaat analoog dus niet werken, omdat dat simpelweg niet mee wordt verzonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
Maar waarom bestaat er dan zoiets als een DVI-I naar vga? Want deze zou toch gewoon digitaal naar analoog moeten doen dan? Ik heb deze adapter nu op meerder pc's geprobeerd, echter deze geven allemaal geen beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Pittie schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 15:40:
Maar waarom bestaat er dan zoiets als een DVI-I naar vga? Want deze zou toch gewoon digitaal naar analoog moeten doen dan? Ik heb deze adapter nu op meerder pc's geprobeerd, echter deze geven allemaal geen beeld.
DVI-I is zowel analoog als digitaal. Als je een DVI-I naar VGA kabel hebt, dan wordt dus alleen het analoge signaal eruit gehaald. Daarnaast, als je een DVI-I kabel aansluit op een DVI-D connector, wordt, zoals The_Virus al zegt, alleen het digitale signaal mee gestuurd.
Uiteraard is het logisch dat een DVI naar HDMI kabel alleen een digitaal signaal meestuurd, omdat HDMI nou eenmaal een digitaal signaal moet geven.

VGA: Analoog
DVI-I: Analoog + Digitaal
DVI-A: Analoog
DVI-D: Digitaal
HDMI: Digitaal

[ Voor 16% gewijzigd door _the_crow_ op 17-06-2008 15:48 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 23:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Pittie schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 15:40:
In tegenstelling tot wat je denkt: er zit geen electronica in zulke kabels of converters die van digitaal beeld analoog beeld maakt.

Andere bewoording van de posts hierboven:
Een DVI connector stuurt digitaal en optioneel, op andere pootjes, ook analoog beeld mee.
Als dat laatste gebeurd, Dan heb je het (volgens de post hierboven) over een DVI-I connector en werkt zo'n kabel als jij hebt prima. Maar als dat laatste niet gebeurd (het is tenslotte optioneel) dan krijg je geen beeld, omdat die pootjes voor het analoge beeld 'niet bestaan'.

Edit:
Ik dacht dat DVI altijd een digitaal signaal bevatte maar daar zit ik kennelijk naast. Getuige de DVI-A van mijn bovenbuurman. :+
Wikipedia: Digital Visual Interface
* remco_k had zojuist een leermomentje.

[ Voor 14% gewijzigd door remco_k op 17-06-2008 15:55 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
Ik zie dat ik overigens een grove fout heb gemaakt.
Ik heb dus nu hier een DVI-D adapter liggen. Deze zou dus alleen het digitaal beeld versturen. Echter bestaat er dan ook een digitale VGA connector?

Want om mijn vraag (nu goed, excuses voor het ongemak) te herhalen, waarom bestaat er dan zoiets als een DVI-D naar VGA adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Waaruit leid jij af dat het een DVI-D adapter is?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
Omdat hij uitziet zoals deze DVI-D (dual link) op dit plaatje
Afbeeldingslocatie: http://www.cs.unc.edu/Research/stc/FAQs/Video/dvicon.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:57

World Citizen

FreeReef.nl

Oke ik heb niet alles gelezen maar wat ik toevallig weet, is dat sommige DVI videokaarten/onboard chips ook perse een native DVI display nodig hebben. BV bij Thin Clients.

Het kan dus goed zijn de hele omvorming van DVI naar VGA niet mogelijk is in jouw geval.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Pittie schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 16:22:
Ik zie dat ik overigens een grove fout heb gemaakt.
Ik heb dus nu hier een DVI-D adapter liggen. Deze zou dus alleen het digitaal beeld versturen. Echter bestaat er dan ook een digitale VGA connector?

Want om mijn vraag (nu goed, excuses voor het ongemak) te herhalen, waarom bestaat er dan zoiets als een DVI-D naar VGA adapter?
Misschien had ik vollediger moeten zijn.
Als er zoiets bestaat moet het een actief element in de schakeling zijn. Een passief element als een normale kabel, gaat niet werken van DVI-D naar VGA.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
Echter ik heb zown adapter nu voor mijn neus liggen, zown blokje van DVI-D naar VGA..

Dus deze zal dan nooit kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Ik heb me even ingelezen via google... :+
Om van DVI-D naar VGA te kunnen is er electronica nodig, dat kan niet 'passief' door de juiste pootjes met elkaar door te verbinden. Deze doosjes zijn, als ik google mag geloven, best prijzig en zijn veel duurder dan de DVI-I -> VGA kabels die maar een paar euro kosten. (deze variant met deze prijs in DVI-D -> VGA bestaat dus ook niet, lijkt me)
En dat is nog redelijk logisch ook omdat ze het digitale signaal echt moeten converteren naar analoog.

"Lektuur":
DVI-D to VGA Digital/Analog Convertor - http://www.datapro.net/pr...tal-analog-convertor.html
Forum - http://www.techspot.com/v...t-VGA-adapter-pinout.html
Google - http://www.google.nl/search?hl=nl&q=dvi-d+vga
Pittie schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 23:21:
Echter ik heb zown adapter nu voor mijn neus liggen, zown blokje van DVI-D naar VGA..

Dus deze zal dan nooit kunnen werken?
Wel dus, maar dan moet er wel wat electronica inzitten.

[ Voor 98% gewijzigd door remco_k op 18-06-2008 09:29 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
Okej ik snap je verhaal inmiddels :)
Maar waarom zijn er dan bedrijven die dit verkopen?
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.8302

Want dat zal dus nooit of te nimmer werken? Sowieso zal dit blokje dus nooit beeld doorsturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Pittie schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 10:41:
Okej ik snap je verhaal inmiddels :)
Maar waarom zijn er dan bedrijven die dit verkopen?
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.8302

Want dat zal dus nooit of te nimmer werken? Sowieso zal dit blokje dus nooit beeld doorsturen?
Dat blokje is gewoon een verloop van DVI-I naar VGA. Dus alleen analoog wordt doorgestuurd. ;)
Converteren is alleen nodig als je van analoog naar digitaal of andersom wilt. DVI is dus niet per definitie (alleen) digitaal.

[ Voor 13% gewijzigd door _the_crow_ op 18-06-2008 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
_the_crow_ schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 10:43:
[...]
Dat blokje is gewoon een verloop van DVI-I naar VGA. Dus alleen analoog wordt doorgestuurd. ;)
Converteren is alleen nodig als je van analoog naar digitaal of andersom wilt. DVI is dus niet per definitie (alleen) digitaal.
Nou snap ik er volgens mij helemaal niets meer van...
Als dat blokje toch gewoon alleen analoog doorgeeft, dan moet dat blokje toch gewoon beeld geven als ik het op een DVI poort van een videokaart prik en er vervolgens een vga monitor op aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solomo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

solomo

.....huh?

jouw DVI poort hoef niet perse een analoog signaal te geven dus alleen een digitaal signaal is mogelijk, als jouw VGA kaart alleen het digitale signaal op de DVI poort zet kan de kabel natuurlijk geen analoog signaal doorgeven (dit is er tenslotte niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Pittie schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 13:41:
[...]
Als dat blokje toch gewoon alleen analoog doorgeeft, dan moet dat blokje toch gewoon beeld geven als ik het op een DVI-I of DVI-A poort van een videokaart prik en er vervolgens een vga monitor op aansluit?
Dat klopt ja. :P
En datzelfde blokje geeft inderdaad geen beeld als je 'm aansluit op een DVI-D poort, omdat daar het analoge beeld niet bij in zit begrepen.
Daar heb je dan echt een converter (met electronica) voor nodig om dat voor elkaar te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door remco_k op 18-06-2008 14:14 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:08
_the_crow_ schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 10:43:
[...]
Dat blokje van DX is toch echt een DVI-D naar VGA adapter, ik zie de analoge pinnen niet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Jimster schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 14:22:
[...]

Dat blokje van DX is toch echt een DVI-D naar VGA adapter, ik zie de analoge pinnen niet zitten.
Ik ook niet. Dus dat blokje ziet er in het echt anders uit of hij zal nooit en te nimmer werken.

En op een ander forum komen ze er ook niet echt uit, behalve dan dat men over het algemeen aanneemt dat het
a) niet werkt
b) voor een ander doel is dan analoge VGA
http://forums.whirlpool.n...s-archive.cfm/559174.html

[ Voor 27% gewijzigd door remco_k op 18-06-2008 14:43 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
Helaas ziet het blokje er in het echt net zo uit als dat op de site staat. Ik heb em namelijk voor mijn neus liggen. Het heeft me maar 2dollar gekost, maar goed, dat ding zal dus nooit gaan werken.

Dan zal ik toch maar een apple display naar vga adapter moeten gaan halen een van deze dagen.

Bedankt voor alle informatie, ik weet dus nu iig dat die vier pinnen bij het streepje zeg maar, voor analoog signaal zijn. (Dan is het dus ook logisch dat mijn kabel van DVI naar HDMI die pinnen niet heeft!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wikipedia: Digital Visual Interface

Je hebt een digital-only ingang en wilt dat via verloopje op een analog-only (VGA) uitgang aansluiten. Je kunt toveren met verloopstukjes tot je een ons weegt, maar je zult daar nooit een digitaal signaal mee te voorschijn toveren. Ook al weet je verder niets over de standaarden, met gezond boerenverstand kun je aanvoelen dat je niet iets wat er niet is met een verloopje kunt aanmaken.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.