Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP]BSOD memory parity

Pagina: 1
Acties:

• Pirate-Bozz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-11 00:14
Sinds ik vanmorgen een potje CS:S deed, waarin ik een memory parity error kreeg, loopt mijn systeem om de haverklap vast.

Het begon in dat potje CS:S, toen heb ik hem opnieuw opgestart en toen deed alles het weer, again CS:S gestart en na een kwartier knalde hij er weer uit. Weer gereset en toen viel hij in Windows al uit. Nog een aantal keren gereset en met hetzelfde resultaat.

Mijn systeem is een T60 laptop (de TU/e laptop van 06/07) met 1.5 gig ram, 1.83 ghz Core Duo en een Ati mobile X1400.

Ik heb memtest gedraaid, 8 uur lang en daar kwam geen enkele fout in voor. De fout komt alleen voor als ik Windows in de normale modus start, niet in de veilige modus (ook niet als ik die voor langere tijd gebruik), ook niet in de veilige modus met netwerkondersteuning. Hierdoor denk ik dat de fout door iets softwarematigs veroorzaakt wordt.

Verder zal ik nog even de HDD test draaien, maar ik verwacht dat daar niets vreemds uit zal komen.

Heeft iemand van jullie nog ideeën (apart van een verse windows erop gooien dan) ?
Hoe zou ik kunnen nagaan of dit een software issue is?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als je een NMI Parity Error krijgt, en er wordt ook geen debugbare MEMORY.DMP aangemaakt gaat het om een hardware probleem wat je install zó hard onderuit trekt dat je Windows niet eens de kans krijgt een dumpfile aan te maken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Pirate-Bozz
Net de HDD-diag afgerond. Geeft ook geen fouten.
Nu wil ik weer opstarten blijft hij bij het laadscherm van windows hangen.

Krijg ik een 0x0000007B error, voor de rest geen informatie.
Denk dus dat iets op de schijf corrupt is, zal morgenvroeg wel even een nieuwe windows install/repair doen.

*Edit*

Net even de windows-schijf erin geduwd, setup zegt dat hij geen harddisk kan vinden.
Beetje vreemd want de HDD diag tool zei dat alle read&write tests geslaagd waren.
Iemand een idee hoe dit zou kunnen komen?

[ Voor 27% gewijzigd door Pirate-Bozz op 23-10-2008 23:14 ]

• Pirate-Bozz
Even een kleine update.

Ik had de laptop weggebracht naar een service punt. Daar kreeg een week later bericht van dat hij gerepareerd was.
Bleek dus dat het een softwarefout geweest is. Moest dus betalen omdat softwarefouten niet in de garantie zaten.

Nu heb ik de pc weer 1 dag in gebruik (verse install en alles), krijg ik weer dezelfde foutmelding als eerst (memory parity).
Alles gecheckt met dat diagnostics programma, komt er dit uit:

Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/157f1vd.jpg

De videokaart is schijnbaar kapot.

Het rare is dat ik vanuit de Windows setup-cd de schijf niet kan benaderen. Hij zegt dan dat er geen schijf is aangetroffen. Ook live-lunix cd's herkennen geen schijf.
Wel heb ik met het programma van Lenovo nog data van de schijf kunnen redden.
Ook start windows normaal op tot halverwege het laden (je ziet nog de balk met het streepje en een aantal seconden later BSOD). Bij dit laadscherm zijn de kleuren ook niet helemaal goed en zitten er streepjes op het scherm (wat me weer tot die videokaart leidt).

Ik denk dat ik hem morgen ga terugbrengen maar zijn er nog softwarematige opties die ik kan proberen??
Als het weer aan de software ligt, kom natuurlijk weer aan het dokken.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Pirate-Bozz schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 20:59:
Even een kleine update.

Ik had de laptop weggebracht naar een service punt. Daar kreeg een week later bericht van dat hij gerepareerd was.
Bleek dus dat het een softwarefout geweest is. Moest dus betalen omdat softwarefouten niet in de garantie zaten.

Nu heb ik de pc weer 1 dag in gebruik (verse install en alles), krijg ik weer dezelfde foutmelding als eerst (memory parity).
Alles gecheckt met dat diagnostics programma, komt er dit uit:

[afbeelding]

De videokaart is schijnbaar kapot.
Kinda obvious met die NMI Parity Error :+
Dat geld kun je dus terugvragen omdat ze het duidelijk niet goed opgelost hebben.

Ik heb wel eens zoiets dergelijks gezien met een G35 chipset, maar daar zat een PCI dualhead videokaartje bij waardoor in de BIOS nog een setting disabled moest worden.
Strikt gesproken geen software dan....
Het rare is dat ik vanuit de Windows setup-cd de schijf niet kan benaderen. Hij zegt dan dat er geen schijf is aangetroffen. Ook live-lunix cd's herkennen geen schijf.
Controllerdrivers, staat ook in de Windows Clients - FAQ uitgelegd.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ja sure, softwarefout. Hebben ze ook toegelicht wat er fout aan was en wat ze aangepast hebben?

Zeker met een dergelijke foutmelding is de kans 99% dat het hardwarematig is.

Waarschijnlijk hebben ze de laptop opgestart, image er over gegooid en geen fouten gezien. Dus was het softwarematig 8)7

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Pagina: 1