Beste Tweakers,
Ik bevind me momenteel in de meest onfortuinlijke situatie. Ik heb al sinds enkele maanden (naar volste tevredenheid) een RAID setup draaien. Ik heb voor RAID 10 gekozen vanwege de snelheid (en ja nu komt de grap) de zekerheid. Sinds twee weken geleden begon mijn computer raar te doen, soms viel die zomaar uit, soms BSODs, onverklaarbaar hangen, muziek en filmpjes die niet meer vloeiend afspeelden, etc.
De oorzaak van de BSODs lag volgens Vista aan deze programma's:
Mijn setup:
Twee hardeschrijven heb ik bij Komplett.nl gekocht (prima winkel trouwens) en 2 bij de computerland in de buurt. (...om productiefouten te verkomen, de ironie) Bij komplett was het een "pack" en die twee zijn ook kapot, serie nummers liggen ook dicht bij elkaar.
Wat ik al heb geprobeerd:
Ik vind het zo vreemd dat ineens twee members als offline staan, binnen zo kort tijdsbestek. Misschien is er iets anders aan de hand,bv met de RAID controller oid?
Ik heb wat plaatjes gemaakt van het Boot proces voor de duidelijkheid:
Klik op de plaatjes voor grotere versies.
Ik hoop dat deze topicstart aan de voorwaarde voldoet, gewenste informatie zal ik proberen z.s.m. aan te vullen!
Ik bevind me momenteel in de meest onfortuinlijke situatie. Ik heb al sinds enkele maanden (naar volste tevredenheid) een RAID setup draaien. Ik heb voor RAID 10 gekozen vanwege de snelheid (en ja nu komt de grap) de zekerheid. Sinds twee weken geleden begon mijn computer raar te doen, soms viel die zomaar uit, soms BSODs, onverklaarbaar hangen, muziek en filmpjes die niet meer vloeiend afspeelden, etc.
De oorzaak van de BSODs lag volgens Vista aan deze programma's:
- Logitech Webcam Utility
- Norton Antivirus (na mijn weten was die al lang verwijderd, maar blijft Norton natuurlijk)
Mijn setup:
| Onderdeel | # |
| Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz | 1x |
| OCZ DDR2 PC6400 4096MB KIT, Reaper HPC, | 2x 2GB |
| EVGA GeForce 8800GS 384MB GDDR3, HDCP, | 1x |
| Gigabyte GA-EP35-DS3R, P35, Socket-775,ATX, GbLAN, DDR2, ICH9R, DES, PCI-Ex16 | 1x |
| Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM | 4x |
Twee hardeschrijven heb ik bij Komplett.nl gekocht (prima winkel trouwens) en 2 bij de computerland in de buurt. (...om productiefouten te verkomen, de ironie) Bij komplett was het een "pack" en die twee zijn ook kapot, serie nummers liggen ook dicht bij elkaar.
Wat ik al heb geprobeerd:
- Andere voeding geprobeerd
- SATA kabeltjes vervangen, omgedraaid etc
- got Faq doorzocht, werd verwezen naar programmaatje voor Samsung: Shdiag.(link in de Faq wekt niet, dit is de correcte link) Deze tool is alleen niet geschrikt voor mijn type.
- Internet & fora afgezocht natuurlijk
Ik vind het zo vreemd dat ineens twee members als offline staan, binnen zo kort tijdsbestek. Misschien is er iets anders aan de hand,bv met de RAID controller oid?
Ik heb wat plaatjes gemaakt van het Boot proces voor de duidelijkheid:
Klik op de plaatjes voor grotere versies.
Ik hoop dat deze topicstart aan de voorwaarde voldoet, gewenste informatie zal ik proberen z.s.m. aan te vullen!