RAID10: Gelijktijdig falen van 2 schijven

Pagina: 1
Acties:

• Vold
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 06:21
Beste Tweakers,

Ik bevind me momenteel in de meest onfortuinlijke situatie. Ik heb al sinds enkele maanden (naar volste tevredenheid) een RAID setup draaien. Ik heb voor RAID 10 gekozen vanwege de snelheid (en ja nu komt de grap) de zekerheid. Sinds twee weken geleden begon mijn computer raar te doen, soms viel die zomaar uit, soms BSODs, onverklaarbaar hangen, muziek en filmpjes die niet meer vloeiend afspeelden, etc.
De oorzaak van de BSODs lag volgens Vista aan deze programma's:
  • Logitech Webcam Utility
  • Norton Antivirus (na mijn weten was die al lang verwijderd, maar blijft Norton natuurlijk)
Ik heb uiteindelijk beide programma's zo goed mogelijk proberen te verwijderen, maar de computer bleef crashen. Nu besteedde ik hier verder niet veel meer aandacht voor, ik zit in een drukke periode, en ik had mijn computer niet heel veel nodig. Nu was het afgelopen zondag (3 dagen geleden) ineens raak: de eerste hardeschrijf viel uit. Zonder waarschuwing stond 's ochtends tijdens het booten de member als "offline". Het mooie van RAID 10 is dan dat je gewoon door kan werken, en dat deed ik ook. Nam me voor om het zo snel mogelijk te repareren. Nu was gisteravond ineens het (voor mij ondenkbare) gebeurd: de tweede hardeschrijf viel uit!

Mijn setup:

Onderdeel#
Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz1x
OCZ DDR2 PC6400 4096MB KIT, Reaper HPC,2x 2GB
EVGA GeForce 8800GS 384MB GDDR3, HDCP,1x
Gigabyte GA-EP35-DS3R, P35, Socket-775,ATX, GbLAN, DDR2, ICH9R, DES, PCI-Ex161x
Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM4x

Twee hardeschrijven heb ik bij Komplett.nl gekocht (prima winkel trouwens) en 2 bij de computerland in de buurt. (...om productiefouten te verkomen, de ironie) Bij komplett was het een "pack" en die twee zijn ook kapot, serie nummers liggen ook dicht bij elkaar.

Wat ik al heb geprobeerd:
  • Andere voeding geprobeerd
  • SATA kabeltjes vervangen, omgedraaid etc
  • got Faq doorzocht, werd verwezen naar programmaatje voor Samsung: Shdiag.(link in de Faq wekt niet, dit is de correcte link) Deze tool is alleen niet geschrikt voor mijn type.
  • Internet & fora afgezocht natuurlijk
Ik zit nu een beetje vast, er zijn nog wel dingen die ik misschien kan proberen. (HDD regenerator, volume opnieuw aanmaken?) Maar ik wil eigenlijk nog proberen mijn gegevens terug te krijgen, als dat lukt. Heeft iemand enige idee hoe dit te doen?? Ik heb al wel opgezocht hoe ik ze kan retourneren (Samsung Support, iemand ervaringen/tips hiervoor?)
Ik vind het zo vreemd dat ineens twee members als offline staan, binnen zo kort tijdsbestek. Misschien is er iets anders aan de hand,bv met de RAID controller oid?

Ik heb wat plaatjes gemaakt van het Boot proces voor de duidelijkheid:
Afbeeldingslocatie: http://www.dodoworks.nl/got/1s.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.dodoworks.nl/got/2s.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.dodoworks.nl/got/3s.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.dodoworks.nl/got/4s.JPG

Klik op de plaatjes voor grotere versies.

Ik hoop dat deze topicstart aan de voorwaarde voldoet, gewenste informatie zal ik proberen z.s.m. aan te vullen!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:54

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zijn de schijven echt defect? Spinnen ze nog op?

Zo niet, dan is het een verloren zaak. En achteraf zeggen dat RAID geen back-up is, helpt je ook niet veel. ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Vold
Ze spinnen nog wel.. Het is heel vreemd, ze maken geen gekke geluiden. Bij andere hardeschrijven had ik altijd wel tekenen dat ze ermee op hielden, zoals tikken, zoemen etc. Deze keer was het in 1 keer afgelopen. Aan de buitenkant zou je trouwens niet kunnen merken dat ze gecrashed zijn, ze ogen nog gewoon "gezond". (zachte vibratie)

Ik heb ze ook in goede omstandigheden altijd bewaard: geschroefd tussen 4 rubbertjes, met een 12 cm fan erachter..

[ Voor 19% gewijzigd door Vold op 22-10-2008 23:56 ]

Verwijderd

Nette topicstart :)
Pas wel even je plaatjes aan naar daadwerkelijk thumbnails ipv direct naar 1600 x 1200 foto's te linken ;)

En idd .. zuur om te zeggen, maar dit is typisch zo'n situatie waar backups ineens heel fijn zijn.

Het kan zijn dat je schijven uit een slechte batch kwamen, maar idd een controllerissue kan ook aan de orde zijn. Er zijn ook meer generieke tools om je schijven mee te testen. Daar zou ik er zeker een paar van proberen. Je kunt de schijven ook in een andere PC proberen met dezelfde controller. Kijken of ze daar wel nog de RAID-set willen kennen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2008 00:16 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Vold, misschien kun je van de plaatjes even fatsoenlijke tumbnails maken? ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04:37

ThaHandy

Discovery Channel

om de bestanden er af te krijgen kan je proeren met een raid rebulder (zie faq) dmv een virtual raid,
dit kan je het beste doen op een andere pc met 2 van de 4 hdd's van je kappote array(bij raid 10 heb je maar 2 hdd's nodig, uitzoeken is welke 2, waarschijnlijk de bovenste of de onderste twee :) )

ik heb de bestander er ook af kunnen halen nadat plotseling de stroom spanning er af ging en de de raid 10 array courupt was

de hdd's niet gebruiken (er niet op schrijven ect.)

[ Voor 12% gewijzigd door ThaHandy op 23-10-2008 00:23 ]

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-02 23:58
Dit verhaal maakt me toch een beetje bang eerlijk gezegd. Ik wil misschien ook een RAID 10 array gaan draaien. Is dit een groter risico van corruptheid bij een stroomuitval?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:31

M2M

medicijnman

het risico bestaat altijd dat je schijven corrupt raken. En niet alleen van stroomuitval. Bijvoorbeeld bij de (oude) norton, als je tijdens een scan de stekker uit de pc trok was mijn schijf corrupt. (meerder malen overkomen... :/) Weliswaar te verhelpen door in de repairconsole een scandisk uit te voeren, maar toch niet zo prettig.

De beste backup is een externe schijf. Alle raid helpt alleen bij het falen van 1 individuele schijf (of het helpt helemaal niet). Eens in de week een backupje draaien is ruim voldoende voor de meeste mensen. en zo'n externe schijf kost ook bijna niets.

-_-

• wiene
M2M schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 10:47:
het risico bestaat altijd dat je schijven corrupt raken. En niet alleen van stroomuitval. Bijvoorbeeld bij de (oude) norton, als je tijdens een scan de stekker uit de pc trok was mijn schijf corrupt. (meerder malen overkomen... :/) Weliswaar te verhelpen door in de repairconsole een scandisk uit te voeren, maar toch niet zo prettig.

De beste backup is een externe schijf. Alle raid helpt alleen bij het falen van 1 individuele schijf (of het helpt helemaal niet). Eens in de week een backupje draaien is ruim voldoende voor de meeste mensen. en zo'n externe schijf kost ook bijna niets.
Ik heb een externe schijf maar niet de tijd om iedere week te backupen. Maar de vraag is dus of je dan met RAID 10 meer kans hebt op corruptie dan met 1 losse schijf? Kijk als er 1 schijf van de RAID corrupt raakt kun je rebuilden en met RAID 10 zelfs doordraaien. Bij een losse schijf is alles meteen weg.

Maar nu heb ik tijdens stroomuitval meestal niet veel schade met een enkele schijf. Verhoogt RAID het risico op wel schade?

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 21:19
Schijfuitval kan je bijna niks tegen beginnen. Raid 50 heeft ook zo zijn problemen. Het is weer gigantisch duur. Een externe schijf als backup kan natuurlijk heel makkelijk. Je maakt gewoon een backup van alle documenten en andere onvervangbare zaken. Films muziek en andere zaken die op het net verkrijgbaar zijn kun je gewoon weer downloaden.

Elke week geen tijd hebben is natuurlijk het algemen excuus voor het niet maken van een backup. Echter kun je dit soort taken gewoon automatisch laten uitvoeren met een bepaalde interval. 1 malig er even tijd in steken en vervolgens gaat het op de automaat.

Spijtig genoeg komt deze oplossing nu voor jou te laat. Voor zover ik kan zien is er inderdaad niet veel meer aan te doen. Wat je nog zou kunnen proberen is te kijken welke schijven spiegels van elkaar zijn. Wat ik namelijk denk is dat er nog een kans is dat je de twee werkende schijven in een raid 0 kan zetten en dat het dan miss nog wel werkt. En het is inderdaad waarschijnlijk ook een slechte batch gewest, getuige http://www.dodoworks.nl/got/3.JPG De FQ's zijn defect maar de andere werken nog wel.

Hopelijk voor jou werkt het nog met bovenstaande oplossing

Carpe Diem

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:50
wiene schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 10:54:
[...]
Maar nu heb ik tijdens stroomuitval meestal niet veel schade met een enkele schijf. Verhoogt RAID het risico op wel schade?
Nee. Hardwarematigs veranderd er ook niets of dat je een HDD in raid hebt of niet. Wel is het zo dat als je schade hebt de gevolgen 'erger' zijn.

Je bent alleen nooit 100% safe ongeacht de setup die je kiest (even de zakelijke oplossingen buiten beschouwing gelaten). Zelf gebruik een raid6 array op een controller met BBU zodat in het geval van stroomuitval de cache van de controller nog bewaard blijft. Ik heb zelf gelukkig nog nooit echte ellende meegemaakt maar heb wel raid6-array's tenonder zien gaan en zelfs 1x een raid61 array.

Je moet dus ongeacht de raid-setup die je kiest gewoon altijd daarnaast de echt essentiele data (offline) blijven backuppen.

• wiene
dvl-2 schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 11:30:
[...]

Nee. Hardwarematigs veranderd er ook niets of dat je een HDD in raid hebt of niet. Wel is het zo dat als je schade hebt de gevolgen 'erger' zijn.

Je bent alleen nooit 100% safe ongeacht de setup die je kiest (even de zakelijke oplossingen buiten beschouwing gelaten). Zelf gebruik een raid6 array op een controller met BBU zodat in het geval van stroomuitval de cache van de controller nog bewaard blijft. Ik heb zelf gelukkig nog nooit echte ellende meegemaakt maar heb wel raid6-array's tenonder zien gaan en zelfs 1x een raid61 array.

Je moet dus ongeacht de raid-setup die je kiest gewoon altijd daarnaast de echt essentiele data (offline) blijven backuppen.
Ja dat snap ik, wil ik straks ook gaan doen als mijn computer helemaal op orde is. Gelukkig ben ik niet degene waarbij de 2 schijven falen. Maar wil ook RAID 10 gaan draaien én externe backup.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk heel eerlijk gezegd dat de disks niet dood zijn als ik het verhaal zo lees. Je maakt gebruik van Samsung disks en die staan erom bekend spontaan uit RAIDarray's te kunnen vallen. Je kunt proberen ze weer opnieuw in te pluggen en kijen of je desnoods kunt rebuilden naar een disk van een ander merk.

• Vold
_Dune_ schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 00:16:
[mbr]Vold, misschien kun je van de plaatjes even fatsoenlijke tumbnails maken? ;) [/mbr]
Done!
ThaHandy schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 00:18:
om de bestanden er af te krijgen kan je proeren met een raid rebulder (zie faq) dmv een virtual raid,
dit kan je het beste doen op een andere pc met 2 van de 4 hdd's van je kappote array(bij raid 10 heb je maar 2 hdd's nodig, uitzoeken is welke 2, waarschijnlijk de bovenste of de onderste twee :) )

ik heb de bestander er ook af kunnen halen nadat plotseling de stroom spanning er af ging en de de raid 10 array courupt was

de hdd's niet gebruiken (er niet op schrijven ect.)
Ik kan in de FAQ niks vinden over RAID rebuilder tools.., google leverde ook weinig op. Heb je misschien een naam, ergens goede ervaringen mee?
Elke week geen tijd hebben is natuurlijk het algemen excuus voor het niet maken van een backup. Echter kun je dit soort taken gewoon automatisch laten uitvoeren met een bepaalde interval. 1 malig er even tijd in steken en vervolgens gaat het op de automaat.
Dit had ik ook nog in mijn achterhoofd voor weken (dacht aan een oplossing van 1 TB externe hdd en robocopy oid), achteraf gezien natuurlijk stom dat ik hier zo lang mee gewacht heb...
Terw_Dan schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 12:48:
Ik denk heel eerlijk gezegd dat de disks niet dood zijn als ik het verhaal zo lees. Je maakt gebruik van Samsung disks en die staan erom bekend spontaan uit RAIDarray's te kunnen vallen. Je kunt proberen ze weer opnieuw in te pluggen en kijen of je desnoods kunt rebuilden naar een disk van een ander merk.
Ik hoop het ook! Het lijkt me erg sterk dat na 3-4 maanden perfecte dienst, in 3 dagen ze allebei stuk zijn? (zonder duidelijke fysieke kenmerken van een kapotte hdd) Maar opnieuw inpluggen, hoe bedoel je dat? En ik zit er wel aan te denken om 2 hardeschrijven van een andere merk in te doen, en dan te hopen dat die gaat rebuilden.
Ik ga nu ook even Samsung opbellen, kijken of zij mij misschien nog kunnen helpen. Zal het antwoord hier z.s.m. posten.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Vold schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 13:35:

Ik kan in de FAQ niks vinden over RAID rebuilder tools.., google leverde ook weinig op. Heb je misschien een naam, ergens goede ervaringen mee?
OM FAQ / Beleid
Hier staat oa raid reconstructor in.
Ik hoop het ook! Het lijkt me erg sterk dat na 3-4 maanden perfecte dienst, in 3 dagen ze allebei stuk zijn? (zonder duidelijke fysieke kenmerken van een kapotte hdd) Maar opnieuw inpluggen, hoe bedoel je dat? En ik zit er wel aan te denken om 2 hardeschrijven van een andere merk in te doen, en dan te hopen dat die gaat rebuilden.
Ik ga nu ook even Samsung opbellen, kijken of zij mij misschien nog kunnen helpen. Zal het antwoord hier z.s.m. posten.
Samsung heeft een firmware update uitgebracht voor een aantal disks, daar zou je naar kunnen kijken.

Vaak is het zo dat een intelcontroller redelijk goed raid arrays weer oppikt. Dus als je de schijven opnieuw inplugt dan wil hij vaak wel gaan rebuilden.
Pagina: 1