Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Een vriend van mij heeft gevraagd of ik van verschillende producten (meeste zijn ongeveer 50 cm groot) die hij verkoopt foto's wil maken voor op zijn website en voor in een folder.
Hij wil graag alleen het product op de foto en dus alles er omheen spierwit.

Ik hoorde van een andere vriend dat dit met een lightbox kan, weet iemand of dit inderdaad klopt en de beste manier is?

groetjes, sandra

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hier kun je waarschijnlijk wel wat tips vinden:
[Verzamel] Ministudio's

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik denk dat hij een lichttent bedoelt:

Afbeeldingslocatie: http://www.computertotaal.nl/upload/909197_610_1185281719964-9-350.png

Paar spotjes van de bouwmarkt ernaast en je bent in principe klaar.

Echter zit je wel met de grootte van de producten, een lichttent die zo groot is kost aardig wat.
Je kunt ook een gestreken laken oid gebruiken en het daar op zetten, doordat ze buiten het scherptegebied liggen lijkt het ook een witte egale achtergrond.

Edit: Toen ik naar een plaatje van de lichttent zocht kwam ik de volgende prima handleiding tegen :)
Klik

[ Voor 19% gewijzigd door Erasmo op 22-10-2008 15:57 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Verwijderd

Met wat witte tekenvellen die je tegen een kast of tafel plakt ben je er toch al?

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:13
Voor objecten van 50 cm heb je op zijn minst een tent van 100x100x100cm nodig. Wat voor objecten zijn het eigenlijk? De verplaatsbaarheid van de objecten kan ook een beperkende factor zijn.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Verwijderd

vandijk schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 16:56:
Voor objecten van 50 cm heb je op zijn minst een tent van 100x100x100cm nodig. Wat voor objecten zijn het eigenlijk? De verplaatsbaarheid van de objecten kan ook een beperkende factor zijn.
dat is dus 2 tekenvellen A2 boven elkaar. Zo doe ik het meestal, werkt prima. Je kan ook makkelijk zo'n mooie ronding maken!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:34

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik zou geen standaard A4tjes gebruiken. Daar heb ik echt zulke slechte ervarignen mee, zeler als je lampen erop zet of gaat flitsen. Het kleurt erg snel grijs dan :(

Gabriël AM5

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
dan pas je de witbalans toch aan op die a4...

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Grijs is juist met goede witbalans. sapphire bedoelt dat A4 anders licht reflecteert dan een groot stevig vel papier. Bovendien krijg je met A4 nooit mooie bollingen, daar heb je echt groter papier voor nodig.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• BellySM
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 08:41
Het artikel van Computer Totaal waar Erasmo naar verwees had ander wel een goede tip: achterkant van een poster gebruiken ;-)

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Ja, maar dan wel weer opletten, want posters zijn vaak op glimmend papier geprint en da's weer vrij shitty als achterkant. (Als onderkant kan zo'n stukje reflectie wel iets toevoegen. :)

Wat ik iemand ook wel eens heb zien doen is een groot stuk matglas gebruiken, eronder een flitskop/lamp zodat de onderkant ook leuk belicht kan worden. Als je er vervolgens een (enorm) vel van dat melkpapier bij gebruikt haal je reflecties weg. :)

Bericht hierboven

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:47
[b][message=30932093,noline]
Wat ik iemand ook wel eens heb zien doen is een groot stuk matglas gebruiken, eronder een flitskop/lamp zodat de onderkant ook leuk belicht kan worden. Als je er vervolgens een (enorm) vel van dat melkpapier bij gebruikt haal je reflecties weg. :)
deze foto heb ik op (ongeveer) deze manier gemaakt: een groot stuk mat plexiglas, geplooid in een repro-tafel, een flitskop eronder/achter en een er boven/voor.
Als ik het me nog goed herinner gaf de flitskop achter ook 2 stops meer dan de flits voor.
Achteraf is er (vrijwel) geen nabewerking aan te pas gekomen.

https://fgheysels.github.io/

• Frank|A
  • Laatst online: 16-01-2013
Een stuk (wit) pvc vel gebruik ik altijd. En dan met gewone reportage flitsers inflitsen. Gewoon op tafel ofzo.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3185/2329929034_467c34a462_o.jpg

Geeft dit:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2343/2331420338_80ffa97ae6_o.jpg

Pentax k10d - Blog - Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het geprobeerd met 3 kartonnen witte vellen. De bocht krijg ik er goed in, en ik zie geen overgang tussen de vellen, dus dat gaat heel goed.
Het enige is dat ik het niet helemaal spierwit krijg.
Ik heb er 5 normale huislampen opstaan, kan het daar aan liggen?
waar kan het anders aan liggen? Ik heb de witbalans al eens veranderd naar +1.0, dan wordt het wel wat witter, maar mijn voorwerp (aluminium) wordt dan minder goed zichtbaar.

weet iemand hoe ik de achtergrond nog witter kan krijgen?

• GFoAP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-12-2024
huiskamerlampen zijn al snel wat geel van kleur. hoe witter het licht, hoe beter het resultaat. Bovendien kan het licht misschien nog wat feller. Verder zou je kunnen overwegen om het tegen een zwarte achtergrond te doen, ik denk dat aluminium dan beter afsteekt.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wat geprobeerd met vellen papier, lampen en mijn camera... ik krijg er dit uit:

Afbeeldingslocatie: http://samifoto2.jalbum.net/101NCD80/slides/DSC_0034.html

ik heb deze foto genomen met deze opstelling:

Afbeeldingslocatie: http://samifoto2.jalbum.net/101NCD80/slides/DSC_0035.html

Ik vind de foto nog niet goed genoeg. Weet iemand hoe deze beter kan worden? heeft dit met de instellingen op mijn camera te maken (ik schiet in P, met witbalans op "zonlicht", ISO 250 met flits), of aan de lampen/opstelling?

ik hoor het graag,
sandra

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 15:30:
Ik heb wat geprobeerd met vellen papier, lampen en mijn camera... ik krijg er dit uit:

[afbeelding]

ik heb deze foto genomen met deze opstelling:

[afbeelding]

Ik vind de foto nog niet goed genoeg. Weet iemand hoe deze beter kan worden? heeft dit met de instellingen op mijn camera te maken (ik schiet in P, met witbalans op "zonlicht", ISO 250 met flits), of aan de lampen/opstelling?

ik hoor het graag,
sandra
Je plaatjes doen het niet ;)

Die lamp die de schaduw geeft, probeer die wat zachter te maken. En je witbalans is ook nog niet echt lekker, kan je camera in RAW schieten?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Verwijderd

Topicstarter
ik zie inderdaad dat mijn plaatsjes het niet doen. Ik heb die wel gewoon bijgevoegd via "afbeelding toevoegen" (weer een probleempje erbij he ;)).

Ik kan in RAW schieten ja (heb een Nokin D80)
wat moet ik met mijn witbalans? Op de "k" (Kelvin???) stand en dan zelf kijken wat het beste is ofzo?

Het grootste probleem vind ik dat de achtergrond niet helemaal spierwit is.... ik vind de foto een beetje blauw/grijs (hij moet op een witte website komen).

Verwijderd

Topicstarter
en die "lamp"die de schaduw geeft is denk ik de flits....

• sapphire
  • Laatst online: 00:34

sapphire

Die-hard pruts0r

Voeg eerst eens de foto's hier toe als JPG en neit in een HTML vorm.

Ik zei toch al dat je de kleur niet goed ging krijgen met dat papier :p
Het heeft geloof ik ook iets te maken met het feit dat je geel licht( lampen) en wit licht (flits) door elkaar gebruikt. Als je alleen geel gebruikt en je witbalans hierop aanpast komt je wel meer richting wit, maar je hebt dan ook fellere lampen nodig gok ik.

Gabriël AM5

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Custom witbalans schieten lijkt me het makkelijkste.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Frank|A
  • Laatst online: 16-01-2013
Ik liep tegen hetzelfde probleem aan:

En heb die vraag toen gesteld in dit topic: Ministudio foto's zijn zwaar onderbelicht in P stand.
Dus 2 dingen doen, grijskaart gebruiken voor de witbalans en wat overbelichten. Product fotografie is niet zo makkelijk als het lijkt, helemaal niet met glimmende voorwerpen. En ik zou toch eens kijken naar flitsers.

[ Voor 10% gewijzigd door Frank|A op 26-10-2008 10:12 ]

Pentax k10d - Blog - Flickr

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 14:36

BLN

De lampen die je gebruikt zijn op deze manier totaal niet geschikt. Gloeilampen zijn al erg lastig voor fotografie werk. Zeker als je verschillende gebruikt heb je veel gedoe met witbalans.

Ik zou je aanraden met daglicht te werken. Het licht op een bewolkte dag is op dat oppervlak al veel sterker dan deze gele gloeiers. En door dat licht te bouncen met witte oppervlakken, kan je alle slagschaduwen verwijderen.

Ik zou je ook aanraden om van achter een wit of zwart doek te fotograferen, zodat je zelf niet te zien bent in de weerspiegeling van de objecten.

If it ain't broken, don't fix it

• AJK
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 15:13

AJK

...

Voor de verlichting kun je ook best sterkere spaar lampen gebruiken, ik gebruik zelf 4x35W. (in combinatie met een visatec solo1600 en softbox)
Eventueel kun je ook ergens achtergrond rollen kopen, kosten vaak maar een paar tientjes en geven een veel egalere achter grond, zeker met het formaat van de objecten die je wil fotograferen.

Als je de achtergrond echt wit wil krijgen ontkom je echter niet aan een beetje photoshopwerk, met extraheer kun je de objecten, uit knippen en vervolgens op een witte achter grond plakken.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-01 17:23

ralpje

Deugpopje

Ik kan geen rechstreekse link posten, maar op pagina 14 van de folder van praxis, staat een 40x40x40 lichtboxje, inclusief klein statiefje. Voor dat geld kun je je daar geen buil aan vallen, volgens mij.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

ralpje schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 10:20:
Ik kan geen rechstreekse link posten, maar op pagina 14 van de folder van praxis, staat een 40x40x40 lichtboxje, inclusief klein statiefje. Voor dat geld kun je je daar geen buil aan vallen, volgens mij.
Ja dat zag ik gister toevallig ook. Maar de 2 spots die je erbij krijgt zijn niet echt veelbelovend lijkt me

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18:30
die spots wijken hele erg af qua kleurtemperatuur, het is namelijk halogeen. Maar voor het geld hoeft je het niet te laten ze verkopen bij ons in de winkel ook best goed en voor het geld krijg je een leuk setje maar de lampjes moet je meteen vergeten :P

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:15
Ik heb dat setje gehaald vanmiddag, op zich een zeer aardige lichtbox.

De bijgeleverde halogeen spotjes zijn idd van bedroevende kwaliteit. Maar met een normale daglichtlamp erboven krijg je heel behoorlijke resultaten.

De 4 bijgeleverde achtergrond kleuren moet je wel eerst goed gladstrijken, anders krijg je de vouwen in beeld.

Het statief blinkt uit in eenvoud, maar doet zijn werk goed.

Al met al een zeer aardig setje. Doordat je het zo ineen kan klappen ook makkelijk mee te nemen of op te bergen.
Pagina: 1