Ministudio foto's zijn zwaar onderbelicht in P stand

Pagina: 1
Acties:
  • 200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Al vaker gepost, maar ik heb een spiegelreflex. De samsung GX-1L. Ik heb her en der al fotos gepost en ik vindt het echt een super apparaat. Mooie fotos van mijn aquarium en ook de macro fotos die het beestje maakt zijn erg lekker. Nu heb ik nog een hobbie en dat is microstock. Ik heb dus m'n eigen ministudiotje (30x30x40cm). 3x 30watt daylight spaarlampen. Nu heb ik daar dus een probleem: De foto's zijn zwaaaaar onderbelicht.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/underexposed.jpg

Op de Av stand genomen, f7.1 en iso400, geen exposure compensatie en raw geschoten, voor de rest niet aangepast. De witbalans handmatig ingesteld met een koffie filter:

Zet ik hem dan op f5.6, iso400 en exposure compensatie maximaal (+2) dan komt er een enigzinds goed belichte foto uit.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/underexposed2.jpg

Maar nog steed ondebelicht en vreselijke vingnette.

Het gekke is dat als ik iets er neer leg wat meer beeldvullend is dan krijg ik met +2 exposure compensatie super overbelichte fotos. Zelf bij f7.1, iso400, 1/13s, +1,3 krijg je dan een "felle" foto:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/underexposed3.jpg

Weet iemand wat ik verkeerd doe? Het is namelijk zo wisselend. Bij de vorige week opdracht kreeg ik de achtergrond ook niet wit. Of het glas was overbelicht of de achtergrond was grijs. Met de compact had ik zelfs maar 3x 15 watt niet daylight lampen en dat ging goed dan moet 3x 30w toch genoeg zijn.

Pentax k10d - Blog - Flickr

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:36

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Lees eens ergens hoe een belichtingsmeter van een camera werkt.

In het kort: hij probeert je foto middengrijs te maken, en dat lukt natuurlijk alleen lekker als je beeld ook middengrijs is. Is je beeld lichter, dan wordt hij te donker. Is je beeld donkerder, dan wordt hij te licht.

Simple als pie :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Het is zoiets als sneeuw fotograferen. De meeste mensen lukt dat niet omdat ze niet weten hoe de camera werkt. Wil je een groot wit vlak echt wit fotograferen --> belichtingscompensatie omhoog.

• Frank|A
Dus je moet de witbalans met een graycard maken? Sorry het is nog niet compleet duidelijk, hoe zou jij dit aanpakken dan. Wit balans met graycard en dan schieten?

• Frank|A
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 00:13:
Het is zoiets als sneeuw fotograferen. De meeste mensen lukt dat niet omdat ze niet weten hoe de camera werkt. Wil je een groot wit vlak echt wit fotograferen --> belichtingscompensatie omhoog.
Klopt maar hoger dan 2.0 kan ik niet.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Frank|A schreef op woensdag 18 april 2007 @ 00:13:
Dus je moet de witbalans met een graycard maken?
Nee, dat heeft niks met belichting te maken maar met de kleurtemperatuur. Ook is een grijskaart niet altijd perfect neutraal, dus voor een witbalans ook niet echt nuttig.

Maar misschien bedoel je gewoon de lichtmeting doen op de grijskaart? Dat kan ja.

Simpeler: zet je camera op manual, probeer een paar belichtingen zodat je weet wat goed is, stel die in en laat hem voor deze opstelling staan. Of je daarna nou een banaan of een fles stroop fotografeert, de verlichting verandert niet dus je kunt de belichting hetzelfde houden.

Overigens, waarom zet je je camera op 400 iso? Kun je beter zo laag mogelijk houden, scheelt weer in ruis natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 18-04-2007 00:20 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:11

mphilipp

Romanes eunt domus

Gizz schreef op woensdag 18 april 2007 @ 00:18:
[...]
Nee, dat heeft niks met belichting te maken maar met de kleurtemperatuur. Ook is een grijskaart niet altijd perfect neutraal, dus voor een witbalans ook niet echt nuttig.
Hoewel hier offtopic, maar ik ben het daar niet mee eens. Officieel heb je voor witbalans een witte kaart nodig, maar door de manier hoe de digitale sensor werkt, zal bij de ene camera een witte kaart en bij de andere een grijskaart het juiste resultaat geven. Een koffiefilter of pringelsdop is sowieso een slecht idee: koffiefilters zijn allemaal anders en die dopjes inmiddels onbruikbaar geworden. Bovendien kost een 'echte' grijskaart geen fortuin.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Frank|A
Gizz schreef op woensdag 18 april 2007 @ 00:18:
[...]

Maar misschien bedoel je gewoon de lichtmeting doen op de grijskaart? Dat kan ja.

Simpeler: zet je camera op manual, probeer een paar belichtingen zodat je weet wat goed is, stel die in en laat hem voor deze opstelling staan. Of je daarna nou een banaan of een fles stroop fotografeert, de verlichting verandert niet dus je kunt de belichting hetzelfde houden.

Overigens, waarom zet je je camera op 400 iso? Kun je beter zo laag mogelijk houden, scheelt weer in ruis natuurlijk.
Dat manueel instellen had ik ook al bedacht, maar op het lcd scherm komt het toch altijd nog weer anders uit. Heb hem inmiddels al op -3 gezet, want die stond veel te fel. Maar als ik het goed begrijp is het dus niet een probleem van de camera maar met de kennis van de fotograaf ;)

Met een stuk grijs karton krijg ik idd al betere resultaten als ik de witbalans daarop bepaal (hoewel het dus niks over belichting zegt)

iso400, 1/50s, f7.1, +1,3 compensatie.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/underexposed4.jpg

En met een bloempje:
Iso400, 1/25, f7.1, +1,3 compensatie.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/underexposed5.jpg

Zal eens opzoek naar een profesionele graycard.
Ik schiet trouwens op iso400 omdat als je een beetje klein diafragma wilt gebruiken je het niet red met iso200 en beter goede belicht iso400 fotos dan onderbelichte iso200.

Edit: Bedankt he voor de snelle reacties!! Dit is nuttige info. Binnenkort zou ik eens als beloning wat product fotos posten ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Frank|A op 18-04-2007 00:39 ]

• Frank|A
Nog een goeie tutorial gevonden, zou toch ff zo'n kaart kopen.

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=27271

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-01 14:33
Frank|A schreef op woensdag 18 april 2007 @ 00:34:
[...]
Dat manueel instellen had ik ook al bedacht, maar op het lcd scherm komt het toch altijd nog weer anders uit. Heb hem inmiddels al op -3 gezet, want die stond veel te fel.
Je moet naar je histogram kijken, niet naar je scherm(intensiteit).
Dat gaat je afgezien van je whitebalance niet helpen.

dat corrigeren van belichting met grijskaart, mwoah, beter gewoon naar het histogram kijken imo
Ik schiet trouwens op iso400 omdat als je een beetje klein diafragma wilt gebruiken je het niet red met iso200 en beter goede belicht iso400 fotos dan onderbelichte iso200.
Gewoon op aperture priority schieten en dan hogere F-waarde instellen. Neem aan dat je een statief gebruikt bij langere sluitertijden uiteraard ;)

Aangezien je lichtmeter deze situatie niet goed meet/interpreteert is manual beter denk ik. Je zou ook nog met het soort lichtmeting kunnen spelen, weet niet of ie spotmeting oid heeft?

[ Voor 5% gewijzigd door - J.W. - op 18-04-2007 01:09 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

mphilipp schreef op woensdag 18 april 2007 @ 00:27:
[...]

Hoewel hier offtopic, maar ik ben het daar niet mee eens. Officieel heb je voor witbalans een witte kaart nodig, maar door de manier hoe de digitale sensor werkt, zal bij de ene camera een witte kaart en bij de andere een grijskaart het juiste resultaat geven.
Het gaat mij er niet om of wit of grijs beter zou zijn, mijn punt is dat een gemiddelde grijskaart niet neutraal is (dat is ook niet nodig voor een 18% grijskaart, echt neutraal kost alleen maar meer geld en voor de meter maakt het niks uit of hij blauwig grijs is, of rood etc.).

Ik heb een grijskaart van 15 euro en die is te koel (geeft dus een roodzweem als ik die al neutraal referentiepunt gebruik. Heb daarom voor witbalans een whibal gekocht en die werkt uiteraard goed.

TS: bovenstaande verhaal is niet van toepassing op jou :P

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

[...]

Dat manueel instellen had ik ook al bedacht, maar op het lcd scherm komt het toch altijd nog weer anders uit.
Dan kijk je toch op de pc? Of je bekijkt het histogram.
Heb hem inmiddels al op -3 gezet, want die stond veel te fel. Maar als ik het goed begrijp is het dus niet een probleem van de camera maar met de kennis van de fotograaf ;)
Als je hem steeds weer laat meten en een belichting laat kiezen blijf je klooien!
Met een stuk grijs karton krijg ik idd al betere resultaten als ik de witbalans daarop bepaal
Maar met de witbalans was toch niks mis?
En met een bloempje:
[afbeelding]
Als je dat een goede belichting vindt gooi je dus je camera op manual, iso 400, 1/25 F7.1. Zo moeilijk is het dus :P
Al zou ik dus eerder gaan voor iso 100, 1/5, f7.1.
Waarom?
Je hebt de camera niet in de hand neem ik aan? Dan red je het natuurlijk wel op iso200, of 50, of 1, of 1600 om maar wat te noemen ;)

• Frank|A
Deze fotos zijn wel uit de hand, daarom ook niet super scherp. Normaal schiet ik met een monopod, maar zou ook eventueel een driepoot statief kunnen gebruiken. Maar dat is nu niet mij probleem.
En hoewel dus onderbeligting mijn probleem was, blijkt uit de test met het grijze karton, dat mijn witbalans ook niet super was afgesteld met een koffie filter.. :P. Daarom ga ik toch ook maar een grijze kaart kopen.

Het gebruik maken van het histogram ....betrapt!! Dit is nieuw voor mij (of had de s5600 hem ook) en hoewel ik weet waar ik ongeveer naar moet kijken (onderbelicht bult helemaal links, overbelicht bult helemaal rechts) heb ik hem nog niet intensief gebruikt, moet ik maar eens mee beginnen.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-01 17:59

YellowCube

Wait...what?

[...]

Dat manueel instellen had ik ook al bedacht, maar op het lcd scherm komt het toch altijd nog weer anders uit. Heb hem inmiddels al op -3 gezet, want die stond veel te fel. Maar als ik het goed begrijp is het dus niet een probleem van de camera maar met de kennis van de fotograaf ;)

Met een stuk grijs karton krijg ik idd al betere resultaten als ik de witbalans daarop bepaal (hoewel het dus niks over belichting zegt)

iso400, 1/50s, f7.1, +1,3 compensatie.
[afbeelding]

En met een bloempje:
[afbeelding]

Edit: Bedankt he voor de snelle reacties!! Dit is nuttige info. Binnenkort zou ik eens als beloning wat product fotos posten ;)
ik zou als ik jou was in eerste instantie gewoon de tip van Gizmo aannemen. Camera op M enwat testshots maken. Binnen 2 of 3 foto's heb je de juiste setting te pakken. En zoals je zelf zegt: gebruik het histogram om de belichting te beoordelen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
een ander voordeel van die M-stand is dat je die 1x instelt (en desnoods opschrijft) en vervolgens kies je bij elk onderwerp in die lichttent diezelfde belichting. scheelt een hoop nabewerking als je dat ineens goed doet. De lichtmeter van de camera zal bij een lichter onderwerp korter belichten (grijze achtergrond) en bij een donker onderwerp langer belichten (overbelichte achtergrond) en dat wil je niet :)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:15
Een studio achtige omgeving en dan geen (tafel) statief gebruiken? Volgens mij ben je dan je zelf alleen maar aan het pesten.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Frank|A
martijn_tje schreef op woensdag 18 april 2007 @ 10:23:
Een studio achtige omgeving en dan geen (tafel) statief gebruiken? Volgens mij ben je dan je zelf alleen maar aan het pesten.
Point taken. Met mijn s5600 was er altijd genoeg licht, dof is veel groter bij compact camera's dus je kan makkelijk fotos nemen met enige diepte bij f3.5 ofzo. Ik had dus geen statief nodig. Met een DSLR is dat dus anders (f7.1 of hoger), maar goed ik heb een statief dus die gebruik ik dan gewoon. Ik leer nog elke dag dus das mooi anders is het zo'n saaie hobbie.

Verwijderd

Frank|A schreef op woensdag 18 april 2007 @ 08:18:
Deze fotos zijn wel uit de hand, daarom ook niet super scherp. Normaal schiet ik met een monopod, maar zou ook eventueel een driepoot statief kunnen gebruiken. Maar dat is nu niet mij probleem.
En hoewel dus onderbeligting mijn probleem was, blijkt uit de test met het grijze karton, dat mijn witbalans ook niet super was afgesteld met een koffie filter.. :P. Daarom ga ik toch ook maar een grijze kaart kopen.

Het gebruik maken van het histogram ....betrapt!! Dit is nieuw voor mij (of had de s5600 hem ook) en hoewel ik weet waar ik ongeveer naar moet kijken (onderbelicht bult helemaal links, overbelicht bult helemaal rechts) heb ik hem nog niet intensief gebruikt, moet ik maar eens mee beginnen.
S5600 heeft dat ook. Het hele doel van het LCD schermpje op een DSLR is het histogram. De compositie weet je zelf wel, die heb je net door de zoeker gezien.

Verwijderd

Je gebruikt geen statief? Lijkt me dan toch een goede investering. Desnoods een klein tafelstatief, aangezien het toch een ministudio betreft. (13 euro ongeveer voor 't statiefje).

Zo krijg je veel meer "bewegingsvrijheid" met je instellingen. ISO gewoon op 100, diafragma bepalen zodat alles goed scherp is en je sluitertijd gebruiken voor de goede belichting. Dan heb je gelijk als extra voordeel dat al je foto's er hetzelfde uitzien qua belichting en je dus een uniformere serie krijgt.

• Frank|A
Ik heb meerder statiefs hoor dus dat komt goed.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:44

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Volgens mij gaat de metering van de cam niet goed. Je zegt dat als het voorwerp meer beeldvullend is je wel een redelijke belichting krijgt, dat duidt volgens mij op een evaluative metering (Canon speak). De camera 'kijkt' naar de belichting van het hele beeld. Misschien moet je de metering op partial, center-weighted of spot zetten als dat kan.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Pagina: 1