Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:25
iillustrator kan wel autocad tekeningen importeren en bewerken. Als je autocad lastig vind kan je het ook direct in illustrotor tekenen.
Waarom wil je perse dat alles op schaal is? (dikten en hoeken ed)
Als illustratie in je verslag maakt het denk ik niet zoveel uit, als de maten die erbij staan maar goed zijn zegmaar.
Je kan het ook met Sketchup proberen. Daar kan je ook maten etc aangeven.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

idd http://sketchup.google.com/ lijkt me het programma met de lage leercurve (en legaal). Er zijn wel meer free te use CAD programma's die simpler zijn als je niet te moeilijk wilt doen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Niekjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-11 20:31
ik wilde dat de maten kloppen zodat het echt op een bouwtekening lijkt
en dat is gelukt met illustrator proefversie :P

Verwijderd

Visio FTW, dat is ideaal daarvoor en mega makkelijk in het gebruik.

Verwijderd

Niekjuh schreef op zondag 14 december 2008 @ 18:10:
[...]

Nee dan werkt het niet
Daarom wordt het ook onder een regenpijp gezet
of een reusachtige trechter
iig iets wat een straal met water veroorzaakt

en om het te laten zien hebben we maar de tuinslang gepakt :P
Het is duidelijk dat je project dus niet aan aanvankelijke de opdrachteis voldoet!

"Stroom uit regen" is volstrekt iets anders dan "Stroom uit een waterstraal"

Je had met veel meer eenvoud een schoepenrad aan een fietsdynamo kunnnen plakken en dan zou je met een waterstraal continu 6 volt wisswelstroom hebben kunnen opwekken. Een project van een uurtje. . .hooguit.

Je krijgt van mij 2 uit 10 voor de moeite. . .en ik heb vandaag toevallig een goei bui.

• Niekjuh
lekker aardig weer.
onze hoofdvraag is ook allang aangepast en het gaat niet meer om regen.

Het is mooi dat we met een waterstraal stroom konden opwekken en dan wel op een geinige manier en niet op het al zo ver uitgewerkt waterrad.

Gelukkig ben jij onze natuurkunde leraar niet, die was namelijk heel erg enthousiast toen we het filmpje lieten zien, het is een man van ruim 60, en kom niet met verhalen aanzetten van ja dan is die man niet kritisch genoeg etc.

We hebben ons best gedaan en er een mooi bouwwerk van gemaakt, we hebben niet voor niets de hypothese aangepast omdat je zelfs een waterrad met een regenbui niet aan de praat krijgt, je hebt dan wel een gigantische trechter nodig om het allemaal op te vangen

Verwijderd

Niekjuh schreef op maandag 15 december 2008 @ 23:13:
lekker aardig weer.

Gelukkig ben jij onze natuurkunde leraar niet,. . .
OK, daar kan ik niet omheen
. . .die was namelijk heel erg enthousiast toen we het filmpje lieten zien, het is een man van ruim 60, en kom niet met verhalen aanzetten van ja dan is die man niet kritisch genoeg etc.
Ach, die leraar is nog jong. Hij leert er nog wel iets bij :+

Je apparaatje is wel geinig om in een visvijvertje te zetten. . .of in de vijver in een wandelpark als je een pomp gebruikt: 40 Watt pomp----->2 Watt stroom voor een LEDje
De vereiste trechter die je nodig hebt om de regen op te vangen maakt het een lelijk ding en het ding werkt dan 80% van de tijd niet.

Niet leuk.

• Niekjuh
Waar mij het omgaat dat bij een waterrad er ook nog heel wat bij komt kijken.

We zijn blij dat dit ding werkt, de leraar is dit ook, we zijn tevreden
Hij wekt idd niet veel stroom op en is dus niet erg efficient, en nogal oversized.

Maar toch het idee is leuk en het werkt
Een beetje positieve reactie mag toch ook nog wel? :'(

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-10 16:10
Niekjuh schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 11:18:
We zijn blij dat dit ding werkt, de leraar is dit ook, we zijn tevreden
Daar ging het om!
Een beetje positieve reactie mag toch ook nog wel? :'(
Wat kan jou het dan schelen wat een eenzame tweaker vindt die waarschijnlijk wat doelloos op zoek is naar entertainment? :>

• Niekjuh
Hij heeft ook wel een beetje gelijk als je het persé vanuit regen bekijkt

maar dat hebben wij dus uiteindelijk niet gedaan en daar was de leraar het ook mee eens

Als dit geen voldoende wordt dan weet ik het ook niet meer

Iig heel erg bedankt voor al jullie ideeën

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:58
Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 02:26:
[...]
OK, daar kan ik niet omheen
[...]

Ach, die leraar is nog jong. Hij leert er nog wel iets bij :+

Je apparaatje is wel geinig om in een visvijvertje te zetten. . .of in de vijver in een wandelpark als je een pomp gebruikt: 40 Watt pomp----->2 Watt stroom voor een LEDje
De vereiste trechter die je nodig hebt om de regen op te vangen maakt het een lelijk ding en het ding werkt dan 80% van de tijd niet.

Niet leuk.
Weet niet uit welk natuurkundig boek jij die term gehaald hebt, maar watt stroom :| ... Vind het een beetje jammer om iemands profiel werkstuk af te kraken, terwijl je zelf er blijkbaar niet te veel kaas van gegeten hebt. En dan nog, het is een profiel werkstuk, geen afstudeer project voor een HBO ofzo.

Ik vind het zelf een erg grappig apparaat... lijkt me heel rustgevend om zo'n ding in werking te zien ;) Ik ben trouwens wel benieuwd hoe je de dynamo hebt gekoppeld aan "de unit".

[ Voor 9% gewijzigd door Zjosh op 16-12-2008 16:44 ]

• Niekjuh
één van de foto's:

(heb hem even wat verkleind omdat hij 3 mb was :P)

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/12/16/1229465636-490.jpg

Ik kan nog andere foto's posten als je dit te onduidelijk vind, de klep was hier nog niet gemonteerd :P

de tandwielen bewegen los op de assen en zijn met secondelijm aan elkaar vast gelijmd.
het tandwiel op de dynamo is met lijm en 3 schroeven vast gezet

• Zjosh
Aha, kijk... mooi dit :) ik vind de werking van dingen altijd minstens net zo interessant als het ding zelf :P.

Voor meer power zou je trouwens nog kunnen kijken naar zo'n HR dynamo van axa, ze adverteren er mee dat ze efficiënter zijn dan normale dynamo's. Succes met je PW verder :)

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:44

_Apache_

For life.

Misschien wel leuk voor de rekenaars onder ons, bij wat voor stroomsnelheden krijgen jullie welke voltages/amperages? Kan je weer leuke rekensommetjes op los laten. :) Verder een erg leuk project als ik het zo zie.

Heb zelf ook een waterpomp moeten maken voor mijn pws destijds, was ook interessant

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Niekjuh
Ampere konden we niet meten met coach, wat wij op school deden iig, dat moesten we opnemen in de schakeling

Er kwam maximaal z'n 5,5 volt uit de dynamo op volle snelheid, dus wel netjes vond ik zelf :P

iig meer dan de personen met het waterrad, deze hadden nog geen 2 volt

• Zjosh
Niekjuh schreef op woensdag 17 december 2008 @ 15:47:
Ampere konden we niet meten met coach, wat wij op school deden iig, dat moesten we opnemen in de schakeling

Er kwam maximaal z'n 5,5 volt uit de dynamo op volle snelheid, dus wel netjes vond ik zelf :P

iig meer dan de personen met het waterrad, deze hadden nog geen 2 volt
Je kunt met coach neem ik aan spanningen meten? Dan zou je een weerstand met de dynamo in serie kunnen zetten waar je de spanning over meet... klein weerstandje nemen, iets als 1 ohm. Als je dan de spanning over de weerstand weet kan je de stroom uitrekenen.

• Niekjuh
Dat is allemaal heel lastig uit te rekenen bij ons omdat alles varieert en nooit exact hetzelfde is.

De leraar zei als jij het voltage maar meten, en dan vervolgens uitleg geven over de rest is het goed
Pagina: 1 2 Laatste