[Ubuntu] Netatalk share mounten op Mac OS; error !

Pagina: 1
Acties:

• --help
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-01 09:54
Ik heb thuis een server draaien met daarin een aantal schijven. De bedoeling is dat ik die schijven via netatalk (AFP) kan mounten op mijn Mac OS(X) machines. Op één machine gaat dit goed (waar de server op is geconfigureert), maar op de andere machines dus niet ! De foutmelding die ik krijg op de client:

Afbeeldingslocatie: http://home.telfort.nl/sp.versluis/forums/netatalk_error.png

Shares:
- Data (/dev/sdb op /mnt/sdb)
- Time Machine Backups (/dev/sdc op /mnt/sdc)

De machines:
- MacBook Pro 2,4G; gaat goed
- MacBook 2,0G; gaat niet goed
- PowerMac G5 DP 2,0G; gaat niet goed

Opzet van de server
Host server met daarop Vmware server 2.0 met hierop een Ubuntu (8.04 server) VM op. In deze VM draait netatalk dus ook.

Opmerkingen:
Ik probeer met elke machine in te loggen met de zelfde gebruikersnaam, en passwd uiteraard. (rechten zijn voor elke gebruiker hetzelfde) Ik wist alleen niet echt waar ik dit moest plaatsen, echter besloten het hier te plaatsen omdat het (blijkaar) bij de Ubuntu kant dus niet goed gaat. Het gekke is dat hiervoor er ook een server draaide met Ubuntu en netatalk (dit was geen VM) en hierop ging het gewoon op elke machine prima ! Hetgeen dat de shares wel prima werken op een machine bevestigd wel dat alles opzich goed is echter toch dus niet helemaal blijkbaar. Ik snap ook niet zo wat er nou opzich voor de server anders is aan de MB/PM als aan de MBP.

Wie heeft een idee wat dit misschien kan zijn ??

[ Voor 4% gewijzigd door --help op 21-10-2008 22:02 ]

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat gaat er precies niet goed? Wordt de verbinding verbroken bij de authenticatie, of heb je last van ontbrekende / niet bijgewerkte mappen in je shares?

Wat de authenticatie betreft, daar zijn wel issues van bekend i.c.m. Leopard dacht ik. Ik kan me herinneren dat ik een half jaartje geleden de netatalk source heb opgehaald en met een extra instelling heb gecompileerd.
-> addit: Black Mac: Make Netatalk talk to Leopard (Mac OS X 10.5)

Als het iets met verdwenen bestanden is, moet je 's kijken of de cnid_metad hulpdaemon wel goed meestart, en een keer de cnid databases verwijderen zodat ze opnieuw worden opgebouwd.

-> nogmaals addit: blaataaps, dit is toch echt een serverside ding hoor O-)

[ Voor 18% gewijzigd door benoni op 21-10-2008 18:59 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
> APL

• --help
benoni schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 18:54:
Wat gaat er precies niet goed? Wordt de verbinding verbroken bij de authenticatie, of heb je last van ontbrekende / niet bijgewerkte mappen in je shares?

Wat de authenticatie betreft, daar zijn wel issues van bekend i.c.m. Leopard dacht ik. Ik kan me herinneren dat ik een half jaartje geleden de netatalk source heb opgehaald en met een extra instelling heb gecompileerd.
-> addit: Black Mac: Make Netatalk talk to Leopard (Mac OS X 10.5)

Als het iets met verdwenen bestanden is, moet je 's kijken of de cnid_metad hulpdaemon wel goed meestart, en een keer de cnid databases verwijderen zodat ze opnieuw worden opgebouwd.

-> nogmaals addit: blaataaps, dit is toch echt een serverside ding hoor O-)
Netatalk werkt opzich prima op één enkele machine, op de andere machines werkt het alleen niet. (iets wat natuurlijk wél de bedoeling is -zeker in het geval van een server;)- ) Ik heb in iedergeval in de openingspost een screenshot bijgevoegd van de foutmelding ! misschien kan iemand er iets mee !
vreemd dat dit eigenlijk naar Apple Software & Diensten gaat ! Het probleem ligt heb ik het idee namelijk niet zozeer aan de Apple kant . Nouja hopen dat hier iemand het weet, want ik namelijk ff niet meer..

[ Voor 66% gewijzigd door --help op 21-10-2008 22:02 ]

• benoni
  • Niet online
--help schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 21:50:
Netatalk werkt opzich prima op één enkele machine, op de andere machines werkt het alleen niet.
Aangezien de 'werkende' client Leopard draait is het dus niet het two-way password encryption probleem zoals aangegeven in de link, begrijp ik dat goed? De clients zijn verder precies dezelfde systeemversie, mag ik aannemen... of is de ene geupdatet en de andere nog niet?

Kijk even op de server de logfiles na (/var/log/netatalk/nogwat als dat er is, anders /var/log/messages of /var/log/system.log; daarnaast /var/log/auth.log voor 't geval PAM authenticatie wordt gebruikt). Als het goed is moet je daar foutmeldingen in bijgeschreven zien worden op het moment dat je met een client probeert in te loggen en het lukt niet. Als je die gegevens hier even wilt posten, graag :)

PS: Verder nog iets bijzonders aan /etc/netatalk/AppleVolumesDinges of /etc/netatalk/afpd.conf aangepast?
Ik ben even kwijt welke van de twee 't was, maar je kunt daar bijvoorbeeld instellen dat de server alleen maar clients met een bepaald IP-nummer accepteert bijvoorbeeld. Zoiets kan ook wat verklaren natuurlijk :P

[ Voor 15% gewijzigd door benoni op 21-10-2008 22:30 ]

• RFdeGroot
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-02 13:55
Niet toevallig ooit eens op die ene OSX machine waarop het wel werkt encrypted passwords uitgezet?
code:
1
defaults write com.apple.AppleShareClient afp_cleartext_allow -bool true

Als je een goede guide zoekt voor AFS in te stellen check deze link eens o.a voor how to om zelf netatalk te compilen:
http://www.zaphu.com/2008...-into-a-mac-os-x-network/

• --help
RFdeGroot schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 11:20:
Niet toevallig ooit eens op die ene OSX machine waarop het wel werkt encrypted passwords uitgezet?
code:
1
defaults write com.apple.AppleShareClient afp_cleartext_allow -bool true

Als je een goede guide zoekt voor AFS in te stellen check deze link eens o.a voor how to om zelf netatalk te compilen:
http://www.zaphu.com/2008...-into-a-mac-os-x-network/
Door dit te doen op de andere machines werkt het nu dus opeens wel :D !! Wat mij betreft dus opgelost. hartstikke bedankt voor jullie hulp, ben jullie erg dankbaar _/-\o_

• benoni
  • Niet online
Die oplossing stond al in de gelinkte pagina van 't eerste antwoord ;) Anyway, veel succes ermee :)

• --help
benoni schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 21:29:
Die oplossing stond al in de gelinkte pagina van 't eerste antwoord ;) Anyway, veel succes ermee :)
Hmmzz,,, ja blijkbaar kan je dus alleen niet via dit dus een TimeMachine Backup maken ... Even kijken hoe dit gefixt kan worden. Tot be continued dus ...

• benoni
  • Niet online
Time Machine backup to Linux via Netatalk

Ik heb deze howto zelf niet geprobeerd, maar het lijkt me dat voor jou het gedeelte van Netatalk recompilen (punt 1 in de gelinkte pagina) niet nodig is omdat je op de client de authenticatie met cleartext passwords al aan hebt gezet.

Wat je dus nog moet doen is:
  • Een extra AFS share aanmaken op de server (in de /etc/netatalk/AppleVolumesDinges).
  • Zeroconf (dat is de Bonjour omroepservice) op de server configureren zodat de Time Machine service wordt geadverteerd (zie link in de gelinkte pagina).
  • Op de server naar de sharemap gaan en met 'touch .com.apple.timemachine.supported' aangeven dat het een Time Machine volume mag wezen.
  • Op de Mac client 'defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1' commando geven om te abbonneren op de Time Machine server.
  • Dan hopen dat 't werkt :S
Volgens mij is er ook nog wel een topic op GoT te vinden hierover trouwens... wacht ff... hier :)

• --help
benoni schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 23:08:
Time Machine backup to Linux via Netatalk

Ik heb deze howto zelf niet geprobeerd, maar het lijkt me dat voor jou het gedeelte van Netatalk recompilen (punt 1 in de gelinkte pagina) niet nodig is omdat je op de client de authenticatie met cleartext passwords al aan hebt gezet.

Wat je dus nog moet doen is:
  • Een extra AFS share aanmaken op de server (in de /etc/netatalk/AppleVolumesDinges).
  • Zeroconf (dat is de Bonjour omroepservice) op de server configureren zodat de Time Machine service wordt geadverteerd (zie link in de gelinkte pagina).
  • Op de server naar de sharemap gaan en met 'touch .com.apple.timemachine.supported' aangeven dat het een Time Machine volume mag wezen.
  • Op de Mac client 'defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1' commando geven om te abbonneren op de Time Machine server.
  • Dan hopen dat 't werkt :S
Volgens mij is er ook nog wel een topic op GoT te vinden hierover trouwens... wacht ff... hier :)
Bedankt voor je hulp. Het heeft alleen niet geholpen, ik had dit namelijk ook al gevonden. Wat ik dus nu ga proberen is me VM down gooien en een nieuwe installatie uitvoeren van een VM met ubuntu en dan zelf netatalk gaan compilen maar ! Kan ik alleen pas zaterdag of zondag gaan doen, en ik wil het zo graag ff proberen :P. Naja ik laat het even hoe en wat na het compilen van netatalk als ik ermee klaar ben ! Jullie horen dus za of zo weer van me :)
Pagina: 1